REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich "rozrost". Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Środowiska, Marcin Korolec, oświadczył, że zmianom ulegną dopuszczalne w Polsce normy hałasu w środowisku. Obecnie obowiązujące są bowiem jednymi z najbardziej rygorystycznych w Unii Europejskiej.

Decyzja o podwyższeniu dopuszczalnych norm hałasu to efekt rosnącego niezadowolenia zarówno społeczeństwa jak i specjalistów z zakresu urbanistyki, architektury krajobrazu czy planowania przestrzennego, którzy są przeciwni budowaniu szpecących krajobraz ekranów akustycznych. W wielu przypadkach nie było bowiem potrzeby ich tworzenia, a mimo to powstały, istotnie zwiększając koszt budowy dróg i pogarszając walory krajobrazowe obszarów przyrodniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Dopuszczalny poziom hałasu

Powodem nadmiernego rozbudowania sieci ekranów akustycznych były wskaźniki określające maksymalne natężenie dźwięku na danym typie obszaru. Dla terenów miejskich, z zabudową wielorodzinną górna granica wynosić ma teraz 65dB zamiast obowiązujących 60dB, dla jednorodzinnej 61dB wobec poprzednich 55dB (średnia wartość w ciągu doby). Podwyższeniu ulegną także normy dla obszarów śródmiejskich. Warto podkreślić, że normy te zbliżają nas do tych zalecanych przez Unię Europejską.

Zobacz też: W marcu przyszłego roku system viaTOLL obejmie kolejne drogi

Ekrany akustyczne podnoszą koszty budowy dróg

Decyzja ta ma obniżyć o ok. 25% koszt budowy nowych ekranów oraz przede wszystkim pozwolić na rozwój nowych dróg w Polsce. Trzeba bowiem pamiętać, że wysokie koszty tworzenia „cichych” dróg uniemożliwiły niektórym gminom ich budowę na swoim obszarze.

REKLAMA

Wyśrubowane wskaźniki dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły m.in. na wzrost kosztów budowy obwodnicy Warszawy o 35,5mln zł. O dodatkowe 130 mln zł wzrósł koszt dostosowania autostrady A2 na odcinku Łódz-Warszawa. Problem polega na tym, że wielu miejscach ekrany akustyczne są absolutnie niepotrzebne bo graniczą z użytkami rolnymi. Co więcej, istnieje pomysł, by niepotrzebne ekrany likwidować, co wiąże się z kolejnymi kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanawiający moment wdrożenia rygorystycznych przepisów

Narzucenie tak rygorystycznych norm przez własny rząd budzi pewne wątpliwości co do przyczyny tak radykalnych kroków. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt, że Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, pojawiło się dwa miesiące po ogłoszeniu Polski i Ukrainy organizatorami Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Zbieżność dat?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA