REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Sedici (2006 - 2014) - włoski samuraj

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat skorzystał z bumu na małe SUV-y i posłał do boju efekt współpracy z Suzuki - model Sedici. Nazwa obiecująca, wszak oznacza liczbę 16-cie, co w oczywisty sposób nawiązuje do napędu crossovera. Jak wyszedł ten mariaż?

Fiat Sedici to efekt współpracy włoskiego koncernu z Suzuki. Europejsko-azjatycka współpraca wyszła całkiem ciekawie. Sedici i pokrewny SX4 były jednymi z pierwszych SUV-ów zbudowanych na bazie płyty podłogowej auta segmentu B.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Sedici: nadwozie

Zobacz też: Używany Nissan Qashqai (2007 - ) - miastoodporny

Nadwozie wygląda bardzo ładnie mimo upływu lat. Dowodem na atrakcyjność tej sylwetki jest nieprzerwana produkcja modelu od 2006 roku w praktycznie niezmienionej formie. Lifting dotyczył głównie jednostek napędowych i detali karoserii. Zwarte wysokie nadwozie i kompaktowe rozmiary sprawiają, że Fiat świetnie nadaje się do miasta jak i do lekkiego terenu (w wersji 4x4). Duży prześwit pozwala ambitnie „atakować” miejskie krawężniki. Na karoserii oferowanych aut używanych nie widać póki co ognisk korozji.

REKLAMA

Fiat Sedici: wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Suzuki Jimny (1998 – ) – usterki

We wnętrzu jest smutno i szaro. Deska rozdzielcza identyczna jak w Suzuki SX4 nie rozpieszcza materiałami wykończeniowymi. Na kokpicie panuje prostota aż do bólu, co należy uznać za zaletę. Miejsca, jak na tak niewielkie auto, jest dużo. Pasażerowie tylnej kanapy też nie powinni narzekać. Wysoka pozycja za kierownicą gwarantuje dobre samopoczucie i widoczność. Samochód sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości jest. Korzenie auta zdradza dopiero mały kufer wynoszący 270 litrów. Denerwują hałasy przedostające się do kabiny. Trzeszczą kiepskie plastiki użyte do wykończenia wnętrza, skrzypią fotele (wyrobienie mocowań na prowadnicy), w ”benzyniakach” zdarzały się kłopoty z drgający lewarkiem zmiany biegów.

Fiat Sedici: silniki

Zobacz też: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Wielkiego wyboru nie ma. Silnik benzynowy to jednostka Suzuki, a wysokoprężny to silnik Fiata.

Fiat Sedici: benzyniaki

Zobacz też: Używana Dacia Duster (2010 - )- tani sposób na hit

Zarówno przed jak i po liftingu do czynienia mamy z tą samą jednostką (107, później 120 KM). To bardzo trwała konstrukcja, wyposażona w łańcuch rozrządu i jego zmienne fazy. Nie sprawia praktycznie żadnych problemów w eksploatacji i zapewnia całkiem przyzwoite osiągi nawet z napędem 4x4. Do tego dość łaskawie obchodzi się z paliwem.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.6 107 145 10,8 170 7,1
1.6 120 160 10,5 175 6,9

Fiat Sedici: diesle

Obecnie możemy spotkać na rynku wtórnym dwa diesle opracowane przez Fiata. 1.9 Multijet to doskonale znana jednostka pracująca na swoja dobrą opinię nie tylko w samochodach włoskiej marki, ale również choćby koncernu GM. Zapewnia dobrą dynamikę i niskie spalanie, nie była łączona z filtrem cząstek stałych. Jedynym poważnym mankamentem o którym się słyszy to urywanie się klap dolotowych, które poważnie mogą uszkodzić silnik. Usterka nie zdarza się zbyt często i jeśli już to częściej w wersji 150 konnej. Oprócz tego możemy spodziewać się spokojnej eksploatacji, bo do wymiany najczęściej kwalifikują się typowe elementy dla współczesnych silników diesla czyli jego osprzęt. Po liftingu w 2009 roku wprowadzono motor 2.0 Multijet, który jest kontynuacją 1.9 z nieco większą pojemnością i wtryskiem common rail nowszej generacji. Dzięki pokrewieństwu to również bardzo udana konstrukcja, tyle że bardziej dynamiczna oraz ekonomiczna, ale droższa w obsłudze i wyposażona w DPF.

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.9 120 280 12 177 6
2.0 135 320 11,2 180 5,4

Fiat Sedici: zawieszenie

Zobacz też: Używane Audi Q7 (2005 - ) – wady i zalety

Zawieszenie Fiata Sedici to jego bardzo duży atut. Zwłaszcza w połączeniu z opcjonalnym napędem na 4 koła (przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego). Autem podróżuje się pewnie i bezpiecznie, choć komfort jest niski. Z przodu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie jak na auto napędem na wszystkie koła, mianowicie na belkę skrętną. Najważniejsze, że działa sprawnie i jest trwałe, nie często trzeba w nie ingerować. Na minus niska trwałość tarcz i klocków hamulcowych.

Podsumowanie

Fiat Sedici to ciekawa propozycja, jeśli ktoś szuka małego crossovera do miasta. Wiele egzemplarzy pochodzi z polskich salonów i ma udokumentowaną historię serwisową. Trwałe silniki, pewne prowadzenie przemawiają za zakupem. Jednak przy poszerzającej się konkurencji wśród miejskich SUV-ów Fiat nieco blednie. Na rynku znajdziemy w podobnej cenie samochody większe i odrobinę lepiej wykonane.

Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici - kokpit rodem z Suzuki razi prostotą, ale jest funkcjonalny.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA