Mercedes-Benz Sprinter - historia modelu
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsza generacja Sprintera
REKLAMA
Pierwsze Sprintery wprowadziły ponadczasowe wzornictwo „dostawczaków” z krótkim przodem i przestronną kabiną. Innowacją była również zmiana wprowadzająca turbo diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 122KM - jak na ówczesne standardy nie przekraczające 80 KM - rozwiązanie to gwarantowało jednocześnie niski poziom spalania. Model jest uosobieniem przysłowiowej „niemieckiej doskonałości”, do dziś europejskie serie produkowane są tylko w tym kraju. Sprinter był pierwszym samochodem użytkowym, w którym stosowano ABS, hamulce tarczowe i automatyczny system hamowania różnicowego. Początkowo w standardzie wprowadzano 5-cio biegową skrzynię ręczną, później w ofercie Mercedesa pojawiła się również wersja z 4-biegowym automatem z konwerterem. Automatyczna skrzynia biegów w samochodzie dostawczym to był absolutny ewenement. Do dziś oprócz marki Mercedes tylko jeden producent na rynku oferuje taka skrzynie. Automat to nie tylko wygoda ale również bezpieczeństwo gdyż w dużym stopniu wykonuje on funkcje retardera ograniczając prędkość zjazdu w górach, co ma duże znaczenie przy jeździe z ładunkiem.
REKLAMA
- Pierwsze Sprintery zrewolucjonizowały segment aut dostawczych. Chociaż model ma już 20 lat i doczekał się kilku wersji, to nadal w branży stosuje się określenie „klasa sprintera” dla każdego samochodu użytkowego wysokiej klasy – mówi dyrektor Grzegorz Rogalewicz z salonu Mercedes-Benz Warszawa.
Jak na lata 90., Sprinter wyróżniał się również aerodynamicznym kształtem ograniczającym zużycie paliwa, bardzo przestronną kabiną oraz funkcjonalnym wnętrzem.
Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec
Systemy elektroniczne zastosowane w Sprinterze najnowszej generacji
REKLAMA
Spirnter nadal pozostaje liderem segmentu użytkowych samochodów. Ostatnia wersja debiutująca w 2013 roku nadal należy do czołówki vanów na świecie pod względem popularności. Sprinter doceniony za ekonomię jazdy i bezpieczeństwo przez ostatnie 20 lat rozwijał technologię gwarantującą wysokie standardy. Systemy w rodzaju Collision Prevention Assist czy standardowy asystent bocznego wiatru odpowiadają za kontynuację wyznaczania wzorców bezpieczeństwa dla całego segmentu. Pierwszy z nich odpowiada za zabezpieczenie sytuacji, w której kierowca odwróci uwagę od drogi. Wówczas system dzięki sygnalizacji wizualnej i dźwiękowej ostrzeże o niebezpieczeństwie i automatycznie przygotuje adaptacyjnego asystenta układu hamulcowego do bezpiecznego zatrzymania w określonym punkcie. Drugi system pozwala nie tylko utrzymać pojazd we właściwym torze jazdy, ale sprzyja również poczuciu komfortu i bezpieczeństwa. Ekonomię jazdy gwarantuje uznana jakość Mercedesa. W zależności od wybranej wersji furgonu spalanie utrzymuje się na poziomie 8-9 litrów oleju napędowego przy mocy od 95 do 190 KM lub 7,2 litra przy mocy 129 lub 163 KM w wersji kombi.
To, co przysparza Sprinterowi tak dużą rzeszę zwolenników to zróżnicowanie zabudowy. Współczesne warianty pozwalają na indywidualną konfigurację czterech podstawowych typów: furgon, kombi, z podwoziem do zabudowy i skrzynią ładunkową. Każdy z nich charakteryzuje określony system doboru silnika, długości przestrzeni ładunkowej, wysokości dachu, rozstawu osi czy masy całkowitej oraz wyposażenia. W przypadku samochodu dostawczego należy wziąć też pod uwagę pakiety oferowane przez dealera. Sprinter w standardzie daje dostęp do aktywnego systemu serwisowania Assyst, gdzie w wariantach z silnikiem wysokoprężnym elastyczne przebiegi międzyprzeglądowe wydłużono do 60 tys. km.
- Kupując auto dla firmy przedsiębiorca musi podejmować decyzję w oparciu o przewidywalne przyszłe koszty miesięczne oraz o wartość jaką uzyska się ze sprzedaży Sprintera po okresie użytkowania, czyli tak zwane TCO-Total Cost of Ownership – Całkowite Koszty Użytkowania. Koszty paliwa są jednymi z najniższych w klasie, podobnie koszty przeglądów, dzięki długim odstępom czasu pomiędzy nimi i niezawodności rozwiązań technicznych są niskie i łatwe do skalkulowania największą jednak niespodzianką są wartości odkupu i łatwość z jaką sprzedaje się Sprintera. Dość powiedzieć, iż na znanym portalu Otomoto, specjalizującym się w tematyce samochodów używanych, hasłem po którym najczęściej użytkownicy wyszukują auta dostawcze jest właśnie „Sprinter” – dodaje Marek Jurszo, kierownik floty z salonu Mercedes Benz Warszawa.
Zobacz też: Test Mercedes C250 4Matic: Bez gwiazdy nie ma jazdy
Lider dostaw i transportu
Sprintery do dziś dominują na drogach. Wozi się nimi praktycznie wszystko, niezależnie od tras krajowych czy międzynarodowych. Bogate zróżnicowanie wersji, ekonomii i bezpieczeństwa jazdy oraz uznana niezawodność są głównym powodem zainteresowania tym modelem. Doceniają to nie tylko przedsiębiorcy, ale również służby. Sprinter dominuje wśród mikrobusów wykorzystywanych przez polską policję, która od 2 lat eksploatuje ponad 600 egzemplarzy tego auta. Podobnie obraz marki rysuje się w przypadkach zastosowania Sprinterów jako ambulansów. Częste wyjazdy w trudny teren, duże przeciążanie samochodu, prędkość , gwałtowne manewry czy przyspieszenia – to wszystko nie raz decyduje o życiu lub śmierci pacjenta. Sprinter, szczególnie w wersji 4x4, jest więc modelem dedykowanym wszędzie tam, gdzie inne auta dostawcze się nie sprawdzają. Wysoka odporność na bardzo duże przebiegi, jak np. w przypadku mikrobusów gdzie rocznie mogą sięgać nawet 150 tys km., powodują, że trudno dostrzec na ulicach busy podmiejskie innej marki niż MB. Przedsiębiorcy wykorzystujący auta dostawcze do transportu towaru będą jednak bardziej zainteresowani istotą tego auta, czyli przestrzenią ładunkową. Kubatura Sprintera, w zależności od wariantu, jest nie tylko bardzo wysoka, ale charakteryzuje się zestawem inteligentnych rozwiązań ułatwiających ładunek i rozładunek. Dopuszczalna masa całkowita waha się od 3 do 5 ton, w zależności czy wybierzemy jedną z czterech dostępnych długości nadwozia i trzech wysokości dachu. Przedłużona wersja furgonu z podwyższonym dachem daje przestrzeń ładunkową o łącznej powierzchni 10,5 m3 przy długości wynoszącej 326.5cm, szerokości 178 cm i wysokości 182 cm, wzrastającej w tyle pojazdu do 194 cm. Ładowność tej wersji to aż 1113 kg przy masie całkowitej 2387 kg. Połączenie tak dużej ładowności z legendarną niezawodnością Mercedesa skutkuje wykorzystaniem Sprintera do przewozu takich ładunków, które muszą być transportowane szybko i stabilnie jak np. świeże kwiaty czy pieczywo muszące nie raz pokonać długie dystanse w bardzo krótkim czasie. Dla spedytorów chcących spać spokojnie salony oferują również długoterminowy program mobilności Mobilo Van do 30 lat bez limitów przebiegu uzależniony od regularnego serwisowania w autoryzowanym serwisie MB. Hurtownicy nie zapominają też o innym aspekcie dodatkowym - zajeżdżając z towarem autem z charakterystyczną gwiazdą na masce każdy klient od razu ma lepsze skojarzenia z firmą. Prezencja została uwzględniona również przez producenta, który w najnowszym modelu umieścił w standardzie w pełni wykonane zabezpieczenie antykorozyjne. Wszystkie lakiery ,nawet akrylowe, posiadają dodatkową warstwę ochronną w postaci lakieru bezbarwnego . Zapewnia to ochronę przed rdzą na wiele lat, której według niektórych brakowało w poprzedniej wersji Sprintera. Niezależnie od rodzaju przewożonego ładunku, czy to pasażerów czy towaru, kluczowym elementem decydującym o kosztach eksploatacji będzie spalanie. Według producenta Sprinter średnio zużywa 6,3l na 100 km, ale w organizowanych prze MB w 2014 roku konkursach na ekonomiczną jazdę dla zawodowych kierowców najlepsi uzyskiwali wyniki rzędu 4,6-4,8l na 100km. W przypadku przewozu osób, a nie towaru, szczególnie ważne muszą być systemy bezpieczeństwa. Mercedes jako jedyny oferuje rozwiązania z zakresu asystentów jazdy, jak asystent utrzymania pasa ruchu, biksenonowe reflektory z asystentem świateł drogowych, asystent ruszania pod górę czy systemy komfortu jazdy w rodzaju stabilizatorów osi oraz wzmocnionych amortyzatorów.
Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!
20 lat Sprintera
- Z okazji dwudziestolecia Sprintera prowadzimy akcję 20 tysięcy do Sprintera, gdzie oferujemy przedsiębiorcom rabat w wysokości 20 tys. Zł przeznaczony na zabudowę dostawczą, która musi mieć homologację Mercedes-Benz Polska. Dzięki temu mamy nadzieję dotrzeć do największych sympatyków Sprintera, czyli przedsiębiorców z różnych sektorów – dodaje dyrektor Grzegorz Rogalewicz.
Dostępna w Sprinterach automatyczna skrzynia biegów, dzięki której odciąża się nogę obsługującą sprzęgło, pozwala skupić się na jeździe i manewrach, co może być kluczowym elementem przy prowadzeniu w miejskiej dżungli. Kierowca dzięki wysoko umiejscowionemu fotelowi z hydrauliczną amortyzacją ma nie tylko doskonałą widoczność i poczucie bezpieczeństwa , ale również komfort jazdy nawet na najdłuższych trasach. Wygoda kierowcy i bezpieczeństwo prowadzenia na długich dystansach tak dużego samochodu są niezwykle ważne dla Mercedesa, który udowadnia to od 20 lat istnienia Sprinterów na rynku.
Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz Warszawa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.