REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajd Sardynii 2015: wyniki

Subskrybuj nas na Youtube
VW Polo WRC 2015 rajdy
VW Polo WRC 2015 rajdy
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Sebastian Ogier znowu nie zawiódł i po raz szósty w tym sezonie wygrał eliminację Mistrzostw Świata WRC. Do mety nie udało się tym razem dojechać Robertowi Kubicy.

Rajd Sardynii 2015: Volkswagen triumfuje

W połowie sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) załoga Ogier/Ingrassia ma o 66 punktów więcej niż załoga plasująca się za nimi; zespół Volkswagena ma 65 punktów przewagi w klasyfikacji producentów. Droga Polo R WRC do piątego zwycięstwa w tym sezonie, w szóstym rajdzie 2015, była kamienista i to w dosłownym znaczeniu tego słowa.
W niezwykle trudnych warunkach, w ogromnym upale i podczas najdłuższego rajdowego dnia od ponad 10 lat, World Rally Car z Wolfsburga okazał się samochodem najszybszym i najbardziej niezawodnym. We Włoszech Volkswagen wygrał 14 odcinków specjalnych. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), mimo różnych przeciwności, wywalczyli na Sardynii szóste miejsce, Andreas Mikkelsen/Ola Flone (N/N) dwukrotnie wracali na trasę korzystając z regulaminu Rally 2 i zdobyli na tzw. Power Stage jeden punkt, plasując się na tym odcinku specjalnym za swoimi kolegami z zespołu Volkswagena

REKLAMA

Klasa sama w sobie - TurbOgier 25. raz na podium w barwach Volkswagena

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia zostali bohaterami weekendu nie tylko dlatego, że po raz trzeci z rzędu wygrali Rajd Włoch - podczas tej niezwykle ciężkiej eliminacji cyklu Mistrzostw we właściwym momencie podkręcili tempo, żeby objąć prowadzenie, a następnie zdobytą przewagę sprytnie utrzymywać podczas ostatnich odcinków specjalnych. Wszystkie liczące się zespoły w czasie tegorocznego rajdu na Sardynii musiały godzić się ze stratami, powodowanymi przez trudne warunki na trasie – za wyjątkiem Ogiera i Ingrassi. Jadąc w Polo R WRC stanęli po raz 25. na podium rajdu, z tego 21 razy na jego najwyższym stopniu, cztery razy zaś zajęli drugie miejsce.

Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila – zasłużona zdobycz punktowa po niezłomnej walce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jari-Matti Latvala/ Miikka Anttila (FIN/FIN) musieli się pogodzić z licznymi stratami czasowymi na trasie, mimo to dzięki ogromnej determinacji zdobyli cenne punkty w klasyfikacji. Przebicie opony w piątek i w sobotę oznaczało około trzech minut straty, z kolei uszkodzenie zawieszenia w wyniku najechania na kamień leżący na idealnej linii przejazdu – przyniosło stratę kolejnych pięciu minut. Jednak Latvala i Antila wykazali się niezwykłą sprawnością także jako mechanicy i dzięki wspaniałej jeździe odrobili straty najlepiej jak się dało. W sumie, fiński duet okazał się najszybszy na siedmiu odcinkach specjalnych – to wynik lepszy niż uzyskali ich koledzy z zespołu. Zajęli ostatecznie szóste miejsce w rajdzie, co biorąc pod uwagę ich „przygody” na trasie, jest godnym uznania wynikiem.

Andreas Mikkelsen – ostry finał na Power Stage

Moralne zwycięstwo świętowali także Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N). Obydwaj musieli zakończyć przedwcześnie piątkowe zmagania na trasie, ponieważ wjechali w wyrwę w nawierzchni, także w sobotę byli zmuszeni wcześniej zakończyć jazdę. Podczas ponownego startu w niedzielę, w ramach regulaminu Rally 2, wykorzystali szansę i na tzw. Power Stage, w którym najszybsze trzy zespoły mogą zebrać dodatkowe punkty, zajęli trzecie miejsce i zdobyli jeden punkt w klasyfikacji. Lepsi od nich okazali się jedynie koledzy z zespołu Volkswagena - załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia oraz Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Dla Volkswagena było to kolejno 53., 54. i 55. miejsce w Top 3 podczas 31 rozegranych dotychczas Power Stage. 

30 stopni w cieniu – Rajd Włoch to walka w upale i ekstremalny test odporności na wstrząsy

Typowe dla Sardynii wysokie temperatury sprawiły, że pot lał się strumieniami – temperatura powietrza wynosiła 29 stopni, a tuż przy nawierzchni nawet 43 stopnie Celsjusza. Przemielona kołami wielu aut szutrowa nawierzchnia i trafiające się na niej kamienie wymagały od kierowców i pilotów nieustannej koncentracji. Na wielką próbę została ona wystawiona zwłaszcza w sobotę – tego dnia kierowcy mieli do pokonania 212,83 km, to najdłuższy dystans od Rajdu Safari w 2002 roku. Także dla pozostałych członków rajdowej ekipy długie rajdowe dni były ogromnym obciążeniem. Mechanicy pracowali prawie do północy, a o piątej rano już budził ich dźwięk budzika. Wszyscy tworzyli mocne zaplecze dla Ogiera, Latvali i Mikkelsena, każdego ranka oddając do ich dyspozycji trzy perfekcyjnie przygotowane Polo R WRC.

Recepta na sukces – Rajd Sardynii w liczbach

27. zwycięstwo Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) i 52 razy wywalczone przez zawodników miejsce na podium, odkąd w styczniu 2013 roku World Rally Car z Wolfsburga włączył się do rywalizacji – tegoroczne zwycięstwo na Sardynii to wspaniała kontynuacja sukcesów Volkswagena. Na 592 odcinki specjalne Polo R WRC okazało się najszybsze na 406, a 14 z nich dopisało do swojego konta właśnie we Włoszech. Od początku zmagań Volkswagena, czyli od Rajdu Monte Carlo 2013, Polo R WRC przejechały łącznie 30.108, 95 km odcinków specjalnych, co odpowiada okrążeniu w rajdowym tempie około trzech/czwartych równika.

Wypowiedzi po Rajdzie Włoch

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1

„Zwycięstwo na Sardynii było bardzo ważne w naszej walce o mistrzostwo świata. Mamy teraz dużą przewagę punktową nad konkurentami. Jedną z decydujących przyczyn naszego sukcesu, oprócz świetnego samochodu i fantastyczne ekipy, było to, że Julien i ja wręcz perfekcyjnie dostroiliśmy się do siebie w ten weekend. W zasadzie zawsze tak jest, ale tutaj było tyle nowych odcinków, a dni takie długie, że obaj stale musieliśmy być ekstremalnie skoncentrowani. Do tego dochodzi upał w samochodzie i trudne, szutrowe oesy – po całym dniu padasz na łóżko jak kamień. W tegorocznym sezonie był to najbardziej wyczerpujący fizycznie rajd. Dlatego naprawdę cieszę się i jestem niesamowicie dumny z pierwszego miejsca we Włoszech”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2

„W niedzielę Polo R WRC znowu było gotowe do akcji, ale po wydarzeniach poprzedniego dnia nie za wiele dało się zrobić. Dlatego skoncentrowaliśmy się na Power Stage. I udało się. W sumie, po kłopotach jakie mieliśmy w ten weekend muszę być zadowolony z szóstego miejsca w rajdzie i dziesięciu punktów po Power Stage. Ale są i dobre wiadomości - przez cały rajd byliśmy naprawdę szybcy, z takim doświadczeniem w Polsce liczymy na dobry wynik. Już się cieszę na kolejny rajd!”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9

„Nie udało nam się uzyskać tym razem niczego ponad punkty w Power Stage. Postawiłem wszystko na tę kartę i dobrze się stało, bo Power Stage nam się udał. Nie popełniłem żadnych błędów i wyciągnąłem wszystko co się dało z naszej pozycji na starcie. Dobrze, że zgarnęliśmy chociaż ten punkt, ale oczywiście jestem rozczarowany, że ten rajd za bardzo nam nie wyszedł – wyciągniemy z tego naukę. Już myślę o kolejnej eliminacji w Polsce. W zeszłym roku całkiem dobrze mi tam szło, walczyłem o zwycięstwo z Sebastienem Ogierem. Mam nadzieję, że za dwa tygodnie uda nam się to powtórzyć”.

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport

„Rajd Włoch miał dla Volkswagena lepsze i gorsze momenty, ale wszystko skończyło się happy endem. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia wygrali go trzeci raz z rzędu – to dla nich wielki krok w klasyfikacji kierowców i pilotów, dla Volkswagena zaś warty złota w klasyfikacji producentów. Wygrać rajd w takim upale i w tak morderczych warunkach dla sprzętu, to naprawdę niełatwa sprawa. Odczuliśmy to wszyscy obserwując zmagania Jari-Matti Latvali i Andreasa Mikkelsena. Ale i jeden, i drugi dali z siebie wszystko, żeby mimo tych przeciwności uzyskać jak najlepszy wynik. Mam dla nich mnóstwo szacunku. Jestem zadowolony z pracy całego zespołu, wszyscy mamy za sobą bardzo udaną pierwszą połowę sezonu. W całym zespole, od kierowcy do mechanika, od inżyniera do kucharza, od logistyka do kolegów z serwisu medycznego – wszystkie trybiki świetnie ze sobą współpracują. Możemy być z tego dumni”.

Rajdowe mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch – zestawienie wyników

Czwartek, 11 czerwca 2015                          #1 Ogier               #2 Latvala            #9 Mikkelsen

SS 01S Città Di Cagliari 02.50 km                     P07 (+ 3.4s)         P08 (+ 3.4s)         P03 (+ 1.7s)

Klasyfikacja generalna 02.50 km                   P06 (+ 3.4s)         P07 (+ 3.4s)         P02 (+ 1.7s)

Piątek, 12 czerwca 2015                               #1 Ogier               #2 Latvala            #9 Mikkelsen

SS 02 Grighine Sud 1 26,31 km                       P02 (+ 5.3s)         P04 (+ 10.1s)       P06 (+ 11.7s)

SS 03 Grighine Nord 1 18,34 km                      P08 (+ 18.3s)       P02 (+ 11.0s)       P04 (+ 12.8s)

SS 04 Montiferru 1 14,41 km                           P03 (+ 5.2s)         P04 (+ 5.5s)         P40 (+ 5m 33.0s)

SS 05 Sagama 1 02,58 km                             P01                        P02 (+ 0.1s)         Nie ukończył

SS 06 Sagama 2 02,58 km                             P03 (+ 2.1s)         P01

SS 07 Sinis–Mont'e Prama 14,08 km              P03 (+ 2.6s)         P04 (+ 3.3s)

SS 08 Grighine Sud 2 22,45 km                     P02 (+ 0.2s)         P01

SS 09 Grighine Nord 2 18,34 km                    P01                        P06 (+ 21.9s)

SS 10 Montiferru 2 14,41 km                          P02 (+ 1.2s)         P01

Klasyfikacja generalna 133.50 km              P02 (+ 8.8s)         P03 (+ 25.8s)       Nie ukończył

Sobota, 13 czerwca 2015                               #1 Ogier               #2 Latvala            #9 Mikkelsen

SS 11 Ittiri Arena 1 01,40 km                           P01                     P03 (+ 0.3s)            P07 (+ 1.5s)

SS 12 Monti di Alà 1 22,49 km                        P02 (+ 2.8s)         P01                        P08 (+ 16.7s)

SS 13 Coilunua–Loelle 1 36,69 km                  P04 (+ 3.2s)         P23 (+ 2m 27.9s)     Nie ukończył

SS 14 Monte Lerno 1 42,22 km                       P03 (+ 7.8s)         P01

SS 15 Ozieri–Ardara 07,23 km                        P02 (+ 2.3s)         P01

SS 16 Ittiri Arena 2 01,40 km                          P05 (+ 1.3s)         P04 (+ 1.2s)

SS 17 Monti di Alà 2 22,49 km                        P01                     P06 (+ 11.2s)

SS 18 Coilunua–Loelle 2 36,69 km                  P02 (+ 4.7s)         P18 (+ 2m 28.1s)

SS 19 Monte Lerno 2 42,22 km                       P01                     P19 (+ 2m 35.0s)

Klasyfikacja generalna 212.83 km              P01                        P06 (+ 8m 08.6s)   Nie ukończył

Niedziela, 14 czerwca 2015                           #1 Ogier               #2 Latvala            #9 Mikkelsen

SS 20 Olmedo Monte Baranta 1 11.13 km        P04 (+ 2.3s)         P02 (+ 2.1s)         P10 (+ 14.0s)

SS 21 Cala Flumini 1 11.77 km                       P01                      P04 (+ 3.4s)         P02 (+ 0.3s)

SS 22 Olmedo Monte Baranta 2 11.13 km       P07 (+ 11.9s)         P01                     P03 (+ 4.1s)

SS 23P Cala Flumini 2 11.77 km                    P01                       P02 (+ 3.8s)         P03 (+ 4.1s)

Klasyfikacja generalna 45.80 km                P01                       P06 (+ 8m 06.7s)  P36 (+ 1h 36m 52.0s)

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch – wyniki końcowe

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4h 25m 54.3s

02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3m 05.4s

03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4m 22.5s

04. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5m 34.8s

05. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 7m 50.1s

06. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 8m 06.7s

07. Yurii Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Citroën + 14m 57.7s

08. Paolo Andreucci/Anna Andreussi (I/I), Peugeot + 15m 03.3s

09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda + 17m 41.7s

10. Khalid Al Qassimi/Chris Patterson (UAE/IRL), Citroën + 19m 12.0s

36. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 1h 36m 52.0s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch – wyniki Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 7m 15.9s

02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3.8s

03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 4.1s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców

1. Sébastien Ogier, 133 punkty;

2. Mads Østberg, 67;

3. Andreas Mikkelsen, 64;

4. Jari-Matti Latvala, 56;

5. Elfyn Evans, 53;

6. Thierry Neuville, 50;

7. Kris Meeke, 47;

8. Dani Sordo, 38;

9. Hayden Paddon, 32;

10. Martin Prokop, 27

Kategoria producentów

1. Volkswagen Motorsport, 179 punkty;

2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 114;

3. Hyundai Motorsport, 113;

4. M-Sport, 99;

5. Jipocar Czech National Team, 34;

6. Hyundai Motorsport N, 31;

7. Volkswagen Motorsport II, 30;

8. FWRT, 5

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

Źródło: materiały prasowe Volkswagen

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA