REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Następca Skody Fabii czai się za rogiem. Oznacza to, że obecną na rynku generację modelu można kupić za przystępną cenę. Czy łowcy okazji powinni zwrócić swoją uwagę na Fabię napędzaną silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM?

Choć motoryzacyjny światek z uwagą śledzi doniesienia na temat mającej zadebiutować jeszcze w tym roku Fabii trzeciej generacji, obecna wciąż stanowi atrakcyjną ofertę na rynku.
Zachowawczy styl nadwozia spowodował, że karoseria Fabii po kilku latach od debiutu i drobnym liftingu przeprowadzonym w 2010 r. wciąż wygląda świeżo.
I mimo że krytycy zarzucają Skodzie brak proporcji w nadwoziu, klienci jakby nie zawracali sobie tym głowy i chętnie wyjeżdżają Fabiami z salonów.
Tuż przed debiutem najnowszej generacji modelu, producent zdecydował się uatrakcyjnić ofertę dotyczącą obecnej wersji i zaoferował nabywcom np. pakiet stylizacyjny RS (1700 zł), specjalny kolor Błękit Race, czy możliwość dokupienia szesnastocalowych felg ze stopów lekkich. Niewątpliwie wspomniane ozdobniki dodają Skodzie uroku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI 122 KM

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM Man. – wnętrze

Dość wąski przedział pasażerski Fabii został wykończony materiałami dobrej jakości. Przejrzysta i uporządkowana tablica przyrządów sprzyja wygodzie obsługi poszczególnych urządzeń pokładowych.
Fotele są wygodne i mają szeroki zakres regulacji. Także na tylnej kanapie siedzi się wygodnie. Bagażnik Fabii ma objętość 315 l i regularny kształt. Co więcej jest wyposażony w praktyczne uchwyty ułatwiające transport zakupów.
Wnętrze Skody jest funkcjonalne, przestronne i przyzwoicie wykończone. Duży plus.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Polo 1.2 TSI/105 KM R-Line

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM Man. – napęd/układ jezdny

Czterocylindrowa, benzynowa, turbodoładowana jednostka napędowa recenzowanej Fabii ma pojemność jedynie 1,2 l, ale rozwija moc maksymalną 105 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 175 Nm w zakresie 1550-4100 obr./min. I mimo że wartości te nie są imponujące w zupełności wystarczają do sprawnego napędu ważącego 1055 kg auta.
Według danych producenta pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 s i może się rozpędzić do 191 km/h.
Szkoda tylko, że nie da się do opisywanej Skody zainstalować sześciobiegowej przekładni manualnej (w standardzie jest instalowana pięciobiegowa skrzynia manualna, a za dopłatą ok. 5000 zł dostępna jest jedynie siedmiobiegowa DSG).
O ile w ruchu miejskim, pięć biegów jest wystarczające, o tyle podczas jazdy po autostradzie przydałoby się jedno wyższe przełożenie, by zredukować obroty jednostki napędowej przy wyższych prędkościach.
Niemniej prowadzenie Fabii jest intuicyjne. Zaskakująco precyzyjny układ kierowniczy i komfortowo zestrojone zawieszenie potęgują przyjemność podróżowania.
Wszelkiego rodzaju nierówności tłumione są miękko (mimo opon o niskim profilu), a komfort jazdy podnosi fakt, że w zakresie do 4000 obr./min. jednostka napędowa jest dobrze wyciszona.
Problem zbyt donośnego odgłosu pracy pojawia się podczas jazdy z wyższymi prędkościami (powyżej 130 km/h).
Za to 105-konna Skoda Fabia okazała się oszczędna.  Według danych producenta, podczas jazdy w ruchu miejskim auto zużywa 6,8 l benzyny do przejechania 100 km. Wynik na poziomie 7,2-7,5 l na 100 km jest łatwy do uzyskania.

Zobacz też: Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM Man.  - podsumowanie

Okresy schyłkowe w sprzedaży poszczególnych modeli są zazwyczaj gratką dla łowców okazji. Przede wszystkim schodzące z rynku modele są już dopracowane, wyeliminowano z nich wszelkiego rodzaju wady wykryte w pierwszym okresie sprzedaży. Ponadto producenci, żeby dodatkowo zachęcić potencjalnych klientów często oferują lepsze wyposażenie standardowe oraz obniżają ceny. Nie inaczej jest również w przypadku Fabii.
Napędzana najmniejszą z dostępnych jednostką benzynową (1.2/60 KM) z podstawowym wyposażeniem kosztuje 37 200 zł. Z kolei najtańsza odmiana napędzana przez recenzowany silnik 1,2 l TSI o mocy 105 KM kosztuje ok. 46 600 zł. Co prawda w uboższych odmianach dopłaty wymaga nawet komputer pokładowy (200 zł), ale już za 48 tys. zł można nabyć wersję Ambition Plus, w której bez dopłaty otrzymamy m.in. klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, czy radioodtwarzacz.

Zobacz też: Nowa Kia Soul 1.6 CRDi 128 KM aut.

Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM  - dane techniczne

Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 105 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 175 Nm/1550-4100 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 315 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 400/164,2/149,8 cm
Rozstaw osi 245,1 cm
V-max 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Zużycie paliwa* 6,8/4,5/5,3 l/100 km
Cena od 46 600 zł (43 149 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
S
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA