REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - 2018) – usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Jakubiec
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Używana Alfa Romeo MiTo jest ciekawą propozycją rynkową dla osób szukających stylowego auta miejskiego. Dzieląc wiele podzespołów z Fiatem Grande Punto mała Alfa zapewnia przystępne koszty eksploatacji, dając przy tym nieporównywalnie więcej przyjemności z użytkowania…

W 2008 roku Alfa Romeo wprowadziła do sprzedaży pierwszy w historii marki samochód segmentu B. Nazwa MiTo pochodzi od Milano – miasta, w którym model zaprojektowano oraz Torino – miejsca produkcji. Na rynku mała Alfa rywalizuje z Mini i Audi A1.

REKLAMA

Zobacz też: Alfa Romeo MiTo – którą wybrać? Poradnik kupującego

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Pierwszy kontakt z małą Alfą wywołuje uśmiech na twarzy. Auto zostało zgrabnie zaprojektowane. Obok charakterystycznego „grilla” w oczy rzucają się światła. Przód MiTo można porównać do uśmiechniętej buzi. Wizerunek psuje, do czego fani Alfy Romeo zdążyli się już przyzwyczaić, przednia tablica rejestracyjna umieszczona niesymetrycznie po stronie kierowcy. Tył auta nawiązuje do przedniej części karoserii. Okrągłe reflektory w „chromowanych” oprawkach nadają dynamicznego kształtu i jednocześnie sprawiają, że auto wygląda  elegancko. MiTo bazuje na rozwiązaniach technicznych Fiata Grande Punto. Auta posiadają identyczny rozkład osi wynoszący 251 cm. Alfa jest dłuższa od Fiata o 3 cm. Pojemność bagażnika wynosi 270 litrów. Fotele można złożyć uzyskując blisko 1m3 przestrzeni bagażowej. Warto wspomnieć, że nadwozie w odróżnieniu od Grande Punto występuje jedynie w wersji 3-drzwiowej. Wnętrze auta na tle klasowych konkurentów wygląda bardzo ciekawie, ale można mieć mieszane uczucia co do jakości wykonania. Z jednej strony producent zadbał o najmniejsze detale, z drugiej jednak strony nie ustrzegł się tego co zarzuca się włoskim produktom od wielu lat – przeciętnej jakości spasowania elementów. Mimo, że auto wielkościowo nie różni się od modelu Grande Punto, ma charakter bardziej life stylowy. Z przodu wygodnie usiądą 2 dorosłe osoby, z tyłu miejsca zostanie wyłącznie dla niewysokich osób. Wyposażenia auta w podstawowej wersji (Junior) obejmowało: ABS z EBD, poduszki i kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy. Na rynku dostępnych jest wiele dobrze wyposażonych egzemplarzy zawierających: system stabilizacji toru jazdy, kierownicę i drążek zmiany biegów obszyte skórą, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, elektrycznie podnoszone szyby, klimatyzację automatyczną, reflektory bi-ksenonowe, czujniki parkowania, tempomat czy nawigację.

Zobacz też: Używane MINI: opis modelu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – technika

W MiTo, w zależności od rocznika, montowano następujące silniki Benzynowe:

Silnik

Pojemność [cm3]

Moc [KM]

Czas przyspieszenia 0-100 km/h [s]

Prędkość maksymalna [km/h]

1.4

1368

78

12,3

175

1.4 MultiAir

1368

105

10,7

187

1.4 Turbo 120

1368

120

8,8

198

1.4 MultiAir TB

1368

135

8,4

207

1.4 Turbo

1368

155

8,0

215

1.4 MultiAir QV

1368

170

7,5

219

Podstawowa jednostki o pojemności 1,4 litra o mocy 78 KM jest dobrą propozycją jedynie dla osób o spokojnym usposobieniu. Mała moc nie pasuje do dynamicznego wizerunku auta. Jednostka jest solidna, łatwa w naprawach i w miarę oszczędna. Zużywa średnio ok. 7 litrów paliwa na każde 100 kilometrów. Do charakteru auta bardziej pasują jednostki 1.4 Turbo (120 i 155 KM). Podobnie jak podstawowa jednostka są dosyć proste w serwisowaniu, a przy tym dają wiele przyjemności z jazdy spalając średnio ok. 8,5 – 9 l/100km. Warto nadmienić, że wersja 120-konna wyposażona była w fabryczną instalację LPG. W 2010 koncern Fiata wprowadził do oferty silniki benzynowe 1.4 w technologii MultiAir. Technologia ta polega na hydraulicznym sterowaniu zaworami ssącymi zamiast zwykłych wałków rozrządu. Obsługa techniczna tego typu silników jest skomplikowana i obecnie w przypadku awarii jedynym wyjściem jest wizyta w ASO. W 2011 roku do gamy dołączyła 2-cylindrowa 0.9 TwinAir. Silnik ten wyposażony jest w turbosprężarkę i system sterowania zaworami MultiAir. Dźwięk wydawany przez jednostkę przypomina nieco stłumiony odgłos wydobywający się z Fiata 126p. Jednostka cechuje się przyzwoitymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. W trasie przy oszczędnej jeździe auto zużyje ok. 4,5 litra benzyny. W mieście będzie to ok. 7 litrów.

Gama silników Diesla:

Silnik

Pojemność [cm3]

Moc [KM]

Czas przyspieszenia 0-100 km/h [s]

Prędkość maksymalna [km/h]

1.3 JTDm

1248

95

11,6

180

1.6 JTDm

1598

120

9,9

198

REKLAMA

Obie jednostki wysokoprężne są godne polecenia. Mniejsza znana jest między innymi z Fiata Grande Punto i Opla Corsy. Łączona jest z 5-biegową manualną skrzynią. Średnie spalanie to zaledwie 4,5 l/100 km. Większa jednostka będzie lepszym wyporem jeśli często wyjeżdżamy na drogi krajowe. Zestawiona została z 6-stopniową skrzynią, co zapewnia niższy hałas we wnętrzu pojazdu. Spalanie jest niewiele większe niż w przypadku mniejszej jednostki i wynosi średnio 5 litrów/100 km. Warto wybrać większą jednostkę ze względu na zdecydowanie lepsze osiągi.

Zawieszenie auta konstrukcyjnie jest identyczne jak w produkcie Fiata. Z przodu pracuje układ McPhersona, natomiast z tyłu belka skrętna. Zawieszenie zostało zestrojone sztywno, co wpływa na pewne prowadzenie. Twardość zawieszenia negatywnie odbija się na kierowcy podczas ruchu typowo miejskiego.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie w każdej wersji silnikowej systemu DNA zmieniającego nastawy silnika, układu kierowniczego oraz kontroli trakcji. DNA to skrót od Dynamic-Normal-All Wheather. Rozczarowani będą kierowcy, którzy będą doszukiwać się wyraźnego wpływu na dynamikę i komfort jazdy w słabszych wersjach silnikowych – tam różnice są znikome. W przypadku mocnych jednostek turbodoładowanych wpływ systemu na precyzję prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy zwiększa się.

Oprócz manualnej 5-cio i 6-cio stopniowej skrzyni biegów dostępna była także skrzynia dwusprzęgłowa (wyposażona w 2 suche sprzęgła). Jest to konstrukcja porównywalna do DSG z koncernu VAG. Na rynku jest niewiele aut wyposażonych w ten rodzaj przekładni, dlatego ciężko określić jej trwałość i ewentualne koszty usunięcia usterki.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

 Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – usterki

Alfa Romeo MiTo jest zapewne pierwszym autem marki o tak wysokiej niezawodności i przystępnych kosztach serwisowania. Usterki są niemal identyczne jak w przypadku Fiata Grande Punto. Podstawowe jednostki benzynowe nie sprawiają problemów eksploatacyjnych. Bardziej problematyczne mogą być jednostki turbodoładowane oraz z systemem MutliAir. Zawieszenie jest trwałe, a elementy wspólne z Grande Punto co obniża koszty. Użytkownicy skarżą się na lakier nie najlepszej jakości, niesolidne wykonanie wnętrza, piszczące hamulce. Trzeba jednak zaznaczyć, że te przypadłości nie dotyczą każdego modelu.

Ceny wybranych części:

  • Silentblock wahacza – od 30 do 50 zł
  • Wahacz – od 200 do – 550 zł
  • Amortyzator przedni – od 300 zł
  • Amortyzator tylny – od 250 zł
  • Tarcza hamulcowa przednia – od 220 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna – od 160 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 100 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – podsumowanie

Alfa Romeo MiTo, podobnie jak modele 159 i Giulietta, stanowi nowy rozdział w historii włoskiego producenta. Poza oczywistą zaletą wszystkich „Alf” – wyglądem, jest także autem całkiem solidnie zbudowanym. Dzieląc dużo podzespołów z Fiatem Grande Punto nie należy obawiać się wysokich kosztów utrzymania. Pod warunkiem wybrania odpowiedniej wersji silnikowej. Polecane są oba silniki Diesla oraz turbodoładowane motory o pojemności 1,4 litra (120 i 155 KM). Zapewniają świetne osiągi i są dosyć oszczędne. Przy tym nie sprawiają takich problemów serwisowych jak silniki wyposażone w technologię MutliAir. Zupełną nowością rynkową jest silnik 0.9 TwinAir, stąd ciężko cokolwiek powiedzieć o jego awaryjności. Używaną Alfę Romeo MiTo z początku produkcji możemy kupić już za 25 – 28 tys. zł (wersja 1.4 78 KM). Najtańsze egzemplarze wysokoprężne kosztują ok. 30 tys. zł.

Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo MiTo Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA