REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o transporcie drogowym: dworce dla niepełnosprawnych, wzmocnione prawa pasażerów

Transport drogowy a niepełnosprawni
Transport drogowy a niepełnosprawni
SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
Media

REKLAMA

REKLAMA

Szykują się zmiany w przepisach dotyczących transportu osób, w tym niepełnosprawnych. Wszystko przez konieczność dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej.

Dworce dla niepełnosprawnych

Rada Ministrów pozytywnie zaopiniowała projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym oraz ustawach pokrewnych przedłożonych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Modyfikacje prawa powinny doprecyzować przede wszystkich kwestie związane z transportem osób niepełnosprawnych.

REKLAMA

Działania podjęte przez rząd mają na celu wdrożyć do polskich przepisów zapisy prawa ustanowionego przez Parlament Europejski i Radę UE w rozporządzeniu 181/2011, odnoszącego się do praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. W innych krajach UE ustalenia tego rozporządzenia stosowane są od 1 marca 2013 roku.

Zobacz też: Ograniczenie kierowcom niepełnosprawnym prawa do niestosowania się do wybranych znaków drogowych jest nielegalne

Projekt nowelizacja ustawy o transporcie drogowym reguluje kwestie:

  • wyznaczania dworców autobusowych i autokarowych, w których osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc;
  • wskazania organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów rozporządzenia unijnego 181/2011;
  • określenia sankcji na naruszenie przepisów ww. rozporządzenia.

Istotna zmiana jaka pojawiła się w ustawie to dodanie do niej nowego rozdziału 8a, definiującego kryteria wyznaczania dworców, w których niepełnosprawni mogą liczyć na pomoc. Przewiduje się, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dworzec autobusowy (stanowiący własność jednostki samorządu terytorialnego), w mieście liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców,
  • obsługujący w roku kalendarzowym ponad 500 tys. pasażerów będzie pełnił - po odpowiednim dostosowaniu - funkcję terminala autobusowego i autokarowego, w którym osoby niepełnosprawne i z ograniczoną sprawnością ruchową znajdą pomoc.

Za dostosowanie dworców autobusowych i autokarowych do potrzeb niepełnosprawnych odpowiadać będą Jednostki Samorządu Terytorialnego.

Zobacz też: Sfałszowana karta parkingowa dla niepełnosprawnych - 2000 zł kary

Minister transportu będzie dokonywał weryfikacji wniosków zgłoszonych przez JST. Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, dworzec zostanie umieszczony w „Wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej”. Gdy obiekt nie spełni wymaganych kryteriów dostosowawczych, minister będzie mieć prawo odmówienia przyznania statusu dworca wyznaczonego do udzielania pomocy. Aby utrzymać odpowiedni standard dworców, będą one podlegały kontroli, a ich negatywny wynik będzie mógł spowodować wykreślenie obiektu z „Wykazu”.

Prawa pasażerów w transporcie krajowym i zagranicznym

Ważnym elementem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym jest dodanie do niej rozdziału 9a pt. „Ochrona praw pasażerów”, szczegółowo regulującego kwestie związane ze składaniem oraz rozpatrywaniem skarg wnoszonych przez klientów/pasażerów transportu krajowego i międzynarodowego.

Wśród organów odpowiedzialnych za rozpatrywanie wniesionych skarg dotyczących niewłaściwego wykonywania obowiązków przez przewoźnika drogowego będzie:

  • organizator publicznego transportu zbiorowego
  • organ właściwy do wydawania zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym.

REKLAMA

Z kolei za skargi dotyczące niewłaściwego wykonywania obowiązków przez podmiot zarządzający dworcem i wyznaczony do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, będzie odpowiadał Marszałek województwa. Jeśli  dworzec będzie własnością samorządu województwa, rozpatrywanie skarg będzie należało do obowiązków wojewody. Pasażer będzie mógł wnieść również skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego

Kara za nieprzestrzeganie przepisów przez przewoźnika drogowego, podmiot zarządzający wyznaczonym dworcem, organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego będzie mogła sięgnąć maksymalnie 30 tys. zł.

Dostosowanie terminali do wymogów unijnych będzie zadaniem własnym gminy. Jest to zgodne z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy mówią, że budowa, przebudowa i remont dworców należy do zadań własnych gminy.

Przewiduje się, że pieniądze na sfinansowanie wydatków związanych z dostosowaniem wyznaczonych terminali autobusowych i autokarowych będą pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych. Za korzystanie przez operatora publicznego transportu zbiorowego i przewoźnika z dworców wyznaczonych do udzielania pomocy niepełnosprawnym, jednostka samorządu terytorialnego może pobierać opłaty, które wyniosą maksymalnie 2 zł.

Nowe przepisy pozwolą także na zakładanie dworców zlokalizowanych np. w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych, aby poprawić funkcjonalność tego typu obiektów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA