REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Suzuki Grand Vitara II (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda jak wyciosany, ma płytę podłogową Opla Antary i silnik diesla z Renault Laguny II. Czy taki zestaw elementów dyskwalifikuje używane Suzuki Grand Vitarę II? Nie, raczej nadaje charakteru temu SUV-owi!

W roku 2005 Suzuki zaprezentowało drugą generację modelu Vitara. Co można powiedzieć o tym aucie? To przede wszystkim SUV, który zdecydowanie lepiej czuje się w terenie, niż na parkingu przed supermarketem z rodziną na pokładzie. To po pierwsze. Po drugie model stanowi zlepek technologii zapożyczonych od różnych firm motoryzacyjnych. Przykład? Płyta podłogowa nazywa się Theta i została opracowana przez General Motors. Posłużyła wcześniej do budowy takich aut jak Opel Antara czy Chevrolet Captiva. Diesel z kolei jest francuski i pochodzi wprost z Renault Laguny drugiej generacji.

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara II - prostota do granic!

Technologiczne inspiracje zostały uzupełnione typowo japońską stylizacją. Suzuki wyznaczyło swoim projektantom tak naprawdę jeden kierunek - tym stała się prostota absolutna. Auto w swojej nieskomplikowanej formie wygląda trochę tak, jakby zostało wyciosane z jednego kawałka drewna. I co więcej, nie ma w tym żadnego nacechowania pejoratywnego. Szczególnie że bryła Vitary nie tylko podobała się w roku 2005, ale może się podobać także dziś - półtorej dekady po premierze. I ponadczasowość jest jednym z ważniejszych osiągnięć tego modelu oraz sprawia, że używane Suzuki w dobrym stanie sprzedają się na pniu!

Zobacz również: Test: Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet 140 KM - szaleniec, ale bardzo… rozsądny!

Suzuki Grand Vitara oznacza dwa warianty nadwozia. Model 3-drzwiowy jest krótki i ma raczej charakter lifestylowy. Na tylnej kanapie zmieszczą się tylko dzieci, podczas gdy bagażnik jest wprost mikroskopijny! Liczy zaledwie 184 litry - niewiele więcej niż kufer w Seicento. Wersja 5-drzwiowa nadal nie jest demonem przestrzeni. Pozwoli jednak zasiąść na tylnej kanapie nawet dorosłym, a do tego pod tylną klapą przygotowała przestrzeń wynoszącą od 398 do 1386 litrów. Jakość? Plastiki są twarde, tapicerki nieprzyjemne w dotyku, a skórzane wykończenia syntetyczne. Tak, konsola używanej Grand Vitary II lubi potrzeszczeć podczas jazdy. Z drugiej strony dość dobrze znosi trudy codziennej eksploatacji.

Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Używana Grand Vitara II - benzyniaki są… paliwożerne!

REKLAMA

Paleta silnikowa Suzuki Grand Vitary II to w sumie sześć jednostek napędowych. Co ciekawe, aż pięć z nich to benzyniaki. Najsłabszy motor ma 1.6 litra pojemności i tylko 106 koni mechanicznych. Najmocniejszy i rzadko spotykany w Polsce to 3.2-litrowa V-szóstka dysponująca stadem 233 koni mechanicznych. Japońskie benzyniaki mają łańcuch rozrządu i są naprawdę trwałe - może pomijając drobne problemy z paskiem zewnętrznym w wersji 1.6 i 2.4. Największym zmartwieniem tych silników jest jednak wysokie spalanie. Żaden motor nie jest w stanie spalić w mieście mniej niż 10 litrów paliwa. Rozwiązanie? Tym jest montaż instalacji LPG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane Suzuki Grand Vitara II to też motor 1.9 DDiS. Pod oznaczeniem ukrywa się 129-konny silnik Renault, który choć ma 300 Nm momentu obrotowego, nie jest przesadnie oszczędny. W mieście spala jakieś 8 - 9 litrów oleju napędowego. A na tym nie kończą się ewentualne zmartwienia. Szczególnie że motor z serii dCi nigdy nie był chwalony za trwałość. Co się w nim psuje? Prawie wszystko! Znane są przypadki awarii turbosprężarek, kół dwumasowych i zaworów EGR. Poza tym uszkadzają się rury intercoolera, zatyka się DPF, a w skrajnym przypadku dochodzi do uszkodzenia wału korbowego i panewek.

Zobacz również: Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Używane: Suzuki Grand Vitara II - dane techniczne producenta:

Motor Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 VVT 106 KM 145 Nm 13,4 s. 160 km/h 8,7
2.0 16v 140 KM 183 Nm 12,5 s. 175 km/h 9,1
2.4 VVT 169 KM 227 Nm 11,2 s. 180 km/h 9,0
2.7 V6 173 KM 231 Nm 10,5 s. 175 km/h 10,8
3.2 V6 233 KM 291 Nm 9,3 s. 200 km/h 11,1
1.9 DDiS 129 KM 300 Nm 12,8 s. 170 km/h 7,4
Suzuki Grand Vitara 2013

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Suzuki Grand Vitara II ma więcej wspólnego z terenówką niż SUV-em. Żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się płycie podłogowej. Przednie koła resorują kolumny McPhersona, a tylne wielowahacze - to zatem konstrukcja w pełni niezależna. Poza tym moc trafia na cztery koła za pośrednictwem układu posiadającego centralny mechanizm różnicowy, blokadę i reduktor. Japoński model być może nigdy nie będzie zwinnym transporterem na asfalcie. Nie czuje szybkich manewrów i nie przepada za dynamiczną jazdą. W zamian po zjechaniu z utwardzonego szlaku zachowuje się jak rasowy leśnik!

Używane: Suzuki Grand Vitara II - awarie mają charakter drobny

Suzuki Grand Vitara II jest konstrukcją dość prostą. A żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się układowi hamulcowemu. Do roku 2008 z tyłu montowane były bębny! Prostota sprawia, że japoński SUV świetnie znosi próbę czasu, a ewentualne usterki nie są bardzo poważne. Kierowcy skarżą się głównie na drobne ogniska korozji, szybko zużywające się łożyska kół, drobne wycieki w układzie 4x4 oraz niesprawności pompki spryskiwacza szyb lub modułu ESP (potrafi odciąć działanie ABS-u). Podczas napraw najlepiej poszukiwać części zamiennych. Oryginalne dostępne w ASO mogą mieć astronomiczne ceny!

Zobacz również: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Najstarsze używane egzemplarze Suzuki Grand Vitary II mają 15 lat. A to oznacza, że ich cena zdążyła już spaść i to dość mocno. Za modele z początku produkcji należy zapłacić jakieś 13 tysięcy złotych. W większości przypadków to wersje zasilane dieslem, ewentualnie benzyniakiem z instalacją LPG i… pokaźnym przebiegiem. Generalnie diesle w przypadku japońskiego SUV-a stanowią ponad połowę oferty rynkowej. Jeżeli chodzi o auta z końca produkcji, napędzane benzyniakiem i odznaczające się niskim przebiegiem, te potrafią kosztować nawet 50 - 60 tysięcy złotych.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara

Fot. Suzuki

Używane: Suzuki Grand Vitara II - podsumowanie:

Suzuki Grand Vitara II z całą pewności nie jest najnowocześniejszym, najbardziej przestronnym czy najlepiej wykonanym SUV-em. To jednak auto, które w sposób unikalny łączy możliwości terenowe (a nie pseudo-terenowe) ze znośną stylizacją i sporą porcją japońskiej trwałości. Na co uważać podczas zakupu? Przede wszystkim na silnik diesla - a konkretnie jego stan, przebieg i regularne serwisowanie. Ropniak to największa niewiadoma w tej konstrukcji, a jednocześnie powód potencjalnie wysokich kosztów napraw.

Używane: Suzuki Grand Vitara II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 13 zł
  • filtr paliwa - od 12 zł
  • filtr kabinowy - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 380 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 152 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 601 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 89 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 42 zł
  • szczęka hamulcowa - od 77 zł
  • bęben hamulcowy - od 180 zł
  • łącznik stabilizatora - od 30 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 43 zł
  • amortyzator - od 89 zł
  • sprzęgło komplet - od 450 zł
  • koło zamachowe - od 1198 zł
  • zawór EGR - od 493 zł

Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA