REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekrany akustyczne - będzie ich mniej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich "rozrost". Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Środowiska, Marcin Korolec, oświadczył, że zmianom ulegną dopuszczalne w Polsce normy hałasu w środowisku. Obecnie obowiązujące są bowiem jednymi z najbardziej rygorystycznych w Unii Europejskiej.

Decyzja o podwyższeniu dopuszczalnych norm hałasu to efekt rosnącego niezadowolenia zarówno społeczeństwa jak i specjalistów z zakresu urbanistyki, architektury krajobrazu czy planowania przestrzennego, którzy są przeciwni budowaniu szpecących krajobraz ekranów akustycznych. W wielu przypadkach nie było bowiem potrzeby ich tworzenia, a mimo to powstały, istotnie zwiększając koszt budowy dróg i pogarszając walory krajobrazowe obszarów przyrodniczych.

REKLAMA

Dopuszczalny poziom hałasu

Powodem nadmiernego rozbudowania sieci ekranów akustycznych były wskaźniki określające maksymalne natężenie dźwięku na danym typie obszaru. Dla terenów miejskich, z zabudową wielorodzinną górna granica wynosić ma teraz 65dB zamiast obowiązujących 60dB, dla jednorodzinnej 61dB wobec poprzednich 55dB (średnia wartość w ciągu doby). Podwyższeniu ulegną także normy dla obszarów śródmiejskich. Warto podkreślić, że normy te zbliżają nas do tych zalecanych przez Unię Europejską.

Zobacz też: W marcu przyszłego roku system viaTOLL obejmie kolejne drogi

Ekrany akustyczne podnoszą koszty budowy dróg

REKLAMA

Decyzja ta ma obniżyć o ok. 25% koszt budowy nowych ekranów oraz przede wszystkim pozwolić na rozwój nowych dróg w Polsce. Trzeba bowiem pamiętać, że wysokie koszty tworzenia „cichych” dróg uniemożliwiły niektórym gminom ich budowę na swoim obszarze.

Wyśrubowane wskaźniki dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły m.in. na wzrost kosztów budowy obwodnicy Warszawy o 35,5mln zł. O dodatkowe 130 mln zł wzrósł koszt dostosowania autostrady A2 na odcinku Łódz-Warszawa. Problem polega na tym, że wielu miejscach ekrany akustyczne są absolutnie niepotrzebne bo graniczą z użytkami rolnymi. Co więcej, istnieje pomysł, by niepotrzebne ekrany likwidować, co wiąże się z kolejnymi kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanawiający moment wdrożenia rygorystycznych przepisów

Narzucenie tak rygorystycznych norm przez własny rząd budzi pewne wątpliwości co do przyczyny tak radykalnych kroków. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt, że Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, pojawiło się dwa miesiące po ogłoszeniu Polski i Ukrainy organizatorami Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Zbieżność dat?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Jak zmienić kraj, dodać załadunek? Na jakie błędy uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA