REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Skoda Roomster 5J (2006 - 2015) - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skoda Roomster - przód
Skoda Roomster - przód
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Ma futurystyczny kształt i typowo rodzinną praktyczność. Połączenie tych dwóch elementów sprawiło, że używana Skoda Roomster może się stać łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Jakie jeszcze zalety ma to auto?

Początek nowego millenium przebiegał dla Skody pod znakiem rozszerzania oferty modelowej. Nie ma się zatem co dziwić, że w roku 2006 nadszedł czas na kolonizację segmentu kombivanów. Roomster choć czerpał inspirację stylistyczną z Fabii drugiej generacji, tak naprawdę powstał na platformie PQ34. To ta sama, w oparciu o którą Grupa Volkswagena zbudowała m.in. Golfa IV czy Octavię I. Nowa Skoda miała bardzo nowoczesną sylwetkę. Być może ogromne oczy auta nie robiły najlepszego wrażenia, tył był jednak futurystyczny! Oferował duże przeszklenie oraz drzwi z klamkami ukrytymi na czarnej, pionowej listwie.

REKLAMA

Roomster - room jak przestrzeń!

Przestrzeń dla pasażerów zajmujących miejsce na tylnej kanapie ma korzystać z tzw. efektu sali kinowej. Co to oznacza? Wysoko ustawione siedzenia, wysoko zarysowany dach i nisko ustawioną linię okien. W ten sposób podróżujący mają poczucie przestrzeni. Kluczem do sukcesu Roomstera była też funkcjonalność. Tylne fotele składają się w proporcji 40:20:40. Poza tym są przesuwane, mają pochylane oparcie, a do tego każde z siedzisk można łatwo wymontować. Bagażnik? Ten oferuje od 480 do nawet 1810 litrów pojemności. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, Skoda zgarnęła w teście Europ NCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Skoda Roomster - bagażnik

Skoda

Używana Skoda Roomster proponuje praktyczną kabinę pasażerską oraz… szeroką paletę silnikową! Na ofertę składa się w sumie pięć wariantów benzynowych i sześć wysokoprężnych. Model bazowy? Cennik otwierał 3-cylindrowy silnik 1.2 HTP. 70-konny benzyniak niestety nie ma siły, aby sprawnie rozpędzać kombinava. Sprint do pierwszej setki trwa 16,9 sekundy. Co więcej, jest hałaśliwy, paliwożerny, a do tego daleki od ideału w kwestii bezawaryjności. Motor HTP spala duże ilości oleju. A jako że ma małą miskę, poziom smarowidła szybko staje się niski i odbija się m.in. na stanie napinacza łańcucha rozrządu i samego łańcucha. A to nie koniec, bo psują się również cewki zapłonowe oraz znane są przypadki wypalenia gniazd zaworowych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG

Używane: Skoda Roomster 1.4 MPI - najlepszy wybór?

REKLAMA

Dużo lepszy wybór stanowią jednostki 1.4 MPI (86 KM) i 1.6 16v (105 KM). To benzyniaki, którym być może brakuje mocy w dolnym zakresie obrotów i spalają w mieście nawet 9 litrów benzyny, ale z drugiej strony oferują przyzwoitą dynamikę, wysoką bezawaryjność oraz możliwość zasilania tanim LPG. Możliwe usterki? W 1.4 MPI zdarzają się problemy z modułem zapłonowym, podczas gdy w 1.6 16v z cewkami zapłonowymi i przepustnicą. W roku 2010 - czyli podczas liftingu Skody Roomster - do oferty dołączył benzyniak 1.2 TSI. To 4-cylindrowa konstrukcja z 8-zaworową głowicą, która posiada bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Roomster 1.2 TSI o mocy 86 lub 105 koni mechanicznych jest wystarczająco dynamiczny, a do tego potrafi być przyzwoicie oszczędny. To jednak jednostka z serii EA111, a to zwiastuje serię dość poważnych problemów eksploatacyjnych. Po pierwsze łańcuch rozrządu w tym motorze rzadko wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów - a jego wymiana może kosztować nawet 1,5 tysiąca złotych. Psuje się jego napinacz, przez co napęd wyciąga się i hałasuje przy rozruchu. Po drugie benzyniak chętnie razem z paliwem spala olej, a do tego znane są przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki.

Skoda Roomster - tył

Skoda

Używany Roomster. 1.4 TDI to dobry diesel?

Co z dieslami? Początkowo ofertę otwierała jednostka 1.4 TDI. Motor powstał w wyniku ucięcia jednego cylindra z legendarnego 1.9 TDI, a do tego został uzupełniony pompowtryskiwaczami. Małolitrażowy, 3-cylindrowy diesel oferuje 70 lub 80 koni mechanicznych. To jednak dla używanego Roomstera zdecydowanie za mało. Do tego silnik miewa usterki dotyczące pojawienia się luzu osiowego na wale korbowym oraz przypadków zatarcia turbosprężarki. Czy motor ma jakieś zalety? Pewnie. Potrafi jeździć na kropelce. Przy spokojnej jeździe nawet w mieście spalanie spada poniżej 6 litrów oleju napędowego.

Zobacz również: Silnik 1.4 TDI PD VAG - awarie, problemy, opinie

Początkowo Skoda Roomster była konfigurowana również z silnikiem 1.9 TDI. Mowa o 105-konnym wariancie korzystającym z pompowtryskiwaczy. To legenda, która bez żadnej awarii potrafi pokonać 300 tysięcy kilometrów, oferuje dobrą dynamikę jazdy, a do tego w trasie jest ekstremalnie oszczędna. Poza miastem spala nie więcej niż 5 litrów oleju napędowej. W roku 2010 Czesi unowocześnili paletę diesli. W ofercie pojawiły się dwa nowe silniki: 1.2 TDI R3 i 1.6 TDI - obydwa zasilane wtryskiem typu common rail. W ich przypadku poprawiła się kultura pracy oraz trwałość. Obydwa motory choć wrażliwe na jakość paliwa, potrafią pokonać bez awarii nawet 300 - 350 tysięcy kilometrów.

Używane: Skoda Roomster - dane techniczne producenta:

  • Silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.2 HTP 69 KM 112 Nm 16,9 s. 155 km/h 6,8
1.2 TSI 86 KM 160 Nm 12,6 s. 172 km/h 5,7
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 10,9 s. 184 km/h 5,7
1.4 MPI 86 KM 132 Nm 13,0 s. 171 km/h 6,9
1.6 16v 105 KM 153 Nm 10,9 s. 182 km/h 7,1
  • Diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.2 TDI CR 75 KM 180 Nm 15,5 s. 162 km/h 4,5
1.4 TDI PD 70 KM 155 Nm 16,5 s. 158 km/h 5,3
1.4 TDI PD 80 KM 195 Nm 14,7 s. 165 km/h 5,1
1.6 TDI CR 90 KM 230 Nm 13,3 s. 171 km/h 4,7
1.6 TDI CR 105 KM 250 Nm 11,5 s. 181 km/h 4,7
1.9 TDI PD 105 KM 240 Nm 11,5 s. 182 km/h 5,4

Używany Roomster powstał na płycie PQ34. To oznacza, że korzysta z klasycznej konstrukcji zawieszenia. Przednie koła pracują za sprawą kolumn McPhersona. Tylne resoruje belka skrętna. Awarie? Pierwsze zużywają się tuleje przednich wahaczy oraz drążki stabilizatora. Po pierwsze części są niezwykle tanie w zakupie i wymianie. Po drugie ich ułomność to nie wynik zaniedbań inżynierów, a raczej stanu polskich dróg. Jeżeli chodzi o prowadzenie, używana Skoda dobrze zachowuje się na drodze. Pewnie pokonuje zakręty i gwarantuje stabilność przy wyższej prędkości. Wady? Resorowanie mogłoby pracować nieco ciszej.

Skoda Roomster - przód

Skoda

Używane: Skoda Roomster - proste auto, proste zawieszenie

Używana Skoda Roomster 5J - identycznie jak Fabia II - jest autem dość prostym technologicznie. A to oznacza, że w czasie eksploatacji kierowca raczej nie musi się obawiać natężenia skomplikowanych w naprawie usterek. Co zawodzi przede wszystkim? Drobiazgi w układzie elektrycznym. Wentylator kabiny zużywa się po kilku latach. Na szczęście nie przestaje wtedy pracować, a raczej zaczyna hałasować. Poza tym Skoda szybko pali żarówki, ale oświetlenia kabiny pasażerskiej, a do tego boryka się z awariami centralnego zamka i elektryki szyb oraz czujników cofania i ABS. Właściciele skarżą się również na odpadające uszczelki drzwi.

Zobacz również: Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Skoda Roomster nie była autem przesadnie drogim. Wariant bazowy kosztował 43 490 złotych. Z drugiej strony modeli bez żadnego wyposażenia raczej nie było na rynku pierwotnym. Warto zatem przyjąć, że średnią ceną transakcyjną było jakieś 60 - 65 tysięcy złotych. Ile z tej kwoty stopniało na przestrzeni lat? Sporo, bo prawie 90 proc. Dziś używanego Roomstera można kupić już za 8 - 9 tysięcy złotych. W tej cenie pojazd będzie miał jednak dużą ilość kilometrów na karku i awaryjny silnik diesla 1.4 TDI pod maską. Skoda z rozsądnym przebiegiem kosztuje już jakieś 16 - 17 tysięcy złotych, a egzemplarze z końca produkcji nawet 30 tysięcy złotych.

Używane: Skoda Roomster 5J - podsumowanie:

Urodę używanej Skody Roomster z pewnością można uważać za dyskusyjną. To jednak jeszcze nie powód, aby nie kupować tego auta. Szczególnie że przy rozmach charakterystycznych dla kombivanów segmentu B oferuje prawdziwie rodzinną przestrzeń i praktyczność. Jeżeli do tego kierowca właściwie wybierze wersję silnikową oraz znajdzie mechanika, który będzie radził sobie z drobnymi niesprawnościami elektroniki, używany Roomster stanie się naprawdę wdzięcznym środkiem transportu dla rodziny z niskimi kosztami eksploatacji.

Używane: Skoda Roomster - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 24 zł
  • filtr powietrza - od 38 zł
  • filtr paliwa - od 52 zł
  • filtr kabinowy - od 17 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 226 zł
  • zestaw paska rozrządu- od 237 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 215 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 72 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 41 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 31 zł
  • szczęki hamulcowe - od 63 zł
  • bębny hamulcowe - od 93 zł
  • łącznik stabilizatora - od 23 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 23 zł
  • amortyzator - od 80 zł
  • sprzęgło komplet - od 247 zł
  • koło dwumasowe - od 366 zł

Skoda Roomster - tył
Skoda
Skoda Roomster - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Roomster - bagażnik
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA