REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota RAV 4 (2005 - 2012) - miejska bulwarówka

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Toyota Rav4 - po liftingu całkowitej zmianie uległ przedni pas.
Toyota Rav4 - po liftingu całkowitej zmianie uległ przedni pas.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota od lat jest obecna na rynku aut typu SUV. Model RAV 4 budzi zaufanie, jednak może niemiło zaskoczyć.

Toyota jest jednym z pionierskich konstruktorów samochodów typu SUV. Model RAV 4 jest jednym z najlepiej sprzedających się aut tej klasy, pomimo ciągle pojawiającej się świeżej konkurencji. III-generacja tego modelu kontynuuje dobre tradycje, jednak jest droga w zakupie i może zaskoczyć poważną awarią.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota RAV 4: nadwozie

Zobacz też: Używany Fiat Sedici ( 2006 - ) - włoski samuraj

Toyota nigdy nie słynęła z ekstrawaganckich projektów swoich samochodów. Nie inaczej rzecz ma się z RAV 4, która jest bardzo podobna do poprzedniczki. Nowe wcielenie to bardziej gruntowny lifting niż całkowicie nowa konstrukcja. Możliwości przewozowe są mniejsze niż u konkurencji. Zarówno Mitsubishi Outlander czy Suzuki Grand Vitara oferują więcej przestrzeni i miejsca na bagaże (470 litrów). Nie wszystkim przypadnie do gustu otwierana na bok tylna klapa, utrudniająca załadunek np. na zatłoczonych parkingach. Rdza nie jest zmartwieniem posiadaczy tego auta, korozja atakuje głównie układ wydechowy. Każdy wyjazd w trasę skutkuje nową kolekcją odprysków na marnej jakości lakierze.Wielu fanów tego modelu tęskni za wersją 3-drzwiową, która zniknęła z oferty wraz z debiutem III-odsłony japońskiej „bulwarówki”. Lifting nadwozia przeprowadzano dwukrotnie - w 2009 i 2011 roku.

Toyota RAV 4: wnętrze

Zobacz też: Używany Nissan Qashqai (2007 - ) - miastoodporny

REKLAMA

Wnętrze zaprojektowano nowocześnie i zarazem ergonomicznie. Zastrzeżenia można mieć do jakości wykonania deski rozdzielczej. Plastiki w używanych egzemplarzach mogą być już porysowane, a na wybojach trzeszcząc zdradzać nam swoje „plebejskie” korzenie. Wielkim plusem wnętrza Toyoty jest mnogość schowków. Niestety nie rekompensują one przeciętnej przestrzeni bagażowej. Przy wyborze używanej RAV 4 nie musimy martwić się o wyposażenie. Jest bogate w każdej wersji wyposażenia, łatwo spotkać auto ze „skórą” czy ksenonami. Duża ilość elektroniki pokładowej przysparza czasem kłopotów. Kontrolki potrafią losowo się zapalić i zachwilę zgasnąć, w egzemplarzach 2006–2008 montowano wadliwe podnośniki szyb, które wymieniano na gwarancji. Sporo nerwów przysporzyć mogą również akcesoria montowane przez poprzednich właścicieli na własną rękę, poza ASO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyota RAV 4: silniki

Zobacz też: Używany Suzuki Jimny (1998 – ) – usterki

Do pojazdu tego typu lepiej pasują oszczędne silniki wysokoprężne z wysokim momentem obrotowym. Problem w tym, że do wyboru mamy tylko jeden 2.2 D-4D/D-CAT przeznaczony dla osób o żyłce hazardzisty.

Toyota RAV 4: benzynowe

W trzeciej generacji modelu postawiono na jedną jednostkę o mocach 152-158 KM. To dobrze bo inne motory benzynowe znajdujące się w europejskiej palecie silników japońskiego producenta są po prostu za słabe do napędzanie ciężkiego SUV-a. „Dwulitrówkę” oparto na bezobsługowym łańcuchu rozrządu i systemie jego zmiennych faz ( VVT-i). Palą sporo (10-12 l/100km) i w dolny zakresie obrotów po prostu rozczarowują,  ale nie narażą nas na stres spowodowany niespodziewanymi wydatkami serwisowymi.

silnik noc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h V-max śr. spalanie [l/100km]
[s] [km/h]
2.0 152-158 194 10,6 185 8,8

 Toyota RAV 4: diesle

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Wydaje się, że rozsądniejszym wyborem w przypadku ciężkiego auta będzie silnik wysokoprężny. Rzeczywiście, silniki o pojemności 2,2-litra charakteryzują się świetnymi parametrami, niestety cieszy nimi tylko do pewnego czasu. Przy przebiegach powyżej 150 tys. kilometrów istnieje duże ryzyko erozji głowicy. Naprawa kosztuje ok. 4 tysięcy złotych i można przeprowadzić ją tylko raz w danej jednostce. Do tego dochodzą kłopoty z nietrwałym układem wtryskowym (wtryski Denso, koszt wymiany całości ok. 10 tys. złotych + 5 wtryskiwacz w filtrze cząstek stałych ok. 1,5 tys. zł), szybko „poddającym się” kołem dwumasowym. Kolejną pułapką zastawioną na klienta przez japońskiego producenta jest dodatkowy wtryskiwacz zastosowany w filtrze cząstek stałych. Rozwiązuje on kłopot z podnoszeniem się stanu oleju podczas miejskiej eksploatacji auta, jednak ochrona środowiska kosztuje i powoduje drastyczny wzrost spalania. Sam filtr bądź układ D-CAT należy wymienić po ok. 150-200 tys. kilometrów ( koszt nawet 9 tysięcy złotych). Zdaniem Toyoty nie wszystkie jednostki są wadliwe (osadzanie głowicy) i wystrzegać należy się jedynie tych o oznaczeniu 1AD i 2AD. W „Ravce” montowano te drugie w okresie lipiec 2005 - listopad 2008. Koncern partycypował w kosztach naprawy jednostek lub wymieniał j na nowe jeśli spełniły one określone warunki m.in. nie były starsze niż 7 lat i nie przejechały więcej niż 180 tys. kilometrów. Ponadto silnik musi zużywać co najmniej 0,5 litra oleju na 100 kilometrów i nosić ślady przepalenia się uszczelki pod głowicą i zbierania się nagaru na tłokach.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] V-max [km/h] śr. spalanie [l]
2.2 136 310 10,5 180 8,1
2.2 150 330 10 190 8
2.2 D-CAT 177 400 9,3 201 8,3

Toyota RAV 4: zawieszenie

Zobacz też: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Zawieszenie zestrojono w sposób typowy dla większości SUV-ów, czyli twardo. Dzięki temu nie uświadczymy bajecznego komfortu, ale pewnie pokonamy kolejne zakręty. Trwałość należy ocenić na plus. Awaryjne są łączniki stabilizatora. Szybko ulegały zniszczeniu mocowanie tylnych drążków poprzecznych, ale jest to wynik wady konstrukcyjnej likwidowanej w ramach akcji naprawczej do 2010 roku. W wyniku dynamicznej jazdy szybko zużywają się tarcze hamulcowe oraz zdarzają się wycieki z amortyzatorów. Najkosztowniejszą i powszechnie występującą usterką w RAV 4 jest luz pojawiający się w przekładni kierowniczej. Zamienników brak, a ceny w ASO są astronomiczne. Pozostaje więc regeneracja, która kosztuje ok. 1000 zł. RAV 4 jeszcze do niedawna posiadała całkiem niezłe właściwości terenowe. III-generacja to już typowa bulwarówka, której charakter lepiej oddaję jej układ napędowy - moc przenoszona jest na tylko na koła przednie a nie na wszystkie cztery. Kupować jednak używanego SUV-a bez 4x4? Nonsens. Dlatego warto rozejrzeć się za napędem na „4 łapy” pamiętając przy tym, że służy on bardziej wydostawaniu się z zasypanego podjazdu domu, niż przeprawom na poligonie.

Toyota RAV 4: skrzynia biegów

Zobacz też: Używana Dacia Duster (2010 - )- tani sposób na hit

Manualne skrzynie biegów są bezproblemowe, jednak ich precyzja pozostawia wiele do życzenia. Pojawia się także problem z przełączaniem 1-ego biegu na drugi. „Automaty” są również trwałe, jeśli chcemy o nią dodatkowo zadbać, pamiętajmy o wymianie oleju.

Toyota RAV 4: auta z USA

Ciekawą alternatywą dla RAV 4 jest…Toyota RAV 4 tylko, że sprowadzona ze Stanów Zjednoczonych. Różnią się one rozstawem osi i jednostkami napędowymi. Dostępna jest także wersja 7-osobowa. Silniki benzynowe służące do napędu amerykańskiej wersji są potężne, ale paliwożerne. Topowy motor  3.5 V6 rozwijający 280 KM „wypije” pochłania duże ilości paliwa. Uwaga na powypadkowe egzemplarze stanowiące większość oferty oraz na różnice w zastosowanych częściach pomiędzy modelami z USA a z Europy/

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] śr. Spalanie [l]
2.4 170 224 10 192 12,5
3.5 V6 280 335 8,3 221 15,2

Toyota RAV 4: części dla wersji 2.2 D-4D 150 KM

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

części ceny [PLN]
wtryskiwacze kpl. Denso ok.10000
koło dwumasowe od 1453
turbosprężarka od 2450
pompa wysokiego ciśnienia 6556
regulator napięcia od 244

Toyota RAV 4 :czynności obsługowe

Zobacz też: Używana Mazda CX-7 (2006-2012) – usterki

Czynności obsługowe:
Wymiana oleju: co 15 tys. km
Wymiana filtra cząsteczek stałych: nie wymaga
Wymiana filtra powietrza: co 60 tys. km
Wymiana filtra paliwa: co co 60 tys. km
Sprawdzenie stanu paska osprzętu: co 30 tys. km
Wymiana płynu w układzie chłodzenia: co 150 tys. km (nie rzadziej niż 5 lat)

Toyota RAV 4: podsumowanie

Toyota to dobre i pewne auto, ale tylko z silnikiem benzynowym. Wybierając je będziemy cieszyć się małą awaryjnością i spadkiem wartości ale musimy zaakceptowć przy tym gorsze walory użytkowe w porównaniu do konkurencji.

Toyota Rav4 - tył
Toyota Rav4 - zegary
Toyota Rav4 - wnętrze
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA