Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - 2018) – usterki
REKLAMA
REKLAMA
W 2008 roku Alfa Romeo wprowadziła do sprzedaży pierwszy w historii marki samochód segmentu B. Nazwa MiTo pochodzi od Milano – miasta, w którym model zaprojektowano oraz Torino – miejsca produkcji. Na rynku mała Alfa rywalizuje z Mini i Audi A1.
REKLAMA
Zobacz też: Alfa Romeo MiTo – którą wybrać? Poradnik kupującego
Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze
Pierwszy kontakt z małą Alfą wywołuje uśmiech na twarzy. Auto zostało zgrabnie zaprojektowane. Obok charakterystycznego „grilla” w oczy rzucają się światła. Przód MiTo można porównać do uśmiechniętej buzi. Wizerunek psuje, do czego fani Alfy Romeo zdążyli się już przyzwyczaić, przednia tablica rejestracyjna umieszczona niesymetrycznie po stronie kierowcy. Tył auta nawiązuje do przedniej części karoserii. Okrągłe reflektory w „chromowanych” oprawkach nadają dynamicznego kształtu i jednocześnie sprawiają, że auto wygląda elegancko. MiTo bazuje na rozwiązaniach technicznych Fiata Grande Punto. Auta posiadają identyczny rozkład osi wynoszący 251 cm. Alfa jest dłuższa od Fiata o 3 cm. Pojemność bagażnika wynosi 270 litrów. Fotele można złożyć uzyskując blisko 1m3 przestrzeni bagażowej. Warto wspomnieć, że nadwozie w odróżnieniu od Grande Punto występuje jedynie w wersji 3-drzwiowej. Wnętrze auta na tle klasowych konkurentów wygląda bardzo ciekawie, ale można mieć mieszane uczucia co do jakości wykonania. Z jednej strony producent zadbał o najmniejsze detale, z drugiej jednak strony nie ustrzegł się tego co zarzuca się włoskim produktom od wielu lat – przeciętnej jakości spasowania elementów. Mimo, że auto wielkościowo nie różni się od modelu Grande Punto, ma charakter bardziej life stylowy. Z przodu wygodnie usiądą 2 dorosłe osoby, z tyłu miejsca zostanie wyłącznie dla niewysokich osób. Wyposażenia auta w podstawowej wersji (Junior) obejmowało: ABS z EBD, poduszki i kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy. Na rynku dostępnych jest wiele dobrze wyposażonych egzemplarzy zawierających: system stabilizacji toru jazdy, kierownicę i drążek zmiany biegów obszyte skórą, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, elektrycznie podnoszone szyby, klimatyzację automatyczną, reflektory bi-ksenonowe, czujniki parkowania, tempomat czy nawigację.
Zobacz też: Używane MINI: opis modelu
Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – technika
W MiTo, w zależności od rocznika, montowano następujące silniki Benzynowe:
Silnik |
Pojemność [cm3] |
Moc [KM] |
Czas przyspieszenia 0-100 km/h [s] |
Prędkość maksymalna [km/h] |
1.4 |
1368 |
78 |
12,3 |
175 |
1.4 MultiAir |
1368 |
105 |
10,7 |
187 |
1.4 Turbo 120 |
1368 |
120 |
8,8 |
198 |
1.4 MultiAir TB |
1368 |
135 |
8,4 |
207 |
1.4 Turbo |
1368 |
155 |
8,0 |
215 |
1.4 MultiAir QV |
1368 |
170 |
7,5 |
219 |
Podstawowa jednostki o pojemności 1,4 litra o mocy 78 KM jest dobrą propozycją jedynie dla osób o spokojnym usposobieniu. Mała moc nie pasuje do dynamicznego wizerunku auta. Jednostka jest solidna, łatwa w naprawach i w miarę oszczędna. Zużywa średnio ok. 7 litrów paliwa na każde 100 kilometrów. Do charakteru auta bardziej pasują jednostki 1.4 Turbo (120 i 155 KM). Podobnie jak podstawowa jednostka są dosyć proste w serwisowaniu, a przy tym dają wiele przyjemności z jazdy spalając średnio ok. 8,5 – 9 l/100km. Warto nadmienić, że wersja 120-konna wyposażona była w fabryczną instalację LPG. W 2010 koncern Fiata wprowadził do oferty silniki benzynowe 1.4 w technologii MultiAir. Technologia ta polega na hydraulicznym sterowaniu zaworami ssącymi zamiast zwykłych wałków rozrządu. Obsługa techniczna tego typu silników jest skomplikowana i obecnie w przypadku awarii jedynym wyjściem jest wizyta w ASO. W 2011 roku do gamy dołączyła 2-cylindrowa 0.9 TwinAir. Silnik ten wyposażony jest w turbosprężarkę i system sterowania zaworami MultiAir. Dźwięk wydawany przez jednostkę przypomina nieco stłumiony odgłos wydobywający się z Fiata 126p. Jednostka cechuje się przyzwoitymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. W trasie przy oszczędnej jeździe auto zużyje ok. 4,5 litra benzyny. W mieście będzie to ok. 7 litrów.
Gama silników Diesla:
Silnik |
Pojemność [cm3] |
Moc [KM] |
Czas przyspieszenia 0-100 km/h [s] |
Prędkość maksymalna [km/h] |
1.3 JTDm |
1248 |
95 |
11,6 |
180 |
1.6 JTDm |
1598 |
120 |
9,9 |
198 |
REKLAMA
Obie jednostki wysokoprężne są godne polecenia. Mniejsza znana jest między innymi z Fiata Grande Punto i Opla Corsy. Łączona jest z 5-biegową manualną skrzynią. Średnie spalanie to zaledwie 4,5 l/100 km. Większa jednostka będzie lepszym wyporem jeśli często wyjeżdżamy na drogi krajowe. Zestawiona została z 6-stopniową skrzynią, co zapewnia niższy hałas we wnętrzu pojazdu. Spalanie jest niewiele większe niż w przypadku mniejszej jednostki i wynosi średnio 5 litrów/100 km. Warto wybrać większą jednostkę ze względu na zdecydowanie lepsze osiągi.
Zawieszenie auta konstrukcyjnie jest identyczne jak w produkcie Fiata. Z przodu pracuje układ McPhersona, natomiast z tyłu belka skrętna. Zawieszenie zostało zestrojone sztywno, co wpływa na pewne prowadzenie. Twardość zawieszenia negatywnie odbija się na kierowcy podczas ruchu typowo miejskiego.
Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie w każdej wersji silnikowej systemu DNA zmieniającego nastawy silnika, układu kierowniczego oraz kontroli trakcji. DNA to skrót od Dynamic-Normal-All Wheather. Rozczarowani będą kierowcy, którzy będą doszukiwać się wyraźnego wpływu na dynamikę i komfort jazdy w słabszych wersjach silnikowych – tam różnice są znikome. W przypadku mocnych jednostek turbodoładowanych wpływ systemu na precyzję prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy zwiększa się.
Oprócz manualnej 5-cio i 6-cio stopniowej skrzyni biegów dostępna była także skrzynia dwusprzęgłowa (wyposażona w 2 suche sprzęgła). Jest to konstrukcja porównywalna do DSG z koncernu VAG. Na rynku jest niewiele aut wyposażonych w ten rodzaj przekładni, dlatego ciężko określić jej trwałość i ewentualne koszty usunięcia usterki.
Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka
Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – usterki
Alfa Romeo MiTo jest zapewne pierwszym autem marki o tak wysokiej niezawodności i przystępnych kosztach serwisowania. Usterki są niemal identyczne jak w przypadku Fiata Grande Punto. Podstawowe jednostki benzynowe nie sprawiają problemów eksploatacyjnych. Bardziej problematyczne mogą być jednostki turbodoładowane oraz z systemem MutliAir. Zawieszenie jest trwałe, a elementy wspólne z Grande Punto co obniża koszty. Użytkownicy skarżą się na lakier nie najlepszej jakości, niesolidne wykonanie wnętrza, piszczące hamulce. Trzeba jednak zaznaczyć, że te przypadłości nie dotyczą każdego modelu.
Ceny wybranych części:
- Silentblock wahacza – od 30 do 50 zł
- Wahacz – od 200 do – 550 zł
- Amortyzator przedni – od 300 zł
- Amortyzator tylny – od 250 zł
- Tarcza hamulcowa przednia – od 220 zł
- Tarcza hamulcowa tylna – od 160 zł
- Klocki hamulcowe przednie – od 100 zł
- Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł
Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna
Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – podsumowanie
Alfa Romeo MiTo, podobnie jak modele 159 i Giulietta, stanowi nowy rozdział w historii włoskiego producenta. Poza oczywistą zaletą wszystkich „Alf” – wyglądem, jest także autem całkiem solidnie zbudowanym. Dzieląc dużo podzespołów z Fiatem Grande Punto nie należy obawiać się wysokich kosztów utrzymania. Pod warunkiem wybrania odpowiedniej wersji silnikowej. Polecane są oba silniki Diesla oraz turbodoładowane motory o pojemności 1,4 litra (120 i 155 KM). Zapewniają świetne osiągi i są dosyć oszczędne. Przy tym nie sprawiają takich problemów serwisowych jak silniki wyposażone w technologię MutliAir. Zupełną nowością rynkową jest silnik 0.9 TwinAir, stąd ciężko cokolwiek powiedzieć o jego awaryjności. Używaną Alfę Romeo MiTo z początku produkcji możemy kupić już za 25 – 28 tys. zł (wersja 1.4 78 KM). Najtańsze egzemplarze wysokoprężne kosztują ok. 30 tys. zł.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.