REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autostrada dla Abramsów? Owszem. Nowe czołgi wymagają przebudowy A2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autostrada dla Abramsów, przebudowa a2, przebudowa a2 pod transporty abramsów
Autostrada dla Abramsów? Dokładnie. Nowe czołgi wymagają przebudowy A2
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autostrada dla Abramsów? Amerykańskie czołgi mają wyjątkowo luksusowe wymagania. Powiem więcej, one nawet po tych autostradach jeździć nie będą! Po co im zatem potrzebne są te szlaki? To akurat prosto wyjaśnić. Odpowiedź ukrywa się w liczbie 111.

Pierwsze Abramsy w Polsce. To jednak połowa sukcesu...

REKLAMA

Polska armia się zbroi. To hasło od miesięcy przelewa się przez polskie media. Tym razem nabiera jednak bardziej wyrazistego kształtu. Bo jak informuje minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, do Polski dotarła właśnie pierwsza partia amerykańskich czołgów. Na stan naszej armii wchodzi 14 Abramsów w wersji M1A1. Szkolenia załogi? Te w dużej mierze są już za nami. W Polsce były już czołgi szkoleniowe, które miały pokazać polskim żołnierzom możliwości tych pojazdów.

REKLAMA

To jednak nie oznacza, że mamy w pełni gotową infrastrukturę. Bo zostało nam jeszcze zbudowanie... autostrady dla Abramsów. I w tym stwierdzeniu nie ma nawet odrobiny żartu. Bo czołgi z USA są nie tylko drogie, ale mają też ekskluzywne wymagania. A właściwie to nie do końca one mają ekskluzywne wymagania. Bardziej takie wymagania ma ich serwisowanie.

Ważne

Ciekawostka? Każdy Abrams M1A1 kosztuje budżet Polski dokładnie 92 mln zł. Za taką sumę można kupić blisko setkę Mercedesów klasy S w topowej specyfikacji lub prawie pięć egzemplarzy superrzadkiego Bugatti Divo. To oznacza, że polski rząd mógłby kupić jedną ósmą całej serii produkcyjnej Bugatti.

Autostrada dla Abramsów? Konieczna jest przebudowa A-dwójki

REKLAMA

No dobrze, ale co tak właściwie serwisowanie czołgów Abrams ma do autostrady? Żeby móc odpowiedzieć na to pytanie, warto wyjaśnić pewną kwestię. Nie mówmy o nowej autostradzie, a dostosowaniu do wymogów Abramsów już istniejącej. Chodzi konkretnie o odcinek A2 w okolicy Wrześni i Słupcy. Te fragmenty okazują się kluczowe, bo Abramsy będą podróżować tym odcinkiem na "przeglądy". Te w końcu mają być realizowane w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu.

W ramach "autostrady dla Abramsów" na A2 rozbudowane zostaną dwa wiadukty. Pierwszym będzie ten zlokalizowany w okolicy Wrześni na 209 kilometrze A2, a drugim most nad strugą Bawół w okolicy Słupcy ma 222 kilometrze A2. Oficjalne źródła mówią, że przebudowa ma na celu "podniesienie nośności i poprawę bezpieczeństwa obiektów, którymi mają przechodzić m.in. transporty z czołgami Abrams". Nośność brutto obiektów ma wzrosnąć do 130 ton. Prace otrzymają szeroki zakres. Właśnie dlatego mają zdaniem GDDKiA pochłonąć kwotę na poziomie 8,4 mln zł. Modernizacja na tym odcinku wystartowała 26 czerwca 2023 roku i będzie się wiązać z utrudnieniami dla ruchu.

Czemu drogi w Polsce trzeba dostosować do transportu Amrabsów?

Czemu serwisowanie Abramsów stawia tak duże wymagania także przed polskimi drogami? Żeby to zrozumieć, trzeba zrobić krótkie wyliczenie. Jelcz 882.62, ciągnący zestaw lawetowy z czołgami, waży nawet 16 ton. Naczepa dokłada do listy kolejne 23 tony masy, podczas gdy Abrams waży już jakieś 72 tony. W przypadku transportu pojedynczego czołgu daje to masę szacowaną na jakieś 111 ton. To mniej więcej tyle, ile waży blisko 100 Skód Octavii trzeciej generacji. Blisko 100 Octavii na jednym moście w tym samym czasie. Teraz rozumiecie potrzebę przebudowy? Stare mosty pod naporem takiej masy mogłyby nie wytrzymać. Być może nie uległyby samoczynnemu wyburzeniu, ale mogłoby to naruszyć ich konstrukcję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepiej zatem zacząć działać wcześniej niż za późno. To prawda. Tu pojawia się jednak pewna wątpliwość. Bo że skoro zamówienie na Abramsy wpłynęło 10 miesięcy temu i już wtedy wiadomo było, że tak ciężkie czołgi muszą podróżować krajowymi drogami, czemu przebudowa A2 rusza dopiero w ostatniej chwili i przez to musi mieć status pilnej? Przecież gdyby GDDKiA zaczęła działać rok temu, przebudowa już dawno by się zakończyła... Tyle że na to pytanie nikt oficjalnie odpowiedzieć nie umie.

Remont mostów na A2 to początek. Modernizacji wymaga więcej obiektów

Budowa pancernej autostrady A2 nie wyczerpuje zakresu prac, które mają przygotować polskie drogi do obecności amerykańskich czołgów. Modernizacji wymagają także inne obiekty mostowe. Tyle że tu koszty są wyższe. Prawie dziewięciokrotnie wyższe! O ile modernizacja na A2 będzie kosztować 8,4 mln zł, o tyle modernizacje kluczowych mostów i wiaduktów wykonane w pozostałej części Polski, mogą stanowić wydatek na poziomie nawet 16,3 mln euro! To ponad 72 mln zł. Skąd nasz kraj, a konkretnie GDDKiA, weźmie te środki? Jak informuje Gazeta Wyborcza, połowę ma dołożyć Unia Europejska w ramach mechanizmu CEF MM. Druga połowa ma pochodzić z budżetu generalnej dyrekcji, czyli de facto skarbu państwa.

Polskie Abramsy brzmią dumnie i... imponująco! Potrafią wiele

Abramsy na polskiej ziemi stają się drogim interesem. Sam zakup 250 czołgów wraz z pakietem logistycznym stanowi wydatek szacowany na 23 mld zł. Teraz do kwoty tej dopisanych zostanie kolejne 80 mln zł. A przecież na tym wydatki się nie kończą. Bo Abrams na poligonie może spalać nawet 900 litrów paliwa na 100 km. Z drugiej strony możliwości maszyny brzmią naprawdę imponująco.

  • M1A2 SEPv3 ma wieżę zbudowaną w taki sposób, aby nawet po trafieniu przez wroga i nawet po wybuchu amunicji, załoga miała szansę na przeżycie ataku i wyjście z niego bez większego szwanku.
  • M1 Abrams jest wyposażony w gładkolufową armatę M256 kalibru 120 mm. Na pokładzie znajduje się w sumie 42 sztuki ręcznie ładowanej amunicji. Amunicji M829 wykorzystującej zubożony uran.
  • M1 Abrams jest napędzany silnikiem turbowałowym o nazwie Avco Lycoming AGT-1500C. Jednostka oferuje 1500 koni mechanicznych mocy, która jest dostępna przy 3000 obr./min.
  • Pojazdy mają np. system pozwalający na współpracę z wyrzutniami HIMARS i samolotami F-35. Abramsy M1A2 SEPv3 mają też zdolność do wykorzystywania programowalnej amunicji, a do tego elektroniczne systemy pokładowe mogą być zasilane z jednostki pomocniczej, bez uruchamiania silnika głównego.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA