REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Następca Skody Fabii czai się za rogiem. Oznacza to, że obecną na rynku generację modelu można kupić za przystępną cenę. Czy łowcy okazji powinni zwrócić swoją uwagę na Fabię napędzaną silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM?

Choć motoryzacyjny światek z uwagą śledzi doniesienia na temat mającej zadebiutować jeszcze w tym roku Fabii trzeciej generacji, obecna wciąż stanowi atrakcyjną ofertę na rynku.
Zachowawczy styl nadwozia spowodował, że karoseria Fabii po kilku latach od debiutu i drobnym liftingu przeprowadzonym w 2010 r. wciąż wygląda świeżo.
I mimo że krytycy zarzucają Skodzie brak proporcji w nadwoziu, klienci jakby nie zawracali sobie tym głowy i chętnie wyjeżdżają Fabiami z salonów.
Tuż przed debiutem najnowszej generacji modelu, producent zdecydował się uatrakcyjnić ofertę dotyczącą obecnej wersji i zaoferował nabywcom np. pakiet stylizacyjny RS (1700 zł), specjalny kolor Błękit Race, czy możliwość dokupienia szesnastocalowych felg ze stopów lekkich. Niewątpliwie wspomniane ozdobniki dodają Skodzie uroku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI 122 KM

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM Man. – wnętrze

Dość wąski przedział pasażerski Fabii został wykończony materiałami dobrej jakości. Przejrzysta i uporządkowana tablica przyrządów sprzyja wygodzie obsługi poszczególnych urządzeń pokładowych.
Fotele są wygodne i mają szeroki zakres regulacji. Także na tylnej kanapie siedzi się wygodnie. Bagażnik Fabii ma objętość 315 l i regularny kształt. Co więcej jest wyposażony w praktyczne uchwyty ułatwiające transport zakupów.
Wnętrze Skody jest funkcjonalne, przestronne i przyzwoicie wykończone. Duży plus.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Polo 1.2 TSI/105 KM R-Line

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM Man. – napęd/układ jezdny

Czterocylindrowa, benzynowa, turbodoładowana jednostka napędowa recenzowanej Fabii ma pojemność jedynie 1,2 l, ale rozwija moc maksymalną 105 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 175 Nm w zakresie 1550-4100 obr./min. I mimo że wartości te nie są imponujące w zupełności wystarczają do sprawnego napędu ważącego 1055 kg auta.
Według danych producenta pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 s i może się rozpędzić do 191 km/h.
Szkoda tylko, że nie da się do opisywanej Skody zainstalować sześciobiegowej przekładni manualnej (w standardzie jest instalowana pięciobiegowa skrzynia manualna, a za dopłatą ok. 5000 zł dostępna jest jedynie siedmiobiegowa DSG).
O ile w ruchu miejskim, pięć biegów jest wystarczające, o tyle podczas jazdy po autostradzie przydałoby się jedno wyższe przełożenie, by zredukować obroty jednostki napędowej przy wyższych prędkościach.
Niemniej prowadzenie Fabii jest intuicyjne. Zaskakująco precyzyjny układ kierowniczy i komfortowo zestrojone zawieszenie potęgują przyjemność podróżowania.
Wszelkiego rodzaju nierówności tłumione są miękko (mimo opon o niskim profilu), a komfort jazdy podnosi fakt, że w zakresie do 4000 obr./min. jednostka napędowa jest dobrze wyciszona.
Problem zbyt donośnego odgłosu pracy pojawia się podczas jazdy z wyższymi prędkościami (powyżej 130 km/h).
Za to 105-konna Skoda Fabia okazała się oszczędna.  Według danych producenta, podczas jazdy w ruchu miejskim auto zużywa 6,8 l benzyny do przejechania 100 km. Wynik na poziomie 7,2-7,5 l na 100 km jest łatwy do uzyskania.

Zobacz też: Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM Man.  - podsumowanie

Okresy schyłkowe w sprzedaży poszczególnych modeli są zazwyczaj gratką dla łowców okazji. Przede wszystkim schodzące z rynku modele są już dopracowane, wyeliminowano z nich wszelkiego rodzaju wady wykryte w pierwszym okresie sprzedaży. Ponadto producenci, żeby dodatkowo zachęcić potencjalnych klientów często oferują lepsze wyposażenie standardowe oraz obniżają ceny. Nie inaczej jest również w przypadku Fabii.
Napędzana najmniejszą z dostępnych jednostką benzynową (1.2/60 KM) z podstawowym wyposażeniem kosztuje 37 200 zł. Z kolei najtańsza odmiana napędzana przez recenzowany silnik 1,2 l TSI o mocy 105 KM kosztuje ok. 46 600 zł. Co prawda w uboższych odmianach dopłaty wymaga nawet komputer pokładowy (200 zł), ale już za 48 tys. zł można nabyć wersję Ambition Plus, w której bez dopłaty otrzymamy m.in. klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, czy radioodtwarzacz.

Zobacz też: Nowa Kia Soul 1.6 CRDi 128 KM aut.

Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM  - dane techniczne

Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 105 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 175 Nm/1550-4100 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 315 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 400/164,2/149,8 cm
Rozstaw osi 245,1 cm
V-max 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Zużycie paliwa* 6,8/4,5/5,3 l/100 km
Cena od 46 600 zł (43 149 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
S
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

REKLAMA

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA