REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Skoda Roomster 5J (2006 - 2015) - opinie i typowe usterki

Skoda Roomster - przód
Skoda Roomster - przód
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Ma futurystyczny kształt i typowo rodzinną praktyczność. Połączenie tych dwóch elementów sprawiło, że używana Skoda Roomster może się stać łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Jakie jeszcze zalety ma to auto?

Początek nowego millenium przebiegał dla Skody pod znakiem rozszerzania oferty modelowej. Nie ma się zatem co dziwić, że w roku 2006 nadszedł czas na kolonizację segmentu kombivanów. Roomster choć czerpał inspirację stylistyczną z Fabii drugiej generacji, tak naprawdę powstał na platformie PQ34. To ta sama, w oparciu o którą Grupa Volkswagena zbudowała m.in. Golfa IV czy Octavię I. Nowa Skoda miała bardzo nowoczesną sylwetkę. Być może ogromne oczy auta nie robiły najlepszego wrażenia, tył był jednak futurystyczny! Oferował duże przeszklenie oraz drzwi z klamkami ukrytymi na czarnej, pionowej listwie.

REKLAMA

REKLAMA

Roomster - room jak przestrzeń!

Przestrzeń dla pasażerów zajmujących miejsce na tylnej kanapie ma korzystać z tzw. efektu sali kinowej. Co to oznacza? Wysoko ustawione siedzenia, wysoko zarysowany dach i nisko ustawioną linię okien. W ten sposób podróżujący mają poczucie przestrzeni. Kluczem do sukcesu Roomstera była też funkcjonalność. Tylne fotele składają się w proporcji 40:20:40. Poza tym są przesuwane, mają pochylane oparcie, a do tego każde z siedzisk można łatwo wymontować. Bagażnik? Ten oferuje od 480 do nawet 1810 litrów pojemności. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, Skoda zgarnęła w teście Europ NCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Skoda Roomster - bagażnik

Skoda

Używana Skoda Roomster proponuje praktyczną kabinę pasażerską oraz… szeroką paletę silnikową! Na ofertę składa się w sumie pięć wariantów benzynowych i sześć wysokoprężnych. Model bazowy? Cennik otwierał 3-cylindrowy silnik 1.2 HTP. 70-konny benzyniak niestety nie ma siły, aby sprawnie rozpędzać kombinava. Sprint do pierwszej setki trwa 16,9 sekundy. Co więcej, jest hałaśliwy, paliwożerny, a do tego daleki od ideału w kwestii bezawaryjności. Motor HTP spala duże ilości oleju. A jako że ma małą miskę, poziom smarowidła szybko staje się niski i odbija się m.in. na stanie napinacza łańcucha rozrządu i samego łańcucha. A to nie koniec, bo psują się również cewki zapłonowe oraz znane są przypadki wypalenia gniazd zaworowych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG

REKLAMA

Używane: Skoda Roomster 1.4 MPI - najlepszy wybór?

Dużo lepszy wybór stanowią jednostki 1.4 MPI (86 KM) i 1.6 16v (105 KM). To benzyniaki, którym być może brakuje mocy w dolnym zakresie obrotów i spalają w mieście nawet 9 litrów benzyny, ale z drugiej strony oferują przyzwoitą dynamikę, wysoką bezawaryjność oraz możliwość zasilania tanim LPG. Możliwe usterki? W 1.4 MPI zdarzają się problemy z modułem zapłonowym, podczas gdy w 1.6 16v z cewkami zapłonowymi i przepustnicą. W roku 2010 - czyli podczas liftingu Skody Roomster - do oferty dołączył benzyniak 1.2 TSI. To 4-cylindrowa konstrukcja z 8-zaworową głowicą, która posiada bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Roomster 1.2 TSI o mocy 86 lub 105 koni mechanicznych jest wystarczająco dynamiczny, a do tego potrafi być przyzwoicie oszczędny. To jednak jednostka z serii EA111, a to zwiastuje serię dość poważnych problemów eksploatacyjnych. Po pierwsze łańcuch rozrządu w tym motorze rzadko wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów - a jego wymiana może kosztować nawet 1,5 tysiąca złotych. Psuje się jego napinacz, przez co napęd wyciąga się i hałasuje przy rozruchu. Po drugie benzyniak chętnie razem z paliwem spala olej, a do tego znane są przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki.

Skoda Roomster - tył

Skoda

Używany Roomster. 1.4 TDI to dobry diesel?

Co z dieslami? Początkowo ofertę otwierała jednostka 1.4 TDI. Motor powstał w wyniku ucięcia jednego cylindra z legendarnego 1.9 TDI, a do tego został uzupełniony pompowtryskiwaczami. Małolitrażowy, 3-cylindrowy diesel oferuje 70 lub 80 koni mechanicznych. To jednak dla używanego Roomstera zdecydowanie za mało. Do tego silnik miewa usterki dotyczące pojawienia się luzu osiowego na wale korbowym oraz przypadków zatarcia turbosprężarki. Czy motor ma jakieś zalety? Pewnie. Potrafi jeździć na kropelce. Przy spokojnej jeździe nawet w mieście spalanie spada poniżej 6 litrów oleju napędowego.

Zobacz również: Silnik 1.4 TDI PD VAG - awarie, problemy, opinie

Początkowo Skoda Roomster była konfigurowana również z silnikiem 1.9 TDI. Mowa o 105-konnym wariancie korzystającym z pompowtryskiwaczy. To legenda, która bez żadnej awarii potrafi pokonać 300 tysięcy kilometrów, oferuje dobrą dynamikę jazdy, a do tego w trasie jest ekstremalnie oszczędna. Poza miastem spala nie więcej niż 5 litrów oleju napędowej. W roku 2010 Czesi unowocześnili paletę diesli. W ofercie pojawiły się dwa nowe silniki: 1.2 TDI R3 i 1.6 TDI - obydwa zasilane wtryskiem typu common rail. W ich przypadku poprawiła się kultura pracy oraz trwałość. Obydwa motory choć wrażliwe na jakość paliwa, potrafią pokonać bez awarii nawet 300 - 350 tysięcy kilometrów.

Używane: Skoda Roomster - dane techniczne producenta:

  • Silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.2 HTP 69 KM 112 Nm 16,9 s. 155 km/h 6,8
1.2 TSI 86 KM 160 Nm 12,6 s. 172 km/h 5,7
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 10,9 s. 184 km/h 5,7
1.4 MPI 86 KM 132 Nm 13,0 s. 171 km/h 6,9
1.6 16v 105 KM 153 Nm 10,9 s. 182 km/h 7,1
  • Diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.2 TDI CR 75 KM 180 Nm 15,5 s. 162 km/h 4,5
1.4 TDI PD 70 KM 155 Nm 16,5 s. 158 km/h 5,3
1.4 TDI PD 80 KM 195 Nm 14,7 s. 165 km/h 5,1
1.6 TDI CR 90 KM 230 Nm 13,3 s. 171 km/h 4,7
1.6 TDI CR 105 KM 250 Nm 11,5 s. 181 km/h 4,7
1.9 TDI PD 105 KM 240 Nm 11,5 s. 182 km/h 5,4

Używany Roomster powstał na płycie PQ34. To oznacza, że korzysta z klasycznej konstrukcji zawieszenia. Przednie koła pracują za sprawą kolumn McPhersona. Tylne resoruje belka skrętna. Awarie? Pierwsze zużywają się tuleje przednich wahaczy oraz drążki stabilizatora. Po pierwsze części są niezwykle tanie w zakupie i wymianie. Po drugie ich ułomność to nie wynik zaniedbań inżynierów, a raczej stanu polskich dróg. Jeżeli chodzi o prowadzenie, używana Skoda dobrze zachowuje się na drodze. Pewnie pokonuje zakręty i gwarantuje stabilność przy wyższej prędkości. Wady? Resorowanie mogłoby pracować nieco ciszej.

Skoda Roomster - przód

Skoda

Używane: Skoda Roomster - proste auto, proste zawieszenie

Używana Skoda Roomster 5J - identycznie jak Fabia II - jest autem dość prostym technologicznie. A to oznacza, że w czasie eksploatacji kierowca raczej nie musi się obawiać natężenia skomplikowanych w naprawie usterek. Co zawodzi przede wszystkim? Drobiazgi w układzie elektrycznym. Wentylator kabiny zużywa się po kilku latach. Na szczęście nie przestaje wtedy pracować, a raczej zaczyna hałasować. Poza tym Skoda szybko pali żarówki, ale oświetlenia kabiny pasażerskiej, a do tego boryka się z awariami centralnego zamka i elektryki szyb oraz czujników cofania i ABS. Właściciele skarżą się również na odpadające uszczelki drzwi.

Zobacz również: Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Skoda Roomster nie była autem przesadnie drogim. Wariant bazowy kosztował 43 490 złotych. Z drugiej strony modeli bez żadnego wyposażenia raczej nie było na rynku pierwotnym. Warto zatem przyjąć, że średnią ceną transakcyjną było jakieś 60 - 65 tysięcy złotych. Ile z tej kwoty stopniało na przestrzeni lat? Sporo, bo prawie 90 proc. Dziś używanego Roomstera można kupić już za 8 - 9 tysięcy złotych. W tej cenie pojazd będzie miał jednak dużą ilość kilometrów na karku i awaryjny silnik diesla 1.4 TDI pod maską. Skoda z rozsądnym przebiegiem kosztuje już jakieś 16 - 17 tysięcy złotych, a egzemplarze z końca produkcji nawet 30 tysięcy złotych.

Używane: Skoda Roomster 5J - podsumowanie:

Urodę używanej Skody Roomster z pewnością można uważać za dyskusyjną. To jednak jeszcze nie powód, aby nie kupować tego auta. Szczególnie że przy rozmach charakterystycznych dla kombivanów segmentu B oferuje prawdziwie rodzinną przestrzeń i praktyczność. Jeżeli do tego kierowca właściwie wybierze wersję silnikową oraz znajdzie mechanika, który będzie radził sobie z drobnymi niesprawnościami elektroniki, używany Roomster stanie się naprawdę wdzięcznym środkiem transportu dla rodziny z niskimi kosztami eksploatacji.

Używane: Skoda Roomster - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 24 zł
  • filtr powietrza - od 38 zł
  • filtr paliwa - od 52 zł
  • filtr kabinowy - od 17 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 226 zł
  • zestaw paska rozrządu- od 237 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 215 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 72 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 41 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 31 zł
  • szczęki hamulcowe - od 63 zł
  • bębny hamulcowe - od 93 zł
  • łącznik stabilizatora - od 23 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 23 zł
  • amortyzator - od 80 zł
  • sprzęgło komplet - od 247 zł
  • koło dwumasowe - od 366 zł

Skoda Roomster - tył
Skoda
Skoda Roomster - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Roomster - bagażnik
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA