REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o transporcie drogowym: dworce dla niepełnosprawnych, wzmocnione prawa pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
Transport drogowy a niepełnosprawni
Transport drogowy a niepełnosprawni
SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
Media

REKLAMA

REKLAMA

Szykują się zmiany w przepisach dotyczących transportu osób, w tym niepełnosprawnych. Wszystko przez konieczność dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej.

Dworce dla niepełnosprawnych

Rada Ministrów pozytywnie zaopiniowała projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym oraz ustawach pokrewnych przedłożonych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Modyfikacje prawa powinny doprecyzować przede wszystkich kwestie związane z transportem osób niepełnosprawnych.

REKLAMA

Działania podjęte przez rząd mają na celu wdrożyć do polskich przepisów zapisy prawa ustanowionego przez Parlament Europejski i Radę UE w rozporządzeniu 181/2011, odnoszącego się do praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. W innych krajach UE ustalenia tego rozporządzenia stosowane są od 1 marca 2013 roku.

Zobacz też: Ograniczenie kierowcom niepełnosprawnym prawa do niestosowania się do wybranych znaków drogowych jest nielegalne

Projekt nowelizacja ustawy o transporcie drogowym reguluje kwestie:

  • wyznaczania dworców autobusowych i autokarowych, w których osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc;
  • wskazania organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów rozporządzenia unijnego 181/2011;
  • określenia sankcji na naruszenie przepisów ww. rozporządzenia.

Istotna zmiana jaka pojawiła się w ustawie to dodanie do niej nowego rozdziału 8a, definiującego kryteria wyznaczania dworców, w których niepełnosprawni mogą liczyć na pomoc. Przewiduje się, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dworzec autobusowy (stanowiący własność jednostki samorządu terytorialnego), w mieście liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców,
  • obsługujący w roku kalendarzowym ponad 500 tys. pasażerów będzie pełnił - po odpowiednim dostosowaniu - funkcję terminala autobusowego i autokarowego, w którym osoby niepełnosprawne i z ograniczoną sprawnością ruchową znajdą pomoc.

Za dostosowanie dworców autobusowych i autokarowych do potrzeb niepełnosprawnych odpowiadać będą Jednostki Samorządu Terytorialnego.

Zobacz też: Sfałszowana karta parkingowa dla niepełnosprawnych - 2000 zł kary

Minister transportu będzie dokonywał weryfikacji wniosków zgłoszonych przez JST. Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, dworzec zostanie umieszczony w „Wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej”. Gdy obiekt nie spełni wymaganych kryteriów dostosowawczych, minister będzie mieć prawo odmówienia przyznania statusu dworca wyznaczonego do udzielania pomocy. Aby utrzymać odpowiedni standard dworców, będą one podlegały kontroli, a ich negatywny wynik będzie mógł spowodować wykreślenie obiektu z „Wykazu”.

Prawa pasażerów w transporcie krajowym i zagranicznym

Ważnym elementem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym jest dodanie do niej rozdziału 9a pt. „Ochrona praw pasażerów”, szczegółowo regulującego kwestie związane ze składaniem oraz rozpatrywaniem skarg wnoszonych przez klientów/pasażerów transportu krajowego i międzynarodowego.

Wśród organów odpowiedzialnych za rozpatrywanie wniesionych skarg dotyczących niewłaściwego wykonywania obowiązków przez przewoźnika drogowego będzie:

  • organizator publicznego transportu zbiorowego
  • organ właściwy do wydawania zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym.

REKLAMA

Z kolei za skargi dotyczące niewłaściwego wykonywania obowiązków przez podmiot zarządzający dworcem i wyznaczony do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, będzie odpowiadał Marszałek województwa. Jeśli  dworzec będzie własnością samorządu województwa, rozpatrywanie skarg będzie należało do obowiązków wojewody. Pasażer będzie mógł wnieść również skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego

Kara za nieprzestrzeganie przepisów przez przewoźnika drogowego, podmiot zarządzający wyznaczonym dworcem, organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego będzie mogła sięgnąć maksymalnie 30 tys. zł.

Dostosowanie terminali do wymogów unijnych będzie zadaniem własnym gminy. Jest to zgodne z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy mówią, że budowa, przebudowa i remont dworców należy do zadań własnych gminy.

Przewiduje się, że pieniądze na sfinansowanie wydatków związanych z dostosowaniem wyznaczonych terminali autobusowych i autokarowych będą pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych. Za korzystanie przez operatora publicznego transportu zbiorowego i przewoźnika z dworców wyznaczonych do udzielania pomocy niepełnosprawnym, jednostka samorządu terytorialnego może pobierać opłaty, które wyniosą maksymalnie 2 zł.

Nowe przepisy pozwolą także na zakładanie dworców zlokalizowanych np. w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych, aby poprawić funkcjonalność tego typu obiektów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA