REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2015 r. rozszerzą strefę płatnego parkowania w Krakowie

Subskrybuj nas na Youtube
W 2015 r. rozszerzą strefę płatnego parkowania w Krakowie.
W 2015 r. rozszerzą strefę płatnego parkowania w Krakowie.

REKLAMA

REKLAMA

W 2015 r. strefa płatnego parkowania w Krakowie zostanie rozszerzona o teren Dębnik. M.in. na wniosek mieszkańców tych terenów.

Obecnie w strefie płatnego parkowania, według danych Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, jest ok. 21 tys. miejsc postojowych.

REKLAMA

REKLAMA

Wraz ze stopniowym poszerzaniem strefy (po raz ostatni w marcu tego roku o Grzegórzki, Stare Podgórze, część Zwierzyńca, Krowodrzy i osiedle Oficerskie) przyjezdni zostawiają samochody tuż przy samej granicy strefy, jak najbliżej centrum, przez co na ulicach brakuje tam miejsca dla aut mieszkańców.

„Kolejne rozszerzenie strefy to odpowiedź na postulaty mieszkańców Dębnik, którzy domagali się tego od kilku miesięcy. Analiza przeprowadzona przez niezależne podmioty wykazała, że jest tam największe natężenie samochodów, a w godzinach szczytu dochodzi do tego, że jedni parkujący zastawiają drugich” – mówił dziennikarzom dyrektor naczelny ZIKiT Jerzy Marcinko.

Zobacz też: Kiedy koniec przetargu na budowę zachodniej obwodnicy Radomia?

REKLAMA

O jaki obszar zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania w Krakowie, w 2015 r.?

Radni uchwalili, że w przyszłym roku strefa płatnego parkowania zostanie rozszerzona o Dębniki, o obszar od Ronda Grunwaldzkiego wzdłuż ul. Monte Cassino do ul. A. Nowaczyńskiego i wzdłuż wschodniej granicy Parku Dębnickiego do rzeki Wisły; na Krowodrzy obejmie dodatkowo teren pomiędzy ul. Wrocławską i nasypem kolejowym, a na Grzegórzkach zwiększy się o teren między ul. Rakowicką i nasypem kolejowym. Obejmie ona kolejne 1-1,2 tys. miejsc parkingowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powiększona strefa będzie obowiązywać prawdopodobnie od połowy przyszłego roku, bo ZIKiT musi przeprowadzić przetargi na nowe parkomaty. „Zakładamy, że uchwała wejdzie w życie najpóźniej 1 czerwca, a być może uda się ten okres skrócić i zacznie ona obowiązywać 1 kwietnia, jeszcze przed kolejnym sezonem turystycznym” – mówił Marcinko.

Przebieg środowej sesji Rady Miasta śledzili mieszkańcy Dębnik, którzy przynieśli transparent „Nie mamy wyjścia, chcemy strefy w Dębnikach”. Decyzję radnych nagrodzili oklaskami.

Zobacz też: Projekt programu budowy dróg w nowej perspektywie unijnej

To koniec rozszerzeń strefy płatnego parkowania?

Zdaniem dyrektora ZIKiT strefa nie powinna być już dalej rozszerzana, a opłaty za postój w obrębie strefy powinny zostać zróżnicowane. „Ruch w pobliżu Rynku można by ograniczyć tylko wtedy, gdyby stawki za parkowanie w ścisłym centrum były dużo wyższe i wynosiły co najmniej 6 – 7 zł. Jeżeli na całym obszarze stawka jest taka sama, nie przynosi to efektów” – mówił Marcinko.

Przychody ze strefy płatnego parkowania w 2014 r. ZIKiT szacuje na 45 mln zł, a wydatki na jej utrzymanie na ok. 17 mln zł. Nadwyżka trafia obecnie do budżetu miasta. Od 2015 r. po poszerzeniu strefy przychody będą o 2,5 mln większe, a cała nadwyżka trafi do spółki Miejska Infrastruktura, jako jej dokapitalizowanie. Środki te mają być przeznaczone na budowę parkingów m.in. dwóch parkingów typu park and ride i parkingu przy hali KS „Korona”.

Zobacz też: Test Porsche Macan S Diesel

Opłaty za parkowanie w Krakowie

Opłata za pierwszą godzinę parkowania w strefie wynosi w Krakowie 3 zł, za drugą - 3,5 zł, za trzecią - 4,1 zł (opłaty te obowiązują od poniedziałku do piątku od godziny 10 do 20). Abonament jednodniowy kosztuje 25 zł, a miesięczny 250 zł. Mieszkający na terenie strefy płacą za abonament 10 zł miesięcznie. (PAP)

wos/ pz/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA