REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Sedici (2006 - 2014) - włoski samuraj

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat skorzystał z bumu na małe SUV-y i posłał do boju efekt współpracy z Suzuki - model Sedici. Nazwa obiecująca, wszak oznacza liczbę 16-cie, co w oczywisty sposób nawiązuje do napędu crossovera. Jak wyszedł ten mariaż?

Fiat Sedici to efekt współpracy włoskiego koncernu z Suzuki. Europejsko-azjatycka współpraca wyszła całkiem ciekawie. Sedici i pokrewny SX4 były jednymi z pierwszych SUV-ów zbudowanych na bazie płyty podłogowej auta segmentu B.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Sedici: nadwozie

Zobacz też: Używany Nissan Qashqai (2007 - ) - miastoodporny

Nadwozie wygląda bardzo ładnie mimo upływu lat. Dowodem na atrakcyjność tej sylwetki jest nieprzerwana produkcja modelu od 2006 roku w praktycznie niezmienionej formie. Lifting dotyczył głównie jednostek napędowych i detali karoserii. Zwarte wysokie nadwozie i kompaktowe rozmiary sprawiają, że Fiat świetnie nadaje się do miasta jak i do lekkiego terenu (w wersji 4x4). Duży prześwit pozwala ambitnie „atakować” miejskie krawężniki. Na karoserii oferowanych aut używanych nie widać póki co ognisk korozji.

REKLAMA

Fiat Sedici: wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Suzuki Jimny (1998 – ) – usterki

We wnętrzu jest smutno i szaro. Deska rozdzielcza identyczna jak w Suzuki SX4 nie rozpieszcza materiałami wykończeniowymi. Na kokpicie panuje prostota aż do bólu, co należy uznać za zaletę. Miejsca, jak na tak niewielkie auto, jest dużo. Pasażerowie tylnej kanapy też nie powinni narzekać. Wysoka pozycja za kierownicą gwarantuje dobre samopoczucie i widoczność. Samochód sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości jest. Korzenie auta zdradza dopiero mały kufer wynoszący 270 litrów. Denerwują hałasy przedostające się do kabiny. Trzeszczą kiepskie plastiki użyte do wykończenia wnętrza, skrzypią fotele (wyrobienie mocowań na prowadnicy), w ”benzyniakach” zdarzały się kłopoty z drgający lewarkiem zmiany biegów.

Fiat Sedici: silniki

Zobacz też: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Wielkiego wyboru nie ma. Silnik benzynowy to jednostka Suzuki, a wysokoprężny to silnik Fiata.

Fiat Sedici: benzyniaki

Zobacz też: Używana Dacia Duster (2010 - )- tani sposób na hit

Zarówno przed jak i po liftingu do czynienia mamy z tą samą jednostką (107, później 120 KM). To bardzo trwała konstrukcja, wyposażona w łańcuch rozrządu i jego zmienne fazy. Nie sprawia praktycznie żadnych problemów w eksploatacji i zapewnia całkiem przyzwoite osiągi nawet z napędem 4x4. Do tego dość łaskawie obchodzi się z paliwem.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.6 107 145 10,8 170 7,1
1.6 120 160 10,5 175 6,9

Fiat Sedici: diesle

Obecnie możemy spotkać na rynku wtórnym dwa diesle opracowane przez Fiata. 1.9 Multijet to doskonale znana jednostka pracująca na swoja dobrą opinię nie tylko w samochodach włoskiej marki, ale również choćby koncernu GM. Zapewnia dobrą dynamikę i niskie spalanie, nie była łączona z filtrem cząstek stałych. Jedynym poważnym mankamentem o którym się słyszy to urywanie się klap dolotowych, które poważnie mogą uszkodzić silnik. Usterka nie zdarza się zbyt często i jeśli już to częściej w wersji 150 konnej. Oprócz tego możemy spodziewać się spokojnej eksploatacji, bo do wymiany najczęściej kwalifikują się typowe elementy dla współczesnych silników diesla czyli jego osprzęt. Po liftingu w 2009 roku wprowadzono motor 2.0 Multijet, który jest kontynuacją 1.9 z nieco większą pojemnością i wtryskiem common rail nowszej generacji. Dzięki pokrewieństwu to również bardzo udana konstrukcja, tyle że bardziej dynamiczna oraz ekonomiczna, ale droższa w obsłudze i wyposażona w DPF.

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.9 120 280 12 177 6
2.0 135 320 11,2 180 5,4

Fiat Sedici: zawieszenie

Zobacz też: Używane Audi Q7 (2005 - ) – wady i zalety

Zawieszenie Fiata Sedici to jego bardzo duży atut. Zwłaszcza w połączeniu z opcjonalnym napędem na 4 koła (przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego). Autem podróżuje się pewnie i bezpiecznie, choć komfort jest niski. Z przodu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie jak na auto napędem na wszystkie koła, mianowicie na belkę skrętną. Najważniejsze, że działa sprawnie i jest trwałe, nie często trzeba w nie ingerować. Na minus niska trwałość tarcz i klocków hamulcowych.

Podsumowanie

Fiat Sedici to ciekawa propozycja, jeśli ktoś szuka małego crossovera do miasta. Wiele egzemplarzy pochodzi z polskich salonów i ma udokumentowaną historię serwisową. Trwałe silniki, pewne prowadzenie przemawiają za zakupem. Jednak przy poszerzającej się konkurencji wśród miejskich SUV-ów Fiat nieco blednie. Na rynku znajdziemy w podobnej cenie samochody większe i odrobinę lepiej wykonane.

Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici - kokpit rodem z Suzuki razi prostotą, ale jest funkcjonalny.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA