REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz Sprinter - historia modelu

mercedes sprinter fot. Mercedes
mercedes sprinter fot. Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Legendarny dostawczy model Mercedes-Benz - Sprinter, kończy 20 lat. Pierwsze egzemplarze opuściły taśmy montażowe 23 stycznia 1995 r., jak jest jego historia?

Pierwsza generacja Sprintera

Pierwsze Sprintery wprowadziły ponadczasowe wzornictwo „dostawczaków” z krótkim przodem i przestronną kabiną. Innowacją była również zmiana wprowadzająca turbo diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 122KM - jak na ówczesne standardy nie przekraczające 80 KM - rozwiązanie to gwarantowało jednocześnie niski poziom spalania. Model jest uosobieniem przysłowiowej „niemieckiej doskonałości”, do dziś europejskie serie produkowane są tylko w tym kraju. Sprinter był pierwszym samochodem użytkowym, w którym stosowano ABS, hamulce tarczowe i automatyczny system hamowania różnicowego. Początkowo w standardzie wprowadzano 5-cio biegową skrzynię ręczną, później w ofercie Mercedesa pojawiła się również wersja z  4-biegowym automatem  z konwerterem.  Automatyczna skrzynia biegów w samochodzie dostawczym to był absolutny ewenement. Do dziś oprócz marki Mercedes tylko jeden producent na rynku oferuje taka skrzynie. Automat to nie tylko wygoda ale również bezpieczeństwo gdyż w dużym stopniu wykonuje on funkcje retardera ograniczając prędkość zjazdu w górach, co ma duże znaczenie przy jeździe z ładunkiem.

REKLAMA

REKLAMA

- Pierwsze Sprintery  zrewolucjonizowały segment aut dostawczych. Chociaż model ma już 20 lat i doczekał się kilku wersji, to nadal w branży stosuje się określenie „klasa sprintera” dla każdego samochodu użytkowego wysokiej klasy – mówi dyrektor Grzegorz Rogalewicz  z salonu Mercedes-Benz Warszawa.

Jak na lata 90., Sprinter wyróżniał się również aerodynamicznym kształtem ograniczającym zużycie paliwa, bardzo przestronną kabiną oraz funkcjonalnym wnętrzem.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

REKLAMA

Systemy elektroniczne zastosowane w Sprinterze najnowszej generacji

Spirnter nadal pozostaje liderem segmentu użytkowych samochodów. Ostatnia wersja debiutująca w 2013 roku nadal należy do czołówki vanów na świecie pod względem popularności. Sprinter doceniony za ekonomię jazdy i bezpieczeństwo przez ostatnie 20 lat rozwijał technologię gwarantującą wysokie standardy. Systemy w rodzaju Collision Prevention Assist czy standardowy asystent bocznego wiatru odpowiadają za kontynuację wyznaczania wzorców bezpieczeństwa dla całego segmentu. Pierwszy z nich odpowiada za zabezpieczenie sytuacji, w której kierowca odwróci uwagę od drogi. Wówczas system dzięki sygnalizacji wizualnej i dźwiękowej ostrzeże o niebezpieczeństwie i automatycznie przygotuje adaptacyjnego asystenta układu hamulcowego do bezpiecznego zatrzymania w określonym punkcie. Drugi system pozwala nie tylko utrzymać pojazd we właściwym torze jazdy, ale sprzyja również poczuciu komfortu i bezpieczeństwa. Ekonomię jazdy gwarantuje uznana jakość Mercedesa. W zależności od wybranej wersji furgonu spalanie utrzymuje się na poziomie 8-9 litrów oleju napędowego przy mocy od 95 do 190 KM lub 7,2 litra przy mocy 129 lub 163 KM w wersji kombi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co przysparza Sprinterowi tak dużą rzeszę zwolenników to zróżnicowanie zabudowy. Współczesne warianty pozwalają na indywidualną konfigurację  czterech podstawowych typów: furgon, kombi, z podwoziem do zabudowy i skrzynią ładunkową. Każdy z nich charakteryzuje określony system doboru silnika, długości przestrzeni ładunkowej, wysokości dachu, rozstawu osi czy masy całkowitej oraz wyposażenia. W przypadku samochodu dostawczego należy wziąć też pod uwagę pakiety oferowane przez dealera. Sprinter w standardzie daje dostęp do aktywnego systemu serwisowania Assyst, gdzie w wariantach z silnikiem wysokoprężnym elastyczne przebiegi międzyprzeglądowe wydłużono do 60 tys.  km.

- Kupując  auto dla firmy przedsiębiorca musi podejmować decyzję w oparciu o przewidywalne przyszłe koszty miesięczne oraz o wartość jaką uzyska się ze sprzedaży Sprintera po okresie  użytkowania, czyli tak zwane TCO-Total Cost of Ownership – Całkowite Koszty  Użytkowania. Koszty paliwa są jednymi z najniższych w klasie, podobnie koszty przeglądów, dzięki długim odstępom czasu pomiędzy nimi i niezawodności rozwiązań technicznych są niskie i łatwe do skalkulowania największą jednak niespodzianką są wartości odkupu i łatwość z jaką sprzedaje się Sprintera. Dość powiedzieć, iż na znanym portalu Otomoto, specjalizującym się w tematyce samochodów używanych, hasłem po którym najczęściej użytkownicy wyszukują auta dostawcze jest właśnie „Sprinter” – dodaje Marek Jurszo, kierownik floty z salonu Mercedes Benz Warszawa. 

Zobacz też: Test Mercedes C250 4Matic: Bez gwiazdy nie ma jazdy

Lider dostaw i transportu

Sprintery do dziś dominują na drogach. Wozi się nimi praktycznie wszystko, niezależnie od tras krajowych czy międzynarodowych. Bogate zróżnicowanie wersji, ekonomii i bezpieczeństwa jazdy oraz uznana niezawodność są głównym powodem zainteresowania tym modelem. Doceniają to nie tylko przedsiębiorcy, ale również służby. Sprinter dominuje wśród mikrobusów wykorzystywanych przez polską policję, która od 2 lat eksploatuje ponad 600 egzemplarzy tego auta. Podobnie obraz marki rysuje się w przypadkach zastosowania Sprinterów jako ambulansów. Częste wyjazdy w trudny teren, duże przeciążanie samochodu, prędkość , gwałtowne manewry czy przyspieszenia – to wszystko nie raz decyduje o życiu lub śmierci pacjenta. Sprinter, szczególnie w wersji 4x4, jest więc modelem dedykowanym wszędzie tam, gdzie inne auta dostawcze się nie sprawdzają. Wysoka odporność na bardzo duże przebiegi, jak np. w przypadku mikrobusów gdzie rocznie mogą sięgać nawet 150 tys km., powodują, że trudno dostrzec na ulicach busy podmiejskie innej marki niż MB.  Przedsiębiorcy wykorzystujący auta dostawcze do transportu towaru będą jednak bardziej zainteresowani istotą tego auta, czyli przestrzenią ładunkową. Kubatura Sprintera, w zależności od wariantu, jest nie tylko bardzo wysoka, ale charakteryzuje się zestawem inteligentnych rozwiązań ułatwiających ładunek i rozładunek. Dopuszczalna masa całkowita waha się od 3 do 5 ton, w zależności czy wybierzemy jedną z czterech dostępnych długości nadwozia i trzech wysokości dachu. Przedłużona wersja furgonu z podwyższonym dachem daje przestrzeń ładunkową o łącznej powierzchni 10,5 m3 przy długości wynoszącej 326.5cm, szerokości 178 cm i wysokości 182 cm, wzrastającej w tyle pojazdu do 194 cm. Ładowność tej wersji to aż 1113 kg przy masie całkowitej 2387 kg. Połączenie tak dużej ładowności z legendarną niezawodnością Mercedesa skutkuje wykorzystaniem Sprintera do przewozu takich ładunków, które muszą być transportowane szybko i stabilnie jak np. świeże kwiaty czy pieczywo muszące nie raz pokonać długie dystanse w bardzo krótkim czasie. Dla spedytorów chcących spać spokojnie salony oferują również długoterminowy program mobilności Mobilo Van do 30 lat bez limitów przebiegu uzależniony od regularnego serwisowania w autoryzowanym serwisie MB. Hurtownicy nie zapominają też o innym aspekcie dodatkowym - zajeżdżając z towarem autem z charakterystyczną gwiazdą na masce każdy klient od razu ma lepsze skojarzenia z firmą. Prezencja została uwzględniona również przez producenta, który w najnowszym modelu umieścił w standardzie w pełni wykonane zabezpieczenie antykorozyjne. Wszystkie lakiery ,nawet akrylowe, posiadają dodatkową warstwę ochronną w postaci lakieru bezbarwnego . Zapewnia to ochronę przed rdzą na wiele lat, której według niektórych brakowało w poprzedniej wersji Sprintera. Niezależnie od rodzaju przewożonego ładunku, czy to pasażerów czy towaru, kluczowym elementem decydującym o kosztach eksploatacji będzie spalanie. Według producenta Sprinter średnio zużywa 6,3l na 100 km, ale w organizowanych prze MB w 2014 roku konkursach na ekonomiczną jazdę dla zawodowych kierowców najlepsi uzyskiwali wyniki rzędu 4,6-4,8l na 100km. W przypadku przewozu osób, a nie towaru, szczególnie ważne muszą być systemy bezpieczeństwa. Mercedes jako jedyny oferuje rozwiązania z zakresu asystentów jazdy, jak asystent utrzymania pasa ruchu, biksenonowe reflektory z asystentem świateł drogowych, asystent ruszania pod górę czy systemy komfortu jazdy w rodzaju stabilizatorów osi oraz wzmocnionych amortyzatorów. 

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!

20 lat Sprintera

- Z okazji dwudziestolecia Sprintera prowadzimy akcję 20 tysięcy do Sprintera, gdzie oferujemy przedsiębiorcom rabat w wysokości 20 tys. Zł przeznaczony na zabudowę dostawczą, która musi mieć homologację Mercedes-Benz Polska. Dzięki temu mamy nadzieję dotrzeć do największych sympatyków Sprintera, czyli przedsiębiorców z różnych sektorów – dodaje dyrektor Grzegorz Rogalewicz.

Dostępna w Sprinterach automatyczna skrzynia biegów, dzięki której odciąża się nogę obsługującą sprzęgło, pozwala skupić się na jeździe i manewrach, co może być kluczowym elementem przy prowadzeniu w miejskiej dżungli. Kierowca dzięki wysoko umiejscowionemu fotelowi z hydrauliczną amortyzacją ma nie tylko doskonałą widoczność i poczucie bezpieczeństwa , ale również komfort jazdy nawet na najdłuższych trasach. Wygoda kierowcy i bezpieczeństwo prowadzenia na długich dystansach tak dużego samochodu są niezwykle ważne dla Mercedesa, który udowadnia to od 20 lat istnienia Sprinterów na rynku.


Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz Warszawa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA