REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991) – piękny youngtimer

Bartłomiej Jakubiec
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma na świecie zbyt wielu osób, które powiedzą, że "Mercedesy" z lat 80-to auta złe. Nie ma też osób, które nie odwrócą głowy na widok jadącego ulicą modelu W126 w wersji coupe. A jak używany Mercedes-Benz W126 wypada pod względem usterkowości?

Model W126 był w czasie produkcji ikoną luksusu na 4 kołach. Jednak Mercedes w 1981 r. postanowił wprowadzić do oferty wersję jeszcze bardziej luksusową od klasycznej limuzyny… Tak powstała wersja SEC, będąca przodkiem dzisiejszej klasy CL…

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Klasyczne auto: poradnik kupującego

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991 ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Wygląd Mercedesa-Benza W126 SEC nie wymaga długiego komentarza. Blisko 5 metrowe coupe robi piorunujące wrażenie. Auto ma ponad 1,8 metra szerokości przez co na drodze prezentuje się majestatycznie. Cechą charakterystyczną dla modeli coupe "Mercedesa" budowanych na bazie limuzyn jest brak środkowego słupka oraz ramek szyb. Nie inaczej jest w tym przypadku, przez co auto wydaje się optycznie jeszcze dłuższe niż jest w rzeczywistości. Po opuszczeniu wszystkich szyb można odnieść wrażenie, że dach unosi się w powietrzu.
Wnętrze jest niemniej luksusowe od limuzyny. Skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane fotele wraz z elektrycznie sterowanymi zagłówkami, klimatyzacja oraz tempomat to bardzo często spotykane wyposażenie. Elektryka szyb i lusterek to oczywistość. Ciekawym rozwiązaniem, zastosowanym również w W124 Coupe, jest automatyczny podajnik pasów bezpieczeństwa. Miejsca w środku jest dla 4 osób, choć z tyłu wyżsi pasażerowie mogą odczuwać pewien dyskomfort z powodu małej ilości miejsca na nogi i nad głową. Jakość zastosowanych materiałów i montażu, jak przystało na najbardziej luksusowy model Mercedesa, jest wspaniała. Nawet po ponad 20 latach pod zakończeniu produkcji, w zadbanych egzemplarzach nic nie trzeszczy, a skórzana tapicerka prezentuje się świeżo.

Zobacz też: Używane Volvo XC60 - usterki

REKLAMA

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991 ) – Technika

Jak przystało na limuzynę mercedesa napęd przekazywany był na tylną oś. W całej historii produkcji W126 SEC montowano wyłącznie silniki w układzie V8 o czterech pojemnościach. W poniższej tabeli znajduje się zestawienie wszystkich montowanych w tym modelu jednostek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wersja

Moc nominalna/ w wersji z katalizatorem [KM]

Moment obrotowy / w wersji z katalizatorem [Nm]

380

204

315

420

218 / 204

330 / 310

231 / 224 (od 1987 roku)

335 / 325

500

231

390

252 (po 1985 roku)

405

560

272 / 242

430 / 390

300 / 279 (po 1987 roku)

455 / 430

Z całej gamy silników V8 najmniej interesująca jest wersja o pojemności 3,8 litra. Zużywa podobne ilości benzyny co większe silniki nie dając przy tym odpowiedniej radości z prowadzenia auta. Najbardziej popularne są wersje 500. Topowa wersja 560 osiąga pierwszą „setkę” w około 7 sekund rozpędzając się przy tym do 240 km / h.
W126 SEC bez względu na zamontowany motor wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów. Sprawna skrzynia działa aksamitnie, bez szarpnięć. Niestety jak przystało na klasyczny „automat” działa powolnie. Na szczęście S-klasa Coupe nie jest autem w którym ktokolwiek by się śpieszył.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Używany Mercedes-Benz W126 SEC (1981 – 1991 ) – Słabe strony

Mercedesy z lat 80-tych i początku 90-tych uchodzą za auta niesamowicie trwałe. Wszystkie podzespoły są w stanie wytrzymać naprawdę wiele. Największą bolączką modelu, podobnie jak innych Mercedesów z tego okresu, jest korozja nadwozia. Wiele egzemplarzy zadbanych mechanicznie nosiło lub nosi ślady rdzy. Przy zakupie należy wypytać o ewentualne naprawy blacharskie. Jeśli znajdziemy egzemplarz ze sprawną mechaniką oraz zadbanym wnętrzem warto zainwestować w kupno i oddać auto do sprawdzonego blacharza.
Słabym punktem jest automatyczna skrzynia biegów. Ze względu na duży moment obrotowy silnika nie należy wciskać do końca pedału gazu zanim auto nie ruszy. Jeśli poprzedni właściciel często bawił się w wyścigi spod świateł skrzynia może nie działać prawidłowo.
W aucie ponad 20 letnim często figle płatają drobnostki. Zawieszające się wskaźniki pracy silnika, elektryka lusterek, szyb oraz podajnika pasów bezpieczeństwa. Niekiedy dochodzi do uszkodzeń systemu klimatyzacji. Kupując tak wiekowe auto warto sprawdzić działanie wszystkich elementów wnętrza.
Dla potencjalnego nabywcy największym problemem w codziennej eksploatacji auta z pewnością będzie jego spalanie. Nawet najmniejszy motor o pojemności 3,8 litra w mieście zużywa ok. 20 litrów benzyny. Topowa wersja potrafi zużyć nawet 25 litrów na 100 kilometrów podczas średnio dynamicznej jazdy miejskiej. Niektóre egzemplarze na rynku wtórnym wyposażone są w instalacje LPG. Do takich aut trzeba podchodzić ostrożnie, gdyż instalacje często były zakładane po kosztach przy użyciu komponentów nie najlepszej jakości.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C Coupe: luksus, sport i styl

Używany Mercedes W126 SEC (1981 – 1991 ) – podsumowanie

Zadbany Mercedes W126 SEC potrafi dostarczyć mnóstwo radości właścicielowi. Zakup tak kosztownego w utrzymaniu i ewentualnych naprawach trzeba naprawdę dobrze przemyśleć. Na rynku są egzemplarze, których właścicieli przerosły koszty eksploatacji. Po wymarzony pojazd najlepiej udać się do Austrii lub Szwajcarii bądź też szukać ogłoszeń na polskich forach wielbicieli Mercedesa. Na polskich serwisach aukcyjnych ceny wahają się od 15 do 40 tysięcy złotych. Szukając auta na Zachodzie Europy na zakup trzeba przeznaczyć od 20 do prawie 80 tysięcy złotych.

Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SEC
Mercedes-Benz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA