REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Suzuki Grand Vitara II (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda jak wyciosany, ma płytę podłogową Opla Antary i silnik diesla z Renault Laguny II. Czy taki zestaw elementów dyskwalifikuje używane Suzuki Grand Vitarę II? Nie, raczej nadaje charakteru temu SUV-owi!

W roku 2005 Suzuki zaprezentowało drugą generację modelu Vitara. Co można powiedzieć o tym aucie? To przede wszystkim SUV, który zdecydowanie lepiej czuje się w terenie, niż na parkingu przed supermarketem z rodziną na pokładzie. To po pierwsze. Po drugie model stanowi zlepek technologii zapożyczonych od różnych firm motoryzacyjnych. Przykład? Płyta podłogowa nazywa się Theta i została opracowana przez General Motors. Posłużyła wcześniej do budowy takich aut jak Opel Antara czy Chevrolet Captiva. Diesel z kolei jest francuski i pochodzi wprost z Renault Laguny drugiej generacji.

REKLAMA

Suzuki Grand Vitara II - prostota do granic!

Technologiczne inspiracje zostały uzupełnione typowo japońską stylizacją. Suzuki wyznaczyło swoim projektantom tak naprawdę jeden kierunek - tym stała się prostota absolutna. Auto w swojej nieskomplikowanej formie wygląda trochę tak, jakby zostało wyciosane z jednego kawałka drewna. I co więcej, nie ma w tym żadnego nacechowania pejoratywnego. Szczególnie że bryła Vitary nie tylko podobała się w roku 2005, ale może się podobać także dziś - półtorej dekady po premierze. I ponadczasowość jest jednym z ważniejszych osiągnięć tego modelu oraz sprawia, że używane Suzuki w dobrym stanie sprzedają się na pniu!

Zobacz również: Test: Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet 140 KM - szaleniec, ale bardzo… rozsądny!

Suzuki Grand Vitara oznacza dwa warianty nadwozia. Model 3-drzwiowy jest krótki i ma raczej charakter lifestylowy. Na tylnej kanapie zmieszczą się tylko dzieci, podczas gdy bagażnik jest wprost mikroskopijny! Liczy zaledwie 184 litry - niewiele więcej niż kufer w Seicento. Wersja 5-drzwiowa nadal nie jest demonem przestrzeni. Pozwoli jednak zasiąść na tylnej kanapie nawet dorosłym, a do tego pod tylną klapą przygotowała przestrzeń wynoszącą od 398 do 1386 litrów. Jakość? Plastiki są twarde, tapicerki nieprzyjemne w dotyku, a skórzane wykończenia syntetyczne. Tak, konsola używanej Grand Vitary II lubi potrzeszczeć podczas jazdy. Z drugiej strony dość dobrze znosi trudy codziennej eksploatacji.

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Używana Grand Vitara II - benzyniaki są… paliwożerne!

REKLAMA

Paleta silnikowa Suzuki Grand Vitary II to w sumie sześć jednostek napędowych. Co ciekawe, aż pięć z nich to benzyniaki. Najsłabszy motor ma 1.6 litra pojemności i tylko 106 koni mechanicznych. Najmocniejszy i rzadko spotykany w Polsce to 3.2-litrowa V-szóstka dysponująca stadem 233 koni mechanicznych. Japońskie benzyniaki mają łańcuch rozrządu i są naprawdę trwałe - może pomijając drobne problemy z paskiem zewnętrznym w wersji 1.6 i 2.4. Największym zmartwieniem tych silników jest jednak wysokie spalanie. Żaden motor nie jest w stanie spalić w mieście mniej niż 10 litrów paliwa. Rozwiązanie? Tym jest montaż instalacji LPG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane Suzuki Grand Vitara II to też motor 1.9 DDiS. Pod oznaczeniem ukrywa się 129-konny silnik Renault, który choć ma 300 Nm momentu obrotowego, nie jest przesadnie oszczędny. W mieście spala jakieś 8 - 9 litrów oleju napędowego. A na tym nie kończą się ewentualne zmartwienia. Szczególnie że motor z serii dCi nigdy nie był chwalony za trwałość. Co się w nim psuje? Prawie wszystko! Znane są przypadki awarii turbosprężarek, kół dwumasowych i zaworów EGR. Poza tym uszkadzają się rury intercoolera, zatyka się DPF, a w skrajnym przypadku dochodzi do uszkodzenia wału korbowego i panewek.

Zobacz również: Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Używane: Suzuki Grand Vitara II - dane techniczne producenta:

Motor Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 VVT 106 KM 145 Nm 13,4 s. 160 km/h 8,7
2.0 16v 140 KM 183 Nm 12,5 s. 175 km/h 9,1
2.4 VVT 169 KM 227 Nm 11,2 s. 180 km/h 9,0
2.7 V6 173 KM 231 Nm 10,5 s. 175 km/h 10,8
3.2 V6 233 KM 291 Nm 9,3 s. 200 km/h 11,1
1.9 DDiS 129 KM 300 Nm 12,8 s. 170 km/h 7,4

Suzuki Grand Vitara 2013

Kamil Fraszkiewicz

Suzuki Grand Vitara II ma więcej wspólnego z terenówką niż SUV-em. Żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się płycie podłogowej. Przednie koła resorują kolumny McPhersona, a tylne wielowahacze - to zatem konstrukcja w pełni niezależna. Poza tym moc trafia na cztery koła za pośrednictwem układu posiadającego centralny mechanizm różnicowy, blokadę i reduktor. Japoński model być może nigdy nie będzie zwinnym transporterem na asfalcie. Nie czuje szybkich manewrów i nie przepada za dynamiczną jazdą. W zamian po zjechaniu z utwardzonego szlaku zachowuje się jak rasowy leśnik!

Używane: Suzuki Grand Vitara II - awarie mają charakter drobny

Suzuki Grand Vitara II jest konstrukcją dość prostą. A żeby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się układowi hamulcowemu. Do roku 2008 z tyłu montowane były bębny! Prostota sprawia, że japoński SUV świetnie znosi próbę czasu, a ewentualne usterki nie są bardzo poważne. Kierowcy skarżą się głównie na drobne ogniska korozji, szybko zużywające się łożyska kół, drobne wycieki w układzie 4x4 oraz niesprawności pompki spryskiwacza szyb lub modułu ESP (potrafi odciąć działanie ABS-u). Podczas napraw najlepiej poszukiwać części zamiennych. Oryginalne dostępne w ASO mogą mieć astronomiczne ceny!

Zobacz również: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Najstarsze używane egzemplarze Suzuki Grand Vitary II mają 15 lat. A to oznacza, że ich cena zdążyła już spaść i to dość mocno. Za modele z początku produkcji należy zapłacić jakieś 13 tysięcy złotych. W większości przypadków to wersje zasilane dieslem, ewentualnie benzyniakiem z instalacją LPG i… pokaźnym przebiegiem. Generalnie diesle w przypadku japońskiego SUV-a stanowią ponad połowę oferty rynkowej. Jeżeli chodzi o auta z końca produkcji, napędzane benzyniakiem i odznaczające się niskim przebiegiem, te potrafią kosztować nawet 50 - 60 tysięcy złotych.

Suzuki Grand Vitara

Fot. Suzuki

Używane: Suzuki Grand Vitara II - podsumowanie:

Suzuki Grand Vitara II z całą pewności nie jest najnowocześniejszym, najbardziej przestronnym czy najlepiej wykonanym SUV-em. To jednak auto, które w sposób unikalny łączy możliwości terenowe (a nie pseudo-terenowe) ze znośną stylizacją i sporą porcją japońskiej trwałości. Na co uważać podczas zakupu? Przede wszystkim na silnik diesla - a konkretnie jego stan, przebieg i regularne serwisowanie. Ropniak to największa niewiadoma w tej konstrukcji, a jednocześnie powód potencjalnie wysokich kosztów napraw.

Używane: Suzuki Grand Vitara II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 13 zł
  • filtr paliwa - od 12 zł
  • filtr kabinowy - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 380 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 152 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 601 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 89 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 42 zł
  • szczęka hamulcowa - od 77 zł
  • bęben hamulcowy - od 180 zł
  • łącznik stabilizatora - od 30 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 43 zł
  • amortyzator - od 89 zł
  • sprzęgło komplet - od 450 zł
  • koło zamachowe - od 1198 zł
  • zawór EGR - od 493 zł

Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Suzuki Grand Vitara 2013
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA