REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Sedici (2006 - 2014) - włoski samuraj

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat skorzystał z bumu na małe SUV-y i posłał do boju efekt współpracy z Suzuki - model Sedici. Nazwa obiecująca, wszak oznacza liczbę 16-cie, co w oczywisty sposób nawiązuje do napędu crossovera. Jak wyszedł ten mariaż?

Fiat Sedici to efekt współpracy włoskiego koncernu z Suzuki. Europejsko-azjatycka współpraca wyszła całkiem ciekawie. Sedici i pokrewny SX4 były jednymi z pierwszych SUV-ów zbudowanych na bazie płyty podłogowej auta segmentu B.

REKLAMA

Fiat Sedici: nadwozie

Zobacz też: Używany Nissan Qashqai (2007 - ) - miastoodporny

Nadwozie wygląda bardzo ładnie mimo upływu lat. Dowodem na atrakcyjność tej sylwetki jest nieprzerwana produkcja modelu od 2006 roku w praktycznie niezmienionej formie. Lifting dotyczył głównie jednostek napędowych i detali karoserii. Zwarte wysokie nadwozie i kompaktowe rozmiary sprawiają, że Fiat świetnie nadaje się do miasta jak i do lekkiego terenu (w wersji 4x4). Duży prześwit pozwala ambitnie „atakować” miejskie krawężniki. Na karoserii oferowanych aut używanych nie widać póki co ognisk korozji.

Fiat Sedici: wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Suzuki Jimny (1998 – ) – usterki

We wnętrzu jest smutno i szaro. Deska rozdzielcza identyczna jak w Suzuki SX4 nie rozpieszcza materiałami wykończeniowymi. Na kokpicie panuje prostota aż do bólu, co należy uznać za zaletę. Miejsca, jak na tak niewielkie auto, jest dużo. Pasażerowie tylnej kanapy też nie powinni narzekać. Wysoka pozycja za kierownicą gwarantuje dobre samopoczucie i widoczność. Samochód sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości jest. Korzenie auta zdradza dopiero mały kufer wynoszący 270 litrów. Denerwują hałasy przedostające się do kabiny. Trzeszczą kiepskie plastiki użyte do wykończenia wnętrza, skrzypią fotele (wyrobienie mocowań na prowadnicy), w ”benzyniakach” zdarzały się kłopoty z drgający lewarkiem zmiany biegów.

Fiat Sedici: silniki

Zobacz też: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Wielkiego wyboru nie ma. Silnik benzynowy to jednostka Suzuki, a wysokoprężny to silnik Fiata.

Fiat Sedici: benzyniaki

Zobacz też: Używana Dacia Duster (2010 - )- tani sposób na hit

Zarówno przed jak i po liftingu do czynienia mamy z tą samą jednostką (107, później 120 KM). To bardzo trwała konstrukcja, wyposażona w łańcuch rozrządu i jego zmienne fazy. Nie sprawia praktycznie żadnych problemów w eksploatacji i zapewnia całkiem przyzwoite osiągi nawet z napędem 4x4. Do tego dość łaskawie obchodzi się z paliwem.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.6 107 145 10,8 170 7,1
1.6 120 160 10,5 175 6,9

Fiat Sedici: diesle

Obecnie możemy spotkać na rynku wtórnym dwa diesle opracowane przez Fiata. 1.9 Multijet to doskonale znana jednostka pracująca na swoja dobrą opinię nie tylko w samochodach włoskiej marki, ale również choćby koncernu GM. Zapewnia dobrą dynamikę i niskie spalanie, nie była łączona z filtrem cząstek stałych. Jedynym poważnym mankamentem o którym się słyszy to urywanie się klap dolotowych, które poważnie mogą uszkodzić silnik. Usterka nie zdarza się zbyt często i jeśli już to częściej w wersji 150 konnej. Oprócz tego możemy spodziewać się spokojnej eksploatacji, bo do wymiany najczęściej kwalifikują się typowe elementy dla współczesnych silników diesla czyli jego osprzęt. Po liftingu w 2009 roku wprowadzono motor 2.0 Multijet, który jest kontynuacją 1.9 z nieco większą pojemnością i wtryskiem common rail nowszej generacji. Dzięki pokrewieństwu to również bardzo udana konstrukcja, tyle że bardziej dynamiczna oraz ekonomiczna, ale droższa w obsłudze i wyposażona w DPF.

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.9 120 280 12 177 6
2.0 135 320 11,2 180 5,4

Fiat Sedici: zawieszenie

Zobacz też: Używane Audi Q7 (2005 - ) – wady i zalety

Zawieszenie Fiata Sedici to jego bardzo duży atut. Zwłaszcza w połączeniu z opcjonalnym napędem na 4 koła (przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego). Autem podróżuje się pewnie i bezpiecznie, choć komfort jest niski. Z przodu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie jak na auto napędem na wszystkie koła, mianowicie na belkę skrętną. Najważniejsze, że działa sprawnie i jest trwałe, nie często trzeba w nie ingerować. Na minus niska trwałość tarcz i klocków hamulcowych.

Podsumowanie

Fiat Sedici to ciekawa propozycja, jeśli ktoś szuka małego crossovera do miasta. Wiele egzemplarzy pochodzi z polskich salonów i ma udokumentowaną historię serwisową. Trwałe silniki, pewne prowadzenie przemawiają za zakupem. Jednak przy poszerzającej się konkurencji wśród miejskich SUV-ów Fiat nieco blednie. Na rynku znajdziemy w podobnej cenie samochody większe i odrobinę lepiej wykonane.

Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici - kokpit rodem z Suzuki razi prostotą, ale jest funkcjonalny.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA