REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz Sprinter - historia modelu

mercedes sprinter fot. Mercedes
mercedes sprinter fot. Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Legendarny dostawczy model Mercedes-Benz - Sprinter, kończy 20 lat. Pierwsze egzemplarze opuściły taśmy montażowe 23 stycznia 1995 r., jak jest jego historia?

Pierwsza generacja Sprintera

REKLAMA

Pierwsze Sprintery wprowadziły ponadczasowe wzornictwo „dostawczaków” z krótkim przodem i przestronną kabiną. Innowacją była również zmiana wprowadzająca turbo diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 122KM - jak na ówczesne standardy nie przekraczające 80 KM - rozwiązanie to gwarantowało jednocześnie niski poziom spalania. Model jest uosobieniem przysłowiowej „niemieckiej doskonałości”, do dziś europejskie serie produkowane są tylko w tym kraju. Sprinter był pierwszym samochodem użytkowym, w którym stosowano ABS, hamulce tarczowe i automatyczny system hamowania różnicowego. Początkowo w standardzie wprowadzano 5-cio biegową skrzynię ręczną, później w ofercie Mercedesa pojawiła się również wersja z  4-biegowym automatem  z konwerterem.  Automatyczna skrzynia biegów w samochodzie dostawczym to był absolutny ewenement. Do dziś oprócz marki Mercedes tylko jeden producent na rynku oferuje taka skrzynie. Automat to nie tylko wygoda ale również bezpieczeństwo gdyż w dużym stopniu wykonuje on funkcje retardera ograniczając prędkość zjazdu w górach, co ma duże znaczenie przy jeździe z ładunkiem.

REKLAMA

- Pierwsze Sprintery  zrewolucjonizowały segment aut dostawczych. Chociaż model ma już 20 lat i doczekał się kilku wersji, to nadal w branży stosuje się określenie „klasa sprintera” dla każdego samochodu użytkowego wysokiej klasy – mówi dyrektor Grzegorz Rogalewicz  z salonu Mercedes-Benz Warszawa.

Jak na lata 90., Sprinter wyróżniał się również aerodynamicznym kształtem ograniczającym zużycie paliwa, bardzo przestronną kabiną oraz funkcjonalnym wnętrzem.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Systemy elektroniczne zastosowane w Sprinterze najnowszej generacji

REKLAMA

Spirnter nadal pozostaje liderem segmentu użytkowych samochodów. Ostatnia wersja debiutująca w 2013 roku nadal należy do czołówki vanów na świecie pod względem popularności. Sprinter doceniony za ekonomię jazdy i bezpieczeństwo przez ostatnie 20 lat rozwijał technologię gwarantującą wysokie standardy. Systemy w rodzaju Collision Prevention Assist czy standardowy asystent bocznego wiatru odpowiadają za kontynuację wyznaczania wzorców bezpieczeństwa dla całego segmentu. Pierwszy z nich odpowiada za zabezpieczenie sytuacji, w której kierowca odwróci uwagę od drogi. Wówczas system dzięki sygnalizacji wizualnej i dźwiękowej ostrzeże o niebezpieczeństwie i automatycznie przygotuje adaptacyjnego asystenta układu hamulcowego do bezpiecznego zatrzymania w określonym punkcie. Drugi system pozwala nie tylko utrzymać pojazd we właściwym torze jazdy, ale sprzyja również poczuciu komfortu i bezpieczeństwa. Ekonomię jazdy gwarantuje uznana jakość Mercedesa. W zależności od wybranej wersji furgonu spalanie utrzymuje się na poziomie 8-9 litrów oleju napędowego przy mocy od 95 do 190 KM lub 7,2 litra przy mocy 129 lub 163 KM w wersji kombi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co przysparza Sprinterowi tak dużą rzeszę zwolenników to zróżnicowanie zabudowy. Współczesne warianty pozwalają na indywidualną konfigurację  czterech podstawowych typów: furgon, kombi, z podwoziem do zabudowy i skrzynią ładunkową. Każdy z nich charakteryzuje określony system doboru silnika, długości przestrzeni ładunkowej, wysokości dachu, rozstawu osi czy masy całkowitej oraz wyposażenia. W przypadku samochodu dostawczego należy wziąć też pod uwagę pakiety oferowane przez dealera. Sprinter w standardzie daje dostęp do aktywnego systemu serwisowania Assyst, gdzie w wariantach z silnikiem wysokoprężnym elastyczne przebiegi międzyprzeglądowe wydłużono do 60 tys.  km.

- Kupując  auto dla firmy przedsiębiorca musi podejmować decyzję w oparciu o przewidywalne przyszłe koszty miesięczne oraz o wartość jaką uzyska się ze sprzedaży Sprintera po okresie  użytkowania, czyli tak zwane TCO-Total Cost of Ownership – Całkowite Koszty  Użytkowania. Koszty paliwa są jednymi z najniższych w klasie, podobnie koszty przeglądów, dzięki długim odstępom czasu pomiędzy nimi i niezawodności rozwiązań technicznych są niskie i łatwe do skalkulowania największą jednak niespodzianką są wartości odkupu i łatwość z jaką sprzedaje się Sprintera. Dość powiedzieć, iż na znanym portalu Otomoto, specjalizującym się w tematyce samochodów używanych, hasłem po którym najczęściej użytkownicy wyszukują auta dostawcze jest właśnie „Sprinter” – dodaje Marek Jurszo, kierownik floty z salonu Mercedes Benz Warszawa. 

Zobacz też: Test Mercedes C250 4Matic: Bez gwiazdy nie ma jazdy

Lider dostaw i transportu

Sprintery do dziś dominują na drogach. Wozi się nimi praktycznie wszystko, niezależnie od tras krajowych czy międzynarodowych. Bogate zróżnicowanie wersji, ekonomii i bezpieczeństwa jazdy oraz uznana niezawodność są głównym powodem zainteresowania tym modelem. Doceniają to nie tylko przedsiębiorcy, ale również służby. Sprinter dominuje wśród mikrobusów wykorzystywanych przez polską policję, która od 2 lat eksploatuje ponad 600 egzemplarzy tego auta. Podobnie obraz marki rysuje się w przypadkach zastosowania Sprinterów jako ambulansów. Częste wyjazdy w trudny teren, duże przeciążanie samochodu, prędkość , gwałtowne manewry czy przyspieszenia – to wszystko nie raz decyduje o życiu lub śmierci pacjenta. Sprinter, szczególnie w wersji 4x4, jest więc modelem dedykowanym wszędzie tam, gdzie inne auta dostawcze się nie sprawdzają. Wysoka odporność na bardzo duże przebiegi, jak np. w przypadku mikrobusów gdzie rocznie mogą sięgać nawet 150 tys km., powodują, że trudno dostrzec na ulicach busy podmiejskie innej marki niż MB.  Przedsiębiorcy wykorzystujący auta dostawcze do transportu towaru będą jednak bardziej zainteresowani istotą tego auta, czyli przestrzenią ładunkową. Kubatura Sprintera, w zależności od wariantu, jest nie tylko bardzo wysoka, ale charakteryzuje się zestawem inteligentnych rozwiązań ułatwiających ładunek i rozładunek. Dopuszczalna masa całkowita waha się od 3 do 5 ton, w zależności czy wybierzemy jedną z czterech dostępnych długości nadwozia i trzech wysokości dachu. Przedłużona wersja furgonu z podwyższonym dachem daje przestrzeń ładunkową o łącznej powierzchni 10,5 m3 przy długości wynoszącej 326.5cm, szerokości 178 cm i wysokości 182 cm, wzrastającej w tyle pojazdu do 194 cm. Ładowność tej wersji to aż 1113 kg przy masie całkowitej 2387 kg. Połączenie tak dużej ładowności z legendarną niezawodnością Mercedesa skutkuje wykorzystaniem Sprintera do przewozu takich ładunków, które muszą być transportowane szybko i stabilnie jak np. świeże kwiaty czy pieczywo muszące nie raz pokonać długie dystanse w bardzo krótkim czasie. Dla spedytorów chcących spać spokojnie salony oferują również długoterminowy program mobilności Mobilo Van do 30 lat bez limitów przebiegu uzależniony od regularnego serwisowania w autoryzowanym serwisie MB. Hurtownicy nie zapominają też o innym aspekcie dodatkowym - zajeżdżając z towarem autem z charakterystyczną gwiazdą na masce każdy klient od razu ma lepsze skojarzenia z firmą. Prezencja została uwzględniona również przez producenta, który w najnowszym modelu umieścił w standardzie w pełni wykonane zabezpieczenie antykorozyjne. Wszystkie lakiery ,nawet akrylowe, posiadają dodatkową warstwę ochronną w postaci lakieru bezbarwnego . Zapewnia to ochronę przed rdzą na wiele lat, której według niektórych brakowało w poprzedniej wersji Sprintera. Niezależnie od rodzaju przewożonego ładunku, czy to pasażerów czy towaru, kluczowym elementem decydującym o kosztach eksploatacji będzie spalanie. Według producenta Sprinter średnio zużywa 6,3l na 100 km, ale w organizowanych prze MB w 2014 roku konkursach na ekonomiczną jazdę dla zawodowych kierowców najlepsi uzyskiwali wyniki rzędu 4,6-4,8l na 100km. W przypadku przewozu osób, a nie towaru, szczególnie ważne muszą być systemy bezpieczeństwa. Mercedes jako jedyny oferuje rozwiązania z zakresu asystentów jazdy, jak asystent utrzymania pasa ruchu, biksenonowe reflektory z asystentem świateł drogowych, asystent ruszania pod górę czy systemy komfortu jazdy w rodzaju stabilizatorów osi oraz wzmocnionych amortyzatorów. 

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!

20 lat Sprintera

- Z okazji dwudziestolecia Sprintera prowadzimy akcję 20 tysięcy do Sprintera, gdzie oferujemy przedsiębiorcom rabat w wysokości 20 tys. Zł przeznaczony na zabudowę dostawczą, która musi mieć homologację Mercedes-Benz Polska. Dzięki temu mamy nadzieję dotrzeć do największych sympatyków Sprintera, czyli przedsiębiorców z różnych sektorów – dodaje dyrektor Grzegorz Rogalewicz.

Dostępna w Sprinterach automatyczna skrzynia biegów, dzięki której odciąża się nogę obsługującą sprzęgło, pozwala skupić się na jeździe i manewrach, co może być kluczowym elementem przy prowadzeniu w miejskiej dżungli. Kierowca dzięki wysoko umiejscowionemu fotelowi z hydrauliczną amortyzacją ma nie tylko doskonałą widoczność i poczucie bezpieczeństwa , ale również komfort jazdy nawet na najdłuższych trasach. Wygoda kierowcy i bezpieczeństwo prowadzenia na długich dystansach tak dużego samochodu są niezwykle ważne dla Mercedesa, który udowadnia to od 20 lat istnienia Sprinterów na rynku.


Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz Warszawa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA