REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Volvo XC60 - R-Design przód
Volvo XC60 - R-Design przód
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Volvo XC60 to model, który przypadł do gustu Polakom. Nie dziwi więc jego popularność na rynku wtórnym. A jakie typowe usterki trapią Volvo XC60, czy jest to model godny zaufania?

Ten „uterenowiony” pojazd szwedzkiej marki pojawił się na polskim rynku pod koniec 2008 roku i początkowo oferowany był z trzema jednostkami napędowymi – dwoma dieslami i jednym „benzyniakiem”. Diesle w XC60 miały do dyspozycji 163 lub 185 KM, a motor benzynowy o pojemności 3 litrów, dodatkowo wspomagany turbiną legitymował się mocą 285 KM. Jednak jak się łatwo domyślić, to nie on okazał się najczęściej wybierana jednostką w XC60...

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Volvo V40 T5 R-Design

Używane Volvo XC60 - jednostki napędowe

Na polskim rynku wtórnym przede wszystkim królują diesle, jest ich mniej więcej 90 %. Najpopularniejszymi są pięciocylindrowe o pojemności 2.4 l, a ich moce wahają się między 163 a 215 końmi mechanicznymi. Pod koniec 2009 roku Volvo zdecydowało się na zwiększenie mocy w modelu D5 ze 185 koni na 205, a dwa lata później ten sam motor legitymował się mocą 215 KM, jednak znalezienia egzemplarza o mocy powyżej dwustu koni z ręczną skrzynią biegów graniczy niemal z cudem. Już najsłabsza wersja o pojemności 2.4 litra i mocy 163 koni nie dawała podczas jazdy powodów do narzekań, aczkolwiek warto od razu kupić mocniejszą o 22 konie odmianę, gdyż przy tej samej wadze nie tylko wzrasta moc, ale również moment obrotowy. W wersji D5 wynosi on równe 400 Nm i jest dostępny między 2000 a 2750 obr./min, czyli ma 60 Nm więcej od słabszej wersji silnikowej o tej samej pojemności. Co prawda po kilku latach XC60 otrzymało dwulitrową odmianę o mocy 163 koni i momencie wynoszącym także 400 Nm, ale było to dopiero na przełomie 2010-2011.

Zobacz też: Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety

REKLAMA

Jednostka oznaczona skrótem D5 połączona z sześciostopniową manualną skrzynią biegów wydaje się być najbardziej optymalna do ważącego ponad 1800 kilogramów SUV-a. Oczywiście juz 163-konny motor nie sprawia trudności na drodze, aczkolwiek przy wyprzedzaniu kolumny samochodów te 60 Nm więcej, mogą okazać się na wagę złota i uchronić kierowcę od wypadku. W środku można odnieść wrażenie, że jedziemy sportowym autem o prawdziwie rasowym brzmieniu! Zapewne jest to zasługą pięciu cylindrów, których dźwięk w jakimkolwiek stopniu nie przypomina klekoczącego „ropniaka”. Do tego dynamika, szczególnie na trzecim i czwartym biegu potrafi zaskoczyć nawet najbardziej wybrednych miłośników dynamicznej jazdy, a w pomiarach elastyczności na czwartym, piątym i szóstym przełożeniu w zakresie 60-100 i 80-120 km/h, ciężkie i duże XC60 D5 osiąga podobne rezultaty co mała i zwinna, ale wolnossąca Toyota GT86! Volvo z ręczną skrzynią przyspiesza do „setki” w 9,5 sekundy i spala średnio niespełna 9 litrów ropy. Można również wybrać wersję z automatyczną skrzynią biegów również o sześciu przełożeniach. Wtedy jednak spalanie wzrośnie o niecały litr a przyspieszenie wyniesie ok. 10 sekund. Nie są to duże różnice, ale do optymalnego wykorzystania potencjału motoru lepiej wybrać wersję z mechaniczną skrzynią. Jeśli natomiast mamy do czynienia z mniej temperamentnym usposobieniem użytkownika, automat okaże się idealnym rozwiązaniem. Na minus trzeba zaliczyć porównanie z podobnymi silnikami w Audi Q5 i BMW X3. Otóż najwięksi rywale Volvo będą o kilka dziesiątych sekundy szybsi do „setki” (co raczej nie jest zauważalne), ale jednocześnie palą nawet 2 litry mniej ropy na 100 kilometrów (Audi Q5 2.0 TDI spala ok. 7 l/100 km). Jednak wynika to m.in. z większej masy XC60, która spowodowana jest znacznymi gabarytami auta, a co za tym idzie większą przestrzenią wnętrza, porównując pojazd z konkurencją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volvo V60 R-Design D4: bądź wyrazisty

Jeśli się trzymać właściwej nomenklatury XC60 to nie SUV, ani tym bardziej auto terenowe. Jest to tzw. crossover, czyli osobówka o wyglądzie przypominającym „terenówkę”. Sportowa, zadziorna linia prezentuje się bardzo elegancko, dzięki czemu pojazd nie tylko budzi respekt na drodze, ale przede wszystkim wzbudza pokaźne zainteresowanie. Jeśli porównać go z takim „kanciakiem” Mercedesem GLK, to tak jakby porównywać atuty kobiecości minister Muchy z posłanką Pawłowicz – niby ten sam segment, ale różnice diametralne. Szczególnie zadziorny tył z pięknymi reflektorami przykuwa wzrok przechodniów i innych użytkowników drogi. Auto osadzono standardowo na siedemnastocalowych alufelgach, ale najlepiej prezentuje się na „osiemnastkach”. Z uwagi na duże koszty regeneracji felg i naprawy zawieszenia, nie warto przesadzać z większymi rozmiarami. A propos zawieszenia. Opcjonalnie oferowany układ jezdny Four-C pozwala wybrać jeden z trzech trybów pracy – Comfort, Sport i Advanced. Kierowcy o sportowej żyłce najlepiej będą się czuli w trybie sportowym, kiedy można nawet poszaleć trochę na zakrętach, natomiast ostatni tryb służy powolnym przejażdżkom po wertepach.

Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

Używane Volvo XC60 - wnętrze

Dzięki znacznej szerokości karoserii (189 cm) wnętrze jest doprawdy przestronne nawet dla pięciu osób i ich niemałych bagaży. Bagażnik ma bardzo regularne kształty i sporą pojemność – 495 litrów. Przy wyborze egzemplarza z rynku wtórnego warto poszukać wersji ze skórzana tapicerką (co trudne nie jest) i wstawkami z drewna. Jasna skóra i ciemne, błyszczące drewno dodają smaku i klasy wnętrzu auta, a właściciel może się poczuć jak prawdziwy arystokrata. Fotele, choć wygodne, to ze względu na niewystarczające wyprofilowanie przeznaczone są do komfortowej, spokojnej jazdy. Brakuje podparcia bocznego i regulacji podudzia, znanych ze sportowych siedzisk konkurencji, czyli z BMW X3 i Audi Q5. Jednak nawet u tak szacownych rywali nie znajdziemy opcjonalnego systemu City Safety, który samoczynnie zapobiega kolizjom, o ile kierowca nie przekroczy 30 km/h. Otóż zainstalowany na przedniej szybie laser mierzy odległość do poprzedzającego Volvo obiektu i jeśli zbyt mocno się do niego zbliżymy, system sam zwolni pojazd, a nawet zatrzyma go! To się nazywa prewencja... Co więcej, przy przekroczeniu linii jezdni bez użycia kierunkowskazu, w całym aucie rozlega się brzęczenie sygnalizujące niebezpieczeństwo. System ten nosi nazwę LDW. Nie wszystkim jednak taka ochrona może przypaść do gustu, więc zawsze można wyłączyć swojego „anioła stróża”.

Zobacz też: Używany Lexus IS ( 1999 – 2005 ) – wady i zalety

Używane Volvo XC60 - ceny części

Koszt zakupu XC60 D5 o mocy 185 koni z manualną skrzynią biegów z końca 2009 roku, to mniej więcej 85 tysięcy złotych. Sporo jak na kilkuletnie auto o przebiegu oscylującym wokół 150 000 kilometrów. Jednak zazwyczaj są to egzemplarze gruntownie wyposażone (skóra, drewno, nawigacja, elektryczne fotele, rozbudowany sprzęt audio), a różnice między 163-konną jednostką to często mniej niż 10 tysięcy zł., dlatego lepiej kupić wersję D5. Przed kupnem nie zaszkodzi sprawdzić stanu auta w ASO, szczególnie jeśli wyposażone jest w opcjonalne zawieszenie Four-C. Pojedynczy amortyzator kosztuje wtedy przynajmniej 2 tysiące złotych. Natomiast przy tradycyjnym układzie jezdnym, ceny „amorków” są znacznie bardziej przystępne. Należy tez pamiętać, że wszystkie diesle XC60 wyposażone były w filtr cząstek stałych, który jak powszechnie wiadomo lubi sprawiać kłopoty. Tym bardziej więc nie zaszkodzi komputerowa diagnostyka w serwisie.

Zobacz też: Używany Opel Insignia - z jakością na bakier!

Ceny zamienników do Volvo XC60:

Klocki (za komplet): przód – 267 zł, tył – 185 zł.
Tarcze (za komplet): przód – 630 zł, tył – 240 zł.
Amortyzatory (za komplet): przód (w zależności od producenta) ok. 600 – 800 zł.
Koło zamachowe dwumasowe – ok. 2800 zł
Zestaw sprzęgła – ok. 1000 zł.

Volvo XC60 jest jednym z najczęściej wybieranych SUV-ów (lub jak kto woli crossoverów) w Polsce. Między innymi ta popularność pokazuje, że jest poważną alternatywą dla Mercedesa GLK, Audi Q5 czy BMW X3. Mimo że nieco ustępuje konkurentom przy pomiarach dynamiki i zużycia paliwa, to biorąc pod uwagę urodę auta, systemy bezpieczeństwa, przestronność i pełne wyposażenie większości egzemplarzy z rynku wtórnego, na pewno przyszli nabywcy nie pożałują swojej decyzji.

Volvo XC60 - R-Design tył
Volvo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA