REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Piotr Czerniakowski
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta typu Toyoty Land Cruiser mają dość ciężki żywot. Z jednej strony, sława poprzedników sprawia, że japońskiej terenówki nie trzeba nikomu przedstawiać, ponieważ jest ona ikoną motoryzacji, znaną na każdym kontynencie. Ma to jednak też słabe strony – w końcu nie łatwo jest sprostać wymaganiom klientów, którzy zostali przyzwyczajeni do legendarnej wytrzymałości i niezwykłych możliwości terenowych.

Nadwozie Toyoty Land Cruiser

Wygląd w aucie nie jest może priorytetem w aucie terenowym, jednak pamiętajmy, że Land Cruiser XXI wieku to już nie tylko karoseria, (napęd na) cztery koła i kierownica. Auto oprócz radzenia sobie w każdych warunkach terenowych, ma także dobrze i „cywilnie” wyglądać. Nadwozie zostało zaprojektowane bez zbytniego polotu, jednak dzięki temu, po niemalże 10 latach od premiery auta, Land Cruiser nadal wygląda dość świeżo. Najlepszym dowodem ponadczasowości designu terenowej Toyoty jest to, że następna generacja auta, zaprezentowana w 2010 roku, tak naprawdę bardzo nie różni się pod względem stylistyki od poprzednika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyocie Land Cruiser

Wnętrze Toyoty Land Cruiser

Wnętrze auta jest bardzo obszerne, zarówno w wersji 5d, jak i 3d. W zasadzie wszystkie fotele (bardzo często obszyte skórą) są wygodne, zaś przednie w bogatszych wersjach wyposażenia mają elektryczną regulację. W wersji pięciodrzwiowej możemy się spotkać z 7-miejscową kabiną. Ławkę rozkładaną w bagażniku trzeba jednak traktować jako rezerwową i to najlepiej dla dwójki dzieci. Wygląd deski rozdzielczej, jak na japońskie auto przystało, nie jest zbyt wyszukany, jednak całość sprawia miłe dla oka wrażenie. Gorzej jest już jakością - materiały użyte do jej wykonania nie są zbyt trwałe. Kupując egzemplarz z początków produkcji trzeba się więc liczyć z porysowanymi plastikami.  Cieszy ergonomia, która stoi na wysokim poziomie. Pojemność bagażnika w przypadku wersji 5d to 620 l, zaś w wersji 3D – 403 l.

Wyposażenie Toyoty Land Cruiser

Land Cruiser występował w 4 wersjach wyposażenia: Luna, Luna Comfort, Sol oraz X (ostatnia dołączyła do oferty pod koniec produkcji). Wszystkie wersje posiadały pełną „elektrykę” szyb i lusterek oraz automatyczną klimatyzację. W droższych wersjach możemy znaleźć także skórzaną tapicerkę oraz nawigację satelitarną.

REKLAMA

Zobacz też: Używane „francuzy” klasy średniej: Peugeot 407 i Citroen C5

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki Toyoty Land Cruiser

Przez 7 lat produkcji przez paletę silników Land Cruisera „przewinęły” się zaledwie trzy jednostki napędowe – jeden silnik benzynowy i dwa wysokoprężne. W zasadzie był to jeden diesel, którego moc podniesiono o 10 KM w 2007 roku. Jednostka benzynowa ma pojemność 4 l i moc 250 KM. Tak potężna moc pozwala na rozpędzenie tego kolosa do 100 km/h w równe 9 sekund. Prędkość maksymalna nie jest już tak imponująca i wynosi 175 km/h. Trzeba jednak powiedzieć sobie szczerze – chyba nikt nie wyobraża sobie pędzić 200 km/h terenówką „z prawdziwego zdarzenia”. Przyjemność posiadania potężnej V6 pod maską odbija się jednak na zużyciu paliwa. Producent jako średnie zużycie podaje 13,2 l. W praktyce oznacza to, że w mieście nie powinny nas dziwić wyniki na poziomie 18 l.  Znacznie popularniejszą jednostką jest 3-litrowy diesel D4-D. Jego moc początkowo wynosiła 163 KM, zaś w 2007 moc silnika podniesiono do 173 KM. Nie jest to szczególnie mocny motor, jednak w przypadku auta terenowego najbardziej liczy się moment obrotowy – ten natomiast wynosi 343 Nm w słabszej wersji i 410 Nm w mocniejszej. Auto rozpędza się do 100 km/h w odpowiednio 12,7 s i 11,3 s. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 165 km/h oraz 175 km/h. Spalanie jest zdecydowanie bardziej „zachęcające” niż w przypadku wersji benzynowej – wynosi średnio niewiele ponad 9 l ropy na 100 km.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Przeniesienie napędu Toyoty Land Cruiser

W Land Cruiserze występowały na początku dwie skrzynie: 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-biegowy „automat”. W 2004 roku przekładnia automatyczna miała już 5 biegów. W 2007 roku dodatkowe przełożenie zyskała skrzynia manualna. Stały napęd na 4 koła. Auto wyposażono w reduktor i centralny dyferencjał typu torsen z możliwością ręcznej blokady.

Zawieszenie Toyoty Land Cruiser

Sprawdzona konstrukcja aut terenowych - klasyczna rama, sztywny tylny most. Land Cruisera wyposażono w aktywne zawieszenie TEMS, dzięki któremu można wybierać spośród czterech trybów pracy zawieszenia. Oczywiście jest to auto terenowe, z wysoko położonym środkiem ciężkości, także nawet w trybie sport nie ma co liczyć na sztywne zawieszenie i precyzyjne prowadzenie. W droższych wersjach można spotkać również pneumatykę tylnego zawieszenia – więcej w tym „bajeru”, niż wartości użytkowych, także ze względu na wysokie koszty eksploatacji i ewentualnych napraw, odradzamy.

Usterki Toyoty Land Cruiser

Awarie wtryskiwaczy, alternatora, zawodny system TEMS – głównie układ sterujący, awarie automatycznej skrzyni biegów.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Ceny części Toyoty Land Cruiser:

Wahacz przedni: 1500 zł

Amortyzator przedni: 523 zł

Reflektor przedni: 360 zł

Zestaw rozrządu: 750 zł

Sprzęgło kompletne: 1450 zł

Podsumowanie – Toyota Land Cruiser

Zalety: konstrukcja umożliwiająca bezstresowy wjazd w teren oraz komfortową jazdę szosową, wysoka bezawaryjność modelu, niskie spalanie w dieslu, wysoka kultura pracy i dynamika w silniku benzynowym.

Wady: wygórowane ceny używanych egzemplarzy, duże koszty eksploatacji, wysokie spalanie aut z silnikiem benzynowym, niższa jakość wykończenia niż w konkurencyjnych autach typu SUV.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Land Cruiser J120, a także jego następca, model J150, to obecnie jedne z nielicznych aut, które oferują komfortowe warunki podróżowania przy jednoczesnym zachowaniu „dzielności” w terenie. Konkurentów można policzyć na palcach jednej ręki – Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery. Przed zakupem auta dobrze zastanówmy się do czego będzie nam ono służyło. Jeśli nad wartości użytkowe przekładamy luksus i wygodę, zainteresujmy się SUVami niemieckiej konkurencji. Szkoda bowiem, aby potencjał, który drzemie w aucie terenowym z tradycją sięgającą połowy zeszłego wieku, marnował się podczas jazdy po mieście czy w trasie.

Toyota Land Cruiser - bok fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - tył fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - wnętrze fot. Newspress
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA