Kiedy zostanie wybudowana trasa S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, wraz z obwodnicą Łomży?
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy zostanie wybudowana trasa S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, wraz z obwodnicą Łomży?
REKLAMA
24 października 2016 r. w Łomży odbyła się konferencja poświęcona budowie Via Baltica w Polsce, w której wzięła udział premier Beata Szydło, a także minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, parlamentarzyści i samorządowcy.
REKLAMA
- Międzynarodowa trasa Via Baltica ma istotny charakter tranzytowy i bardzo duże znaczenie dla systemu transportowego Polski i Europy. Dlatego polski rząd podjął decyzję o jak najszybszej budowie całego ciągu. Dziś kierujemy do realizacji ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, wraz z obwodnicą Łomży – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Zobacz też: Zachodnia obwodnica Radomia - kiedy powstanie?
91-kilometrowy fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021. Łączna, szacunkowa wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna zostanie podzielona na 6 odcinków, które zostaną zrealizowane w systemie Projektuj i Buduj:
- węzeł Podborze (z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła) - długość 19,5 km;
- węzeł Śniadowo (z węzłem) - węzeł Łomża Południe (bez węzła) - długość 17 km;
- węzeł Łomża Południe (z węzłem) – węzeł Łomża Zachód (bez węzła) - długość 7,2 km;
- węzeł Łomża Zachód (z węzłem) – węzeł Kolno (bez węzła) - długość 13,35 km;
- węzeł Kolno (z węzłem) - węzeł Stawiski (bez węzła) - długość 16 km;
- węzeł Stawiski (bez węzła) - obwodnica Szczuczyna - długość 18 km.
W ramach realizacji trasy S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn wybudowana zostanie również II jezdnia obwodnicy Stawisk. Ogłoszenie postępowań przetargowych przewidywane jest na IV kwartał 2016 r. i I kwartał 2017 r. S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna zostanie wybudowana jako dwujezdniowa droga ekspresowa, praktycznie w całości po nowym śladzie. Będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś i prędkości projektowej 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie również infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
O Via Baltica
REKLAMA
Via Baltica – to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T. Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin – Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.
Obecnie w budowie jest odcinek drogi S8 Marki – Radzymin (15,4 km), którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz S8 Wyszków – obwodnica Ostrowi Mazowieckiej (29,1 km), oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r. W realizacji jest obwodnica Suwałk o długości 13,9 km. Planowany termin oddania do ruchu to II kw. 2019 r.
Ogłoszone zostało także postępowanie przetargowe dla odcinków S61 Szczuczyn – Augustów oraz od Suwałk do granicy państwa w Budzisku. Zadania te uzyskały dofinansowanie z unijnego funduszu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).
Poza oczywistymi korzyściami jakie będą czerpali mieszkańcy regionów, przez które będzie przebiegała droga S61, eksperci zwracają uwagę, że może stanowić ona także zagrożenie dla rozwoju portów w Gdyni i Gdańsku, bo dzięki tej inwestycji dogodne połączenie z południem Europy uzyska konkurencyjny do polskich, litewski port w Kłajpedzie.
Źródło: GDDKiA, MiB
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.