REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autostrada dla Abramsów? Owszem. Nowe czołgi wymagają przebudowy A2

Autostrada dla Abramsów, przebudowa a2, przebudowa a2 pod transporty abramsów
Autostrada dla Abramsów? Dokładnie. Nowe czołgi wymagają przebudowy A2
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autostrada dla Abramsów? Amerykańskie czołgi mają wyjątkowo luksusowe wymagania. Powiem więcej, one nawet po tych autostradach jeździć nie będą! Po co im zatem potrzebne są te szlaki? To akurat prosto wyjaśnić. Odpowiedź ukrywa się w liczbie 111.

Pierwsze Abramsy w Polsce. To jednak połowa sukcesu...

Polska armia się zbroi. To hasło od miesięcy przelewa się przez polskie media. Tym razem nabiera jednak bardziej wyrazistego kształtu. Bo jak informuje minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, do Polski dotarła właśnie pierwsza partia amerykańskich czołgów. Na stan naszej armii wchodzi 14 Abramsów w wersji M1A1. Szkolenia załogi? Te w dużej mierze są już za nami. W Polsce były już czołgi szkoleniowe, które miały pokazać polskim żołnierzom możliwości tych pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

To jednak nie oznacza, że mamy w pełni gotową infrastrukturę. Bo zostało nam jeszcze zbudowanie... autostrady dla Abramsów. I w tym stwierdzeniu nie ma nawet odrobiny żartu. Bo czołgi z USA są nie tylko drogie, ale mają też ekskluzywne wymagania. A właściwie to nie do końca one mają ekskluzywne wymagania. Bardziej takie wymagania ma ich serwisowanie.

Ważne

Ciekawostka? Każdy Abrams M1A1 kosztuje budżet Polski dokładnie 92 mln zł. Za taką sumę można kupić blisko setkę Mercedesów klasy S w topowej specyfikacji lub prawie pięć egzemplarzy superrzadkiego Bugatti Divo. To oznacza, że polski rząd mógłby kupić jedną ósmą całej serii produkcyjnej Bugatti.

Autostrada dla Abramsów? Konieczna jest przebudowa A-dwójki

No dobrze, ale co tak właściwie serwisowanie czołgów Abrams ma do autostrady? Żeby móc odpowiedzieć na to pytanie, warto wyjaśnić pewną kwestię. Nie mówmy o nowej autostradzie, a dostosowaniu do wymogów Abramsów już istniejącej. Chodzi konkretnie o odcinek A2 w okolicy Wrześni i Słupcy. Te fragmenty okazują się kluczowe, bo Abramsy będą podróżować tym odcinkiem na "przeglądy". Te w końcu mają być realizowane w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu.

W ramach "autostrady dla Abramsów" na A2 rozbudowane zostaną dwa wiadukty. Pierwszym będzie ten zlokalizowany w okolicy Wrześni na 209 kilometrze A2, a drugim most nad strugą Bawół w okolicy Słupcy ma 222 kilometrze A2. Oficjalne źródła mówią, że przebudowa ma na celu "podniesienie nośności i poprawę bezpieczeństwa obiektów, którymi mają przechodzić m.in. transporty z czołgami Abrams". Nośność brutto obiektów ma wzrosnąć do 130 ton. Prace otrzymają szeroki zakres. Właśnie dlatego mają zdaniem GDDKiA pochłonąć kwotę na poziomie 8,4 mln zł. Modernizacja na tym odcinku wystartowała 26 czerwca 2023 roku i będzie się wiązać z utrudnieniami dla ruchu.

REKLAMA

Czemu drogi w Polsce trzeba dostosować do transportu Amrabsów?

Czemu serwisowanie Abramsów stawia tak duże wymagania także przed polskimi drogami? Żeby to zrozumieć, trzeba zrobić krótkie wyliczenie. Jelcz 882.62, ciągnący zestaw lawetowy z czołgami, waży nawet 16 ton. Naczepa dokłada do listy kolejne 23 tony masy, podczas gdy Abrams waży już jakieś 72 tony. W przypadku transportu pojedynczego czołgu daje to masę szacowaną na jakieś 111 ton. To mniej więcej tyle, ile waży blisko 100 Skód Octavii trzeciej generacji. Blisko 100 Octavii na jednym moście w tym samym czasie. Teraz rozumiecie potrzebę przebudowy? Stare mosty pod naporem takiej masy mogłyby nie wytrzymać. Być może nie uległyby samoczynnemu wyburzeniu, ale mogłoby to naruszyć ich konstrukcję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepiej zatem zacząć działać wcześniej niż za późno. To prawda. Tu pojawia się jednak pewna wątpliwość. Bo że skoro zamówienie na Abramsy wpłynęło 10 miesięcy temu i już wtedy wiadomo było, że tak ciężkie czołgi muszą podróżować krajowymi drogami, czemu przebudowa A2 rusza dopiero w ostatniej chwili i przez to musi mieć status pilnej? Przecież gdyby GDDKiA zaczęła działać rok temu, przebudowa już dawno by się zakończyła... Tyle że na to pytanie nikt oficjalnie odpowiedzieć nie umie.

Remont mostów na A2 to początek. Modernizacji wymaga więcej obiektów

Budowa pancernej autostrady A2 nie wyczerpuje zakresu prac, które mają przygotować polskie drogi do obecności amerykańskich czołgów. Modernizacji wymagają także inne obiekty mostowe. Tyle że tu koszty są wyższe. Prawie dziewięciokrotnie wyższe! O ile modernizacja na A2 będzie kosztować 8,4 mln zł, o tyle modernizacje kluczowych mostów i wiaduktów wykonane w pozostałej części Polski, mogą stanowić wydatek na poziomie nawet 16,3 mln euro! To ponad 72 mln zł. Skąd nasz kraj, a konkretnie GDDKiA, weźmie te środki? Jak informuje Gazeta Wyborcza, połowę ma dołożyć Unia Europejska w ramach mechanizmu CEF MM. Druga połowa ma pochodzić z budżetu generalnej dyrekcji, czyli de facto skarbu państwa.

Polskie Abramsy brzmią dumnie i... imponująco! Potrafią wiele

Abramsy na polskiej ziemi stają się drogim interesem. Sam zakup 250 czołgów wraz z pakietem logistycznym stanowi wydatek szacowany na 23 mld zł. Teraz do kwoty tej dopisanych zostanie kolejne 80 mln zł. A przecież na tym wydatki się nie kończą. Bo Abrams na poligonie może spalać nawet 900 litrów paliwa na 100 km. Z drugiej strony możliwości maszyny brzmią naprawdę imponująco.

  • M1A2 SEPv3 ma wieżę zbudowaną w taki sposób, aby nawet po trafieniu przez wroga i nawet po wybuchu amunicji, załoga miała szansę na przeżycie ataku i wyjście z niego bez większego szwanku.
  • M1 Abrams jest wyposażony w gładkolufową armatę M256 kalibru 120 mm. Na pokładzie znajduje się w sumie 42 sztuki ręcznie ładowanej amunicji. Amunicji M829 wykorzystującej zubożony uran.
  • M1 Abrams jest napędzany silnikiem turbowałowym o nazwie Avco Lycoming AGT-1500C. Jednostka oferuje 1500 koni mechanicznych mocy, która jest dostępna przy 3000 obr./min.
  • Pojazdy mają np. system pozwalający na współpracę z wyrzutniami HIMARS i samolotami F-35. Abramsy M1A2 SEPv3 mają też zdolność do wykorzystywania programowalnej amunicji, a do tego elektroniczne systemy pokładowe mogą być zasilane z jednostki pomocniczej, bez uruchamiania silnika głównego.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA