REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Suzuki Grand Vitara II (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda jak wyciosany, ma płytę podłogową Opla Antary i silnik diesla z Renault Laguny II. Czy taki zestaw elementów dyskwalifikuje używane Suzuki Grand Vitarę II? Nie, raczej nadaje charakteru temu SUV-owi!

W roku 2005 Suzuki zaprezentowało drugą generację modelu Vitara. Co można powiedzieć o tym aucie? To przede wszystkim SUV, który zdecydowanie lepiej czuje się w terenie, niż na parkingu przed supermarketem z rodziną na pokładzie. To po pierwsze. Po drugie model stanowi zlepek technologii zapożyczonych od różnych firm motoryzacyjnych. Przykład? Płyta podłogowa nazywa się Theta i została opracowana przez General Motors. Posłużyła wcześniej do budowy takich aut jak Opel Antara czy Chevrolet Captiva. Diesel z kolei jest francuski i pochodzi wprost z Renault Laguny drugiej generacji.

REKLAMA

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara II - prostota do granic!

Technologiczne inspiracje zostały uzupełnione typowo japońską stylizacją. Suzuki wyznaczyło swoim projektantom tak naprawdę jeden kierunek - tym stała się prostota absolutna. Auto w swojej nieskomplikowanej formie wygląda trochę tak, jakby zostało wyciosane z jednego kawałka drewna. I co więcej, nie ma w tym żadnego nacechowania pejoratywnego. Szczególnie że bryła Vitary nie tylko podobała się w roku 2005, ale może się podobać także dziś - półtorej dekady po premierze. I ponadczasowość jest jednym z ważniejszych osiągnięć tego modelu oraz sprawia, że używane Suzuki w dobrym stanie sprzedają się na pniu!

Zobacz również: Test: Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet 140 KM - szaleniec, ale bardzo… rozsądny!

Suzuki Grand Vitara oznacza dwa warianty nadwozia. Model 3-drzwiowy jest krótki i ma raczej charakter lifestylowy. Na tylnej kanapie zmieszczą się tylko dzieci, podczas gdy bagażnik jest wprost mikroskopijny! Liczy zaledwie 184 litry - niewiele więcej niż kufer w Seicento. Wersja 5-drzwiowa nadal nie jest demonem przestrzeni. Pozwoli jednak zasiąść na tylnej kanapie nawet dorosłym, a do tego pod tylną klapą przygotowała przestrzeń wynoszącą od 398 do 1386 litrów. Jakość? Plastiki są twarde, tapicerki nieprzyjemne w dotyku, a skórzane wykończenia syntetyczne. Tak, konsola używanej Grand Vitary II lubi potrzeszczeć podczas jazdy. Z drugiej strony dość dobrze znosi trudy codziennej eksploatacji.

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Używana Grand Vitara II - benzyniaki są… paliwożerne!

Paleta silnikowa Suzuki Grand Vitary II to w sumie sześć jednostek napędowych. Co ciekawe, aż pięć z nich to benzyniaki. Najsłabszy motor ma 1.6 litra pojemności i tylko 106 koni mechanicznych. Najmocniejszy i rzadko spotykany w Polsce to 3.2-litrowa V-szóstka dysponująca stadem 233 koni mechanicznych. Japońskie benzyniaki mają łańcuch rozrządu i są naprawdę trwałe - może pomijając drobne problemy z paskiem zewnętrznym w wersji 1.6 i 2.4. Największym zmartwieniem tych silników jest jednak wysokie spalanie. Żaden motor nie jest w stanie spalić w mieście mniej niż 10 litrów paliwa. Rozwiązanie? Tym jest montaż instalacji LPG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane Suzuki Grand Vitara II to też motor 1.9 DDiS. Pod oznaczeniem ukrywa się 129-konny silnik Renault, który choć ma 300 Nm momentu obrotowego, nie jest przesadnie oszczędny. W mieście spala jakieś 8 - 9 litrów oleju napędowego. A na tym nie kończą się ewentualne zmartwienia. Szczególnie że motor z serii dCi nigdy nie był chwalony za trwałość. Co się w nim psuje? Prawie wszystko! Znane są przypadki awarii turbosprężarek, kół dwumasowych i zaworów EGR. Poza tym uszkadzają się rury intercoolera, zatyka się DPF, a w skrajnym przypadku dochodzi do uszkodzenia wału korbowego i panewek.

Zobacz również: Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Używane: Suzuki Grand Vitara II - dane techniczne producenta:

Motor Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 VVT 106 KM 145 Nm 13,4 s. 160 km/h 8,7
2.0 16v 140 KM 183 Nm 12,5 s. 175 km/h 9,1
2.4 VVT 169 KM 227 Nm 11,2 s. 180 km/h 9,0
2.7 V6 173 KM 231 Nm 10,5 s. 175 km/h 10,8
3.2 V6 233 KM 291 Nm 9,3 s. 200 km/h 11,1
1.9 DDiS 129 KM 300 Nm 12,8 s. 170 km/h 7,4

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Suzuki Grand Vitara II ma więcej wspólnego z terenówką niż SUV-em. Żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się płycie podłogowej. Przednie koła resorują kolumny McPhersona, a tylne wielowahacze - to zatem konstrukcja w pełni niezależna. Poza tym moc trafia na cztery koła za pośrednictwem układu posiadającego centralny mechanizm różnicowy, blokadę i reduktor. Japoński model być może nigdy nie będzie zwinnym transporterem na asfalcie. Nie czuje szybkich manewrów i nie przepada za dynamiczną jazdą. W zamian po zjechaniu z utwardzonego szlaku zachowuje się jak rasowy leśnik!

Używane: Suzuki Grand Vitara II - awarie mają charakter drobny

Suzuki Grand Vitara II jest konstrukcją dość prostą. A żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się układowi hamulcowemu. Do roku 2008 z tyłu montowane były bębny! Prostota sprawia, że japoński SUV świetnie znosi próbę czasu, a ewentualne usterki nie są bardzo poważne. Kierowcy skarżą się głównie na drobne ogniska korozji, szybko zużywające się łożyska kół, drobne wycieki w układzie 4x4 oraz niesprawności pompki spryskiwacza szyb lub modułu ESP (potrafi odciąć działanie ABS-u). Podczas napraw najlepiej poszukiwać części zamiennych. Oryginalne dostępne w ASO mogą mieć astronomiczne ceny!

Zobacz również: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Najstarsze używane egzemplarze Suzuki Grand Vitary II mają 15 lat. A to oznacza, że ich cena zdążyła już spaść i to dość mocno. Za modele z początku produkcji należy zapłacić jakieś 13 tysięcy złotych. W większości przypadków to wersje zasilane dieslem, ewentualnie benzyniakiem z instalacją LPG i… pokaźnym przebiegiem. Generalnie diesle w przypadku japońskiego SUV-a stanowią ponad połowę oferty rynkowej. Jeżeli chodzi o auta z końca produkcji, napędzane benzyniakiem i odznaczające się niskim przebiegiem, te potrafią kosztować nawet 50 - 60 tysięcy złotych.

Suzuki Grand Vitara

Fot. Suzuki

Używane: Suzuki Grand Vitara II - podsumowanie:

Suzuki Grand Vitara II z całą pewności nie jest najnowocześniejszym, najbardziej przestronnym czy najlepiej wykonanym SUV-em. To jednak auto, które w sposób unikalny łączy możliwości terenowe (a nie pseudo-terenowe) ze znośną stylizacją i sporą porcją japońskiej trwałości. Na co uważać podczas zakupu? Przede wszystkim na silnik diesla - a konkretnie jego stan, przebieg i regularne serwisowanie. Ropniak to największa niewiadoma w tej konstrukcji, a jednocześnie powód potencjalnie wysokich kosztów napraw.

Używane: Suzuki Grand Vitara II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 13 zł
  • filtr paliwa - od 12 zł
  • filtr kabinowy - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 380 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 152 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 601 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 89 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 42 zł
  • szczęka hamulcowa - od 77 zł
  • bęben hamulcowy - od 180 zł
  • łącznik stabilizatora - od 30 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 43 zł
  • amortyzator - od 89 zł
  • sprzęgło komplet - od 450 zł
  • koło zamachowe - od 1198 zł
  • zawór EGR - od 493 zł

Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA