REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni
Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

Korzystanie z transportu zależne od płci

Polacy deklarują coraz większą świadomość dotyczącą oddziaływania transportu na środowisko. Już 42% rodaków uważa, że pojazdy spalinowe znacząco wpływają na zanieczyszczenie powietrza, jednak opinie są skrajnie różne w przypadku płci. Prawie połowa pań uznaje ten fakt, a 40 proc. mężczyzn twierdzi, że nie ma to związku[1]

REKLAMA

REKLAMA

Analizy rynku[2] pokazują, że model korzystania z transportu różni się w zależności od płci. Podczas gdy mężczyźni zazwyczaj odbywają dłuższe podróże z punktu A do punktu B – z domu do pracy i z powrotem – kobiety częściej wykonują krótsze, przerywane trasy. Ich codzienne podróże są bardziej zróżnicowane i obejmują więcej przystanków, np. zakupy, odbieranie dzieci z przedszkola czy wizytę u lekarza​. Wynika to nie tylko z tradycyjnej roli, jaką często pełnią w rodzinie, ale także z ich większej potrzeby elastyczności i mobilności w codziennym życiu.

– Różnice w modelu przemieszczania się kobiet i mężczyzn sprawiają, że panie potrzebują środków transportu, które są dostosowane do ich wielozadaniowości. Rozwiązaniem są tu pojazdy z kategorii mikro, której wzrost popularności obserwujemy na całym świecie. Kobiety coraz chętniej decydują się na przykład na microcary, cenią je za niskie koszty eksploatacji oraz możliwość swobodnego poruszania się po mieście. Świetnie sprawdzają się do krótkich podroży szczególnie w zatłoczonych aglomeracjach. Oferują kobietom komfort, niezależność i stanowią idealne rozwiązanie dla pań, które szczególnie zwracają uwagę na zrównoważone i ekologiczne środki transportu – wyjaśnia Aneta Skórczyńska, Dyrektor Generalna Electroride.

Kobiety coraz częściej zdobywają prawo jazdy

Według analiz Fundacji Heinricha Bölla, 53% użytkowników transportu publicznego w Niemczech to kobiety, a na świecie ten odsetek sięga nawet 66%. W Polsce z kolei odnotowano rekordowy wzrost liczby kobiet zdobywających prawo jazdy. W 2022 roku ponad 50% (170 846 z łącznej liczby 340 040) wydanych uprawnień uzyskały kobiety.

REKLAMA

W miarę jak kobiety stają się coraz bardziej aktywnymi uczestniczkami ruchu drogowego, konieczne są zmiany infrastruktury, które uwzględnią ich specyficzne potrzeby. Kobiety, podróżując po miastach, częściej korzystają z różnorodnych środków transportu, takich jak rowery, komunikacja publiczna czy lekkie pojazdy elektryczne i pokonują bardziej złożone trasy. Dlatego europejska polityka transportowa, o której mówi niemiecka organizacja VCD[3], postuluje zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej, który powinien uwzględniać różnorodność użytkowników, w tym kobiety, aby umożliwić im bezpieczne i efektywne przemieszczanie się​.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Codzienna mobilność wyzwaniem

W Europie obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania lekkimi pojazdami elektrycznymi, szczególnie w dużych miastach, gdzie codzienna mobilność staje się coraz większym wyzwaniem. Według danych Expert Market Research, W 2021 roku rynek mikromobilności w Europie osiągnął wartość blisko 943,8 mln USD, z prognozowanym wzrostem na poziomie 35,7% rocznie[4]. Kraje takie jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania odnotowały szczególnie dynamiczny rozwój tego sektora, co jest bezpośrednio związane z rosnącym zatłoczeniem w miastach oraz wsparciem rządowym na rzecz redukcji emisji spalin​[5].

Lekkie pojazdy elektryczne są szczególnie cenione za swoją funkcjonalność i wszechstronność. Dojazdy do pracy stają się prostsze dzięki ich kompaktowym rozmiarom, które pozwalają na łatwe manewrowanie w zatłoczonych miastach i szybkie parkowanie w miejscach, gdzie tradycyjne samochody mają ograniczone możliwości. W przypadku krótkich dystansów microcary stanowią idealną alternatywę dla komunikacji miejskiej, szczególnie gdy liczy się czas i wygoda.

Kobiety zmieniają oblicze transportu

Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, powoli otwiera się na mikromobilność. Chociaż ten trend dopiero zaczyna się rozwijać, rosnące zainteresowanie elektrycznymi hulajnogami i skuterami sugeruje, że również microcary mogą zyskać popularność w Polsce. W miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, coraz częściej pojawiają się plany rozbudowy infrastruktury uwzględniające nowe formy mobilności.

– Dzięki kompaktowym rozmiarom, łatwości prowadzenia i niskim kosztom eksploatacji, pojazdy elektryczne z kategorii micro mogą stać się idealnym rozwiązaniem dla Polek szukających wygodnego środka transportu w zatłoczonych miastach. W miarę jak infrastruktura drogowa i polityka wspierająca zrównoważony rozwój będą się rozwijać, tego rodzaju środki transportu mogą stać się równie popularne w Polsce, jak we Francji czy Niemczech​. Mają one szansę zrewolucjonizować sposób przemieszczania się po miastach i potencjał, by odzyskać miejską przestrzeń dla ludzi, zamiast ustępować jej samochodom – mówi Aneta Skórczyńska.

Kobiety w Polsce i Europie zmieniają oblicze transportu, wybierając nowe standardy w zakresie mobilności. Ich model przemieszczania się – krótsze trasy z wieloma przystankami – wymaga bardziej wszechstronnych i ekologicznych środków transportu. Zwracają się chętniej ku bardziej zrównoważonym formom podróży, wpływają na rozwój branży i kształtowanie przyszłych trendów.

[1] Badanie “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.

[2] https://www.ramboll.com/news/are-mobility-systems-gender-neutral

[3] https://www.vcd.org/artikel/feministische-verkehrspolitik/

[4] https://www.expertmarketresearch.com/reports/europe-electric-micro-vehicles-market

[5] tamże

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA