REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekrany akustyczne - będzie ich mniej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich "rozrost". Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Środowiska, Marcin Korolec, oświadczył, że zmianom ulegną dopuszczalne w Polsce normy hałasu w środowisku. Obecnie obowiązujące są bowiem jednymi z najbardziej rygorystycznych w Unii Europejskiej.

Decyzja o podwyższeniu dopuszczalnych norm hałasu to efekt rosnącego niezadowolenia zarówno społeczeństwa jak i specjalistów z zakresu urbanistyki, architektury krajobrazu czy planowania przestrzennego, którzy są przeciwni budowaniu szpecących krajobraz ekranów akustycznych. W wielu przypadkach nie było bowiem potrzeby ich tworzenia, a mimo to powstały, istotnie zwiększając koszt budowy dróg i pogarszając walory krajobrazowe obszarów przyrodniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Dopuszczalny poziom hałasu

Powodem nadmiernego rozbudowania sieci ekranów akustycznych były wskaźniki określające maksymalne natężenie dźwięku na danym typie obszaru. Dla terenów miejskich, z zabudową wielorodzinną górna granica wynosić ma teraz 65dB zamiast obowiązujących 60dB, dla jednorodzinnej 61dB wobec poprzednich 55dB (średnia wartość w ciągu doby). Podwyższeniu ulegną także normy dla obszarów śródmiejskich. Warto podkreślić, że normy te zbliżają nas do tych zalecanych przez Unię Europejską.

Zobacz też: W marcu przyszłego roku system viaTOLL obejmie kolejne drogi

Ekrany akustyczne podnoszą koszty budowy dróg

Decyzja ta ma obniżyć o ok. 25% koszt budowy nowych ekranów oraz przede wszystkim pozwolić na rozwój nowych dróg w Polsce. Trzeba bowiem pamiętać, że wysokie koszty tworzenia „cichych” dróg uniemożliwiły niektórym gminom ich budowę na swoim obszarze.

REKLAMA

Wyśrubowane wskaźniki dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły m.in. na wzrost kosztów budowy obwodnicy Warszawy o 35,5mln zł. O dodatkowe 130 mln zł wzrósł koszt dostosowania autostrady A2 na odcinku Łódz-Warszawa. Problem polega na tym, że wielu miejscach ekrany akustyczne są absolutnie niepotrzebne bo graniczą z użytkami rolnymi. Co więcej, istnieje pomysł, by niepotrzebne ekrany likwidować, co wiąże się z kolejnymi kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanawiający moment wdrożenia rygorystycznych przepisów

Narzucenie tak rygorystycznych norm przez własny rząd budzi pewne wątpliwości co do przyczyny tak radykalnych kroków. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt, że Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, pojawiło się dwa miesiące po ogłoszeniu Polski i Ukrainy organizatorami Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Zbieżność dat?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA