REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Sedici (2006 - 2014) - włoski samuraj

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.
Fiat Sedici - duży prześwit wynoszący 19 cm i napęd na 4 koła pozwalają sprawnie poruszać się w lekkim terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat skorzystał z bumu na małe SUV-y i posłał do boju efekt współpracy z Suzuki - model Sedici. Nazwa obiecująca, wszak oznacza liczbę 16-cie, co w oczywisty sposób nawiązuje do napędu crossovera. Jak wyszedł ten mariaż?

Fiat Sedici to efekt współpracy włoskiego koncernu z Suzuki. Europejsko-azjatycka współpraca wyszła całkiem ciekawie. Sedici i pokrewny SX4 były jednymi z pierwszych SUV-ów zbudowanych na bazie płyty podłogowej auta segmentu B.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Sedici: nadwozie

Zobacz też: Używany Nissan Qashqai (2007 - ) - miastoodporny

Nadwozie wygląda bardzo ładnie mimo upływu lat. Dowodem na atrakcyjność tej sylwetki jest nieprzerwana produkcja modelu od 2006 roku w praktycznie niezmienionej formie. Lifting dotyczył głównie jednostek napędowych i detali karoserii. Zwarte wysokie nadwozie i kompaktowe rozmiary sprawiają, że Fiat świetnie nadaje się do miasta jak i do lekkiego terenu (w wersji 4x4). Duży prześwit pozwala ambitnie „atakować” miejskie krawężniki. Na karoserii oferowanych aut używanych nie widać póki co ognisk korozji.

REKLAMA

Fiat Sedici: wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Suzuki Jimny (1998 – ) – usterki

We wnętrzu jest smutno i szaro. Deska rozdzielcza identyczna jak w Suzuki SX4 nie rozpieszcza materiałami wykończeniowymi. Na kokpicie panuje prostota aż do bólu, co należy uznać za zaletę. Miejsca, jak na tak niewielkie auto, jest dużo. Pasażerowie tylnej kanapy też nie powinni narzekać. Wysoka pozycja za kierownicą gwarantuje dobre samopoczucie i widoczność. Samochód sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości jest. Korzenie auta zdradza dopiero mały kufer wynoszący 270 litrów. Denerwują hałasy przedostające się do kabiny. Trzeszczą kiepskie plastiki użyte do wykończenia wnętrza, skrzypią fotele (wyrobienie mocowań na prowadnicy), w ”benzyniakach” zdarzały się kłopoty z drgający lewarkiem zmiany biegów.

Fiat Sedici: silniki

Zobacz też: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Wielkiego wyboru nie ma. Silnik benzynowy to jednostka Suzuki, a wysokoprężny to silnik Fiata.

Fiat Sedici: benzyniaki

Zobacz też: Używana Dacia Duster (2010 - )- tani sposób na hit

Zarówno przed jak i po liftingu do czynienia mamy z tą samą jednostką (107, później 120 KM). To bardzo trwała konstrukcja, wyposażona w łańcuch rozrządu i jego zmienne fazy. Nie sprawia praktycznie żadnych problemów w eksploatacji i zapewnia całkiem przyzwoite osiągi nawet z napędem 4x4. Do tego dość łaskawie obchodzi się z paliwem.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.6 107 145 10,8 170 7,1
1.6 120 160 10,5 175 6,9

Fiat Sedici: diesle

Obecnie możemy spotkać na rynku wtórnym dwa diesle opracowane przez Fiata. 1.9 Multijet to doskonale znana jednostka pracująca na swoja dobrą opinię nie tylko w samochodach włoskiej marki, ale również choćby koncernu GM. Zapewnia dobrą dynamikę i niskie spalanie, nie była łączona z filtrem cząstek stałych. Jedynym poważnym mankamentem o którym się słyszy to urywanie się klap dolotowych, które poważnie mogą uszkodzić silnik. Usterka nie zdarza się zbyt często i jeśli już to częściej w wersji 150 konnej. Oprócz tego możemy spodziewać się spokojnej eksploatacji, bo do wymiany najczęściej kwalifikują się typowe elementy dla współczesnych silników diesla czyli jego osprzęt. Po liftingu w 2009 roku wprowadzono motor 2.0 Multijet, który jest kontynuacją 1.9 z nieco większą pojemnością i wtryskiem common rail nowszej generacji. Dzięki pokrewieństwu to również bardzo udana konstrukcja, tyle że bardziej dynamiczna oraz ekonomiczna, ale droższa w obsłudze i wyposażona w DPF.

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
1.9 120 280 12 177 6
2.0 135 320 11,2 180 5,4

Fiat Sedici: zawieszenie

Zobacz też: Używane Audi Q7 (2005 - ) – wady i zalety

Zawieszenie Fiata Sedici to jego bardzo duży atut. Zwłaszcza w połączeniu z opcjonalnym napędem na 4 koła (przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego). Autem podróżuje się pewnie i bezpiecznie, choć komfort jest niski. Z przodu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie jak na auto napędem na wszystkie koła, mianowicie na belkę skrętną. Najważniejsze, że działa sprawnie i jest trwałe, nie często trzeba w nie ingerować. Na minus niska trwałość tarcz i klocków hamulcowych.

Podsumowanie

Fiat Sedici to ciekawa propozycja, jeśli ktoś szuka małego crossovera do miasta. Wiele egzemplarzy pochodzi z polskich salonów i ma udokumentowaną historię serwisową. Trwałe silniki, pewne prowadzenie przemawiają za zakupem. Jednak przy poszerzającej się konkurencji wśród miejskich SUV-ów Fiat nieco blednie. Na rynku znajdziemy w podobnej cenie samochody większe i odrobinę lepiej wykonane.

Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici - kokpit rodem z Suzuki razi prostotą, ale jest funkcjonalny.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA