Rajd Sardynii 2015: wyniki
REKLAMA
REKLAMA
Rajd Sardynii 2015: Volkswagen triumfuje
W połowie sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) załoga Ogier/Ingrassia ma o 66 punktów więcej niż załoga plasująca się za nimi; zespół Volkswagena ma 65 punktów przewagi w klasyfikacji producentów. Droga Polo R WRC do piątego zwycięstwa w tym sezonie, w szóstym rajdzie 2015, była kamienista i to w dosłownym znaczeniu tego słowa.
W niezwykle trudnych warunkach, w ogromnym upale i podczas najdłuższego rajdowego dnia od ponad 10 lat, World Rally Car z Wolfsburga okazał się samochodem najszybszym i najbardziej niezawodnym. We Włoszech Volkswagen wygrał 14 odcinków specjalnych. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), mimo różnych przeciwności, wywalczyli na Sardynii szóste miejsce, Andreas Mikkelsen/Ola Flone (N/N) dwukrotnie wracali na trasę korzystając z regulaminu Rally 2 i zdobyli na tzw. Power Stage jeden punkt, plasując się na tym odcinku specjalnym za swoimi kolegami z zespołu Volkswagena
REKLAMA
Klasa sama w sobie - TurbOgier 25. raz na podium w barwach Volkswagena
Sebastien Ogier i Julien Ingrassia zostali bohaterami weekendu nie tylko dlatego, że po raz trzeci z rzędu wygrali Rajd Włoch - podczas tej niezwykle ciężkiej eliminacji cyklu Mistrzostw we właściwym momencie podkręcili tempo, żeby objąć prowadzenie, a następnie zdobytą przewagę sprytnie utrzymywać podczas ostatnich odcinków specjalnych. Wszystkie liczące się zespoły w czasie tegorocznego rajdu na Sardynii musiały godzić się ze stratami, powodowanymi przez trudne warunki na trasie – za wyjątkiem Ogiera i Ingrassi. Jadąc w Polo R WRC stanęli po raz 25. na podium rajdu, z tego 21 razy na jego najwyższym stopniu, cztery razy zaś zajęli drugie miejsce.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila – zasłużona zdobycz punktowa po niezłomnej walce
Jari-Matti Latvala/ Miikka Anttila (FIN/FIN) musieli się pogodzić z licznymi stratami czasowymi na trasie, mimo to dzięki ogromnej determinacji zdobyli cenne punkty w klasyfikacji. Przebicie opony w piątek i w sobotę oznaczało około trzech minut straty, z kolei uszkodzenie zawieszenia w wyniku najechania na kamień leżący na idealnej linii przejazdu – przyniosło stratę kolejnych pięciu minut. Jednak Latvala i Antila wykazali się niezwykłą sprawnością także jako mechanicy i dzięki wspaniałej jeździe odrobili straty najlepiej jak się dało. W sumie, fiński duet okazał się najszybszy na siedmiu odcinkach specjalnych – to wynik lepszy niż uzyskali ich koledzy z zespołu. Zajęli ostatecznie szóste miejsce w rajdzie, co biorąc pod uwagę ich „przygody” na trasie, jest godnym uznania wynikiem.
Andreas Mikkelsen – ostry finał na Power Stage
Moralne zwycięstwo świętowali także Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N). Obydwaj musieli zakończyć przedwcześnie piątkowe zmagania na trasie, ponieważ wjechali w wyrwę w nawierzchni, także w sobotę byli zmuszeni wcześniej zakończyć jazdę. Podczas ponownego startu w niedzielę, w ramach regulaminu Rally 2, wykorzystali szansę i na tzw. Power Stage, w którym najszybsze trzy zespoły mogą zebrać dodatkowe punkty, zajęli trzecie miejsce i zdobyli jeden punkt w klasyfikacji. Lepsi od nich okazali się jedynie koledzy z zespołu Volkswagena - załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia oraz Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Dla Volkswagena było to kolejno 53., 54. i 55. miejsce w Top 3 podczas 31 rozegranych dotychczas Power Stage.
30 stopni w cieniu – Rajd Włoch to walka w upale i ekstremalny test odporności na wstrząsy
Typowe dla Sardynii wysokie temperatury sprawiły, że pot lał się strumieniami – temperatura powietrza wynosiła 29 stopni, a tuż przy nawierzchni nawet 43 stopnie Celsjusza. Przemielona kołami wielu aut szutrowa nawierzchnia i trafiające się na niej kamienie wymagały od kierowców i pilotów nieustannej koncentracji. Na wielką próbę została ona wystawiona zwłaszcza w sobotę – tego dnia kierowcy mieli do pokonania 212,83 km, to najdłuższy dystans od Rajdu Safari w 2002 roku. Także dla pozostałych członków rajdowej ekipy długie rajdowe dni były ogromnym obciążeniem. Mechanicy pracowali prawie do północy, a o piątej rano już budził ich dźwięk budzika. Wszyscy tworzyli mocne zaplecze dla Ogiera, Latvali i Mikkelsena, każdego ranka oddając do ich dyspozycji trzy perfekcyjnie przygotowane Polo R WRC.
Recepta na sukces – Rajd Sardynii w liczbach
27. zwycięstwo Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) i 52 razy wywalczone przez zawodników miejsce na podium, odkąd w styczniu 2013 roku World Rally Car z Wolfsburga włączył się do rywalizacji – tegoroczne zwycięstwo na Sardynii to wspaniała kontynuacja sukcesów Volkswagena. Na 592 odcinki specjalne Polo R WRC okazało się najszybsze na 406, a 14 z nich dopisało do swojego konta właśnie we Włoszech. Od początku zmagań Volkswagena, czyli od Rajdu Monte Carlo 2013, Polo R WRC przejechały łącznie 30.108, 95 km odcinków specjalnych, co odpowiada okrążeniu w rajdowym tempie około trzech/czwartych równika.
Wypowiedzi po Rajdzie Włoch
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Zwycięstwo na Sardynii było bardzo ważne w naszej walce o mistrzostwo świata. Mamy teraz dużą przewagę punktową nad konkurentami. Jedną z decydujących przyczyn naszego sukcesu, oprócz świetnego samochodu i fantastyczne ekipy, było to, że Julien i ja wręcz perfekcyjnie dostroiliśmy się do siebie w ten weekend. W zasadzie zawsze tak jest, ale tutaj było tyle nowych odcinków, a dni takie długie, że obaj stale musieliśmy być ekstremalnie skoncentrowani. Do tego dochodzi upał w samochodzie i trudne, szutrowe oesy – po całym dniu padasz na łóżko jak kamień. W tegorocznym sezonie był to najbardziej wyczerpujący fizycznie rajd. Dlatego naprawdę cieszę się i jestem niesamowicie dumny z pierwszego miejsca we Włoszech”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„W niedzielę Polo R WRC znowu było gotowe do akcji, ale po wydarzeniach poprzedniego dnia nie za wiele dało się zrobić. Dlatego skoncentrowaliśmy się na Power Stage. I udało się. W sumie, po kłopotach jakie mieliśmy w ten weekend muszę być zadowolony z szóstego miejsca w rajdzie i dziesięciu punktów po Power Stage. Ale są i dobre wiadomości - przez cały rajd byliśmy naprawdę szybcy, z takim doświadczeniem w Polsce liczymy na dobry wynik. Już się cieszę na kolejny rajd!”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Nie udało nam się uzyskać tym razem niczego ponad punkty w Power Stage. Postawiłem wszystko na tę kartę i dobrze się stało, bo Power Stage nam się udał. Nie popełniłem żadnych błędów i wyciągnąłem wszystko co się dało z naszej pozycji na starcie. Dobrze, że zgarnęliśmy chociaż ten punkt, ale oczywiście jestem rozczarowany, że ten rajd za bardzo nam nie wyszedł – wyciągniemy z tego naukę. Już myślę o kolejnej eliminacji w Polsce. W zeszłym roku całkiem dobrze mi tam szło, walczyłem o zwycięstwo z Sebastienem Ogierem. Mam nadzieję, że za dwa tygodnie uda nam się to powtórzyć”.
Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Rajd Włoch miał dla Volkswagena lepsze i gorsze momenty, ale wszystko skończyło się happy endem. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia wygrali go trzeci raz z rzędu – to dla nich wielki krok w klasyfikacji kierowców i pilotów, dla Volkswagena zaś warty złota w klasyfikacji producentów. Wygrać rajd w takim upale i w tak morderczych warunkach dla sprzętu, to naprawdę niełatwa sprawa. Odczuliśmy to wszyscy obserwując zmagania Jari-Matti Latvali i Andreasa Mikkelsena. Ale i jeden, i drugi dali z siebie wszystko, żeby mimo tych przeciwności uzyskać jak najlepszy wynik. Mam dla nich mnóstwo szacunku. Jestem zadowolony z pracy całego zespołu, wszyscy mamy za sobą bardzo udaną pierwszą połowę sezonu. W całym zespole, od kierowcy do mechanika, od inżyniera do kucharza, od logistyka do kolegów z serwisu medycznego – wszystkie trybiki świetnie ze sobą współpracują. Możemy być z tego dumni”.
Rajdowe mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch – zestawienie wyników
Czwartek, 11 czerwca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 01S Città Di Cagliari 02.50 km P07 (+ 3.4s) P08 (+ 3.4s) P03 (+ 1.7s)
Klasyfikacja generalna 02.50 km P06 (+ 3.4s) P07 (+ 3.4s) P02 (+ 1.7s)
Piątek, 12 czerwca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 02 Grighine Sud 1 26,31 km P02 (+ 5.3s) P04 (+ 10.1s) P06 (+ 11.7s)
SS 03 Grighine Nord 1 18,34 km P08 (+ 18.3s) P02 (+ 11.0s) P04 (+ 12.8s)
SS 04 Montiferru 1 14,41 km P03 (+ 5.2s) P04 (+ 5.5s) P40 (+ 5m 33.0s)
SS 05 Sagama 1 02,58 km P01 P02 (+ 0.1s) Nie ukończył
SS 06 Sagama 2 02,58 km P03 (+ 2.1s) P01
SS 07 Sinis–Mont'e Prama 14,08 km P03 (+ 2.6s) P04 (+ 3.3s)
SS 08 Grighine Sud 2 22,45 km P02 (+ 0.2s) P01
SS 09 Grighine Nord 2 18,34 km P01 P06 (+ 21.9s)
SS 10 Montiferru 2 14,41 km P02 (+ 1.2s) P01
Klasyfikacja generalna 133.50 km P02 (+ 8.8s) P03 (+ 25.8s) Nie ukończył
Sobota, 13 czerwca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 11 Ittiri Arena 1 01,40 km P01 P03 (+ 0.3s) P07 (+ 1.5s)
SS 12 Monti di Alà 1 22,49 km P02 (+ 2.8s) P01 P08 (+ 16.7s)
SS 13 Coilunua–Loelle 1 36,69 km P04 (+ 3.2s) P23 (+ 2m 27.9s) Nie ukończył
SS 14 Monte Lerno 1 42,22 km P03 (+ 7.8s) P01
SS 15 Ozieri–Ardara 07,23 km P02 (+ 2.3s) P01
SS 16 Ittiri Arena 2 01,40 km P05 (+ 1.3s) P04 (+ 1.2s)
SS 17 Monti di Alà 2 22,49 km P01 P06 (+ 11.2s)
SS 18 Coilunua–Loelle 2 36,69 km P02 (+ 4.7s) P18 (+ 2m 28.1s)
SS 19 Monte Lerno 2 42,22 km P01 P19 (+ 2m 35.0s)
Klasyfikacja generalna 212.83 km P01 P06 (+ 8m 08.6s) Nie ukończył
Niedziela, 14 czerwca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 20 Olmedo Monte Baranta 1 11.13 km P04 (+ 2.3s) P02 (+ 2.1s) P10 (+ 14.0s)
SS 21 Cala Flumini 1 11.77 km P01 P04 (+ 3.4s) P02 (+ 0.3s)
SS 22 Olmedo Monte Baranta 2 11.13 km P07 (+ 11.9s) P01 P03 (+ 4.1s)
SS 23P Cala Flumini 2 11.77 km P01 P02 (+ 3.8s) P03 (+ 4.1s)
Klasyfikacja generalna 45.80 km P01 P06 (+ 8m 06.7s) P36 (+ 1h 36m 52.0s)
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch – wyniki końcowe
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4h 25m 54.3s
02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3m 05.4s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4m 22.5s
04. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5m 34.8s
05. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 7m 50.1s
06. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 8m 06.7s
07. Yurii Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Citroën + 14m 57.7s
08. Paolo Andreucci/Anna Andreussi (I/I), Peugeot + 15m 03.3s
09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda + 17m 41.7s
10. Khalid Al Qassimi/Chris Patterson (UAE/IRL), Citroën + 19m 12.0s
…
36. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 1h 36m 52.0s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch – wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 7m 15.9s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3.8s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 4.1s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier, 133 punkty;
2. Mads Østberg, 67;
3. Andreas Mikkelsen, 64;
4. Jari-Matti Latvala, 56;
5. Elfyn Evans, 53;
6. Thierry Neuville, 50;
7. Kris Meeke, 47;
8. Dani Sordo, 38;
9. Hayden Paddon, 32;
10. Martin Prokop, 27
Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport, 179 punkty;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 114;
3. Hyundai Motorsport, 113;
4. M-Sport, 99;
5. Jipocar Czech National Team, 34;
6. Hyundai Motorsport N, 31;
7. Volkswagen Motorsport II, 30;
8. FWRT, 5
* wymaga zatwierdzenia przez FIA
Źródło: materiały prasowe Volkswagen
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.