REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Audi A5 I 8T (2007 - 2016) - opinie i typowe usterki

Audi A5 fot. Audi
Audi A5 fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Na potencjał Audi A5 składa się kilka sprawdzonych marek. Technologicznie to nadal A4, karoserię zaprojektował Walter de`Silva, do napędu wykorzystywane są sprawdzone diesle TDI CR, a wnętrze jest dobrze wykonane. Czy jednak luksusowe coupe okazuje się trwałe?

REKLAMA

Niemcom bardzo zależało na sukcesie tego auta. Czemu? Odpowiedź jest dość prosta. Firma z Ingolstadt od czasów legendarnej już 80-tki nie sprzedawała coupe w segmencie D. A powrót po latach nie powinien kończyć się fiaskiem. Początkowo zaprezentowany został model w wersji coupe i kabriolet. W roku 2009 do oferty dołączył również liftback, który w oficjalnej nomenklaturze został nazwany sportbackiem. O designie Audi A5 8T można się wypowiedzieć dość dobrze. Tak, kształt nadwozia jest niezwykle prosty, z drugiej strony Walter de`Silva podkreślił go np. za pomocą linii akcentowej idącej przez cały bok pojazdu. Jeżeli chodzi o wyznaczniki przodu czy tyłu, te pochodzą wprost z modelu A4.

REKLAMA

Audi A5 to typowy samochód sportowy. Kierowca siedzi dość nisko, jest otoczony przez ergonomicznie ułożone instrumenty, siedzi w świetnie wygłuszonej kabinie, a do tego ma wystarczającą ilość przestrzeni. Tylna kanapa? W przypadku kabrioletu i coupe to głównie przestrzeń, w której można składować dodatkową ilość bagaży. Miejsce dla pasażerów pojawia się dopiero w wariancie sportback. Liftback ma jednak większą ilość zalet. Ma największy w całej stawce bagażnik (480 litrów w stosunku do 455 litrów w coupe), a do tego wszystkie czworo drzwi zostało wyposażonych w okna bez ramek!

Używane: Audi A5 - wśród benzyniaków silniki TFSI

Standardowo dla Niemców paleta silnikowa używanego Audi A5 pierwszej generacji jest dość szeroka. W gamie benzyniaków pojawia się motor 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.0 TFSI oraz 3.2 FSI. Najlepsza pod względem trwałości jest oczywiście wolnossąca V-szóstka. 265 koni rozpędza coupe do pierwszej setki w 6,1 sekundy, a lista usterek ogranicza się tak właściwie do uszkodzeń cewek zapłonowych. Z drugiej strony ten silnik spala w cyklu mieszanym przeszło 9 litrów benzyny. A to naprawdę dużo i co gorsze, z uwagi na bezpośredni wtrysk nie da się go przerobić na zasilanie gazem! Co więc z bazowymi benzyniakami? Kierowca w ich przypadku powinien ostrożnie podejść do zakupu.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG

Silniki 1.8 TFSI i 2.0 TFSI oferują rozsądne osiągi, a do tego jeszcze nie są tak paliwożerne jak V-szóstki. Z drugiej strony miewają dwa typy problemów. Po pierwsze mogą borykać się z przypadkami rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Winny takiego stanu jest nieprawidłowo zaprojektowany napinacz oraz zbyt długi interwał wymiany oleju. Koszt wizyty w warsztacie to jakieś 3 - 4 tysiące złotych. Po drugie część wersji benzyniaków zużywa duże ilości oleju, a część nie. To zależy prawdopodobnie od nawyków eksploatacyjnych poprzednich właścicieli. A samo zużycie oleju jest objawem o tyle niepokojącym, że musi wiązać się z remontem jednostki napędowej.

Używane: Audi A5 - diesel 2.0 TDI to dobry wybór!

REKLAMA

Pod maskami używanego Audi A5 8T dużo łatwiej spotkać diesla. Powód? Ropniak nawet w wariancie 2.0 TDI pozwala utrzymać wyniki spalania w ryzach, a jednocześnie zachowuje dość dobrą dynamikę jazdy. Czy diesli należy się bać? W zadbanych egzemplarzach z pewnością nie. Szczególnie jeżeli mowa o motorze 2.0 TDI korzystającym z systemu common rail - ten do przebiegu na poziomie 250 - 300 tysięcy kilometrów porusza się bez większych awarii. Elementy osprzętu w postaci wtryskiwaczy, koła dwumasowego czy turbosprężarki zaczynają się psuć dopiero powyżej tego przebiegu. Dużo bardziej problematyczne są diesle V6.

Silnik 2.7 TDI i 3.0 TDI spod maski Audi A5 I w pierwszej kolejności mogą borykać się z usterkami łańcucha rozrządu - napęd rozciąga się. Jego wymiana stanowi o tyle duży problem, że wymaga zdjęcia pasa przedniego, a sam rozrząd składa się z trzech łańcuchów. Skutek? Koszty potrafią poszybować nawet w okolice kwoty na poziomie 7 tysięcy złotych! Poza tym diesle V6 choć dynamiczne, tak naprawdę nie są mocno oszczędne. Średnie spalanie w przypadku jednostki 3.0 TDI o mocy 240 koni mechanicznych sięga blisko 7 litrów (i to też wyłącznie w deklaracji producenta). Poza tym ciężkie silniki dość mocno dociążają przednią oś coupe.

Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Używane: Audi A5 I - jednostki napędowe:

  • Silniki benzynowe:
    • 1.8 TFSI: 144 KM, 160 KM, 170 KM, 177 KM
    • 2.0 TFSI: 180 KM, 211 KM, 225 KM
    • 3.0 TFSI: 272 KM
    • 3.2 FSI: 265 KM
  • Diesle:
    • 2.0 TDI: 136 KM, 143 KM, 163 KM, 170 KM, 177 KM, 190 KM
    • 2.7 V6 TDI: 190 KM
    • 3.0 V6 TDI: 204 KM, 218 KM, 240 KM, 245 KM

Konstrukcja zawieszenia w przypadku używanego Audi A5 I jest dość skomplikowana. Zarówno pracę przednich, jak i tylnych kół resoruje układ wielowahaczy. Taki system ma szereg zalet. Sprawia że niemieckie coupe trzyma się drogi i pewnie pokonuje zakręty. Z drugiej strony nie przepada za nawierzchniami niskiej jakości. Na dziurawych drogach najszybciej zużywają się tuleje zastosowane na przedniej osi - kompletny zestaw aluminiowych wahaczy zostanie wyceniony na jakieś 2 tysiące złotych! Audi A5 często było też parowane z napędem na cztery koła typu Quattro. Ten zdecydowanie poprawia trakcję i przy zachowaniu interwałów wymiany oleju okazuje się praktycznie bezawaryjny.

Zobacz również: 2.7 V6 TDI VAG - awarie, problemy, opinie

Używane: Audi A5 - uwaga na automaty!

Usterki używanego Audi A5 8T mają w pierwszej kolejności tło elektryczne. Przykład? Zacina się ekran multimedialny, blokuje się elektroniczny hamulec postojowy, ewentualnie wypalają diody LED pojawiające się w reflektorach. Poza tym w intensywnie eksploatowanych egzemplarzach znane są przypadki wycieków oleju występujących w okolicy skrzyni biegów czy dyferencjału, a powyżej 200 tysięcy kilometrów remontu mogą wymagać przekładnie automatyczne S Tronic i Multitronic. W pierwszej pada zestaw dwóch sprzęgieł - koszt jego wymiany to jakieś 3 - 4 tysiące złotych. W drugiej wyrabia się łańcuch sterujący pracą skrzyni CVT.

Używane Audi A5 pierwszej generacji kosztuje dziś minimum 25 tysięcy złotych. Za egzemplarz w dość dobrym stanie należy zapłacić 30 do 40 tysięcy złotych. Najdroższe egzemplarze? Model w wersji liftback pochodzący z końca produkcji i sprzedawany w przysalonowym komisie potrafi być wyceniony nawet na 140 tysięcy złotych. Oferta na rynku wtórnym jest zróżnicowana. Wśród ogłoszeń nie brakuje zarówno używanych Audi A5 z bogatym wyposażeniem, jak i wersji bazowych posiadających np. materiałową tapicerkę foteli i zaledwie 16-calowe felgi aluminiowe. I choć dominują auta pochodzące z importu, warto poszukiwać modeli kupionych w polskich salonie. W ich przypadku dużo łatwiej zweryfikować historię serwisową.

Używane: Audi A5 - podsumowanie:

Używane Audi A5 8T ma serię zalet. Przede wszystkim ma stonowane, ale i muskularne nadwozie, urzeka jakością wykończenia, a do tego szerokim wyborem jednostek napędowych i wersji wyposażenia. Z drugiej strony kupujący musi liczyć się z jednym. Choć ceny egzemplarzy z drugiej ręki mogą dziś brzmieć niezwykle rozsądnie, to nadal samochód segmentu premium. A to oznacza, że czasami ani nie da się go serwisować, ani tym bardziej naprawiać niskim kosztem. Ta świadomość stanowi podstawę udanego zakupu niemieckiego coupe i liftbacka.

Zobacz również: Wymiana rozrządu w Audi 3.0 TDI (A4, A6, A8, Q7) - ceny części i robocizny

Używane: Audi A5 I - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 29 zł
  • filtr paliwa - od 43 zł
  • filtr kabinowy - od 22 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 313 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 398 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 241 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 102 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 68 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 67 zł
  • łącznik stabilizatora - od 29 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 31 zł
  • amortyzator - od 91 zł
  • sprzęgło komplet - od 736 zł
  • koło dwumasowe - od 1739 zł
  • zawór EGR - od 453 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1270 zł

Audi A5 fot. Audi
Audi A5 fot. Audi
Audi A5 fot. Audi
Audi A5 Fot. Audi
Audi A5 Fot. Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    REKLAMA

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA