Volkswagen Passat B5 (1996-2005)
REKLAMA
REKLAMA
Volkswagen Passat piątej generacji zadebiutował na rynku w 1996 r. i od razu wzbudził duże zainteresowanie. Przede wszystkim przyciągał dość odważną, jak na Volkswagena linią nadwozia. Od 1997 r. w ofercie pojawiła się odmiana kombi z przepastnym jak na tamte czasy, liczącym aż 495 l bagażnikiem. W 2000 r. przeprowadzono modernizację modelu, która ograniczyła się głównie do zmian w stylizacji nadwozia, oraz wykończenia i wyposażenia wnętrza, nie pociągając za sobą modyfikacji technologicznych.
REKLAMA
Istotną zaletą Passata B5 jest solidne zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. W efekcie, nawet egzemplarze z początku produkcji (o ile od nowości nie miały uszkodzonej powłoki lakierniczej) wciąż prezentują się atrakcyjnie, a blask nowości łatwo z nich wydobyć stosując powszechnie dostępne środki do pielęgnacji nadwozia.
Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety
Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – wnętrze
REKLAMA
Wnętrze Passata może być sztandarowym exemplum niemieckiej poprawności, jest przestronne i dobrze wyciszone, co wraz z ergonomicznie wyprofilowanymi fotelami (zwłaszcza w najbogatszych wersjach wyposażeniowych) zapewnia wysoki komfort nawet podczas długich podróży.
Poszczególne elementy kokpitu zostały solidnie spasowane i wykonane z tworzyw wysokiej jakości, co skutkuje tym, że po latach eksploatacji przedział pasażerski zazwyczaj wciąż prezentuje się bardzo dobrze. Nawet w egzemplarzach intensywnie eksploatowanych np. przez korporacje taksówkarskie ślady wytarcia kierownicy, czy przycisków wciąż są na akceptowalnym poziomie.
Zdaniem użytkowników najsłabszym ogniwem przedziału pasażerskiego okazują się być wewnętrzne klamki, którym zdarza się pękać w pojazdach z początku produkcji.
Poziom wyposażenia standardowego wzrastał z biegiem czasu i był uzależniony także od rynku, na który trafiało dane auto. Na tzw. Zachodzie klienci nie musieli dopłacać za boczne poduszki powietrzne, system ESP czy klimatyzację. Przy czym lista wyposażenia standardowego wydłużyła się przy okazji wprowadzenia na rynek modelu po liftingu (w 2000 r.). Najbogatsze wersje wyposażeniowe to Highline.
Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG
Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – gama silnikowa
REKLAMA
W gamie silnikowej Volkswagena Passata B5 znalazło się wiele silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Większość jest warta polecenia, a wystrzegać należy się wyjątków. Osoby, które dla których największe znaczenie mają niskie koszty eksploatacji mogą wziąć pod uwagę zakup podstawowej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 litra, w której dobrze spisze się instalacja LPG. Jednymi z najpopularniejszych benzynowych wersji silnikowych, które można spotkać w ofertach sprzedaży są te wyposażone w turbodoładowaną, dwudziestozaworową jednostkę 1,8 l o mocy 150 KM. Wspomniana wersja jest powszechnie chwalona za ponadprzeciętną dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa, ale niesie ze sobą ryzyko związane z uszkodzeniem turbiny.
W ofercie rynkowej można również spotkać wersje napędzane przez sześciocylindrowe, a niekiedy nawet ośmiocylindrowe jednostki napędowe. Te ostatnie były w sprzedaży bardzo, krótko. Oznaczone symbolem W8 dysponowały napędem na obie osie. Ze względu na znikomą popularność wersji W8, koszty jej eksploatacji są wysokie (nie wspominając zużycia paliwa silnika o pojemności 4l).
Z kolei wśród benzynowych jednostek sześciocylindrowych w ogłoszeniach wciąż można spotkać egzemplarze napędzane znanym silnikiem 2.8 V6. Jest to silnik trwały i dobrze znany wielu mechanikom, więc nie będzie problemu z ewentualnymi naprawami.
Zdecydowaną większość ofert sprzedaży Volkswagena Passata B5 stanowią egzemplarze wyposażone w silniki wysokoprężne. W tym, legendarny już 1,9 TDI. Choć występował w wielu odmianach mocy, w zasadzie każda jest godna polecenia. Bez wątpienia najtrwalszymi wersjami są te w odmianach 90 i 110 KM, co nie oznacza że nie należy zachować ostrożności przy ich wyborze. Problemem jest ich wiek, co często przekłada się na znaczny przebieg (powyżej 400-500 tys. km). A w przypadku mocno wyeksploatowanego silnika utrapieniem stają się m.in. usterki osprzętu.
Tym samym warto wziąć pod uwagę zakup nowszych wersji 1.9 TDI o mocach 101 lub 130 KM z pompowtryskiwaczami. Zwłaszcza słabsza odmiana o mocy 101 KM jest powszechnie chwalona za znikome zużycie paliwa.
Innym popularnym silnikiem wysokoprężnym jest sześciocylindrowa jednostka 2.5 TDI. Niestety, okazała się konstrukcją awaryjną a przy tym kosztowną w naprawach. W końcowych latach produkcji Passata B5 pojawił się jeszcze silniki 2.0 TDI, ale również nie jest on polecany m.in. ze względu na obecność przysparzającego kłopoty filtra cząstek stałych. Ponadto silnik ten relatywnie często miewa problemy z układem smarowania.
Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?
Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – jaki silnik wybrać?
Z jednostek benzynowych najtrwalszy jest silnik 1,6l/101 KM. Dobrze znosi eksploatację na LPG i ma prostą konstrukcję, co przekłada się na tanie naprawy.
W przypadku silników Diesla, najlepszym wyborem będzie którakolwiek wersja silnika 1.9 TDI (np. 130-konna, bo najbardziej dynamiczna).
Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – która skrzynia biegów?
Zdecydowanie manualna. W niektórych wersjach Passata można spotkać skrzynie automatyczne (czterobiegowe), a także Tiptronic. Bezproblemowe działanie przekładni jest uzależnione od regularnej wymiany oleju i filtrów (co ok. 60 tys. km jeżeli producent nie zaleca inaczej) oraz sposobu eksploatacji.
Zobacz też: Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) – usterki
Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – typowe usterki
Największą bolączką Volkswagena Passata B5 jest mało trwałe i kosztowne w naprawach przednie zawieszenie. Producent zastosował tam układ wielowahaczowy, wykonany ze stopów lekkich. Przy czym, praktyka pokazuje, że rzadko kiedy jest w stanie wytrzymać przebieg większy niż 60 tys. km. Wtedy konieczna jest wymiana kompletnych elementów, co kosztuje zazwyczaj 1000-1500 zł. Ponadto trwałością nie grzeszą osłony przegubów półosi napędowych, bardzo łatwo je uszkodzić.
Sporo usterek modelu B5 wynika nie tyle z wad konstrukcyjnych ile z ogólnego wyeksploatowania poszczególnych, leciwych już egzemplarzy. Użytkownicy sygnalizują np. problem ze sparciałymi uszczelkami, w konsekwencji czego na dywanikach kierowcy i pasażera może pojawiać się woda. Z wymianą odpowiednich uszczelek nie należy zwlekać, gdyż duża ilość wody jest w stanie zalać komputer silnika.
Pocieszający za to jest fakt, iż dostęp do części zarówno oryginalnych jak i zamienników jest praktycznie nieograniczony, a warsztatów specjalizujących się w obsłudze Volkswagena w całej Polsce nie brakuje.]
Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf
Volkswagen Passat B5 – co się najczęściej psuje?
Przednie zawieszenie: stosunkowo szybko się zużywa, ze względu na skomplikowaną konstrukcję jest drogie w naprawie.
Usterki głowic: w silnikach 1.8T/150 KM
Wycierające wałki rozrządu: Dotyczy jednostek 2.5 TDI/150 KM
Osprzęt silnika: ze względu na duże przebiegi egzemplarzy usterkom ulegają typowe elementy eksploatacyjne w silnika Diesla: dwumasowe koła zamachowe, wtryskiwacze, turbiny
Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)
Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – opinia
Na rynku wtórnym jest bardzo duży wybór używanych egzemplarzy Passata B5, co wbrew pozorom sprawia, że znalezienie zadbanego auta nie jest łatwym zadaniem. Podczas poszukiwań nierzadko spotkamy się z modelami ubogo wyposażonymi, powypadkowymi oraz z ogromnymi przebiegami. Ponadto ceny aut są dosyć wysokie jak na ich wiek, szczególnie w przypadku wersji z silnikiem 1.9 TDI. Tym, co nie działa na korzyść kupującego, jest fakt, że Passat od lat jest w czołówce najczęściej kradzionych samochodów w Polsce. Kiedy już zdecydujemy się na zakup Passata B5 to warto wybierać jak najmłodsze, poliftingowe modele, produkowane po roku 2000, które są lepiej wyposażone i wykończone materiałami lepszej jakości. Ale bezwzględnym priorytetem podczas zakupów powinna być ogólna kondycja samochodu.
Zalety: przestronne wnętrze, wysoka jakość wykończenia, komfort jazdy, oszczędne silniki
Wady: przedwcześnie zużywające się zawieszenie przednie, duże ryzyko zakupu mocno wyeksploatowanego egzemplarza
Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa
Ceny części do Volkswagena Passata B5 1.9 TDI 110 KM
Zestaw naprawczy wahaczy zawieszenia na przód: od ok. 1300 zł
Amortyzator przedni: od 200 zł
Klocki hamulcowe (przód): od 200 zł
Tarcze hamulcowe (przód): od 120 zł
Sprzęgło (zestaw): od 530 zł
Rozrząd (pasek i zestaw rolek): od 330 zł
Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM
Volkswagen Passat B5 historia modelu:
1996: Prezentacja i wprowadzenie do sprzedaży
1997: Wprowadzenie do oferty wersji kombi
2000: Modernizacja modelu, Volkswagen Passat B5 FL
2001: Wprowadzenie do oferty wersji W8
2005: prezentacja następcy modelu, Passata B6
Volkswagen Passat B5 - dane techniczne
Volkswagen Passat B5 - najpopularniejsze silniki | ||||
Silnik | 1.6 | 1.8 | 1.8T | 2.0 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy, turbo | benzynowy |
Pojemność | 1595 ccm | 1781 ccm | 1781 ccm | 1984 ccm |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/20 | R4/8 | R4/8 |
Maksymalna moc | 101 KM | 125 KM | 150 KM | 115 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 140 Nm | 168 Nm | 210 Nm | 172 Nm |
V-max | 192 km/h | 206 km/h | 223 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 10,9 s | 8,7 s | 11,2 s |
Śr. zużycie paliwa | 8 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,5 l/100 km | 8 l/100 km |
Volkswagen Passat B5 - najpopularniejsze silniki | ||||||
Silnik | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.5 TDI | 2.5 TDI |
Zasilanie | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność | 1896 ccm | 1896 ccm | 1896 ccm | 1968 ccm | 2496 ccm | 2496 ccm |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/8 | R4/8 | R4/8 | V6/24 | V6/24 |
Maksymalna moc | 90 KM | 115 KM | 130 KM | 136 KM | 150 KM | 180 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 210 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 335 Nm | 310 Nm | 370 Nm |
V-max | 184 km/h | 200 km/h | 208 km/h | 211 km/h | 220 km/h | 226 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 10,7 s | 9,9 s | 9,8 s | 9,6 s | 8,7 s |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Tekst: Tomasz Korniejew, współpraca: Kamil Borowski
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.