Warszawa na pierwszym miejscu europejskiego rankingu
REKLAMA
REKLAMA
Raport TomTom Congestion Index, łącznie z charakterystyką poszczególnych miast, można znaleźć pod adresem: www.tomtom.com/congestionindex.
TomTom Congestion Index to barometr zatłoczenia na drogach w obszarach miejskich. Indeks opiera się na rzeczywistych danych na temat czasu podróży gromadzonych przez pojazdy, które poruszają się po całej sieci drogowej. Baza ruchu drogowego firmy TomTom zawiera ponad pięć bilionów pomiarów i rośnie o pięć miliardów pomiarów dziennie. Ogólny poziom korków dla wszystkich przeanalizowanych miast w Europie wynosi 24 proc. – co oznacza, że podróż zajmuje o 24 proc. więcej czasu niż w sytuacji, gdy ruch przepływa swobodnie.
Zobacz też: Ogłoszono przetarg na dokończenie budowy odcinka autostrady A4
„Z biegiem lat z pomocą naszych klientów zbudowaliśmy największą i najdokładniejszą na świecie bazę czasów podróży” — powiedział Harold Goddijn, dyrektor generalny firmy TomTom. — „Łącząc tę bazę danych ze szczegółowymi informacjami czasu rzeczywistego i technologią wyznaczania tras, możemy nie tylko identyfikować korki, ale także wskazywać kierowcom szybsze drogi, które omijają zakorkowane obszary. Kiedy choćby niewielka liczba kierowców jedzie inną, szybszą trasą, ogólna przepustowość całej sieci drogowej zwiększa się, co jest korzystne dla wszystkich użytkowników dróg”, dodał Goddijn.
Oto dziesięć najbardziej zakorkowanych miast, według ogólnego poziomu zatłoczenia, między styczniem a marcem 2012 roku:
- Warszawa, 42%
- Marsylia, 41%
- Rzym, 34%
- Bruksela, 34%
- Paryż, 32%
- Dublin, 30%
- Bradford – Leeds, 28%
- Londyn, 27%
- Sztokholm, 27%
- Hamburg, 27%
„W pierwszej dziesiątce najbardziej zatłoczonych miast Europy można wyróżnić dwie grupy miast. Pierwsza z nich to miasta, które nie mają wcale lub posiadają tylko częściowo układ obwodnic, który pozwala na zmieszenie zatłoczenia. Należą do nich Warszawa i Marsylia. Druga grupa to miasta, które już posiadają obwodnicę, jednak z różnych względów (Paryż - duża gęstość zaludnienia, Rzym - niska gęstość zaludnienia, skomplikowana sieć drogowa, niski jakościowo transport publiczny) nadal są zatłoczone. Muszą one w najbliższych latach dalej inwestować w rozwój transportu publicznego i podjąć decyzję o wprowadzeniu opłat za wjazd do centrum. Przykłady Londynu i Sztokholmu pokazały, że wprowadzenie opłat i przeniesienie części podróży do sprawnego transportu publicznego pozwala nawet o kilkadziesiąt procent zmniejszyć straty czasu w godzinach szczytu porannego.” , Jan Jakiel, prezes SISKOM.
REKLAMA
Zobacz też: Autostradą dookoła, ale szybciej
TomTom’s Congestion Index porównuje również poziom zatłoczenia od stycznia do marca 2012 roku z tym samym okresem z 2011 roku. Według tej analizy miasto Bradford – Leeds w Wielkiej Brytanii doświadczyło największego wzrostu zatorów, przez co czas podróży znacznie się wydłużył. Poziom zatorów wzrósł w Monachium, Berlinie, Marsylii i Wiedniu, a zmniejszył się w Lizbonie, Bernie, Amsterdamie, Mediolanie i Rzymie.
TomTom Congestion Index — więcej informacji
W celu stworzenia indeksu porównano czasy podróży w porach swobodnego przepływu ruchu oraz w godzinach szczytu. Różnica wyraża się jako procentowe wydłużenie czasu podróży. Indeks uwzględnia drogi lokalne, drogi przelotowe i autostrady. Wszystkie dane pochodzą z rzeczywistych pomiarów GPS.
Porównano również czas podróży w bieżącym kwartale oraz w tym samym okresie ubiegłego roku.
Zobacz też: Ułatwienia w systemie poboru opłat na terenie UE
REKLAMA
Raport nie tylko klasyfikuje ogólny poziom zatłoczenia w ponad 31 europejskich miastach, ale również analizuje poziom korków w różnych porach dnia i dniach tygodnia. Firma TomTom przeanalizowała stolice oraz miasta o populacji przekraczającej 800 000 mieszkańców.
Raporty dla poszczególnych miast zawierają bardziej szczegółowe dane: dzień największych korków, średnia prędkość swobodnego przepływu, opóźnienia dojazdu do pracy w skali roku oraz poziomy zatłoczenia na drogach głównych i pobocznych.
Dostępny jest również oddzielny raport Congestion Index dla Ameryki Północnej.
Europejski lub północnoamerykański raport Congestion Index można pobrać pod adresem www.tomtom.com/congestionindex.
Zestawienie wyników
Miejsce | Miasto | Kraj | Ogólny poziom zatorów (%) | Poranne godziny szczytu (%) | Wieczorne godziny szczytu (%) | Średnia prędkość (km/h) |
1 | Warszawa | Polska | 42 | 89 | 86 | 54 |
2 | Marsylia | Francja | 41 | 79 | 81 | 45 |
3 | Rzym | Włochy | 34 | 76 | 66 | 54 |
4 | Bruksela | Belgia | 34 | 82 | 86 | 47 |
5 | Paryż | Francja | 32 | 72 | 63 | 48 |
6 | Dublin | Irlandia | 30 | 70 | 63 | 51 |
7 | Bradford-Leeds | Wielka Brytania | 28 | 63 | 60 | 53 |
8 | Londyn | Wielka Brytania | 27 | 48 | 50 | 51 |
9 | Sztokholm | Szwecja | 27 | 65 | 62 | 49 |
10 | Hamburg | Niemcy | 27 | 49 | 42 | 51 |
11 | Kolonia | Niemcy | 26 | 54 | 47 | 52 |
12 | Mediolan | Włochy | 26 | 71 | 53 | 50 |
13 | Berlin | Niemcy | 26 | 42 | 44 | 50 |
14 | Wiedeń | Austria | 24 | 42 | 43 | 48 |
15 | Oslo | Norwegia | 24 | 66 | 70 | 50 |
16 | Neapol | Włochy | 24 | 34 | 43 | 45 |
17 | Turyn | Włochy | 23 | 50 | 42 | 51 |
18 | Monachium | Niemcy | 23 | 50 | 36 | 54 |
19 | Birmingham | Wielka Brytania | 21 | 51 | 43 | 57 |
20 | Luksemburg | Luksemburg | 21 | 51 | 47 | 55 |
21 | Barcelona | Hiszpania | 21 | 49 | 39 | 54 |
22 | Lizbona | Portugalia | 20 | 41 | 49 | 56 |
23 | Helsinki | Finlandia | 20 | 43 | 43 | 57 |
24 | Praga | Czechy | 20 | 46 | 41 | 53 |
25 | Zagłębie Ruhry, zachód | Niemcy | 17 | 38 | 28 | 51 |
26 | Kopenhaga | Dania | 16 | 42 | 29 | 57 |
27 | Madryt | Hiszpania | 16 | 41 | 33 | 67 |
28 | Zagłębie Ruhry, wschód | Niemcy | 15 | 31 | 28 | 51 |
29 | Amsterdam | Holandia | 15 | 33 | 31 | 55 |
30 | Walencja | Hiszpania | 14 | 21 | 21 | 59 |
31 | Berno | Szwajcaria | 8 | 19 | 31 | 48 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.