REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zostanie wybudowany brakujący odcinek autostrady A1?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy zostanie wybudowany brakujący odcinek autostrady A1?
Kiedy zostanie wybudowany brakujący odcinek autostrady A1?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podjęto decyzję o szybszym wybudowaniu brakującego odcinka autostrady A1. Kiedy zostanie wybudowany?

Autostrada A1 jest istotna dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni

Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski. Odcinek z Tuszyna do Częstochowy pozwoli na pełne skomunikowanie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także z naszymi południowymi sąsiadami: Czechami i Słowacją. Dzięki temu poprawi się konkurencyjność sektora gospodarki morskiej – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2016 r. podczas konferencji prasowej.

REKLAMA

W konferencji, zorganizowanej na budowie autostradowej obwodnicy Częstochowy, wzięli udział: wiceminister Jerzy Szmit, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz i wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

80 kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szacowany koszt realizacji to ok 3,6 mld zł. Umożliwi to wcześniejszą realizację tej inwestycji.

Więcej informacji na temat budowy dróg w Polsce znajdziesz tutaj

Dzięki szybszej realizacji możliwe będzie zakończenie budowy całego ciągu autostrady A1. Odcinek Tuszyn - Częstochowa jest ostatnim brakującym fragmentem tej autostrady, dzięki czemu kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego połączenia drogowego od Trójmiasta aż po granicę z Czechami. Oznacza to, że o 2 lata wcześniej osiągnięte zostaną efekty gospodarcze:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- skrócenie czasu przejazdu między głównymi aglomeracjami: Warszawy/Łodzi i aglomeracji śląskiej;

- odciążenie istniejącej sieci – w szczególności skoncentrowanie ruchu ciężkiego na autostradzie uwolni lokalne społeczności od nadmiernego hałasu i zagrożeń w ruchu poprzez budowę obejść miejscowości oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i ochrony przed hałasem;

- lepsze połączenie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także rynkami południowych sąsiadów: Republiki Czeskiej i Republiki Słowackiej;

- rozwój sektora wykonawstwa drogowego – projekt o tej skali wygeneruje w trakcie realizacji kilka tysięcy miejsc pracy bezpośrednio u wykonawców i pośrednio w otoczeniu firm budowlanych.

Kiedy zostanie wybudowany brakujący odcinek autostrady A1?

REKLAMA

Odcinek ten był we wcześniejszych latach planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Podmioty, które zgłosiły chęć budowy i z którymi podpisano umowę, nie były jednak w stanie zapewnić finansowania na realizację tej inwestycji. Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów 8 września 2015 r. PBDK 2014 – 2023, odcinek autostrady A1 od Tuszyna do końca obwodnicy Częstochowy został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia (dssp). Do powołania spółki konieczne byłoby jednak podjęcie szeregu czynności i zmian prawnych, technicznych i finansowych, także na poziomie europejskim. Na ten proces potrzeba dodatkowo co najmniej 2 lata, dlatego podjęta została decyzja o skierowaniu inwestycji do realizacji w systemie tradycyjnym. Oddanie do ruchu poszczególnych pododcinków jest planowane w latach 2020-2022.

Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa).

Zobacz też: Test Suzuki Baleno 1.2 DualJet 90 KM man.

O Autostradzie A1

REKLAMA

1 lipca 2016 r. został udostępniony kierowcom 40 kilometrowy odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna. Pozwoliło to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciążyło aglomerację łódzką. Dzięki A1 czas przejazdu, w zależności od pory dnia, skrócił się nawet o 1,5 godziny. Południowy odcinek A1 od Częstochowy (wraz z obwodnicą) do Pyrzowic o długości 57 km jest już w budowie. Oddanie do ruchu jest planowane w latach 2018-2019.

Łączna długość autostrady A1 to ponad 560 km. Jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna do Częstochowy będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4, zapewniając skomunikowanie najważniejszych aglomeracji. Autostrada A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady (odcinki: Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki).

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, GDDKiA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA