Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni
REKLAMA
REKLAMA
- Korzystanie z transportu zależne od płci
- Kobiety coraz częściej zdobywają prawo jazdy
- Codzienna mobilność wyzwaniem
- Kobiety zmieniają oblicze transportu
Korzystanie z transportu zależne od płci
REKLAMA
Polacy deklarują coraz większą świadomość dotyczącą oddziaływania transportu na środowisko. Już 42% rodaków uważa, że pojazdy spalinowe znacząco wpływają na zanieczyszczenie powietrza, jednak opinie są skrajnie różne w przypadku płci. Prawie połowa pań uznaje ten fakt, a 40 proc. mężczyzn twierdzi, że nie ma to związku[1].
REKLAMA
Analizy rynku[2] pokazują, że model korzystania z transportu różni się w zależności od płci. Podczas gdy mężczyźni zazwyczaj odbywają dłuższe podróże z punktu A do punktu B – z domu do pracy i z powrotem – kobiety częściej wykonują krótsze, przerywane trasy. Ich codzienne podróże są bardziej zróżnicowane i obejmują więcej przystanków, np. zakupy, odbieranie dzieci z przedszkola czy wizytę u lekarza. Wynika to nie tylko z tradycyjnej roli, jaką często pełnią w rodzinie, ale także z ich większej potrzeby elastyczności i mobilności w codziennym życiu.
– Różnice w modelu przemieszczania się kobiet i mężczyzn sprawiają, że panie potrzebują środków transportu, które są dostosowane do ich wielozadaniowości. Rozwiązaniem są tu pojazdy z kategorii mikro, której wzrost popularności obserwujemy na całym świecie. Kobiety coraz chętniej decydują się na przykład na microcary, cenią je za niskie koszty eksploatacji oraz możliwość swobodnego poruszania się po mieście. Świetnie sprawdzają się do krótkich podroży szczególnie w zatłoczonych aglomeracjach. Oferują kobietom komfort, niezależność i stanowią idealne rozwiązanie dla pań, które szczególnie zwracają uwagę na zrównoważone i ekologiczne środki transportu – wyjaśnia Aneta Skórczyńska, Dyrektor Generalna Electroride.
Kobiety coraz częściej zdobywają prawo jazdy
REKLAMA
Według analiz Fundacji Heinricha Bölla, 53% użytkowników transportu publicznego w Niemczech to kobiety, a na świecie ten odsetek sięga nawet 66%. W Polsce z kolei odnotowano rekordowy wzrost liczby kobiet zdobywających prawo jazdy. W 2022 roku ponad 50% (170 846 z łącznej liczby 340 040) wydanych uprawnień uzyskały kobiety.
W miarę jak kobiety stają się coraz bardziej aktywnymi uczestniczkami ruchu drogowego, konieczne są zmiany infrastruktury, które uwzględnią ich specyficzne potrzeby. Kobiety, podróżując po miastach, częściej korzystają z różnorodnych środków transportu, takich jak rowery, komunikacja publiczna czy lekkie pojazdy elektryczne i pokonują bardziej złożone trasy. Dlatego europejska polityka transportowa, o której mówi niemiecka organizacja VCD[3], postuluje zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej, który powinien uwzględniać różnorodność użytkowników, w tym kobiety, aby umożliwić im bezpieczne i efektywne przemieszczanie się.
Codzienna mobilność wyzwaniem
W Europie obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania lekkimi pojazdami elektrycznymi, szczególnie w dużych miastach, gdzie codzienna mobilność staje się coraz większym wyzwaniem. Według danych Expert Market Research, W 2021 roku rynek mikromobilności w Europie osiągnął wartość blisko 943,8 mln USD, z prognozowanym wzrostem na poziomie 35,7% rocznie[4]. Kraje takie jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania odnotowały szczególnie dynamiczny rozwój tego sektora, co jest bezpośrednio związane z rosnącym zatłoczeniem w miastach oraz wsparciem rządowym na rzecz redukcji emisji spalin[5].
Lekkie pojazdy elektryczne są szczególnie cenione za swoją funkcjonalność i wszechstronność. Dojazdy do pracy stają się prostsze dzięki ich kompaktowym rozmiarom, które pozwalają na łatwe manewrowanie w zatłoczonych miastach i szybkie parkowanie w miejscach, gdzie tradycyjne samochody mają ograniczone możliwości. W przypadku krótkich dystansów microcary stanowią idealną alternatywę dla komunikacji miejskiej, szczególnie gdy liczy się czas i wygoda.
Kobiety zmieniają oblicze transportu
Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, powoli otwiera się na mikromobilność. Chociaż ten trend dopiero zaczyna się rozwijać, rosnące zainteresowanie elektrycznymi hulajnogami i skuterami sugeruje, że również microcary mogą zyskać popularność w Polsce. W miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, coraz częściej pojawiają się plany rozbudowy infrastruktury uwzględniające nowe formy mobilności.
– Dzięki kompaktowym rozmiarom, łatwości prowadzenia i niskim kosztom eksploatacji, pojazdy elektryczne z kategorii micro mogą stać się idealnym rozwiązaniem dla Polek szukających wygodnego środka transportu w zatłoczonych miastach. W miarę jak infrastruktura drogowa i polityka wspierająca zrównoważony rozwój będą się rozwijać, tego rodzaju środki transportu mogą stać się równie popularne w Polsce, jak we Francji czy Niemczech. Mają one szansę zrewolucjonizować sposób przemieszczania się po miastach i potencjał, by odzyskać miejską przestrzeń dla ludzi, zamiast ustępować jej samochodom – mówi Aneta Skórczyńska.
Kobiety w Polsce i Europie zmieniają oblicze transportu, wybierając nowe standardy w zakresie mobilności. Ich model przemieszczania się – krótsze trasy z wieloma przystankami – wymaga bardziej wszechstronnych i ekologicznych środków transportu. Zwracają się chętniej ku bardziej zrównoważonym formom podróży, wpływają na rozwój branży i kształtowanie przyszłych trendów.
[1] Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.
[2] https://www.ramboll.com/news/are-mobility-systems-gender-neutral
[3] https://www.vcd.org/artikel/feministische-verkehrspolitik/
[4] https://www.expertmarketresearch.com/reports/europe-electric-micro-vehicles-market
[5] tamże
REKLAMA
REKLAMA