REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

samochód Strefa Czystego Transportu SCT
samochód Strefa Czystego Transportu SCT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Maciej Płatek, Prezes Zarządu Electroride wyjaśnia, czym są Strefy Czystego Transportu i jak wpływają na wybory transportowe kierowców.

REKLAMA

Wprowadzenie SCT jest jednym z działań podejmowanych w ramach europejskiej polityki klimatycznej. UE zobowiązała się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku (w porównaniu do poziomów z 1990 roku) oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. SCT wspierają te cele poprzez zmniejszenie emisji z sektora transportu. W Polsce zmiany są dopiero na etapie wdrożenia – w Warszawie SCT zacznie obowiązywać od 1 lipca, Kraków natomiast przesunął o rok pierwotny termin wprowadzenia w mieście ograniczeń dla pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin, gdyż jak twierdzi nowy Prezydent, miasto nie jest jeszcze przygotowane na zmiany.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

REKLAMA

Choć wprowadzenie Stref Czystego Transportu wywołało wiele kontrowersji i wielu Polaków było sceptycznych, różne badania pokazują, że większość z nas popiera ten pomysł. Według władz Warszawy niemal 70% dorosłych mieszkańców miasta jest pozytywnie nastawionych do zmian. W Krakowie z kolei, według niezależnego badania przeprowadzonego przez Research Collective dla Clean Air Fund. poparcie dla utworzenia SCT jest nieco niższe, ale wciąż popiera je ponad połowa respondentów (54 proc.).

Nie bez znaczenia jest również coraz większa świadomość ekologiczna Polaków, którzy coraz częściej podejmując decyzje zakupowe, skłaniają się ku bardziej zrównoważonym opcjom. Podobnie jest w przypadku środków komunikacji — społeczeństwo jest otwarte na nowe warianty mobilności, które pozwalają efektywnie się przemieszczać i nie mają negatywnego wpływu na jakość powietrza w miastach.

 

Mikromobilność - nowy trend

REKLAMA

Polityka UE wyznacza kierunki w redukcji emisji CO2 i efektywnie promuje różnego rodzaju alternatywy dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Szeroko rozumiana elektromobilność jest jednym z najważniejszych elementów transformacji komunikacyjnej w Unii. Widać to zarówno po ofertach topowych dealerów, którzy rozszerzają swoje portfolio o pojazdy elektryczne, a część z nich zapowiedziała zupełne przejście na napędy elektryczne w ciągu najbliższych kilku lat, jak i nowych rozwiązaniach oferowanych przez producentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z najszybciej rozwijających się trendów jest mikromobilność, która coraz częściej wykorzystywana jest jako środek transportu tzw. pierwszej i ostatniej mili. Zeroemisyjne pojazdy jak e-hulajnogi, e-skutery czy elektryczne microcary są coraz chętniej wybierane, szczególnie w dużych miastach. Pozwalają efektywnie przemieszczać się bez konieczności stania w korkach, niektóre mogą korzystać z traktów dla pieszych, a w przypadku microcarów z buspasów, ponadto wjazd i postój w Strefach Czystego Transportu jest dla nich bezpłatny. Są też dużo bardziej ekonomiczne — zakup i utrzymanie pojazdu elektrycznego często jest znacznie tańsze niż klasycznego samochodu.

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w maju rejestracje elektrycznych jednośladów wzrosły o 16% w porównaniu rdr., a szczególnie elektrycznych motorowerów: +19%. W porównaniu do rejestracji samochodów elektrycznych, które zanotowały ponad 5% spadek rdr. wyraźnie widać, że zainteresowanie tego rodzaju rozwiązaniami jest coraz większe. Wprowadzenie Stref Czystego Transportu dodatkowo spotęguje ten trend, promując korzystanie z alternatywnych form transportu. Dzięki nim miasta stają się bardziej przyjazne dla środowiska i mieszkańców.

Wprowadzenie SCT jest ważnym krokiem w kierunku zrównoważonego transportu i walki z zanieczyszczeniem powietrza, a dodatkowo przyspieszy transformację rynku motoryzacyjnego. Konsumenci będą coraz częściej wybierać pojazdy elektryczne i rozwiązania mikromobilności, co wpłynie na jakość życia w miastach, redukcję zanieczyszczeń powietrza i hałasu.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Robot-taksówka pojedzie ulicami tego miasta już w przyszłym roku. Kto będzie odpowiedzialny za kolizję?

W przyszłym roku na ulice Zagrzebia ma wyjechać pierwsza robotaksówka. Najpierw jednak muszą nastąpić zmiany w przepisach mające uregulować kwestie bezpieczeństwa. Kto będzie odpowiadał za ewentualną kolizję taksówki? 

Rząd oświadcza kierowcom: wciąż 99 zł a nie 430 zł opłaty od 1 lipca 2024 r. Nie ma się co martwić

98 zł to opłata za badania techniczne pojazdów. Według informacji krążących po Internecie od 1 lipca 2024 r. opłata ta miała zostać podniesiona do 430 zł. Rząd wyjaśnił, że takiej podwyżki jednak nie będzie.

Rekordowe kary za brak OC od 1 lipca 2024 r. Tak drogo jeszcze nie było. Ile zapłacimy?

Wzrost kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku jest związany z rosnącą płacą minimalną. Od 1 lipca 2024 roku nowe stawki będą obowiązywać. Ile zapłacimy za zwłokę? Nowe stawki mogą zaskakiwać.

REKLAMA

Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA