REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formuła 4 Abarth ADAC

Formuła 4 ADAC Abarth
Formuła 4 ADAC Abarth
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Formula 4 to nowa seria wyścigowa stworzona przy współudziale włoskiego marki samochodowej - Abarth. Jakimi parametrami charakteryzuje się bolid Formuły 4?

Formuła 4 ADAC Abarth

Rozgrywana w Niemczech, Austrii i Belgii „Formuła 4 powered by Abarth ADAC" nie jest jedyną serią certyfikowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA, która zaufała tej tradycyjnej włoskiej marce. Również we Włoszech, Rosji, Finlandii i Estonii ten włoski 1,4-litrowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem napędza małe, jednomiejscowe bolidy. Abarth jest jednym z pięciu zatwierdzonych na świecie dostawców silników do Formuły 4.

REKLAMA

REKLAMA

Formuła 4 wypełnia lukę między kartingiem i bardzo zaawansowaną już technicznie oraz niezwykle kosztowną Formułą 3, umożliwiając start już 15-latkom. Moc silnika w tej klasie jest ograniczona przepisami do 118 kW (160 KM). Napędzający Formułę 4 silnik wyścigowy bazuje na silniku czterocylindrowym, który w samochodach seryjnych Abarth'a zapewnia niezrównaną przyjemność z jazdy.

Zobacz też: 72 Rajd Polski wygrywa Sebastian Ogier!

REKLAMA

W modelu Abarth 595 Turismo silnik ten również generuje moc 118 kW (160 KM). Górna granica mocy wynosząca 140 kW (190 KM) została uzyskana w spektakularnym modelu Abarth 695 biposto - najmocniejszym seryjnie produkowanym Abarcie w historii. Jednak nawet 190 KM nie zamyka stawki. W samochodzie Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione, jednym z trzech topowych modeli należących do Abarth Trofeo, jednostka ta osiąga moc nawet 158 kW (215 KM).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przeciwieństwie do modeli produkowanych seryjnie i aut wyścigowych Trofeo Abarth, montowany w bolidach Formuły 4 silnik czterocylindrowy o pojemności 1,4 litra został umieszczony wzdłużnie za kierowcą i przenosi on napęd na tylne koła. Dopuszczalne modyfikacje również są ograniczone.

Szczegóły dotyczące „Formuły 4 powered by Abarth ADAC"
Niemiecka „Formuła 4 powered by Abarth ADAC" towarzyszy siedmiu rundom cyklu ADAC GT Masters i jednej Niemieckich Mistrzostw Samochodowych (DTM). Dwie z łącznie ośmiu rund odbywają się poza granicami Niemiec: jedna na torze Red Bull Ring w Austrii, a druga w belgijskim Spa-Francorchamps. Na każda rundę składają się dwie sesje treningowe, dwa wyścigi kwalifikacyjne i trzy wyścigi główne. Na liście jest 42 uczestników, w których znalazły się także trzy młode kobiety, jest kilka nazwisk doskonale znanych w sportach motorowych, choć noszonych już przez kolejne pokolenie. Bolid Tatuus-Abarth o numerze 25 poprowadzi Mick Schumacher, 16-letni syn siedmiokrotnego Mistrza Świata Formuły 1 Michaela Schumachera. Z kolei numer 9 jest zarezerwowany dla 15-letniego Jonathana Cecotto z Wenezueli, którego ojciec Johnny zapisał się w sercach fanów, jako Motocyklowy Mistrz Świata, kierowca Formuły 1 i serii Mistrzostw Samochodowych Turystycznych w Niemczech (DTM).

Kalendarz Formuły 4 w 2015 roku:
24-26 kwietnia - Oschersleben
5-7 czerwca - Red Bull Ring (Austria)
19-21 czerwca - Spa-Francorchamps (Belgia)
3-5 lipca - Lausitzring
14-16 sierpnia - Nürburgring
28-30 sierpnia - Sachsenring
11-13 września - Oschersleben
2-4 października - Hockenheimring

Marka Abarth rozwija młode talenty wyścigowe

Jako dostawca jednostek napędowych do nowej Formuły 4 ADAC marka Abarth wspiera młode talenty, które w przyszłości mogą dołączyć do największych osiągnięć w tym sporcie. Takie działania wpisują się w tradycję zapoczątkowaną przez założyciela firmy Carla Abarth'a, którego samochody wyścigowe bazujące na różnych modelach Fiata w latach 50. umożliwiły rozpoczęcie kariery w motorsporcie niezliczonej rzeszy młodych kierowców. Również sama Formuła ADAC od lat stanowi punkt wyjścia dla wielu przyszłych zawodowych kierowców. W przeszłości znani zawodnicy, tacy jak wielokrotny Mistrz Świata Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg, Ralf Schumacher czy Nico Rosberg, podobnie jak gwiazdy DTM takie jak Martin Tomczyk, Pascal Wehrlein czy Timo Glock, zaczynali swoje błyskotliwe kariery od klas Formuły ADAC.

Specyfikacja techniczna: silnik turbodoładowany Abarth 1.4

Typ: Silnik czterocylindrowy, montowany z przodu, poprzecznie (w Formule 4 instalowany wzdłużnie z tyłu), turbosprężarka (różne typy i producenci w zależności od poziomu mocy), 4 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy, wielopunktowy wtrysk paliwa, skrzynia korbowa i głowice cylindrów wykonane z aluminium

Średnica cylindra x skok tłoka: 72,0 x 84,0 mm

Pojemność:  1.368 cm3

Moc maksymalna:

Pojazdy seryjne
Abarth 595 Turismo: 117 kW/160 KM przy 5.750 obr/min
Abarth 595 Competizione: 132 kW/180 KM przy 5.750 obr/min
Abarth 695 biposto: 140 kW/190 KM przy 5.500 obr/min

Pojazdy wyścigowe
Abarth 500 Assetto Corse: 140 kW/190 KM
Abarth 695 Assetto Corse: 151 kW/205 KM
Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione: 158 kW/215 KM
Jednostka napędowa Formuły 4: 117 kW/160 KM

Średnie zużycie paliwa:
Abarth 695 biposto: 6,5 l/100 km, emisja CO2: 155 g/km
Abarth 595: 6,5 l/100 km, emisja CO2: 155 g/km
Poziomy emisji: Zgodne z normami RL 80/1268/EWG.

Formuła 4 ADAC Abarth
Fiat
Formuła 4 ADAC Abarth
Fiat
Formuła 4 ADAC Abarth
Fiat
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA