Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – opnie użytkowników
REKLAMA
REKLAMA
Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – wygląd zewnętrzny i wnętrze
Pierwsze skojarzenie z Subaru Imprezą? Niebieski sedan ze złotymi felgami i wielkim spojlerem na pokrywie bagażnika. Tak w oczach wielu wygląda każde Subaru. Nic bardziej mylnego. To tylko te egzemplarze, które „rzucają się” w oczy na ulicy. Istnieją także „zwykłe” Imprezy. Białe, czarne i srebrne. Nie wyróżniają się ani na plus, ani na minus. Są zwykłymi autami kompaktowymi o stylistyce przywodzącej na myśl poprzednie dziesięciolecie. Podobnie jak w generacji GC producent przewidział dwie wersje nadwoziowe – sedana i kombi. Zarówno jedna jak i druga wersja nie nadaje się do pełnienia funkcji rodzinnej. Mają małe bagażniki mieszczące około 350 litrów i są ciasne w środku. Wykończenie wnętrza pozostawia wiele do życzenia. Plastiki są kiepskiej jakości, a sama stylizacja pamięta początki lat 90-tych. Na szczęście oznacza to intuicyjną obsługę. Zasiadając za kierownicą nawet najmocniejszych i najlepiej wyposażonych Imprez nie poczujemy się jak w luksusowym aucie. Wszystko jest tu do bólu proste. Tym co odróżnia Imprezę od innych kompaktów jest zastosowana technika…
REKLAMA
Zobacz też: Subaru Impreza
Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – technika
Technika to w przypadku Subaru Imprezy słowo kluczowe. Tego auta nie kupuje się ze względów estetycznych czy praktycznych. To auto przyprawia o szybsze bicie serce dzięki temu co kryje pod maską i pod płytą podłogową. Mowa tu o słynnych silnikach w układzie przeciwsobnym – boxer oraz stałym napędzie na cztery koła. Warto dodać, że najsłabsze wersje silnikowe miały na pokładzie reduktor! Przez cały okres produkcji montowano kilka silników benzynowych o pojemnościach: 1.5 (101-110 KM), 1.6 (95 KM), 2.0 (125-225 KM), 2.5 (167-300 KM). Wśród silników wolnossących najpopularniejsze są jednostki 2-litrowe. Zapewniają dobre osiągi – wersja 125-konna przyspiesza do pierwszych 100 km/h w czasie 10,2 sekundy spalając przy tym średnio 10 litrów benzyny. Mocniejsze wersje o mocach 155 i 160 KM zapewniają lepsze osiągi, a ich zużycie benzyny kształtuje się na podobnym poziomie. Kolejną „półką” są wersje oznaczone jako WRX. Bazują na tym samym silniku jednak doposażone są w turbosprężarkę i osiągają pokaźne 218 – 225 KM. Mocniejszej wersji przyspieszenie do „setki” zabiera jedynie 5,9 sekundy. Na szczycie oferty stoją wersje WRX STI . Początkowo bazując na silniku 2-litrowym osiągały 265 KM (5,5s; 238 km/h), później silnik rozwiercono do pojemności 2,5 litra a moce wzrosły nawet do 300 KM. Najmocniejsza wersja cechowała się piorunującym przyspieszeniem mogącym, w trudnych warunkach pogodowych, zaskoczyć niejedno porsche czy ferrari z napędem wyłącznie na tylną oś. W trakcie produkcji powstało sporo specjalnych edycji Imprezy WRX STI o mocach dochodzących nawet do 400 KM. Zawieszenie bez względu na wybór motoru pozostaje twarde. O ile mamy do czynienia z mocną odmianą ma to sens, ale w połączeniu z silnikami o mocach 100-125 KM jest to małe nieporozumienie.
Zobacz też: Używane Subaru Legacy IV: "oesowa" limuzyna
Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – usterki
REKLAMA
Impreza oprócz osiągów kojarzone jest z wysoką niezawodnością. Jest w tym ziarno prawdy, ale… Ale pod warunkiem, że wcześniej zostanie odpowiednio przygotowane do czekającej ją eksploatacji. Koszty utrzymania zależą głównie od wersji silnikowej. O ile wersje wolnossące nie będą zbyt ostro traktowane, tak już wersje doładowane muszą znosić znacznie większe obciążenia wynikające z dużej mocy i sportowego zacięcia ich posiadaczy. Najsłabszym punktem Imprezy jest silnik o pojemności 2,5 litra. Jest to silnik bazujący na mniejszej jednostce, która została po prostu rozwiercona. Skutkiem tego są cienkie ścianki bloku, co jest przyczyną pękania uszczelek pod głowicą. Ratunkiem jest zastosowanie innych śrub mocujących głowicę. Kolejną przypadłością tej jednostki są pękające, a nawet „topiące się” tłoki. Przyczyną jest zastosowanie zbyt cienkich pierścieni tłokowych. Pierwszym objawem problemów jest zwiększone zużycie oleju silnikowego. Bardzo drogie i nietrwałe są elementy układu hamulcowego oraz amortyzatory. Ostre traktowanie skutkuje uszkodzeniem sprzęgieł wiskotycznych w układzie przeniesienia napędu. Sporo wersji turbodoładowanych zostało stosownie zmodyfikowanych przez swoich użytkowników. Często modyfikacją jest wstawianie kutych tłoków (10 tys. złotych) oraz instalacja turbo-timera podtrzymującego prace silnika po wyłączeniu zapłonu przez kierowcę. Dzięki temu turbo jest w stanie znieść znacznie więcej. Słabsze wersje silnikowe są mniej awaryjne i zdecydowanie tańsze w utrzymaniu w porównaniu do WRX STI. Wszystkich modeli dotyczą awarie alternatora. Słabsze wersje silnikowe wyposażone są w niezbyt dobrze zestopniowane skrzynie biegów.
Największą wadą Imprezy jest wysokie zużycie paliwa. Jednostki bez doładowania zadowalają się średnio 10-11 litrami, a topowe jednostki turbodoładowane potrzebują aż 15-16 litrów benzyny w cyklu mieszanym.
Porównanie cen części do 2.0 (125 KM) / 2.0 WRX (225 KM) / 2.5 WRX STI (280 KM):
- Amortyzatory przednie (komplet) – 900 zł / 1000 zł / 2000 zł
- Amortyzatory tylne (komplet) – 800 zł / 900 zł / 1600 zł
- Tarcze hamulcowe przednie (komplet) – 300 zł / 450 zł / 1700 zł
- Tarcze hamulcowe tylne (komplet) – 250 zł / 300 zł / 11 00 zł
- Klocki hamulcowe przednie – 200 zł / 500 zł / 700 zł
- Klocki hamulcowe tylne – 120 zł / 300 zł / 350 zł
- Zestaw sprzęgła – 750 zł / 1350 zł / 1800 zł
Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – podsumowanie
Potencjalnych kupców używanego Subaru Impreza można podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej można zaliczyć tych, którzy potrzebują samochodu kompaktowego do jazdy na co dzień i potrzebują skutecznego napędu na cztery koła. Dla tych osób przewidziano Imprezy z jednostkami wolnossącymi. Auta z tymi silnikami może nie będą przesadnie tanie w utrzymaniu, ale odwdzięczą się wysoką niezawodnością i dzielnością w każdych warunkach pogodowych. Druga kategoria to ludzie żądni adrenaliny. Dla nich najlepszym wyborem będą wersje WRX lub WRX STI. Szukając mocnych wersji lepiej ograniczyć się do wersji z silnikami o pojemności 2,0 litra. Są zdecydowanie bardziej trwałe. Jeśli ktoś uprze się na jednostkę 2,5 litra i wie, że poprzedni właściciel nie dokonał żadnych zmian w konstrukcji silnika musi liczyć się z wydatkami sięgającymi nawet kilkunastu tysięcy złotych – tyle może pochłonąć usunięcie fabrycznych niedomagań tej jednostki. Złotym środkiem są wersje WRX. Zapewniają świetne osiągi, a nie rujnują budżetu tak mocno jak wersje WRX STI.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.