REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajd Szwecji WRC 2015: Polo znowu najszybsze!

VW Polo WRC 2015 rajdy
VW Polo WRC 2015 rajdy
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Sebastien Ogier po raz drugi w tym sezonie triumfował w serii WRC.

REKLAMA

Napięcie aż do ostatnich metrów: Sebastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassią wygrali Rajd Szwecji. Francuzi z zespołu Volkswagena stoczyli jeden z najdramatyczniejszych pojedynków w historii rajdów WRC, odnosząc zwycięstwo nad załogami Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai) oraz nad swoimi kolegami z zespołu Volkswagena - Andreasem Mikkelsenem/Ola Floene. Miejsce na prowadzeniu zmieniało się do ostatnich kilometrów, a wszystkie trzy zespoły toczyły coraz bardziej zaciętą walkę, by do ostatniego odcinka startować z różnicą wynoszącą zaledwie 4,6 s.

REKLAMA

Dla Sebastiena Ogiera było to 26. zwycięstwo w cyklu WRC, porównywalne z rekordem jaki osiągnął legendarny Carlos Sainz. Ogier plasuje się teraz na 3. miejscu listy najlepszych kierowców wszechczasów. Poza tym załoga Ogier/Ingrassia jest jedyną spoza Skandynawii, której dwukrotnie udało się wygrać Rajd Szwecji. Andreas Mikkelsen po raz drugi z rzędu stanął na podium tego rajdu – jeszcze kilkaset metrów przed metą wygrywał z dwukrotnym mistrzem świata, dając z siebie wszystko i zmuszając rywala do maksymalnego wysiłku.

Jak w thrillerze: walka Mikkelsena, Ogiera i Neuville’a trwała aż do ostatniego metra

4,6 sekundy – w przeliczeniu na odległość, jaką w tym czasie pokonuje rajdówka to zaledwie 162,84 metra – tyle dzieliło pierwsze trzy załogi przed ostatnim odcinkiem specjalnym. Trudno wyobrazić sobie bardziej emocjonująca walkę. To, który zespół stanął na najwyższym, a który na najniższym stopniu podium rozstrzygnęło się na ostatnich kilometrach spośród wszystkich 308 km odcinków specjalnych. Pojedynek między trzema kierowcami - Andreasem Mikkelsenem, Sebastienem Ogierem i Thierry Neuvillem zaostrzał się przez cały czas trwania rajdu. W historii tego sportu nigdy jeszcze nie rozegrano bardziej dramatycznego finałowego pojedynku pomiędzy trzema kierowcami.
Wszystko rozstrzygnęło się kilkaset metrów przed metą – Sebastien Ogier uzyskał najlepszy czas na 16 kilometrach ostatniego odcinka specjalnego i tym samym zwyciężył w rajdzie. Jednak aż do ostatniego odcinka na trasie Rajdu Szwecji z minimalną przewagą prowadził Andreas Mikkelsen. Norweg swoje 2,7 s przewagi roztrwonił na 5,37 km przed metą wpadając w śnieżną zaspę i grzebiąc swoje nadzieje na zwycięstwo. Wypadnięcie z trasy oznaczało utratę 40 sekund, jednak załoga Mikkelsen/Floene powróciła na trasę i dojechała do mety, kończąc Rajd Szwecji na trzecim miejscu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczęśliwa trójka: trzeci Rajd Szwecji, trzecie zwycięstwo Volkswagena

Sebastien Ogier w roku 2013, Jari-Matti Latvala w roku 2014 i ponownie Sebastien Ogier – Rajd Szwecji jest pierwszą rundą w kalendarzu eliminacji MŚ, którą Volkswagen wygrał po raz trzeci, wystawiając do walki Polo R WRC. Dla Volkswagena rajd ten oznacza 24. zwycięstwo w 28 startach oraz 45. i 46. miejsce na podium od chwili wystawienia do walki Polo R WRC w styczniu 2013 roku. Od tego czasu World Rally Car z Wolfsburga uzyskał najlepszy czas na 361 odcinkach specjalnych spośród ogółem 521. Odnosząc łącznie 25 zwycięstw – wliczając wynik Kennetha Erikssona/Petera Diekmanna (S/D) na Wybrzeżu Kości Słoniowej w 1987 r. – VW na liście rajdowych zwycięzców wszechczasów prześcignął Audi i zajmuje obecnie 8. miejsce.

Kraina Śniegu – wyśmienite warunki na trasach Szwecji

Mnóstwo lodu i śniegu, malowniczy zimowy krajobraz i świetne warunki do zmagań - Rajd Szwecji to idealny rajd zimowy. Duże opady śniegu tuż przed drugą rundą MŚ sprawiły, że trasa wyśmienicie nadawała się do rajdowej walki. Jej przebieg wyznaczały metrowe zaspy, od których kierowcy mogą odbijać się autami, by zyskać lepszy czas. To ryzykowna gra – jeśli samochód zbyt mocno wbije się w śnieżną ścianę, może obrócić się wokół własnej osi: to typowy błąd kierowców na Rajdzie Szwecji. Przydarzył się on co najmniej raz niemal każdemu z czołowych kierowców na którymś spośród 308 km odcinków specjalnych.

Power Stage – trzy dodatkowe punkty dla Sebastiena Ogiera

Zrezygnować z dodatkowych punktów w Power Stage, by spokojnie dowieźć zwycięstwo lub miejsce na podium? Nie podczas tegorocznego rajdu Szwecji. W cieniu niezwykle emocjonujących zmagań finałowych podczas Power Stage rozegrała się nie mniej ekscytująca walka o punkty dla trzech najszybszych zawodników. Zwyciężył i zdobył trzy punkty dwukrotny mistrz świata, Ogier. Spośród 27 Power Stage’ów dla Volkswagena był to 20., podczas którego kierowca fabryczny z Wolfsburga uzyskał maksymalną liczbę punktów.

Dobrowolna rezygnacja: Latvala/Anttila wycofują się z rajdu

Po nieudanym starcie zeszłoroczni zwycięzcy Jari-Matti Latvala i Miikka Attila pozostali bez punktów i w porozumieniu z zespołem zdecydowali się wycofać z rajdu po końcowym Power Stage’u. Powodem był przepis ograniczający zmianę pewnych komponentów samochodu. Dla Latvali/Anttili Rajdy Szwecji, Meksyku i Argentyny byłyby traktowane łącznie, zaś wycofanie się z rywalizacji w Szwecji sprawia, że przepis ten nie będzie miał zastosowania i da załodze większe możliwości zestrojenia ich Polo R WRC w następnych rundach.

Wypowiedzi po Rajdzie Szwecji

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo WRC numer 1
„Niesamowity finał. Jestem naprawdę dumny z tego zwycięstwa, to jedno z moich najlepszych do tej pory. Pierwsze zwycięstwo w Szwecji, przed dwoma laty, gdy wygrałem z Sebastienem Loebem, było świetne, ale tegoroczne zostało okupione jeszcze trudniejszą walką. Julien i ja od pierwszego dnia aż do Power Stage’u dawaliśmy z siebie wszystko na każdym odcinku i jechaliśmy na maksymalnym limicie. I to się opłaciło. Na pewno końcówka rajdu należała do najbardziej emocjonujących – i to nie tylko dla widzów, ale też dla mnie osobiście. Oczywiście współczuję Andreasowi, któremu tak niewiele brakowało do pierwszego zwycięstwa i tak zaciekle z nami walczył. Jestem jednak pewien, że to nie był nasz ostatni pojedynek. On i Thierry Neuville pokazali wspaniałą walkę”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC numer 2

„To był zwariowany tydzień. Szkoda, że mój kolega z zespołu Andreas Mikkelsen nie wygrał swojego pierwszego rajdu w karierze. Gratuluję Sebastienowi Ogierowi, na pewno zasłużył na te 28 punktów. Jeśli chodzi o mnie, to muszę szukać w tym wszystkim pozytywów. Po moim błędzie w piątek, oczywiście nie brałem udziału w finałowej walce. Ale miałem czas, żeby wypróbować ustawienia auta i dzięki temu zdobyć trochę nowej wiedzy. Teraz jeszcze lepiej dogaduję się z moim Polo i to było widać już dzisiaj. Sezon dopiero się rozkręca i wszystko jeszcze może się zdarzyć. W Meksyku będę miał dobrą pozycję startową i na pewno ostro zaatakuję”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC numer 9

„Daliśmy z siebie wszystko do ostatniego metra, ale niestety przegraliśmy. Nigdy bym nie przypuszczał, że będę niezadowolony z miejsca na podium. W końcu, w mojej karierze nie tak znowu często na nim stawałem. Ale miałem tu szansę na świętowanie pierwszego zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata i byłem już naprawdę blisko. Popełniłem jeden mały błąd, obróciło mnie i straciłem tę szansę. Czuję gorycz i duże rozczarowanie, chociaż w sumie możemy być dumni z naszych osiągnięć. Jestem pewien, że moje pierwsze zwycięstwo to tylko kwestia czasu. Ale tak bardzo chciałem tę walkę trzech załóg rozstrzygnąć na swoją korzyść! Teraz pojedziemy na maksa w Meksyku, jeszcze raz spróbujemy powalczyć o wygraną.”

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport

REKLAMA

„Naprawdę emocjonujący rajd. Jestem pewien, że dzięki niemu mistrzostwa zyskały wielu fanów. O miejscu na podium zadecydowały dosłownie ostatnie metry. Aż do ostatniego odcinka prowadził Andreas Mikkelsen i był już blisko pierwszego zwycięstwa w Mistrzostwach Świata. Naprawdę wycisnął ostatnie poty z naszego dwukrotnego mistrza Sebastiena Ogiera i swojego przyjaciela Thierry Neuville’a i może być dumny z tego, co pokazał w tym rajdzie. Jego czas nadejdzie prędzej czy później, nie mam co do tego wątpliwości. Sebastien Ogier wykazał się wielką siłą charakteru i zasłużenie wygrał. Chylę czoła przed kierowcami i pilotami”.

A był przecież jeszcze…
… chyba jedyny pilot, który podczas rajdu osobiście kierował samochodem WRC: Ola Floene. Podczas Rajdu Szwecji pilot Andreasa Mikkelsena przejechał 220 km odcinków dojazdowych. Zamiana miejsc między kierowcą, a pilotem to w przypadku Mikkelsena i Floena żadna nowość – w 2012 roku podczas Rajdu Cypru Floene (już jako mistrz klasy IRC) poprowadził Skodę Fabię S2000 na końcowym OS-ie „Stavros”. Wykazał się przy tym dużymi umiejętnościami – na 16 kilometrach okazał się tylko o 45,7 s wolniejszy niż najszybszy kierowca na tym odcinku i jednocześnie zwycięzca całego rajdu - Nasser Al-Attiyah.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Szwecji – wyniki końcowe

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2h 55m 30.5s
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 6.4s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 39.8s
04. Ott Tänak/Raigo Mőlder (EST/EST), Ford + 2m 26.0s
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3m 31.5s
06. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3m 53.0s
07. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 4m 05.8s
08. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4m 26.0s
09. Yurii Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Citroën + 5m 32.2s
10. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 6m 50.9s

12. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 9m 11.9s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Szwecji – wyniki Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 8m 05.6s
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4.8s
03. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 9.9s
 

Źródło: materiały prasowe Volkswagen

VW Polo WRC 2015 rajdy
Volkswagen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA