REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autostrada dla Abramsów? Owszem. Nowe czołgi wymagają przebudowy A2

Autostrada dla Abramsów, przebudowa a2, przebudowa a2 pod transporty abramsów
Autostrada dla Abramsów? Dokładnie. Nowe czołgi wymagają przebudowy A2
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autostrada dla Abramsów? Amerykańskie czołgi mają wyjątkowo luksusowe wymagania. Powiem więcej, one nawet po tych autostradach jeździć nie będą! Po co im zatem potrzebne są te szlaki? To akurat prosto wyjaśnić. Odpowiedź ukrywa się w liczbie 111.

Pierwsze Abramsy w Polsce. To jednak połowa sukcesu...

REKLAMA

Polska armia się zbroi. To hasło od miesięcy przelewa się przez polskie media. Tym razem nabiera jednak bardziej wyrazistego kształtu. Bo jak informuje minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, do Polski dotarła właśnie pierwsza partia amerykańskich czołgów. Na stan naszej armii wchodzi 14 Abramsów w wersji M1A1. Szkolenia załogi? Te w dużej mierze są już za nami. W Polsce były już czołgi szkoleniowe, które miały pokazać polskim żołnierzom możliwości tych pojazdów.

REKLAMA

To jednak nie oznacza, że mamy w pełni gotową infrastrukturę. Bo zostało nam jeszcze zbudowanie... autostrady dla Abramsów. I w tym stwierdzeniu nie ma nawet odrobiny żartu. Bo czołgi z USA są nie tylko drogie, ale mają też ekskluzywne wymagania. A właściwie to nie do końca one mają ekskluzywne wymagania. Bardziej takie wymagania ma ich serwisowanie.

Ważne

Ciekawostka? Każdy Abrams M1A1 kosztuje budżet Polski dokładnie 92 mln zł. Za taką sumę można kupić blisko setkę Mercedesów klasy S w topowej specyfikacji lub prawie pięć egzemplarzy superrzadkiego Bugatti Divo. To oznacza, że polski rząd mógłby kupić jedną ósmą całej serii produkcyjnej Bugatti.

Autostrada dla Abramsów? Konieczna jest przebudowa A-dwójki

REKLAMA

No dobrze, ale co tak właściwie serwisowanie czołgów Abrams ma do autostrady? Żeby móc odpowiedzieć na to pytanie, warto wyjaśnić pewną kwestię. Nie mówmy o nowej autostradzie, a dostosowaniu do wymogów Abramsów już istniejącej. Chodzi konkretnie o odcinek A2 w okolicy Wrześni i Słupcy. Te fragmenty okazują się kluczowe, bo Abramsy będą podróżować tym odcinkiem na "przeglądy". Te w końcu mają być realizowane w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu.

W ramach "autostrady dla Abramsów" na A2 rozbudowane zostaną dwa wiadukty. Pierwszym będzie ten zlokalizowany w okolicy Wrześni na 209 kilometrze A2, a drugim most nad strugą Bawół w okolicy Słupcy ma 222 kilometrze A2. Oficjalne źródła mówią, że przebudowa ma na celu "podniesienie nośności i poprawę bezpieczeństwa obiektów, którymi mają przechodzić m.in. transporty z czołgami Abrams". Nośność brutto obiektów ma wzrosnąć do 130 ton. Prace otrzymają szeroki zakres. Właśnie dlatego mają zdaniem GDDKiA pochłonąć kwotę na poziomie 8,4 mln zł. Modernizacja na tym odcinku wystartowała 26 czerwca 2023 roku i będzie się wiązać z utrudnieniami dla ruchu.

Czemu drogi w Polsce trzeba dostosować do transportu Amrabsów?

Czemu serwisowanie Abramsów stawia tak duże wymagania także przed polskimi drogami? Żeby to zrozumieć, trzeba zrobić krótkie wyliczenie. Jelcz 882.62, ciągnący zestaw lawetowy z czołgami, waży nawet 16 ton. Naczepa dokłada do listy kolejne 23 tony masy, podczas gdy Abrams waży już jakieś 72 tony. W przypadku transportu pojedynczego czołgu daje to masę szacowaną na jakieś 111 ton. To mniej więcej tyle, ile waży blisko 100 Skód Octavii trzeciej generacji. Blisko 100 Octavii na jednym moście w tym samym czasie. Teraz rozumiecie potrzebę przebudowy? Stare mosty pod naporem takiej masy mogłyby nie wytrzymać. Być może nie uległyby samoczynnemu wyburzeniu, ale mogłoby to naruszyć ich konstrukcję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepiej zatem zacząć działać wcześniej niż za późno. To prawda. Tu pojawia się jednak pewna wątpliwość. Bo że skoro zamówienie na Abramsy wpłynęło 10 miesięcy temu i już wtedy wiadomo było, że tak ciężkie czołgi muszą podróżować krajowymi drogami, czemu przebudowa A2 rusza dopiero w ostatniej chwili i przez to musi mieć status pilnej? Przecież gdyby GDDKiA zaczęła działać rok temu, przebudowa już dawno by się zakończyła... Tyle że na to pytanie nikt oficjalnie odpowiedzieć nie umie.

Remont mostów na A2 to początek. Modernizacji wymaga więcej obiektów

Budowa pancernej autostrady A2 nie wyczerpuje zakresu prac, które mają przygotować polskie drogi do obecności amerykańskich czołgów. Modernizacji wymagają także inne obiekty mostowe. Tyle że tu koszty są wyższe. Prawie dziewięciokrotnie wyższe! O ile modernizacja na A2 będzie kosztować 8,4 mln zł, o tyle modernizacje kluczowych mostów i wiaduktów wykonane w pozostałej części Polski, mogą stanowić wydatek na poziomie nawet 16,3 mln euro! To ponad 72 mln zł. Skąd nasz kraj, a konkretnie GDDKiA, weźmie te środki? Jak informuje Gazeta Wyborcza, połowę ma dołożyć Unia Europejska w ramach mechanizmu CEF MM. Druga połowa ma pochodzić z budżetu generalnej dyrekcji, czyli de facto skarbu państwa.

Polskie Abramsy brzmią dumnie i... imponująco! Potrafią wiele

Abramsy na polskiej ziemi stają się drogim interesem. Sam zakup 250 czołgów wraz z pakietem logistycznym stanowi wydatek szacowany na 23 mld zł. Teraz do kwoty tej dopisanych zostanie kolejne 80 mln zł. A przecież na tym wydatki się nie kończą. Bo Abrams na poligonie może spalać nawet 900 litrów paliwa na 100 km. Z drugiej strony możliwości maszyny brzmią naprawdę imponująco.

  • M1A2 SEPv3 ma wieżę zbudowaną w taki sposób, aby nawet po trafieniu przez wroga i nawet po wybuchu amunicji, załoga miała szansę na przeżycie ataku i wyjście z niego bez większego szwanku.
  • M1 Abrams jest wyposażony w gładkolufową armatę M256 kalibru 120 mm. Na pokładzie znajduje się w sumie 42 sztuki ręcznie ładowanej amunicji. Amunicji M829 wykorzystującej zubożony uran.
  • M1 Abrams jest napędzany silnikiem turbowałowym o nazwie Avco Lycoming AGT-1500C. Jednostka oferuje 1500 koni mechanicznych mocy, która jest dostępna przy 3000 obr./min.
  • Pojazdy mają np. system pozwalający na współpracę z wyrzutniami HIMARS i samolotami F-35. Abramsy M1A2 SEPv3 mają też zdolność do wykorzystywania programowalnej amunicji, a do tego elektroniczne systemy pokładowe mogą być zasilane z jednostki pomocniczej, bez uruchamiania silnika głównego.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA