REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - przód fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta typu Toyoty Land Cruiser mają dość ciężki żywot. Z jednej strony, sława poprzedników sprawia, że japońskiej terenówki nie trzeba nikomu przedstawiać, ponieważ jest ona ikoną motoryzacji, znaną na każdym kontynencie. Ma to jednak też słabe strony – w końcu nie łatwo jest sprostać wymaganiom klientów, którzy zostali przyzwyczajeni do legendarnej wytrzymałości i niezwykłych możliwości terenowych.

Nadwozie Toyoty Land Cruiser

Wygląd w aucie nie jest może priorytetem w aucie terenowym, jednak pamiętajmy, że Land Cruiser XXI wieku to już nie tylko karoseria, (napęd na) cztery koła i kierownica. Auto oprócz radzenia sobie w każdych warunkach terenowych, ma także dobrze i „cywilnie” wyglądać. Nadwozie zostało zaprojektowane bez zbytniego polotu, jednak dzięki temu, po niemalże 10 latach od premiery auta, Land Cruiser nadal wygląda dość świeżo. Najlepszym dowodem ponadczasowości designu terenowej Toyoty jest to, że następna generacja auta, zaprezentowana w 2010 roku, tak naprawdę bardzo nie różni się pod względem stylistyki od poprzednika.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyocie Land Cruiser

Wnętrze Toyoty Land Cruiser

Wnętrze auta jest bardzo obszerne, zarówno w wersji 5d, jak i 3d. W zasadzie wszystkie fotele (bardzo często obszyte skórą) są wygodne, zaś przednie w bogatszych wersjach wyposażenia mają elektryczną regulację. W wersji pięciodrzwiowej możemy się spotkać z 7-miejscową kabiną. Ławkę rozkładaną w bagażniku trzeba jednak traktować jako rezerwową i to najlepiej dla dwójki dzieci. Wygląd deski rozdzielczej, jak na japońskie auto przystało, nie jest zbyt wyszukany, jednak całość sprawia miłe dla oka wrażenie. Gorzej jest już jakością - materiały użyte do jej wykonania nie są zbyt trwałe. Kupując egzemplarz z początków produkcji trzeba się więc liczyć z porysowanymi plastikami.  Cieszy ergonomia, która stoi na wysokim poziomie. Pojemność bagażnika w przypadku wersji 5d to 620 l, zaś w wersji 3D – 403 l.

Wyposażenie Toyoty Land Cruiser

Land Cruiser występował w 4 wersjach wyposażenia: Luna, Luna Comfort, Sol oraz X (ostatnia dołączyła do oferty pod koniec produkcji). Wszystkie wersje posiadały pełną „elektrykę” szyb i lusterek oraz automatyczną klimatyzację. W droższych wersjach możemy znaleźć także skórzaną tapicerkę oraz nawigację satelitarną.

Zobacz też: Używane „francuzy” klasy średniej: Peugeot 407 i Citroen C5

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki Toyoty Land Cruiser

Przez 7 lat produkcji przez paletę silników Land Cruisera „przewinęły” się zaledwie trzy jednostki napędowe – jeden silnik benzynowy i dwa wysokoprężne. W zasadzie był to jeden diesel, którego moc podniesiono o 10 KM w 2007 roku. Jednostka benzynowa ma pojemność 4 l i moc 250 KM. Tak potężna moc pozwala na rozpędzenie tego kolosa do 100 km/h w równe 9 sekund. Prędkość maksymalna nie jest już tak imponująca i wynosi 175 km/h. Trzeba jednak powiedzieć sobie szczerze – chyba nikt nie wyobraża sobie pędzić 200 km/h terenówką „z prawdziwego zdarzenia”. Przyjemność posiadania potężnej V6 pod maską odbija się jednak na zużyciu paliwa. Producent jako średnie zużycie podaje 13,2 l. W praktyce oznacza to, że w mieście nie powinny nas dziwić wyniki na poziomie 18 l.  Znacznie popularniejszą jednostką jest 3-litrowy diesel D4-D. Jego moc początkowo wynosiła 163 KM, zaś w 2007 moc silnika podniesiono do 173 KM. Nie jest to szczególnie mocny motor, jednak w przypadku auta terenowego najbardziej liczy się moment obrotowy – ten natomiast wynosi 343 Nm w słabszej wersji i 410 Nm w mocniejszej. Auto rozpędza się do 100 km/h w odpowiednio 12,7 s i 11,3 s. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 165 km/h oraz 175 km/h. Spalanie jest zdecydowanie bardziej „zachęcające” niż w przypadku wersji benzynowej – wynosi średnio niewiele ponad 9 l ropy na 100 km.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Przeniesienie napędu Toyoty Land Cruiser

W Land Cruiserze występowały na początku dwie skrzynie: 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-biegowy „automat”. W 2004 roku przekładnia automatyczna miała już 5 biegów. W 2007 roku dodatkowe przełożenie zyskała skrzynia manualna. Stały napęd na 4 koła. Auto wyposażono w reduktor i centralny dyferencjał typu torsen z możliwością ręcznej blokady.

Zawieszenie Toyoty Land Cruiser

Sprawdzona konstrukcja aut terenowych - klasyczna rama, sztywny tylny most. Land Cruisera wyposażono w aktywne zawieszenie TEMS, dzięki któremu można wybierać spośród czterech trybów pracy zawieszenia. Oczywiście jest to auto terenowe, z wysoko położonym środkiem ciężkości, także nawet w trybie sport nie ma co liczyć na sztywne zawieszenie i precyzyjne prowadzenie. W droższych wersjach można spotkać również pneumatykę tylnego zawieszenia – więcej w tym „bajeru”, niż wartości użytkowych, także ze względu na wysokie koszty eksploatacji i ewentualnych napraw, odradzamy.

Usterki Toyoty Land Cruiser

Awarie wtryskiwaczy, alternatora, zawodny system TEMS – głównie układ sterujący, awarie automatycznej skrzyni biegów.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Ceny części Toyoty Land Cruiser:

Wahacz przedni: 1500 zł

Amortyzator przedni: 523 zł

Reflektor przedni: 360 zł

Zestaw rozrządu: 750 zł

Sprzęgło kompletne: 1450 zł

Podsumowanie – Toyota Land Cruiser

Zalety: konstrukcja umożliwiająca bezstresowy wjazd w teren oraz komfortową jazdę szosową, wysoka bezawaryjność modelu, niskie spalanie w dieslu, wysoka kultura pracy i dynamika w silniku benzynowym.

Wady: wygórowane ceny używanych egzemplarzy, duże koszty eksploatacji, wysokie spalanie aut z silnikiem benzynowym, niższa jakość wykończenia niż w konkurencyjnych autach typu SUV.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Land Cruiser J120, a także jego następca, model J150, to obecnie jedne z nielicznych aut, które oferują komfortowe warunki podróżowania przy jednoczesnym zachowaniu „dzielności” w terenie. Konkurentów można policzyć na palcach jednej ręki – Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery. Przed zakupem auta dobrze zastanówmy się do czego będzie nam ono służyło. Jeśli nad wartości użytkowe przekładamy luksus i wygodę, zainteresujmy się SUVami niemieckiej konkurencji. Szkoda bowiem, aby potencjał, który drzemie w aucie terenowym z tradycją sięgającą połowy zeszłego wieku, marnował się podczas jazdy po mieście czy w trasie.

Toyota Land Cruiser - bok fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - tył fot. Newspress
Toyota Land Cruiser - wnętrze fot. Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA