REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jazda po wpływem alkoholu kierowca limity
Jazda po wpływem alkoholu - jakie są limity?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

rozwiń >

Można byłoby uniknąć 6500 zgonów rocznie

Komisja Europejska szacuje, że przyczyną 25% wszystkich wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w Unii Europejskiej jest jazda pod wpływem alkoholu. Według Komisji, gdyby kierowcy przestrzegali przepisów dotyczących spożycia alkoholu, można byłoby uniknąć 6 500 zgonów rocznie. Jednak normy dotyczące dopuszczalnych poziomów alkoholu we krwi kierowców różnią się znacząco w poszczególnych krajach Europy. Różnice mogą sięgać nawet 0,8 promila pomiędzy państwami.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz niższe limity alkoholu dla kierowców

W niektórych państwach prawo pozwala na prowadzenie pojazdu nawet w stanie bezpośredniego wpływu alkoholu. Wiele państw stosuje zróżnicowane limity w zależności od kategorii kierowcy – inne normy obowiązują kierowców prywatnych, zawodowych, młodych czy seniorów. Taka różnorodność przepisów podkreśla, jak skomplikowane są regulacje związane z bezpieczeństwem na drogach w Europie.

Zauważamy trend w kierunku obniżania limitów alkoholu w coraz większej liczbie krajów. To dobry znak, ale przepisy muszą się zmienić, jeśli chcemy zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych, których przyczyną jest alkohol." – twierdzi Hunter Abbott, dyrektor generalny firmy AlcoSense ekspert do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego.  

Gdzie jest najwyższy dopuszczalny poziom alkoholu we krwi?

Najwyższy dopuszczalny poziom alkoholu we krwi w Europie ma Wielka Brytania oraz Malta i wynosi on 0,8 promila. W większości krajów Unii Europejskiej w tym m.in. we Francji, Hiszpanii, Austrii, Portugalii, Norwegii, Holandii, Danii czy Finlandii limit wynosi 0,5 promila. 0,4 promile mogą mieć estońscy kierowcy, a niemieccy 0,3. W Szwecji i Polsce prowadzić pojazd można przy 0,2 promila. 

REKLAMA

Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Z kolei w Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i na Słowacji obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu.
Wiele osób podróżujących po Europie wynajmuje samochody, a tak duże różnice w przepisach powodują, że kierowcy ryzykują złamanie prawa w obcym kraju. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zatem ustanowienie jednolitego limitu alkoholu w całej Unii Europejskiej, który nie przekraczałby 0,2 promila” – dodaje Abbott.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile alkoholu we krwi wpływa na zachowanie kierowcy?

Gdy stężenie alkoholu we krwi wynosi nawet 0,1 promila, występują zauważalne, negatywne skutki spożycia napojów procentowych. Kierowca może mieć trudność ze skupieniem się na prowadzeniu pojazdu, śledzeniem ruchu drogowego, obserwowaniem sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych. Poza osłabioną uwagą, alkohol zmniejsza zdolność oceny sytuacji i skłania kierowców do podejmowania większego ryzyka, np. nadmiernej prędkości. Zwiększa się ryzyko wypadku, zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. 

Które państwa planują obniżenie limitu alkoholu we krwi kierowcy?

W Wielkiej Brytanii pojawiły się już głosy za obniżeniem limitu z 0,8 promila do 0,5 promila dla kierowców prywatnych i zawodowych oraz do 0,2 promila dla początkujących kierowców. W Hiszpanii również proponuje się obniżenie limitu z 0,5 do 0,2 promila, a w Niemczech większość jest za całkowitym zakazem prowadzenia pod wpływem alkoholu.

Źródła:
[ETSC - Blood Alcohol Content (BAC) Drink Driving Limits Across Europe](https://etsc.eu/issues/drink-driving/blood-alcohol-content-bac-drink-driving-limits-across-europe/)

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA