REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Część pieniędzy z zaoszczędzonego Janosikowego na Mazowszu pójdzie na remonty dróg

Część pieniędzy z zaoszczędzonego Janosikowego na Mazowszu pójdzie na remonty dróg. fot. Fotolia
Część pieniędzy z zaoszczędzonego Janosikowego na Mazowszu pójdzie na remonty dróg. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców Mazowsza. W przyszłym roku województwo zapłaci mniejszą opłatę tzw. Janosikowego. W rezultacie część zaoszczędzonych pieniędzy przeznaczy na remonty dróg.

Ponad 100 mln zł, które Mazowsze zaoszczędzi w 2015 roku na Janosikowym będzie przeznaczone na remonty dróg czy dofinansowanie instytucji oświatowych i kulturalnych - zapowiedział w rozmowie z PAP marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

REKLAMA

REKLAMA

Struzik powiedział, że urząd marszałkowski pracuje obecnie nad autopoprawką do projekt budżetu na 2015 r., w której uwzględnione zostanie mniejsze obciążenie Janosikowym w przyszłym roku.

Według starego systemu województwo mazowieckie miało zapłacić w przyszłym roku ok. 500 mln zł Janosikowego. W październiku resort finansów przesłał do samorządów wytyczne, zgodnie z którymi wpłata Mazowsza w 2015 roku miała wynieść 372 mln zł.

REKLAMA

Mazowsze zaoszczędzi na Janosikowym

Następnie w efekcie nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - którą na początku listopada podpisał prezydent Bronisław Komorowski - danina ta obniżona została jeszcze o ok. 100 mln zł. W związku z tym, województwo będzie musiało w przyszłym roku zapłacić 271 mln zł Janosikowego, czyli o ponad 200 mln zł mniej w stosunku do pierwotnego założenia, które wynikało jeszcze starego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji urząd marszałkowski zapowiadając autopoprawkę do projektu budżetu wskazywał, że musi poczekać na wytyczne z resortu finansów dot. wysokości Janosikowego, które w przyszłym roku Mazowsze będzie musiało zapłacić.

Ministerstwo Finansów pytane przez PAP, czy urząd rzeczywiście musi czekać na takie wytyczne odpowiedziało m.in., że w pracach parlamentarnych nad przepisami noweli ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego dotyczącymi wyliczenia wpłat województw na 2015 r. uczestniczyli również przedstawiciele województwa mazowieckiego. "W trakcie posiedzeń były prezentowane skutki finansowe projektu, w tym wysokość wpłat do budżetu państwa województwa mazowieckiego w 2015 r. Istnieje więc możliwość samodzielnego wyliczenia na rok 2015 kwoty wpłat województwa mazowieckiego do budżetu państwa z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej dla województw" - poinformowało MF.

Zobacz też: Kiedy skończą budować obwodnicę Marek?

Struzik przyznał, że zarząd nie będzie czekał na takie wytyczne, a stosowna autopoprawka do projektu budżetu województwa na 2015 rok jest przygotowywana. Pytany na jakie cele zostaną przeznaczone "zaoszczędzone" pieniądze z Janosikowego poinformował, że m.in. na remonty dróg na Mazowszu, które pilnie potrzebują naprawy. "Będziemy też starali się po części zasypać dziury budżetowe, które pojawiły się chociażby w stosunku do instytucji kulturalnych, które były na granicy wydolności" - dodał. Marszałek województwa wskazał, że na dotacje będą mogły również liczyć instytucje oświatowe.

Na razie zgodnie z obecnym projektem budżetu, w 2015 roku dochody województwa mazowieckiego planowane są w wysokości ponad 2,5 mld zł, a wydatki na poziomie blisko 2,47 mld zł. Mazowsze chce z podatków dochodowych uzyskać w przyszłym roku 1,48 mld zł, z czego dochód z PIT ma wynieść 262 mln zł, a z CIT 1,22 mld zł. Ma być to odpowiednio o 7,78 i 3,23 proc. więcej w stosunku do 2014 r.

Jak wynika z ustaleń sejmiku poprzedniej kadencji, do 15 grudnia br. musi się odbyć pierwsze czytanie projektu budżetu województwa na 2015 r. Następnie projekt wraz z poprawkami zostanie złożony do oceny komisji sejmikowych. Jako ostateczny termin przyjęcia budżetu wyznaczono 31 stycznia 2015 r.

Rozwiązania zawarte w nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a co za tym idzie obniżenie wpłaty Janosikowego obowiązywać będą jednak tylko w 2015 roku, a nie jak pierwotnie zakładano w 2015 i 2016 roku.

Struzik zapowiedział, że będzie nadal współpracował z posłami, aby ponownie złożyć projekt ustawy, która regulowałaby kwestie wpłat województwa mazowieckiego do budżetu państwa. Zapowiedział, że nowy projekt powinien zostać przygotowany jeszcze w grudniu. Zwrócił uwagę, że kwestie Janosikowego powinny być rozwiązane do połowy przyszłego roku, czyli do czasu kiedy opracowywany jest budżet państwa na 2016 rok.

Marszałek województwa mazowieckiego zapowiedział ponadto zamiar zgłoszenia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej "algorytmu podziału składki zdrowotnej na wojewódzkie oddziały NFZ".

"W tym też jest problem. Od 2009 r. kiedy wprowadzono nowy algorytm mamy olbrzymie problemy. Tu nie chodzi tylko o jednostki, dla których samorząd województwa jest organem prowadzącym, ale wszystkie szpitale mają problemy z niepłaconymi niewykonaniami, są olbrzymie transfery do innych województw. Na przykład Janosikowe w 2013 roku wynosiło ok. 650 mln zł, to Janosikowe bis czyli transfer składki zdrowotnej - 1,3 mld zł. To wszystko razem powoduje, że województwo jest drenowane nadmiernie" - zaznaczył.

Zobacz też: Czy Niemcy wprowadzą opłaty za przejazd autostradami?

Co to jest Janosikowe?

Janosikowe to system subwencji, który polega na przekazywaniu przez bogatsze samorządy części dochodów na rzecz biedniejszych. W marcu Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy o Janosikowym dot. województw są niezgodne z konstytucją, gdyż nie gwarantują województwu zachowania istotnej części dochodów na realizację własnych zadań. Zgodnie z wyrokiem przestaną one jednak obowiązywać dopiero po 18 miesiącach od ogłoszenia orzeczenia. (PAP)

mick/mok/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA