REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni
Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

Korzystanie z transportu zależne od płci

REKLAMA

Polacy deklarują coraz większą świadomość dotyczącą oddziaływania transportu na środowisko. Już 42% rodaków uważa, że pojazdy spalinowe znacząco wpływają na zanieczyszczenie powietrza, jednak opinie są skrajnie różne w przypadku płci. Prawie połowa pań uznaje ten fakt, a 40 proc. mężczyzn twierdzi, że nie ma to związku[1]

REKLAMA

Analizy rynku[2] pokazują, że model korzystania z transportu różni się w zależności od płci. Podczas gdy mężczyźni zazwyczaj odbywają dłuższe podróże z punktu A do punktu B – z domu do pracy i z powrotem – kobiety częściej wykonują krótsze, przerywane trasy. Ich codzienne podróże są bardziej zróżnicowane i obejmują więcej przystanków, np. zakupy, odbieranie dzieci z przedszkola czy wizytę u lekarza​. Wynika to nie tylko z tradycyjnej roli, jaką często pełnią w rodzinie, ale także z ich większej potrzeby elastyczności i mobilności w codziennym życiu.

– Różnice w modelu przemieszczania się kobiet i mężczyzn sprawiają, że panie potrzebują środków transportu, które są dostosowane do ich wielozadaniowości. Rozwiązaniem są tu pojazdy z kategorii mikro, której wzrost popularności obserwujemy na całym świecie. Kobiety coraz chętniej decydują się na przykład na microcary, cenią je za niskie koszty eksploatacji oraz możliwość swobodnego poruszania się po mieście. Świetnie sprawdzają się do krótkich podroży szczególnie w zatłoczonych aglomeracjach. Oferują kobietom komfort, niezależność i stanowią idealne rozwiązanie dla pań, które szczególnie zwracają uwagę na zrównoważone i ekologiczne środki transportu – wyjaśnia Aneta Skórczyńska, Dyrektor Generalna Electroride.

Kobiety coraz częściej zdobywają prawo jazdy

REKLAMA

Według analiz Fundacji Heinricha Bölla, 53% użytkowników transportu publicznego w Niemczech to kobiety, a na świecie ten odsetek sięga nawet 66%. W Polsce z kolei odnotowano rekordowy wzrost liczby kobiet zdobywających prawo jazdy. W 2022 roku ponad 50% (170 846 z łącznej liczby 340 040) wydanych uprawnień uzyskały kobiety.

W miarę jak kobiety stają się coraz bardziej aktywnymi uczestniczkami ruchu drogowego, konieczne są zmiany infrastruktury, które uwzględnią ich specyficzne potrzeby. Kobiety, podróżując po miastach, częściej korzystają z różnorodnych środków transportu, takich jak rowery, komunikacja publiczna czy lekkie pojazdy elektryczne i pokonują bardziej złożone trasy. Dlatego europejska polityka transportowa, o której mówi niemiecka organizacja VCD[3], postuluje zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej, który powinien uwzględniać różnorodność użytkowników, w tym kobiety, aby umożliwić im bezpieczne i efektywne przemieszczanie się​.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Codzienna mobilność wyzwaniem

W Europie obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania lekkimi pojazdami elektrycznymi, szczególnie w dużych miastach, gdzie codzienna mobilność staje się coraz większym wyzwaniem. Według danych Expert Market Research, W 2021 roku rynek mikromobilności w Europie osiągnął wartość blisko 943,8 mln USD, z prognozowanym wzrostem na poziomie 35,7% rocznie[4]. Kraje takie jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania odnotowały szczególnie dynamiczny rozwój tego sektora, co jest bezpośrednio związane z rosnącym zatłoczeniem w miastach oraz wsparciem rządowym na rzecz redukcji emisji spalin​[5].

Lekkie pojazdy elektryczne są szczególnie cenione za swoją funkcjonalność i wszechstronność. Dojazdy do pracy stają się prostsze dzięki ich kompaktowym rozmiarom, które pozwalają na łatwe manewrowanie w zatłoczonych miastach i szybkie parkowanie w miejscach, gdzie tradycyjne samochody mają ograniczone możliwości. W przypadku krótkich dystansów microcary stanowią idealną alternatywę dla komunikacji miejskiej, szczególnie gdy liczy się czas i wygoda.

Kobiety zmieniają oblicze transportu

Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, powoli otwiera się na mikromobilność. Chociaż ten trend dopiero zaczyna się rozwijać, rosnące zainteresowanie elektrycznymi hulajnogami i skuterami sugeruje, że również microcary mogą zyskać popularność w Polsce. W miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, coraz częściej pojawiają się plany rozbudowy infrastruktury uwzględniające nowe formy mobilności.

– Dzięki kompaktowym rozmiarom, łatwości prowadzenia i niskim kosztom eksploatacji, pojazdy elektryczne z kategorii micro mogą stać się idealnym rozwiązaniem dla Polek szukających wygodnego środka transportu w zatłoczonych miastach. W miarę jak infrastruktura drogowa i polityka wspierająca zrównoważony rozwój będą się rozwijać, tego rodzaju środki transportu mogą stać się równie popularne w Polsce, jak we Francji czy Niemczech​. Mają one szansę zrewolucjonizować sposób przemieszczania się po miastach i potencjał, by odzyskać miejską przestrzeń dla ludzi, zamiast ustępować jej samochodom – mówi Aneta Skórczyńska.

Kobiety w Polsce i Europie zmieniają oblicze transportu, wybierając nowe standardy w zakresie mobilności. Ich model przemieszczania się – krótsze trasy z wieloma przystankami – wymaga bardziej wszechstronnych i ekologicznych środków transportu. Zwracają się chętniej ku bardziej zrównoważonym formom podróży, wpływają na rozwój branży i kształtowanie przyszłych trendów.

[1] Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.

[2] https://www.ramboll.com/news/are-mobility-systems-gender-neutral

[3] https://www.vcd.org/artikel/feministische-verkehrspolitik/

[4] https://www.expertmarketresearch.com/reports/europe-electric-micro-vehicles-market

[5] tamże

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

REKLAMA

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

REKLAMA

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

REKLAMA