REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd zbuduje całą S7 do 2020 r.

Rząd zbuduje całą S7 do 2020 r. Fot. Fotolia
Rząd zbuduje całą S7 do 2020 r. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami premier Ewy Kopacz priorytetami rządu w infrastrukturze są porty, kolei i dalszy rozwój nowoczesnej sieci drogowej. Do 2020 r. ma zostać ukończona m.in. wyczekiwana trasa ekspresowa S7.

Kodeks urabistyczno-budowlany zacznie obowiązywać w 2015 roku?

Premier w expose wezwała minister infrastruktury i rozwoju do przyspieszenia prac nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym, tak by na początku przyszłego roku trafił on do Sejmu. Tymczasem jeszcze niedawno Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR) deklarowało, że dołoży wszelkich starań, by projekt trafił do Sejmu przed końcem kadencji, co nastąpi za rok.

REKLAMA

Według harmonogramu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego prace nad nim powinny się zakończyć na początku 2015 r. W połowie kwietnia br. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego przyjęła podstawową wersję projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego. Został on przekazany do MIR oraz zamieszczony na stronach komisji do dalszych konsultacji.

Rozwiązania kodeksu mają dotyczyć prawa budowlanego oraz kluczowego dla procesu inwestycyjnego planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Przyszły kodeks, bardzo oczekiwany przez biznes, ma zlikwidować instytucję decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, uprościć procedurę uzyskiwania pozwolenia na budowę i wprowadzić urbanistyczny plan realizacyjny. Teraz wydawane przez gminy decyzje o warunkach zabudowy są ogólne i charakteryzują się dużą uznaniowością urzędniczą. Urbanistyczny plan realizacyjny - powstający w wyniku współpracy gminy z inwestorem - ma zastąpić decyzję o warunkach zabudowy tam, gdzie nie ma planu miejscowego.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do 2020 r. zostanie zbudowana cała trasa S7

Duży nacisk w sektorze infrastruktury premier położyła również na inwestycje drogowe. Zapowiedziała, że w latach 2014-2020 ma powstać w Polsce 1770 km autostrad, dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic za 93 mld zł.

W tym roku rząd planuje oddać do użytku jeszcze ponad 160 km dróg ekspresowych i podpisać umowy na budowę kolejnych 300 km. "W najbliższych tygodniach pojedziemy już S8 z Wrocławia do Sieradza. Do końca 2015 roku oddanych zostanie 250 km dróg ekspresowych i zostaną podpisane umowy na kolejne pół tysiąca kilometrów" - wyliczała.

Zapowiedziała też oddanie do użytku pełnej sieci autostrad: A1, A2 i A4 oraz dróg ekspresowych, w tym m.in. S3, S5, S6, S7, S8 i S17 oraz całej obwodnicy Warszawy.

Do kluczowych inwestycji infrastrukturalnych premier zaliczyła też przedsięwzięcia kolejowe. Jak mówiła, w 2015 roku na tory mają wyjechać nowe składy pociągów o wartości 6 mld zł, a na koniec kadencji ok. 70 proc. taboru PKP Intercity ma być nowa lub zmodernizowana. Dla porównania w 2011 roku było to zaledwie 20 proc.

Zobacz też: Elektroniczny system poboru opłat - państwo zyska 15 mld zł?

Rząd zainwestuje i wykorzysta potencjał polskich portów morskich

REKLAMA

Jeszcze w tym roku Polacy mają odczuć przyspieszenie inwestycji na kolei. Na święta Bożego Narodzenia - jak zapewniała szefowa rządu - podróż z Gdańska do Warszawy potrwa mniej niż 3 godziny, z Wrocławia do Warszawy - ok. 3 godz. 45 minut, a z Katowic i Krakowa do Warszawy - ok. 2 godz. 30 min.

Elementem strategii rozwoju naszego kraju ma być również jak największe wykorzystanie potencjału polskiego morza i portów. "Nasze porty powinny być nie tylko oknem na świat polskiej gospodarki, powinny służyć europejskiej i światowej wymianie gospodarczej" - podkreślała Kopacz.

Zapowiedziała zwiększanie przepustowości polskich portów i poprawę "infrastruktury dostępowej" od strony lądu. Na te cele w 2015 roku rząd chce wydać ponad 1 mld zł, a do końca roku 2020 - ponad 11 mld zł.

Rozwojowi infrastruktury w najbliższych latach mają pomóc pieniądze unijne. Polsce udało się wywalczyć największy budżet unijny na lata 2014-2020. Otrzymamy ok. 119,5 mld euro. Na tę sumę składają się pieniądze: z Polityki Spójności - ok. 82,5 mld euro, Wspólnej Polityki Rolnej - ok. 32,1 mld euro oraz blisko 5 mld euro m.in. z takich programów jak Horyzont 2020 czy Erasmus.

Na transport z Polityki Spójności ma trafić około 31,1 mld euro, z czego na inwestycje w koleje i drogi 25,2 mld euro. (PAP)

dol/ son/ abr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA