REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy telefon działa jak alkohol?

Subskrybuj nas na Youtube
Pisanie wiadomości podczas prowadzenia auta zwiększa ryzyko wypadku 23 razy. Fot. Fotolia
Pisanie wiadomości podczas prowadzenia auta zwiększa ryzyko wypadku 23 razy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozmawiając przez telefon podczas prowadzenia samochodu jesteśmy narażeni na podobne niebezpieczeństwo jak przy zawartości około 0,8 promila alkoholu we krwi, a dopuszczalna dawka alkoholu we krwi, jaką może mieć kierowca wynosi jedynie 0,2 promila.

Reakcja kierowcy rozmawiającego przez telefon jest o 9% słabsza niż w przypadku skupienia się na drodze.

REKLAMA

Aby uniknąć zagrożenia na drodze powinniśmy ograniczyć rozmowy telefoniczne do niezbędnego minimum. Rozmowa spowalnia reakcje oraz zmniejsza koncentracje kierowcy.

 Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault mówi o tym w następujący sposób: „Rozmowa prowadzi niejako do oślepienia. Kierowca patrzy na drogę, ale jego uwaga nie skupia się na prowadzeniu i nie widzi on wszystkich niebezpieczeństw lub zauważa je z opóźnieniem. W czasie rozmowy zawęża się pole widzenia, a tor jazdy staje się bardziej nierówny.”

Zobacz także: Jak bezpiecznie używać telefonu w aucie?

REKLAMA

Amerykańscy naukowcy twierdzą, że każda forma rozmowy telefonicznej podczas kierowania pojazdem jest niebezpieczna. Zarówno trzymanie telefonu przy uchu jak i korzystanie z systemów słuchawkowych może doprowadzić do zmniejszenia koncentracji. Według badań kierowcy prowadzący rozmowy telefoniczne wykazują średnio 24% większe wahania odległości samochodu znajdującego się z przodu i potrzebują 19% czasu więcej na powrócenie do normalnej prędkości po wykonaniu manewru hamowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak nie tylko rozmowa jest niebezpieczna podczas prowadzenia auta. Równie niebezpieczne jest wybieranie numeru na jaki chcemy zadzwonić, ponieważ średnio zajmuje nam to aż dwanaście sekund. Trochę mniej bo pięć sekund zajmuje odebranie samej rozmowy.

Całkowita eliminacja rozmów telefonicznych w czasie jazdy samochodem może być trudna a nawet niemożliwa ale warto je ograniczyć tylko do tych „najważniejszych”. Nie dzwonić w celach towarzyskich narażając siebie i innych na wypadek. Najlepszym rozwiązaniem będzie jednak zatrzymanie się w bezpiecznym miejscu i wykonanie telefonu.

Zobacz także: Jak efektywnie korzystać z systemu Bluetooth podczas jazdy?

REKLAMA

Jeszcze groźniejsze w skutkach może być pisanie wiadomości tekstowych, gdy siedzimy za kierownicą. Odrywamy wtedy jedną rękę od kierownicy i tracimy kontakt z samochodem. Według badań na każde 6 sekund pisania wiadomości przez 4,6 sekundy nie patrzymy się na drogę. Łatwo więc policzyć, ze przy prędkości 90km/h przejeżdżamy „na ślepo” 115 metrów jezdni. Pisanie wiadomości zwiększa ryzyko wypadku 23 razy.

Kodeks drogowy w Polsce mówi, że kierowca korzystający z telefonu komórkowego podczas jazdy może zostać ukarany mandatem wysokości 200zł (na podstawie art. 45 ust. 2 pkt 1 kodeksu drogowego).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA