REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - 2018) – usterki

Bartłomiej Jakubiec
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Używana Alfa Romeo MiTo jest ciekawą propozycją rynkową dla osób szukających stylowego auta miejskiego. Dzieląc wiele podzespołów z Fiatem Grande Punto mała Alfa zapewnia przystępne koszty eksploatacji, dając przy tym nieporównywalnie więcej przyjemności z użytkowania…

W 2008 roku Alfa Romeo wprowadziła do sprzedaży pierwszy w historii marki samochód segmentu B. Nazwa MiTo pochodzi od Milano – miasta, w którym model zaprojektowano oraz Torino – miejsca produkcji. Na rynku mała Alfa rywalizuje z Mini i Audi A1.

REKLAMA

Zobacz też: Alfa Romeo MiTo – którą wybrać? Poradnik kupującego

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Pierwszy kontakt z małą Alfą wywołuje uśmiech na twarzy. Auto zostało zgrabnie zaprojektowane. Obok charakterystycznego „grilla” w oczy rzucają się światła. Przód MiTo można porównać do uśmiechniętej buzi. Wizerunek psuje, do czego fani Alfy Romeo zdążyli się już przyzwyczaić, przednia tablica rejestracyjna umieszczona niesymetrycznie po stronie kierowcy. Tył auta nawiązuje do przedniej części karoserii. Okrągłe reflektory w „chromowanych” oprawkach nadają dynamicznego kształtu i jednocześnie sprawiają, że auto wygląda  elegancko. MiTo bazuje na rozwiązaniach technicznych Fiata Grande Punto. Auta posiadają identyczny rozkład osi wynoszący 251 cm. Alfa jest dłuższa od Fiata o 3 cm. Pojemność bagażnika wynosi 270 litrów. Fotele można złożyć uzyskując blisko 1m3 przestrzeni bagażowej. Warto wspomnieć, że nadwozie w odróżnieniu od Grande Punto występuje jedynie w wersji 3-drzwiowej. Wnętrze auta na tle klasowych konkurentów wygląda bardzo ciekawie, ale można mieć mieszane uczucia co do jakości wykonania. Z jednej strony producent zadbał o najmniejsze detale, z drugiej jednak strony nie ustrzegł się tego co zarzuca się włoskim produktom od wielu lat – przeciętnej jakości spasowania elementów. Mimo, że auto wielkościowo nie różni się od modelu Grande Punto, ma charakter bardziej life stylowy. Z przodu wygodnie usiądą 2 dorosłe osoby, z tyłu miejsca zostanie wyłącznie dla niewysokich osób. Wyposażenia auta w podstawowej wersji (Junior) obejmowało: ABS z EBD, poduszki i kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy. Na rynku dostępnych jest wiele dobrze wyposażonych egzemplarzy zawierających: system stabilizacji toru jazdy, kierownicę i drążek zmiany biegów obszyte skórą, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, elektrycznie podnoszone szyby, klimatyzację automatyczną, reflektory bi-ksenonowe, czujniki parkowania, tempomat czy nawigację.

Zobacz też: Używane MINI: opis modelu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – technika

W MiTo, w zależności od rocznika, montowano następujące silniki Benzynowe:

Silnik

Pojemność [cm3]

Moc [KM]

Czas przyspieszenia 0-100 km/h [s]

Prędkość maksymalna [km/h]

1.4

1368

78

12,3

175

1.4 MultiAir

1368

105

10,7

187

1.4 Turbo 120

1368

120

8,8

198

1.4 MultiAir TB

1368

135

8,4

207

1.4 Turbo

1368

155

8,0

215

1.4 MultiAir QV

1368

170

7,5

219

Podstawowa jednostki o pojemności 1,4 litra o mocy 78 KM jest dobrą propozycją jedynie dla osób o spokojnym usposobieniu. Mała moc nie pasuje do dynamicznego wizerunku auta. Jednostka jest solidna, łatwa w naprawach i w miarę oszczędna. Zużywa średnio ok. 7 litrów paliwa na każde 100 kilometrów. Do charakteru auta bardziej pasują jednostki 1.4 Turbo (120 i 155 KM). Podobnie jak podstawowa jednostka są dosyć proste w serwisowaniu, a przy tym dają wiele przyjemności z jazdy spalając średnio ok. 8,5 – 9 l/100km. Warto nadmienić, że wersja 120-konna wyposażona była w fabryczną instalację LPG. W 2010 koncern Fiata wprowadził do oferty silniki benzynowe 1.4 w technologii MultiAir. Technologia ta polega na hydraulicznym sterowaniu zaworami ssącymi zamiast zwykłych wałków rozrządu. Obsługa techniczna tego typu silników jest skomplikowana i obecnie w przypadku awarii jedynym wyjściem jest wizyta w ASO. W 2011 roku do gamy dołączyła 2-cylindrowa 0.9 TwinAir. Silnik ten wyposażony jest w turbosprężarkę i system sterowania zaworami MultiAir. Dźwięk wydawany przez jednostkę przypomina nieco stłumiony odgłos wydobywający się z Fiata 126p. Jednostka cechuje się przyzwoitymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. W trasie przy oszczędnej jeździe auto zużyje ok. 4,5 litra benzyny. W mieście będzie to ok. 7 litrów.

Gama silników Diesla:

Silnik

Pojemność [cm3]

Moc [KM]

Czas przyspieszenia 0-100 km/h [s]

Prędkość maksymalna [km/h]

1.3 JTDm

1248

95

11,6

180

1.6 JTDm

1598

120

9,9

198

REKLAMA

Obie jednostki wysokoprężne są godne polecenia. Mniejsza znana jest między innymi z Fiata Grande Punto i Opla Corsy. Łączona jest z 5-biegową manualną skrzynią. Średnie spalanie to zaledwie 4,5 l/100 km. Większa jednostka będzie lepszym wyporem jeśli często wyjeżdżamy na drogi krajowe. Zestawiona została z 6-stopniową skrzynią, co zapewnia niższy hałas we wnętrzu pojazdu. Spalanie jest niewiele większe niż w przypadku mniejszej jednostki i wynosi średnio 5 litrów/100 km. Warto wybrać większą jednostkę ze względu na zdecydowanie lepsze osiągi.

Zawieszenie auta konstrukcyjnie jest identyczne jak w produkcie Fiata. Z przodu pracuje układ McPhersona, natomiast z tyłu belka skrętna. Zawieszenie zostało zestrojone sztywno, co wpływa na pewne prowadzenie. Twardość zawieszenia negatywnie odbija się na kierowcy podczas ruchu typowo miejskiego.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie w każdej wersji silnikowej systemu DNA zmieniającego nastawy silnika, układu kierowniczego oraz kontroli trakcji. DNA to skrót od Dynamic-Normal-All Wheather. Rozczarowani będą kierowcy, którzy będą doszukiwać się wyraźnego wpływu na dynamikę i komfort jazdy w słabszych wersjach silnikowych – tam różnice są znikome. W przypadku mocnych jednostek turbodoładowanych wpływ systemu na precyzję prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy zwiększa się.

Oprócz manualnej 5-cio i 6-cio stopniowej skrzyni biegów dostępna była także skrzynia dwusprzęgłowa (wyposażona w 2 suche sprzęgła). Jest to konstrukcja porównywalna do DSG z koncernu VAG. Na rynku jest niewiele aut wyposażonych w ten rodzaj przekładni, dlatego ciężko określić jej trwałość i ewentualne koszty usunięcia usterki.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

 Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – usterki

Alfa Romeo MiTo jest zapewne pierwszym autem marki o tak wysokiej niezawodności i przystępnych kosztach serwisowania. Usterki są niemal identyczne jak w przypadku Fiata Grande Punto. Podstawowe jednostki benzynowe nie sprawiają problemów eksploatacyjnych. Bardziej problematyczne mogą być jednostki turbodoładowane oraz z systemem MutliAir. Zawieszenie jest trwałe, a elementy wspólne z Grande Punto co obniża koszty. Użytkownicy skarżą się na lakier nie najlepszej jakości, niesolidne wykonanie wnętrza, piszczące hamulce. Trzeba jednak zaznaczyć, że te przypadłości nie dotyczą każdego modelu.

Ceny wybranych części:

  • Silentblock wahacza – od 30 do 50 zł
  • Wahacz – od 200 do – 550 zł
  • Amortyzator przedni – od 300 zł
  • Amortyzator tylny – od 250 zł
  • Tarcza hamulcowa przednia – od 220 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna – od 160 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 100 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – podsumowanie

Alfa Romeo MiTo, podobnie jak modele 159 i Giulietta, stanowi nowy rozdział w historii włoskiego producenta. Poza oczywistą zaletą wszystkich „Alf” – wyglądem, jest także autem całkiem solidnie zbudowanym. Dzieląc dużo podzespołów z Fiatem Grande Punto nie należy obawiać się wysokich kosztów utrzymania. Pod warunkiem wybrania odpowiedniej wersji silnikowej. Polecane są oba silniki Diesla oraz turbodoładowane motory o pojemności 1,4 litra (120 i 155 KM). Zapewniają świetne osiągi i są dosyć oszczędne. Przy tym nie sprawiają takich problemów serwisowych jak silniki wyposażone w technologię MutliAir. Zupełną nowością rynkową jest silnik 0.9 TwinAir, stąd ciężko cokolwiek powiedzieć o jego awaryjności. Używaną Alfę Romeo MiTo z początku produkcji możemy kupić już za 25 – 28 tys. zł (wersja 1.4 78 KM). Najtańsze egzemplarze wysokoprężne kosztują ok. 30 tys. zł.

Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA