REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekrany akustyczne - będzie ich mniej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich
Ekrany akustyczne są w wielu przypadkach niezbędne. Rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły jednak na nadmierny ich "rozrost". Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Środowiska, Marcin Korolec, oświadczył, że zmianom ulegną dopuszczalne w Polsce normy hałasu w środowisku. Obecnie obowiązujące są bowiem jednymi z najbardziej rygorystycznych w Unii Europejskiej.

Decyzja o podwyższeniu dopuszczalnych norm hałasu to efekt rosnącego niezadowolenia zarówno społeczeństwa jak i specjalistów z zakresu urbanistyki, architektury krajobrazu czy planowania przestrzennego, którzy są przeciwni budowaniu szpecących krajobraz ekranów akustycznych. W wielu przypadkach nie było bowiem potrzeby ich tworzenia, a mimo to powstały, istotnie zwiększając koszt budowy dróg i pogarszając walory krajobrazowe obszarów przyrodniczych.

REKLAMA

Dopuszczalny poziom hałasu

Powodem nadmiernego rozbudowania sieci ekranów akustycznych były wskaźniki określające maksymalne natężenie dźwięku na danym typie obszaru. Dla terenów miejskich, z zabudową wielorodzinną górna granica wynosić ma teraz 65dB zamiast obowiązujących 60dB, dla jednorodzinnej 61dB wobec poprzednich 55dB (średnia wartość w ciągu doby). Podwyższeniu ulegną także normy dla obszarów śródmiejskich. Warto podkreślić, że normy te zbliżają nas do tych zalecanych przez Unię Europejską.

Zobacz też: W marcu przyszłego roku system viaTOLL obejmie kolejne drogi

Ekrany akustyczne podnoszą koszty budowy dróg

REKLAMA

Decyzja ta ma obniżyć o ok. 25% koszt budowy nowych ekranów oraz przede wszystkim pozwolić na rozwój nowych dróg w Polsce. Trzeba bowiem pamiętać, że wysokie koszty tworzenia „cichych” dróg uniemożliwiły niektórym gminom ich budowę na swoim obszarze.

Wyśrubowane wskaźniki dopuszczalnego poziomu hałasu wpłynęły m.in. na wzrost kosztów budowy obwodnicy Warszawy o 35,5mln zł. O dodatkowe 130 mln zł wzrósł koszt dostosowania autostrady A2 na odcinku Łódz-Warszawa. Problem polega na tym, że wielu miejscach ekrany akustyczne są absolutnie niepotrzebne bo graniczą z użytkami rolnymi. Co więcej, istnieje pomysł, by niepotrzebne ekrany likwidować, co wiąże się z kolejnymi kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanawiający moment wdrożenia rygorystycznych przepisów

Narzucenie tak rygorystycznych norm przez własny rząd budzi pewne wątpliwości co do przyczyny tak radykalnych kroków. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt, że Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, pojawiło się dwa miesiące po ogłoszeniu Polski i Ukrainy organizatorami Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Zbieżność dat?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA