REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochód Strefa Czystego Transportu SCT
samochód Strefa Czystego Transportu SCT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Maciej Płatek, Prezes Zarządu Electroride wyjaśnia, czym są Strefy Czystego Transportu i jak wpływają na wybory transportowe kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie SCT jest jednym z działań podejmowanych w ramach europejskiej polityki klimatycznej. UE zobowiązała się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku (w porównaniu do poziomów z 1990 roku) oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. SCT wspierają te cele poprzez zmniejszenie emisji z sektora transportu. W Polsce zmiany są dopiero na etapie wdrożenia – w Warszawie SCT zacznie obowiązywać od 1 lipca, Kraków natomiast przesunął o rok pierwotny termin wprowadzenia w mieście ograniczeń dla pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin, gdyż jak twierdzi nowy Prezydent, miasto nie jest jeszcze przygotowane na zmiany.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Choć wprowadzenie Stref Czystego Transportu wywołało wiele kontrowersji i wielu Polaków było sceptycznych, różne badania pokazują, że większość z nas popiera ten pomysł. Według władz Warszawy niemal 70% dorosłych mieszkańców miasta jest pozytywnie nastawionych do zmian. W Krakowie z kolei, według niezależnego badania przeprowadzonego przez Research Collective dla Clean Air Fund. poparcie dla utworzenia SCT jest nieco niższe, ale wciąż popiera je ponad połowa respondentów (54 proc.).

Nie bez znaczenia jest również coraz większa świadomość ekologiczna Polaków, którzy coraz częściej podejmując decyzje zakupowe, skłaniają się ku bardziej zrównoważonym opcjom. Podobnie jest w przypadku środków komunikacji — społeczeństwo jest otwarte na nowe warianty mobilności, które pozwalają efektywnie się przemieszczać i nie mają negatywnego wpływu na jakość powietrza w miastach.

REKLAMA

 

Mikromobilność - nowy trend

Polityka UE wyznacza kierunki w redukcji emisji CO2 i efektywnie promuje różnego rodzaju alternatywy dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Szeroko rozumiana elektromobilność jest jednym z najważniejszych elementów transformacji komunikacyjnej w Unii. Widać to zarówno po ofertach topowych dealerów, którzy rozszerzają swoje portfolio o pojazdy elektryczne, a część z nich zapowiedziała zupełne przejście na napędy elektryczne w ciągu najbliższych kilku lat, jak i nowych rozwiązaniach oferowanych przez producentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z najszybciej rozwijających się trendów jest mikromobilność, która coraz częściej wykorzystywana jest jako środek transportu tzw. pierwszej i ostatniej mili. Zeroemisyjne pojazdy jak e-hulajnogi, e-skutery czy elektryczne microcary są coraz chętniej wybierane, szczególnie w dużych miastach. Pozwalają efektywnie przemieszczać się bez konieczności stania w korkach, niektóre mogą korzystać z traktów dla pieszych, a w przypadku microcarów z buspasów, ponadto wjazd i postój w Strefach Czystego Transportu jest dla nich bezpłatny. Są też dużo bardziej ekonomiczne — zakup i utrzymanie pojazdu elektrycznego często jest znacznie tańsze niż klasycznego samochodu.

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w maju rejestracje elektrycznych jednośladów wzrosły o 16% w porównaniu rdr., a szczególnie elektrycznych motorowerów: +19%. W porównaniu do rejestracji samochodów elektrycznych, które zanotowały ponad 5% spadek rdr. wyraźnie widać, że zainteresowanie tego rodzaju rozwiązaniami jest coraz większe. Wprowadzenie Stref Czystego Transportu dodatkowo spotęguje ten trend, promując korzystanie z alternatywnych form transportu. Dzięki nim miasta stają się bardziej przyjazne dla środowiska i mieszkańców.

Wprowadzenie SCT jest ważnym krokiem w kierunku zrównoważonego transportu i walki z zanieczyszczeniem powietrza, a dodatkowo przyspieszy transformację rynku motoryzacyjnego. Konsumenci będą coraz częściej wybierać pojazdy elektryczne i rozwiązania mikromobilności, co wpłynie na jakość życia w miastach, redukcję zanieczyszczeń powietrza i hałasu.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA