REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
250 czołgów Abrams dla Polski w najnowszym wariancie
250 czołgów Abrams dla Polski w najnowszym wariancie
Wojciech Krol
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

250 czołgów Abrams dla Polski w najnowszym wariancie. Kontrakt dedykowany 18. Dywizji Zmechanizowanej ma opiewać na kwotę 23 mld zł.

Mariusz Błaszczak: Będziemy dozbrajać wojsko i wyposażać je w najnowszy sprzęt

Minister Obrony Narodowej – Mariusz Błaszczak podpisał umowę przwiodującą ogromne dostawy sprzętu do polskiej armii. Sam zakup czołgów M1 Abrams ma kosztować 23 miliardy złotych (czyli 6 miliardów dolarów). W sumie wydatki związane z zakupem sprzętu wojskowego w latach 2021 – 2026 wyniosą 4,8 miliarda złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Czołgi Abrams i co jeszcze?

Czołg Abrams nie wyczerpuje listy zakupów polskiej armii. Amerykanie wyrazili też zgodę na sprzedaż Polakom takich sprzętów jak 250 zestawów do unieszkodliwiania ładunków wybuchowych odpalanych drogą radiową, 26 wozów zabezpieczenia technicznego Hercules, 17 mostów towarzyszących na podwoziu gąsienicowym, 276 karabinów kalibru 12,7mm, 500 karabinów 7,62mm, 15 turbin gazowych napędzających Abramsa, tysięcy sztuk amunicji szkolnej i bojowej, systemów łączności i odbiorników GPS, części zapasowych i wyposażenia dla zaplecza remontowego.

Czołgi Abrams. Szczegóły

250 czołgów Abrams w najnowszej specyfikacji M1A2 SEPv3 trafi do 18. Dywizji Zmechanizowanej, a także 1 Warszawskiej Brygady Pancernej i 19. Brygady Zmechanizowanej z siedzibą w Lublinie. Pojazdy będą lokowane na wschodzie Polski. Dzięki temu będą gotowe do ochrony wschodniej flanki NATO.

Błaszczak: W bazie w Łasku wylądowały amerykańskie F-18

Pierwszy czołg Abrams być może trafi do polskiej armii jeszcze w roku 2022. W świetle ostatnich wydarzeń NATO postanowiło i tak dozbroić swoją wschodnią flankę. Właśnie dlatego w tym tygodniu do polskiej bazy dotarły myśliwce F-18. Będą stacjonować w Łasku. W tej samej bazie znajduje się część polskich F-16, a do tego jest ona przygotowana na przyjęcie amerykańskich F-35, które na mocy zamówienia niedługo zaczną docierać do Polski.

REKLAMA

250 czołgów Abrams dla Polski w najnowszym wariancie

250 czołgów Abrams dla Polski w najnowszym wariancie

gov.pl

Czołgi Abrams. Kto ich używa?

Czołg Abrams znajduje się na wyposażeniu nie tylko amerykańskiej armii (Amerykanie eksploatują w sumie ponad 8600 sztuk). Wcześniej USA sprzedało pojazdy takim krajom jak Maroko, Kuwejt, Irak, Egipt, Australia czy Arabia Saudyjska. Niedługo czołg Abrams ma też trafić na Tajwan. Do tej pory M1 Abrams być używany podczas działań prowadzonych w Afganistanie, Iraku i Jemenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

M1 Abrams – nie taki piękny, jak go malują

Amerykańskie czołgi Abrams w najnowszej specyfikacji M1A2 SEPv3 oczywiście mają też pewne wady. Główna dotyczy drogi hamowania. Ta jest trzy- czy czterokrotnie dłuższa niż w przypadku Leoparda 2A4. A wada ta i tak została delikatnie zniwelowana za sprawą wyższej masy najnowszych pojazdów. Poza tym najnowsza modyfikacja zwiększyła paliwożerność czołgu. W efekcie spadł jego zasięg.

Ochrona wnętrza

Czołg Abrams powstał z myślą o maksymalnej ochronie pasażerów – w sumie jest ich czterech. M1A2 SEPv3 ma wieżę zbudowaną w taki sposób, aby nawet po trafieniu przez wroga i nawet po wybuchu amunicji, załoga miała szansę na przeżycie ataku i wyjście z niego bez większego szwanku. I to nie jest standardem, co wyraźnie widać chociażby po rosyjskich czołgach używanych do prowadzenia działań wojennych w Ukrainie. Abrams M1 posiada pancerz warstwowy i reaktywny.

Siła ognia czołgu M1 Abrams

M1 Abrams jest wyposażony w gładkolufową armatę M256 kalibru 120 mm. Na pokładzie znajduje się w sumie 42 sztuki ręcznie ładowanej amunicji. Amunicji M829 wykorzystującej zubożony uran. A to nie koniec. Czołg Abrams może też posiadać karabin lub karabiny maszynowe. Może to być model M2HB kalibru 12,7 mm lub M240 kalibru 7,62 mm.

Mobilność M1 Abrams

M1 Abrams jest napędzany silnikiem turbowałowym o nazwie Avco Lycoming AGT-1500C. Jednostka oferuje 1500 koni mechanicznych mocy, która jest dostępna przy 3000 obr./min. Zbiornik Abramsa mieści 1900 litrów paliwa. To według specyfikacji przekłada się na 465 km zasięgu. Choć zasięg ten jest dramatycznie niższy w warunkach bojowych. Wtedy czołg Abrams potrafi spalać nawet 800 litrów paliwa na każde 100 km.

250 czołgów Abrams dla Polski w najnowszym wariancie

250 czołgów Abrams dla Polski w najnowszym wariancie

gov.pl

Ergonomia czołgu M1 Abrams

Czołg Abrams w najnowszej specyfikacji M1A2 SEPv3 ma mocny silnik, wyrafinowaną broń, a do tego dopracowaną ergonomię użytkowania. Pojazd został zoptymalizowany łatwiejszego serwisu i obsługi przez załogę, a w tym dowódcę, działonowego, ładowniczego i kierowcę. Masa bojowa to 62,5 tony, głębokość brodzenia to blisko 2 metry, prześwit 0,43 metra, a kąt podjazdu wynosi nawet 60 stopni. M1 Abrams może ostrzeliwać nawet niżej lecące samoloty.

Czołg Abrams. Takie maszyny kupi Polska

Czołg Abrams zaczął być projektowany jeszcze w latach 70. XX wieku. Wtedy także amerykanie przygotowali pierwsze prototypy pojazdu. Produkcja wystartowała w roku 1980. Do tej pory powstało ponad 9 tys. egzemplarzy. Skąd nazwa Abrams? Amerykanie chcieli w ten sposób uhonorować jednego ze swoich generałów. Mowa o Creightonie Abramsie, który brał udział w II Wojnie Światowej, ale także wojnie wietnamskiej.

Ile kosztuje czołg Abrams?

Ile kosztuje czołg Abrams? Cena czołgu w najnowszej specyfikacji M1A2 SEPv3 wynosi 92 miliony złotych. W sumie kontrakt będzie opiewał na 23 miliardy złotych. Pytanie o to ile kosztuje czołg Abrams nie wyczerpuje pytania o to, ile pochłoną polskie inwestycje na zbrojenie w najbliższych latach. Że powtórzymy jeszcze raz, w latach 2021 – 2026 polska armia wyda dodatkowo 4,8 miliarda złotych.

Jak jest wyposażony czołg Abrams?

Do Polski ma trafić 250 czołgów Abrams w najnowszej specyfikacji M1A2 SEPv3. To oznacza, że pojazdy będą posiadały np. system pozwalający na współpracę z wyrzutniami HIMARS i samolotami F-35. A to nie koniec. Abramsy M1A2 SEPv3 będą też miały zdolność do wykorzystywania programowalnej amunicji, a do tego elektroniczne systemy pokładowe mogą być zasilane z jednostki pomocniczej, bez uruchamiania silnika głównego. Wraz z czołgami Polska dostanie też pakiet logistyczny oraz szkoleniowy. Wraz z Abramsami kupione będą także symulatory pozwalające na szkolenie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA