REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Skoda Roomster 5J (2006 - 2015) - opinie i typowe usterki

Skoda Roomster - przód
Skoda Roomster - przód
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Ma futurystyczny kształt i typowo rodzinną praktyczność. Połączenie tych dwóch elementów sprawiło, że używana Skoda Roomster może się stać łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Jakie jeszcze zalety ma to auto?

Początek nowego millenium przebiegał dla Skody pod znakiem rozszerzania oferty modelowej. Nie ma się zatem co dziwić, że w roku 2006 nadszedł czas na kolonizację segmentu kombivanów. Roomster choć czerpał inspirację stylistyczną z Fabii drugiej generacji, tak naprawdę powstał na platformie PQ34. To ta sama, w oparciu o którą Grupa Volkswagena zbudowała m.in. Golfa IV czy Octavię I. Nowa Skoda miała bardzo nowoczesną sylwetkę. Być może ogromne oczy auta nie robiły najlepszego wrażenia, tył był jednak futurystyczny! Oferował duże przeszklenie oraz drzwi z klamkami ukrytymi na czarnej, pionowej listwie.

REKLAMA

Roomster - room jak przestrzeń!

Przestrzeń dla pasażerów zajmujących miejsce na tylnej kanapie ma korzystać z tzw. efektu sali kinowej. Co to oznacza? Wysoko ustawione siedzenia, wysoko zarysowany dach i nisko ustawioną linię okien. W ten sposób podróżujący mają poczucie przestrzeni. Kluczem do sukcesu Roomstera była też funkcjonalność. Tylne fotele składają się w proporcji 40:20:40. Poza tym są przesuwane, mają pochylane oparcie, a do tego każde z siedzisk można łatwo wymontować. Bagażnik? Ten oferuje od 480 do nawet 1810 litrów pojemności. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, Skoda zgarnęła w teście Europ NCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Skoda Roomster - bagażnik

Skoda Roomster - bagażnik

Skoda

Używana Skoda Roomster proponuje praktyczną kabinę pasażerską oraz… szeroką paletę silnikową! Na ofertę składa się w sumie pięć wariantów benzynowych i sześć wysokoprężnych. Model bazowy? Cennik otwierał 3-cylindrowy silnik 1.2 HTP. 70-konny benzyniak niestety nie ma siły, aby sprawnie rozpędzać kombinava. Sprint do pierwszej setki trwa 16,9 sekundy. Co więcej, jest hałaśliwy, paliwożerny, a do tego daleki od ideału w kwestii bezawaryjności. Motor HTP spala duże ilości oleju. A jako że ma małą miskę, poziom smarowidła szybko staje się niski i odbija się m.in. na stanie napinacza łańcucha rozrządu i samego łańcucha. A to nie koniec, bo psują się również cewki zapłonowe oraz znane są przypadki wypalenia gniazd zaworowych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG

Używane: Skoda Roomster 1.4 MPI - najlepszy wybór?

REKLAMA

Dużo lepszy wybór stanowią jednostki 1.4 MPI (86 KM) i 1.6 16v (105 KM). To benzyniaki, którym być może brakuje mocy w dolnym zakresie obrotów i spalają w mieście nawet 9 litrów benzyny, ale z drugiej strony oferują przyzwoitą dynamikę, wysoką bezawaryjność oraz możliwość zasilania tanim LPG. Możliwe usterki? W 1.4 MPI zdarzają się problemy z modułem zapłonowym, podczas gdy w 1.6 16v z cewkami zapłonowymi i przepustnicą. W roku 2010 - czyli podczas liftingu Skody Roomster - do oferty dołączył benzyniak 1.2 TSI. To 4-cylindrowa konstrukcja z 8-zaworową głowicą, która posiada bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie.

Roomster 1.2 TSI o mocy 86 lub 105 koni mechanicznych jest wystarczająco dynamiczny, a do tego potrafi być przyzwoicie oszczędny. To jednak jednostka z serii EA111, a to zwiastuje serię dość poważnych problemów eksploatacyjnych. Po pierwsze łańcuch rozrządu w tym motorze rzadko wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów - a jego wymiana może kosztować nawet 1,5 tysiąca złotych. Psuje się jego napinacz, przez co napęd wyciąga się i hałasuje przy rozruchu. Po drugie benzyniak chętnie razem z paliwem spala olej, a do tego znane są przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki.

Skoda Roomster - tył

Skoda Roomster - tył

Skoda

Używany Roomster. 1.4 TDI to dobry diesel?

Co z dieslami? Początkowo ofertę otwierała jednostka 1.4 TDI. Motor powstał w wyniku ucięcia jednego cylindra z legendarnego 1.9 TDI, a do tego został uzupełniony pompowtryskiwaczami. Małolitrażowy, 3-cylindrowy diesel oferuje 70 lub 80 koni mechanicznych. To jednak dla używanego Roomstera zdecydowanie za mało. Do tego silnik miewa usterki dotyczące pojawienia się luzu osiowego na wale korbowym oraz przypadków zatarcia turbosprężarki. Czy motor ma jakieś zalety? Pewnie. Potrafi jeździć na kropelce. Przy spokojnej jeździe nawet w mieście spalanie spada poniżej 6 litrów oleju napędowego.

Zobacz również: Silnik 1.4 TDI PD VAG - awarie, problemy, opinie

Początkowo Skoda Roomster była konfigurowana również z silnikiem 1.9 TDI. Mowa o 105-konnym wariancie korzystającym z pompowtryskiwaczy. To legenda, która bez żadnej awarii potrafi pokonać 300 tysięcy kilometrów, oferuje dobrą dynamikę jazdy, a do tego w trasie jest ekstremalnie oszczędna. Poza miastem spala nie więcej niż 5 litrów oleju napędowej. W roku 2010 Czesi unowocześnili paletę diesli. W ofercie pojawiły się dwa nowe silniki: 1.2 TDI R3 i 1.6 TDI - obydwa zasilane wtryskiem typu common rail. W ich przypadku poprawiła się kultura pracy oraz trwałość. Obydwa motory choć wrażliwe na jakość paliwa, potrafią pokonać bez awarii nawet 300 - 350 tysięcy kilometrów.

Używane: Skoda Roomster - dane techniczne producenta:

  • Silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.2 HTP 69 KM 112 Nm 16,9 s. 155 km/h 6,8
1.2 TSI 86 KM 160 Nm 12,6 s. 172 km/h 5,7
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 10,9 s. 184 km/h 5,7
1.4 MPI 86 KM 132 Nm 13,0 s. 171 km/h 6,9
1.6 16v 105 KM 153 Nm 10,9 s. 182 km/h 7,1
  • Diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.2 TDI CR 75 KM 180 Nm 15,5 s. 162 km/h 4,5
1.4 TDI PD 70 KM 155 Nm 16,5 s. 158 km/h 5,3
1.4 TDI PD 80 KM 195 Nm 14,7 s. 165 km/h 5,1
1.6 TDI CR 90 KM 230 Nm 13,3 s. 171 km/h 4,7
1.6 TDI CR 105 KM 250 Nm 11,5 s. 181 km/h 4,7
1.9 TDI PD 105 KM 240 Nm 11,5 s. 182 km/h 5,4

Używany Roomster powstał na płycie PQ34. To oznacza, że korzysta z klasycznej konstrukcji zawieszenia. Przednie koła pracują za sprawą kolumn McPhersona. Tylne resoruje belka skrętna. Awarie? Pierwsze zużywają się tuleje przednich wahaczy oraz drążki stabilizatora. Po pierwsze części są niezwykle tanie w zakupie i wymianie. Po drugie ich ułomność to nie wynik zaniedbań inżynierów, a raczej stanu polskich dróg. Jeżeli chodzi o prowadzenie, używana Skoda dobrze zachowuje się na drodze. Pewnie pokonuje zakręty i gwarantuje stabilność przy wyższej prędkości. Wady? Resorowanie mogłoby pracować nieco ciszej.

Skoda Roomster - przód

Skoda Roomster - przód

Skoda

Używane: Skoda Roomster - proste auto, proste zawieszenie

Używana Skoda Roomster 5J - identycznie jak Fabia II - jest autem dość prostym technologicznie. A to oznacza, że w czasie eksploatacji kierowca raczej nie musi się obawiać natężenia skomplikowanych w naprawie usterek. Co zawodzi przede wszystkim? Drobiazgi w układzie elektrycznym. Wentylator kabiny zużywa się po kilku latach. Na szczęście nie przestaje wtedy pracować, a raczej zaczyna hałasować. Poza tym Skoda szybko pali żarówki, ale oświetlenia kabiny pasażerskiej, a do tego boryka się z awariami centralnego zamka i elektryki szyb oraz czujników cofania i ABS. Właściciele skarżą się również na odpadające uszczelki drzwi.

Zobacz również: Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Skoda Roomster nie była autem przesadnie drogim. Wariant bazowy kosztował 43 490 złotych. Z drugiej strony modeli bez żadnego wyposażenia raczej nie było na rynku pierwotnym. Warto zatem przyjąć, że średnią ceną transakcyjną było jakieś 60 - 65 tysięcy złotych. Ile z tej kwoty stopniało na przestrzeni lat? Sporo, bo prawie 90 proc. Dziś używanego Roomstera można kupić już za 8 - 9 tysięcy złotych. W tej cenie pojazd będzie miał jednak dużą ilość kilometrów na karku i awaryjny silnik diesla 1.4 TDI pod maską. Skoda z rozsądnym przebiegiem kosztuje już jakieś 16 - 17 tysięcy złotych, a egzemplarze z końca produkcji nawet 30 tysięcy złotych.

Używane: Skoda Roomster 5J - podsumowanie:

Urodę używanej Skody Roomster z pewnością można uważać za dyskusyjną. To jednak jeszcze nie powód, aby nie kupować tego auta. Szczególnie że przy rozmach charakterystycznych dla kombivanów segmentu B oferuje prawdziwie rodzinną przestrzeń i praktyczność. Jeżeli do tego kierowca właściwie wybierze wersję silnikową oraz znajdzie mechanika, który będzie radził sobie z drobnymi niesprawnościami elektroniki, używany Roomster stanie się naprawdę wdzięcznym środkiem transportu dla rodziny z niskimi kosztami eksploatacji.

Używane: Skoda Roomster - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 24 zł
  • filtr powietrza - od 38 zł
  • filtr paliwa - od 52 zł
  • filtr kabinowy - od 17 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 226 zł
  • zestaw paska rozrządu- od 237 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 215 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 72 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 41 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 31 zł
  • szczęki hamulcowe - od 63 zł
  • bębny hamulcowe - od 93 zł
  • łącznik stabilizatora - od 23 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 23 zł
  • amortyzator - od 80 zł
  • sprzęgło komplet - od 247 zł
  • koło dwumasowe - od 366 zł

Skoda Roomster - tył
Skoda
Skoda Roomster - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Roomster - bagażnik
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA