REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o transporcie drogowym: dworce dla niepełnosprawnych, wzmocnione prawa pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
Transport drogowy a niepełnosprawni
Transport drogowy a niepełnosprawni
SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
Media

REKLAMA

REKLAMA

Szykują się zmiany w przepisach dotyczących transportu osób, w tym niepełnosprawnych. Wszystko przez konieczność dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej.

Dworce dla niepełnosprawnych

Rada Ministrów pozytywnie zaopiniowała projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym oraz ustawach pokrewnych przedłożonych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Modyfikacje prawa powinny doprecyzować przede wszystkich kwestie związane z transportem osób niepełnosprawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Działania podjęte przez rząd mają na celu wdrożyć do polskich przepisów zapisy prawa ustanowionego przez Parlament Europejski i Radę UE w rozporządzeniu 181/2011, odnoszącego się do praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. W innych krajach UE ustalenia tego rozporządzenia stosowane są od 1 marca 2013 roku.

Zobacz też: Ograniczenie kierowcom niepełnosprawnym prawa do niestosowania się do wybranych znaków drogowych jest nielegalne

Projekt nowelizacja ustawy o transporcie drogowym reguluje kwestie:

REKLAMA

  • wyznaczania dworców autobusowych i autokarowych, w których osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc;
  • wskazania organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów rozporządzenia unijnego 181/2011;
  • określenia sankcji na naruszenie przepisów ww. rozporządzenia.

Istotna zmiana jaka pojawiła się w ustawie to dodanie do niej nowego rozdziału 8a, definiującego kryteria wyznaczania dworców, w których niepełnosprawni mogą liczyć na pomoc. Przewiduje się, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dworzec autobusowy (stanowiący własność jednostki samorządu terytorialnego), w mieście liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców,
  • obsługujący w roku kalendarzowym ponad 500 tys. pasażerów będzie pełnił - po odpowiednim dostosowaniu - funkcję terminala autobusowego i autokarowego, w którym osoby niepełnosprawne i z ograniczoną sprawnością ruchową znajdą pomoc.

Za dostosowanie dworców autobusowych i autokarowych do potrzeb niepełnosprawnych odpowiadać będą Jednostki Samorządu Terytorialnego.

Zobacz też: Sfałszowana karta parkingowa dla niepełnosprawnych - 2000 zł kary

Minister transportu będzie dokonywał weryfikacji wniosków zgłoszonych przez JST. Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, dworzec zostanie umieszczony w „Wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej”. Gdy obiekt nie spełni wymaganych kryteriów dostosowawczych, minister będzie mieć prawo odmówienia przyznania statusu dworca wyznaczonego do udzielania pomocy. Aby utrzymać odpowiedni standard dworców, będą one podlegały kontroli, a ich negatywny wynik będzie mógł spowodować wykreślenie obiektu z „Wykazu”.

Prawa pasażerów w transporcie krajowym i zagranicznym

Ważnym elementem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym jest dodanie do niej rozdziału 9a pt. „Ochrona praw pasażerów”, szczegółowo regulującego kwestie związane ze składaniem oraz rozpatrywaniem skarg wnoszonych przez klientów/pasażerów transportu krajowego i międzynarodowego.

Wśród organów odpowiedzialnych za rozpatrywanie wniesionych skarg dotyczących niewłaściwego wykonywania obowiązków przez przewoźnika drogowego będzie:

  • organizator publicznego transportu zbiorowego
  • organ właściwy do wydawania zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym.

Z kolei za skargi dotyczące niewłaściwego wykonywania obowiązków przez podmiot zarządzający dworcem i wyznaczony do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, będzie odpowiadał Marszałek województwa. Jeśli  dworzec będzie własnością samorządu województwa, rozpatrywanie skarg będzie należało do obowiązków wojewody. Pasażer będzie mógł wnieść również skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego

Kara za nieprzestrzeganie przepisów przez przewoźnika drogowego, podmiot zarządzający wyznaczonym dworcem, organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego będzie mogła sięgnąć maksymalnie 30 tys. zł.

Dostosowanie terminali do wymogów unijnych będzie zadaniem własnym gminy. Jest to zgodne z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy mówią, że budowa, przebudowa i remont dworców należy do zadań własnych gminy.

Przewiduje się, że pieniądze na sfinansowanie wydatków związanych z dostosowaniem wyznaczonych terminali autobusowych i autokarowych będą pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych. Za korzystanie przez operatora publicznego transportu zbiorowego i przewoźnika z dworców wyznaczonych do udzielania pomocy niepełnosprawnym, jednostka samorządu terytorialnego może pobierać opłaty, które wyniosą maksymalnie 2 zł.

Nowe przepisy pozwolą także na zakładanie dworców zlokalizowanych np. w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych, aby poprawić funkcjonalność tego typu obiektów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA