REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy telefon działa jak alkohol?

Pisanie wiadomości podczas prowadzenia auta zwiększa ryzyko wypadku 23 razy. Fot. Fotolia
Pisanie wiadomości podczas prowadzenia auta zwiększa ryzyko wypadku 23 razy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozmawiając przez telefon podczas prowadzenia samochodu jesteśmy narażeni na podobne niebezpieczeństwo jak przy zawartości około 0,8 promila alkoholu we krwi, a dopuszczalna dawka alkoholu we krwi, jaką może mieć kierowca wynosi jedynie 0,2 promila.

Reakcja kierowcy rozmawiającego przez telefon jest o 9% słabsza niż w przypadku skupienia się na drodze.

REKLAMA

Aby uniknąć zagrożenia na drodze powinniśmy ograniczyć rozmowy telefoniczne do niezbędnego minimum. Rozmowa spowalnia reakcje oraz zmniejsza koncentracje kierowcy.

 Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault mówi o tym w następujący sposób: „Rozmowa prowadzi niejako do oślepienia. Kierowca patrzy na drogę, ale jego uwaga nie skupia się na prowadzeniu i nie widzi on wszystkich niebezpieczeństw lub zauważa je z opóźnieniem. W czasie rozmowy zawęża się pole widzenia, a tor jazdy staje się bardziej nierówny.”

Zobacz także: Jak bezpiecznie używać telefonu w aucie?

REKLAMA

Amerykańscy naukowcy twierdzą, że każda forma rozmowy telefonicznej podczas kierowania pojazdem jest niebezpieczna. Zarówno trzymanie telefonu przy uchu jak i korzystanie z systemów słuchawkowych może doprowadzić do zmniejszenia koncentracji. Według badań kierowcy prowadzący rozmowy telefoniczne wykazują średnio 24% większe wahania odległości samochodu znajdującego się z przodu i potrzebują 19% czasu więcej na powrócenie do normalnej prędkości po wykonaniu manewru hamowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak nie tylko rozmowa jest niebezpieczna podczas prowadzenia auta. Równie niebezpieczne jest wybieranie numeru na jaki chcemy zadzwonić, ponieważ średnio zajmuje nam to aż dwanaście sekund. Trochę mniej bo pięć sekund zajmuje odebranie samej rozmowy.

Całkowita eliminacja rozmów telefonicznych w czasie jazdy samochodem może być trudna a nawet niemożliwa ale warto je ograniczyć tylko do tych „najważniejszych”. Nie dzwonić w celach towarzyskich narażając siebie i innych na wypadek. Najlepszym rozwiązaniem będzie jednak zatrzymanie się w bezpiecznym miejscu i wykonanie telefonu.

Zobacz także: Jak efektywnie korzystać z systemu Bluetooth podczas jazdy?

REKLAMA

Jeszcze groźniejsze w skutkach może być pisanie wiadomości tekstowych, gdy siedzimy za kierownicą. Odrywamy wtedy jedną rękę od kierownicy i tracimy kontakt z samochodem. Według badań na każde 6 sekund pisania wiadomości przez 4,6 sekundy nie patrzymy się na drogę. Łatwo więc policzyć, ze przy prędkości 90km/h przejeżdżamy „na ślepo” 115 metrów jezdni. Pisanie wiadomości zwiększa ryzyko wypadku 23 razy.

Kodeks drogowy w Polsce mówi, że kierowca korzystający z telefonu komórkowego podczas jazdy może zostać ukarany mandatem wysokości 200zł (na podstawie art. 45 ust. 2 pkt 1 kodeksu drogowego).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA