Rząd zbuduje całą S7 do 2020 r.
REKLAMA
REKLAMA
Kodeks urabistyczno-budowlany zacznie obowiązywać w 2015 roku?
Premier w expose wezwała minister infrastruktury i rozwoju do przyspieszenia prac nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym, tak by na początku przyszłego roku trafił on do Sejmu. Tymczasem jeszcze niedawno Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR) deklarowało, że dołoży wszelkich starań, by projekt trafił do Sejmu przed końcem kadencji, co nastąpi za rok.
REKLAMA
Według harmonogramu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego prace nad nim powinny się zakończyć na początku 2015 r. W połowie kwietnia br. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego przyjęła podstawową wersję projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego. Został on przekazany do MIR oraz zamieszczony na stronach komisji do dalszych konsultacji.
Rozwiązania kodeksu mają dotyczyć prawa budowlanego oraz kluczowego dla procesu inwestycyjnego planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Przyszły kodeks, bardzo oczekiwany przez biznes, ma zlikwidować instytucję decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, uprościć procedurę uzyskiwania pozwolenia na budowę i wprowadzić urbanistyczny plan realizacyjny. Teraz wydawane przez gminy decyzje o warunkach zabudowy są ogólne i charakteryzują się dużą uznaniowością urzędniczą. Urbanistyczny plan realizacyjny - powstający w wyniku współpracy gminy z inwestorem - ma zastąpić decyzję o warunkach zabudowy tam, gdzie nie ma planu miejscowego.
Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM
Do 2020 r. zostanie zbudowana cała trasa S7
Duży nacisk w sektorze infrastruktury premier położyła również na inwestycje drogowe. Zapowiedziała, że w latach 2014-2020 ma powstać w Polsce 1770 km autostrad, dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic za 93 mld zł.
W tym roku rząd planuje oddać do użytku jeszcze ponad 160 km dróg ekspresowych i podpisać umowy na budowę kolejnych 300 km. "W najbliższych tygodniach pojedziemy już S8 z Wrocławia do Sieradza. Do końca 2015 roku oddanych zostanie 250 km dróg ekspresowych i zostaną podpisane umowy na kolejne pół tysiąca kilometrów" - wyliczała.
Zapowiedziała też oddanie do użytku pełnej sieci autostrad: A1, A2 i A4 oraz dróg ekspresowych, w tym m.in. S3, S5, S6, S7, S8 i S17 oraz całej obwodnicy Warszawy.
Do kluczowych inwestycji infrastrukturalnych premier zaliczyła też przedsięwzięcia kolejowe. Jak mówiła, w 2015 roku na tory mają wyjechać nowe składy pociągów o wartości 6 mld zł, a na koniec kadencji ok. 70 proc. taboru PKP Intercity ma być nowa lub zmodernizowana. Dla porównania w 2011 roku było to zaledwie 20 proc.
Zobacz też: Elektroniczny system poboru opłat - państwo zyska 15 mld zł?
Rząd zainwestuje i wykorzysta potencjał polskich portów morskich
REKLAMA
Jeszcze w tym roku Polacy mają odczuć przyspieszenie inwestycji na kolei. Na święta Bożego Narodzenia - jak zapewniała szefowa rządu - podróż z Gdańska do Warszawy potrwa mniej niż 3 godziny, z Wrocławia do Warszawy - ok. 3 godz. 45 minut, a z Katowic i Krakowa do Warszawy - ok. 2 godz. 30 min.
Elementem strategii rozwoju naszego kraju ma być również jak największe wykorzystanie potencjału polskiego morza i portów. "Nasze porty powinny być nie tylko oknem na świat polskiej gospodarki, powinny służyć europejskiej i światowej wymianie gospodarczej" - podkreślała Kopacz.
Zapowiedziała zwiększanie przepustowości polskich portów i poprawę "infrastruktury dostępowej" od strony lądu. Na te cele w 2015 roku rząd chce wydać ponad 1 mld zł, a do końca roku 2020 - ponad 11 mld zł.
Rozwojowi infrastruktury w najbliższych latach mają pomóc pieniądze unijne. Polsce udało się wywalczyć największy budżet unijny na lata 2014-2020. Otrzymamy ok. 119,5 mld euro. Na tę sumę składają się pieniądze: z Polityki Spójności - ok. 82,5 mld euro, Wspólnej Polityki Rolnej - ok. 32,1 mld euro oraz blisko 5 mld euro m.in. z takich programów jak Horyzont 2020 czy Erasmus.
Na transport z Polityki Spójności ma trafić około 31,1 mld euro, z czego na inwestycje w koleje i drogi 25,2 mld euro. (PAP)
dol/ son/ abr/
REKLAMA
REKLAMA