REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat B5 (1996-2005)

Tomasz Korniejew
Volkswagen Passat B5
Volkswagen Passat B5
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Passat B5 wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku samochodów używanych. Ale mimo legendarnej trwałości modelu, jego zakup jest obarczony sporym ryzykiem. Wszystko przez dużą podaż mocno wyeksploatowanych egzemplarzy. Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań wymarzonej „Bepiątki”?

Volkswagen Passat piątej generacji zadebiutował na rynku w 1996 r. i od razu wzbudził duże zainteresowanie. Przede wszystkim przyciągał dość odważną, jak na Volkswagena linią nadwozia. Od 1997 r. w ofercie pojawiła się odmiana kombi z przepastnym jak na tamte czasy, liczącym aż 495 l bagażnikiem. W 2000 r. przeprowadzono modernizację modelu, która ograniczyła się głównie do zmian w stylizacji nadwozia, oraz wykończenia i wyposażenia wnętrza, nie pociągając za sobą modyfikacji technologicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Istotną zaletą Passata B5 jest solidne zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. W efekcie, nawet egzemplarze z początku produkcji (o ile od nowości nie miały uszkodzonej powłoki lakierniczej) wciąż prezentują się atrakcyjnie, a blask nowości łatwo z nich wydobyć stosując powszechnie dostępne środki do pielęgnacji nadwozia. 

Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – wnętrze

Wnętrze Passata może być sztandarowym exemplum niemieckiej poprawności, jest przestronne i dobrze wyciszone, co wraz z ergonomicznie wyprofilowanymi fotelami (zwłaszcza w najbogatszych wersjach wyposażeniowych) zapewnia wysoki komfort nawet podczas długich podróży. 

REKLAMA

Poszczególne elementy kokpitu zostały solidnie spasowane i wykonane z tworzyw wysokiej jakości, co skutkuje tym, że po latach eksploatacji przedział pasażerski zazwyczaj wciąż prezentuje się bardzo dobrze. Nawet w egzemplarzach intensywnie eksploatowanych np. przez korporacje taksówkarskie ślady wytarcia kierownicy, czy przycisków wciąż są na akceptowalnym poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem użytkowników najsłabszym ogniwem przedziału pasażerskiego okazują się być wewnętrzne klamki, którym zdarza się pękać w pojazdach z początku produkcji.

Poziom wyposażenia standardowego wzrastał z biegiem czasu i był uzależniony także od rynku, na który trafiało dane auto. Na tzw. Zachodzie klienci nie musieli dopłacać za boczne poduszki powietrzne, system ESP czy klimatyzację. Przy czym lista wyposażenia standardowego wydłużyła się przy okazji wprowadzenia na rynek modelu po liftingu (w 2000 r.). Najbogatsze wersje wyposażeniowe to Highline.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – gama silnikowa

W gamie silnikowej Volkswagena Passata B5 znalazło się wiele silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Większość jest warta polecenia, a wystrzegać należy się wyjątków. Osoby, które dla których największe znaczenie mają niskie koszty eksploatacji mogą wziąć pod uwagę zakup podstawowej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 litra, w której dobrze spisze się instalacja LPG. Jednymi z najpopularniejszych benzynowych wersji silnikowych, które można spotkać w ofertach sprzedaży są te wyposażone w turbodoładowaną, dwudziestozaworową jednostkę 1,8 l o mocy 150 KM. Wspomniana wersja jest powszechnie chwalona za ponadprzeciętną dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa, ale niesie ze sobą ryzyko związane z uszkodzeniem turbiny.

W ofercie rynkowej można również spotkać wersje napędzane przez sześciocylindrowe, a niekiedy nawet ośmiocylindrowe jednostki napędowe. Te ostatnie były w sprzedaży bardzo, krótko. Oznaczone symbolem W8 dysponowały napędem na obie osie. Ze względu na znikomą popularność wersji W8, koszty jej eksploatacji są wysokie (nie wspominając zużycia paliwa silnika o pojemności 4l).

Z kolei wśród benzynowych jednostek sześciocylindrowych w ogłoszeniach wciąż można spotkać egzemplarze napędzane znanym silnikiem 2.8 V6. Jest to silnik trwały i dobrze znany wielu mechanikom, więc nie będzie problemu z ewentualnymi naprawami.

Zdecydowaną większość ofert sprzedaży Volkswagena Passata B5 stanowią egzemplarze wyposażone w silniki wysokoprężne. W tym, legendarny już 1,9 TDI. Choć występował w wielu odmianach mocy, w zasadzie każda jest godna polecenia. Bez wątpienia najtrwalszymi wersjami są te w odmianach 90 i 110 KM, co nie oznacza że nie należy zachować ostrożności przy ich wyborze. Problemem jest ich wiek, co często przekłada się na znaczny przebieg (powyżej 400-500 tys. km). A w przypadku mocno wyeksploatowanego silnika utrapieniem stają się m.in. usterki osprzętu.

Tym samym warto wziąć pod uwagę zakup nowszych wersji 1.9 TDI o mocach 101 lub 130 KM z pompowtryskiwaczami. Zwłaszcza słabsza odmiana o mocy 101 KM jest powszechnie chwalona za znikome zużycie paliwa.

Innym popularnym silnikiem wysokoprężnym jest sześciocylindrowa jednostka 2.5 TDI. Niestety, okazała się konstrukcją awaryjną a przy tym kosztowną w naprawach. W końcowych latach produkcji Passata B5 pojawił się jeszcze silniki 2.0 TDI, ale również nie jest on polecany m.in. ze względu na obecność przysparzającego kłopoty filtra cząstek stałych. Ponadto silnik ten relatywnie często miewa problemy z układem smarowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – jaki silnik wybrać?

Z jednostek benzynowych najtrwalszy jest silnik 1,6l/101 KM. Dobrze znosi eksploatację na LPG i ma prostą konstrukcję, co przekłada się na tanie naprawy.

W przypadku silników Diesla, najlepszym wyborem będzie którakolwiek wersja silnika 1.9 TDI (np. 130-konna, bo najbardziej dynamiczna).

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – która skrzynia biegów?

Zdecydowanie manualna. W niektórych wersjach Passata można spotkać skrzynie automatyczne (czterobiegowe), a także Tiptronic. Bezproblemowe działanie przekładni jest uzależnione od regularnej wymiany oleju i filtrów (co ok. 60 tys. km jeżeli producent nie zaleca inaczej) oraz sposobu eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) – usterki

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – typowe usterki

Największą bolączką Volkswagena Passata B5 jest mało trwałe i kosztowne w naprawach przednie zawieszenie. Producent zastosował tam układ wielowahaczowy, wykonany ze stopów lekkich. Przy czym, praktyka pokazuje, że rzadko kiedy jest w stanie wytrzymać przebieg większy niż 60 tys. km. Wtedy konieczna jest wymiana kompletnych elementów, co kosztuje zazwyczaj 1000-1500 zł. Ponadto trwałością nie grzeszą osłony przegubów półosi napędowych, bardzo łatwo je uszkodzić. 

Sporo usterek modelu B5 wynika nie tyle z wad konstrukcyjnych ile z ogólnego wyeksploatowania poszczególnych, leciwych już egzemplarzy. Użytkownicy sygnalizują np. problem ze sparciałymi uszczelkami, w konsekwencji czego na dywanikach kierowcy i pasażera może pojawiać się woda. Z wymianą odpowiednich uszczelek nie należy zwlekać, gdyż duża ilość wody jest w stanie zalać komputer silnika.

Pocieszający za to jest fakt, iż dostęp do części zarówno oryginalnych jak i zamienników jest praktycznie nieograniczony, a warsztatów specjalizujących się w obsłudze Volkswagena w całej Polsce nie brakuje.]

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Volkswagen Passat B5 – co się najczęściej psuje?

Przednie zawieszenie: stosunkowo szybko się zużywa, ze względu na skomplikowaną konstrukcję jest drogie w naprawie.

Usterki głowic: w silnikach 1.8T/150 KM

Wycierające wałki rozrządu: Dotyczy jednostek 2.5 TDI/150 KM

Osprzęt silnika: ze względu na duże przebiegi egzemplarzy usterkom ulegają typowe elementy eksploatacyjne w silnika Diesla: dwumasowe koła zamachowe, wtryskiwacze, turbiny

Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – opinia

Na rynku wtórnym jest bardzo duży wybór używanych egzemplarzy Passata B5, co wbrew pozorom sprawia, że znalezienie zadbanego auta nie jest łatwym zadaniem. Podczas poszukiwań nierzadko spotkamy się z modelami ubogo wyposażonymi, powypadkowymi oraz z ogromnymi przebiegami. Ponadto ceny aut są dosyć wysokie jak na ich wiek, szczególnie w przypadku wersji z silnikiem 1.9 TDI. Tym, co nie działa na korzyść kupującego, jest fakt, że Passat od lat jest w czołówce najczęściej kradzionych samochodów w Polsce. Kiedy już zdecydujemy się na zakup Passata B5 to warto wybierać jak najmłodsze, poliftingowe modele, produkowane po roku 2000, które są lepiej wyposażone i wykończone materiałami lepszej jakości. Ale bezwzględnym priorytetem podczas zakupów powinna być ogólna kondycja samochodu.

Zalety: przestronne wnętrze, wysoka jakość wykończenia, komfort jazdy, oszczędne silniki

Wady: przedwcześnie zużywające się zawieszenie przednie, duże ryzyko zakupu mocno wyeksploatowanego egzemplarza

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Ceny części do Volkswagena Passata B5 1.9 TDI 110 KM

Zestaw naprawczy wahaczy zawieszenia na przód: od ok. 1300 zł

Amortyzator przedni: od 200 zł

Klocki hamulcowe (przód): od 200 zł

Tarcze hamulcowe (przód): od 120 zł

Sprzęgło (zestaw): od 530 zł

Rozrząd (pasek i zestaw rolek): od 330 zł

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Volkswagen Passat B5 historia modelu:

1996: Prezentacja i wprowadzenie do sprzedaży

1997: Wprowadzenie do oferty wersji kombi

2000: Modernizacja modelu, Volkswagen Passat B5 FL

2001: Wprowadzenie do oferty wersji W8

2005: prezentacja następcy modelu, Passata B6

Volkswagen Passat B5 - dane techniczne

Volkswagen Passat B5 - najpopularniejsze silniki
Silnik 1.6 1.8 1.8T 2.0
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy, turbo benzynowy
Pojemność  1595 ccm 1781 ccm 1781 ccm 1984 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/20 R4/8 R4/8
Maksymalna moc 101 KM 125 KM 150 KM 115 KM
Maksymalny moment obrotowy 140 Nm 168 Nm 210 Nm 172 Nm
V-max 192 km/h 206 km/h 223 km/h 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 10,9 s 8,7 s 11,2 s
Śr. zużycie paliwa 8 l/100 km 7,9 l/100 km 8,5 l/100 km 8 l/100 km
Volkswagen Passat B5 - najpopularniejsze silniki
Silnik 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.5 TDI 2.5 TDI
Zasilanie turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność  1896 ccm 1896 ccm 1896 ccm 1968 ccm 2496 ccm 2496 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/8 R4/8 R4/8 V6/24 V6/24
Maksymalna moc 90 KM 115 KM 130 KM 136 KM 150 KM 180 KM
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm 310 Nm 310 Nm 335 Nm 310 Nm 370 Nm
V-max 184 km/h 200 km/h 208 km/h 211 km/h 220 km/h 226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 10,7 s 9,9 s 9,8 s 9,6 s 8,7 s
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,4 l/100 km 5,7 l/100 km 6,1 l/100 km 6,9 l/100 km 7,6 l/100 km

Tekst: Tomasz Korniejew, współpraca: Kamil Borowski

Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA