REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991) – piękny youngtimer

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Jakubiec
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma na świecie zbyt wielu osób, które powiedzą, że "Mercedesy" z lat 80-to auta złe. Nie ma też osób, które nie odwrócą głowy na widok jadącego ulicą modelu W126 w wersji coupe. A jak używany Mercedes-Benz W126 wypada pod względem usterkowości?

Model W126 był w czasie produkcji ikoną luksusu na 4 kołach. Jednak Mercedes w 1981 r. postanowił wprowadzić do oferty wersję jeszcze bardziej luksusową od klasycznej limuzyny… Tak powstała wersja SEC, będąca przodkiem dzisiejszej klasy CL…

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Klasyczne auto: poradnik kupującego

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991 ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Wygląd Mercedesa-Benza W126 SEC nie wymaga długiego komentarza. Blisko 5 metrowe coupe robi piorunujące wrażenie. Auto ma ponad 1,8 metra szerokości przez co na drodze prezentuje się majestatycznie. Cechą charakterystyczną dla modeli coupe "Mercedesa" budowanych na bazie limuzyn jest brak środkowego słupka oraz ramek szyb. Nie inaczej jest w tym przypadku, przez co auto wydaje się optycznie jeszcze dłuższe niż jest w rzeczywistości. Po opuszczeniu wszystkich szyb można odnieść wrażenie, że dach unosi się w powietrzu.
Wnętrze jest niemniej luksusowe od limuzyny. Skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane fotele wraz z elektrycznie sterowanymi zagłówkami, klimatyzacja oraz tempomat to bardzo często spotykane wyposażenie. Elektryka szyb i lusterek to oczywistość. Ciekawym rozwiązaniem, zastosowanym również w W124 Coupe, jest automatyczny podajnik pasów bezpieczeństwa. Miejsca w środku jest dla 4 osób, choć z tyłu wyżsi pasażerowie mogą odczuwać pewien dyskomfort z powodu małej ilości miejsca na nogi i nad głową. Jakość zastosowanych materiałów i montażu, jak przystało na najbardziej luksusowy model Mercedesa, jest wspaniała. Nawet po ponad 20 latach pod zakończeniu produkcji, w zadbanych egzemplarzach nic nie trzeszczy, a skórzana tapicerka prezentuje się świeżo.

Zobacz też: Używane Volvo XC60 - usterki

REKLAMA

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991 ) – Technika

Jak przystało na limuzynę mercedesa napęd przekazywany był na tylną oś. W całej historii produkcji W126 SEC montowano wyłącznie silniki w układzie V8 o czterech pojemnościach. W poniższej tabeli znajduje się zestawienie wszystkich montowanych w tym modelu jednostek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wersja

Moc nominalna/ w wersji z katalizatorem [KM]

Moment obrotowy / w wersji z katalizatorem [Nm]

380

204

315

420

218 / 204

330 / 310

231 / 224 (od 1987 roku)

335 / 325

500

231

390

252 (po 1985 roku)

405

560

272 / 242

430 / 390

300 / 279 (po 1987 roku)

455 / 430

Z całej gamy silników V8 najmniej interesująca jest wersja o pojemności 3,8 litra. Zużywa podobne ilości benzyny co większe silniki nie dając przy tym odpowiedniej radości z prowadzenia auta. Najbardziej popularne są wersje 500. Topowa wersja 560 osiąga pierwszą „setkę” w około 7 sekund rozpędzając się przy tym do 240 km / h.
W126 SEC bez względu na zamontowany motor wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów. Sprawna skrzynia działa aksamitnie, bez szarpnięć. Niestety jak przystało na klasyczny „automat” działa powolnie. Na szczęście S-klasa Coupe nie jest autem w którym ktokolwiek by się śpieszył.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991 ) – Słabe strony

Mercedesy z lat 80-tych i początku 90-tych uchodzą za auta niesamowicie trwałe. Wszystkie podzespoły są w stanie wytrzymać naprawdę wiele. Największą bolączką modelu, podobnie jak innych Mercedesów z tego okresu, jest korozja nadwozia. Wiele egzemplarzy zadbanych mechanicznie nosiło lub nosi ślady rdzy. Przy zakupie należy wypytać o ewentualne naprawy blacharskie. Jeśli znajdziemy egzemplarz ze sprawną mechaniką oraz zadbanym wnętrzem warto zainwestować w kupno i oddać auto do sprawdzonego blacharza.
Słabym punktem jest automatyczna skrzynia biegów. Ze względu na duży moment obrotowy silnika nie należy wciskać do końca pedału gazu zanim auto nie ruszy. Jeśli poprzedni właściciel często bawił się w wyścigi spod świateł skrzynia może nie działać prawidłowo.
W aucie ponad 20 letnim często figle płatają drobnostki. Zawieszające się wskaźniki pracy silnika, elektryka lusterek, szyb oraz podajnika pasów bezpieczeństwa. Niekiedy dochodzi do uszkodzeń systemu klimatyzacji. Kupując tak wiekowe auto warto sprawdzić działanie wszystkich elementów wnętrza.
Dla potencjalnego nabywcy największym problemem w codziennej eksploatacji auta z pewnością będzie jego spalanie. Nawet najmniejszy motor o pojemności 3,8 litra w mieście zużywa ok. 20 litrów benzyny. Topowa wersja potrafi zużyć nawet 25 litrów na 100 kilometrów podczas średnio dynamicznej jazdy miejskiej. Niektóre egzemplarze na rynku wtórnym wyposażone są w instalacje LPG. Do takich aut trzeba podchodzić ostrożnie, gdyż instalacje często były zakładane po kosztach przy użyciu komponentów nie najlepszej jakości.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C Coupe: luksus, sport i styl

Używany Mercedes W126 SEC (1981 – 1991 ) – podsumowanie

Zadbany Mercedes W126 SEC potrafi dostarczyć mnóstwo radości właścicielowi. Zakup tak kosztownego w utrzymaniu i ewentualnych naprawach trzeba naprawdę dobrze przemyśleć. Na rynku są egzemplarze, których właścicieli przerosły koszty eksploatacji. Po wymarzony pojazd najlepiej udać się do Austrii lub Szwajcarii bądź też szukać ogłoszeń na polskich forach wielbicieli Mercedesa. Na polskich serwisach aukcyjnych ceny wahają się od 15 do 40 tysięcy złotych. Szukając auta na Zachodzie Europy na zakup trzeba przeznaczyć od 20 do prawie 80 tysięcy złotych.

Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA