REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o transporcie drogowym: dworce dla niepełnosprawnych, wzmocnione prawa pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
Transport drogowy a niepełnosprawni
Transport drogowy a niepełnosprawni
SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
Media

REKLAMA

REKLAMA

Szykują się zmiany w przepisach dotyczących transportu osób, w tym niepełnosprawnych. Wszystko przez konieczność dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej.

Dworce dla niepełnosprawnych

Rada Ministrów pozytywnie zaopiniowała projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym oraz ustawach pokrewnych przedłożonych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Modyfikacje prawa powinny doprecyzować przede wszystkich kwestie związane z transportem osób niepełnosprawnych.

REKLAMA

Działania podjęte przez rząd mają na celu wdrożyć do polskich przepisów zapisy prawa ustanowionego przez Parlament Europejski i Radę UE w rozporządzeniu 181/2011, odnoszącego się do praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. W innych krajach UE ustalenia tego rozporządzenia stosowane są od 1 marca 2013 roku.

Zobacz też: Ograniczenie kierowcom niepełnosprawnym prawa do niestosowania się do wybranych znaków drogowych jest nielegalne

Projekt nowelizacja ustawy o transporcie drogowym reguluje kwestie:

  • wyznaczania dworców autobusowych i autokarowych, w których osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc;
  • wskazania organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów rozporządzenia unijnego 181/2011;
  • określenia sankcji na naruszenie przepisów ww. rozporządzenia.

Istotna zmiana jaka pojawiła się w ustawie to dodanie do niej nowego rozdziału 8a, definiującego kryteria wyznaczania dworców, w których niepełnosprawni mogą liczyć na pomoc. Przewiduje się, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dworzec autobusowy (stanowiący własność jednostki samorządu terytorialnego), w mieście liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców,
  • obsługujący w roku kalendarzowym ponad 500 tys. pasażerów będzie pełnił - po odpowiednim dostosowaniu - funkcję terminala autobusowego i autokarowego, w którym osoby niepełnosprawne i z ograniczoną sprawnością ruchową znajdą pomoc.

Za dostosowanie dworców autobusowych i autokarowych do potrzeb niepełnosprawnych odpowiadać będą Jednostki Samorządu Terytorialnego.

Zobacz też: Sfałszowana karta parkingowa dla niepełnosprawnych - 2000 zł kary

Minister transportu będzie dokonywał weryfikacji wniosków zgłoszonych przez JST. Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, dworzec zostanie umieszczony w „Wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej”. Gdy obiekt nie spełni wymaganych kryteriów dostosowawczych, minister będzie mieć prawo odmówienia przyznania statusu dworca wyznaczonego do udzielania pomocy. Aby utrzymać odpowiedni standard dworców, będą one podlegały kontroli, a ich negatywny wynik będzie mógł spowodować wykreślenie obiektu z „Wykazu”.

Prawa pasażerów w transporcie krajowym i zagranicznym

Ważnym elementem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym jest dodanie do niej rozdziału 9a pt. „Ochrona praw pasażerów”, szczegółowo regulującego kwestie związane ze składaniem oraz rozpatrywaniem skarg wnoszonych przez klientów/pasażerów transportu krajowego i międzynarodowego.

Wśród organów odpowiedzialnych za rozpatrywanie wniesionych skarg dotyczących niewłaściwego wykonywania obowiązków przez przewoźnika drogowego będzie:

  • organizator publicznego transportu zbiorowego
  • organ właściwy do wydawania zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym.

REKLAMA

Z kolei za skargi dotyczące niewłaściwego wykonywania obowiązków przez podmiot zarządzający dworcem i wyznaczony do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, będzie odpowiadał Marszałek województwa. Jeśli  dworzec będzie własnością samorządu województwa, rozpatrywanie skarg będzie należało do obowiązków wojewody. Pasażer będzie mógł wnieść również skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego

Kara za nieprzestrzeganie przepisów przez przewoźnika drogowego, podmiot zarządzający wyznaczonym dworcem, organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego będzie mogła sięgnąć maksymalnie 30 tys. zł.

Dostosowanie terminali do wymogów unijnych będzie zadaniem własnym gminy. Jest to zgodne z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy mówią, że budowa, przebudowa i remont dworców należy do zadań własnych gminy.

Przewiduje się, że pieniądze na sfinansowanie wydatków związanych z dostosowaniem wyznaczonych terminali autobusowych i autokarowych będą pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych. Za korzystanie przez operatora publicznego transportu zbiorowego i przewoźnika z dworców wyznaczonych do udzielania pomocy niepełnosprawnym, jednostka samorządu terytorialnego może pobierać opłaty, które wyniosą maksymalnie 2 zł.

Nowe przepisy pozwolą także na zakładanie dworców zlokalizowanych np. w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych, aby poprawić funkcjonalność tego typu obiektów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA