REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mercedes-Benz A200 CDI

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Mercedes-Benz A200 CDI przód
Mercedes-Benz A200 CDI przód
Redakcja

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszą A-Klasą Mercedes-Benz nie pozostawia złudzeń, że wciąż potrafi zrobić pojazd, który skradnie serca młodszego pokolenia kierowców. W recenzji A200 CDI.

Od co najmniej kliku lat Mercedes-Benz nie miał w swojej ofercie modelu samochodu, którym mógłby skuteczniej niż konkurenci przyciągnąć do siebie młodsze pokolenie kierowców. Przy czym bierzemy pod uwagę pojazdy, które kosztują do ok. 200 tys. zł. Legendarny producent usunął się w cień zwłaszcza w segmencie kompaktowych hatchbacków premium, gdzie prym wiodły BMW i Audi.
Ale do czasu. Prezentacji najnowszej generacji A-Klasy towarzyszył szmer zaskoczonych niedowiarków. Producent ze Stuttgartu zaprezentował światu samochód proporcjonalny, okraszony mnogością ostrych linii i profili, doprawiony wyrazistą kolorystyką. Model, który jest w stanie odwrócić uwagę młodszego pokolenia od BMW serii 1, czy Audi A3.

REKLAMA

Zobacz też: Test Peugeot RCZ - potomek legendy!

Test Mercedes-Benz A200 CDI nadwozie

Najnowsza generacja A-Klasy jest dłuższa, niższa i szersza od poprzednika. Optycznie, model wydaje się mniejszy niż jest w rzeczywistości. Najmniejszy Mercedes-Benz mierzy 429,2 cm długości i 269,9 cm rozstawu osi. Dla porównania BMW serii 1 jest dłuższe od A-Klasy o 3,2 cm ale rozstaw osi ma krótszy o 0,9 cm i jest o 1,5 cm węższe. A-Klasa jest też o 1,2 cm wyższa od „Jedynki”.
Projekt nadwozia jest ciekawy i nie powinien zrażać stałych klientów marki. Istotne, że ma duże szansę przyciągnąć nowych. W zależności od konfiguracji niemiecki kompakt może wyglądać bardziej lub mniej sportowo. Wystarczy dokupić obniżone zawieszenie i elementy stylizacji z pakietu AMG, by A-Klasa prezentowała się bardzo efektownie. Kierowcy z konserwatywnym nastawieniem mogą zrezygnować ze sportowych elementów stylizacji i uczynić swoją A-Klasę bardziej elegancką.

Zobacz też: Test VW Scirocco R - anwantuRnik!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Mercedes-Benz A200 CDI wnętrze

Jedną z bolączek kompaktów o sportowym wyglądzie jest fakt, że niewygodnie sie do nich wsiada I z nich wysiada. Projektanci Mercedes-Benz sprawili, że w przypadku nowej A-klasy ten problem nie występuje. Linia dachu jest poprowadzona wystarczająco wysoko, a otwór drzwiowy jest na tyle obszerny, że kierowca ma sporo swobody przy zajmowaniu miejsca.
Przedział pasażerski został wykończony jak na klasę Premium przystało. Przednie fotele są odpowiednio wyprofilowane, a ich siedziska wystarczająco obszerne. Ich zagłówki są zintegrowane z oparciami, co dodaje wnętrzu małego Mercedesa-Benza sportowego sznytu. Najbardziej zwracającym uwagę elementem tablicy przyrządów jest duży, kolorowy wyświetlacz umieszczony na górze konsoli centralnej. Przypomina przyczepiony poziomo tablet. Samo urządzenie jest praktyczne i przejrzyste ale sporej części oglądających auto nie przypadł do gustu. Nam się podoba.

Zobacz też: Test Volvo V40 T5 R-Design

Obsługa kokpitu A-Klasy jest intuicyjna i stanowi dobry przykład na ergonomiczne rozplanowanie. Kierownica ma szeroki zakres regulacji, a jej wieniec jest wygodny w uchwycie.
Jedynym mankamentem z perspektywy kierowcy jest ograniczona widoczność do tyłu choć i ten problem w dużej mierze rozwiązują czujniki i kamera cofania.
Dostęp do tylnej kanapy ułatwiają szeroko otwierane drzwi boczne, przy czym należy pamiętać, że w tylnej części przedziału pasażerskiego wygodnie A-Klasą pojadą co najwyższej dwie dorosłe osoby i to raczej o wzroście do ok. 182 cm. Wyżsi pasażerowie będą mieli niewystarczającą ilość przestrzeni nad głową.

Bagażnik Mercedesa-Benza Klasy A ma 341 l objętości. Patrząc w stronę konkurencji to niedużo, ale jest to wartość wystarczająca, żeby spakować się na dłuższe wakacje we trójkę. Praktyczność przedziału bagażowego podnoszą piąte drzwi i możliwość łatwego powiększenia przestrzeni na bagaże poprzez złożenie części tylnej kanapy bądź demontaż tylnej półki. Z kolei praktyczność obniża stosunkowo wysoki oraz wąski próg załadunku.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG: Powrót króla

Test Mercedes-Benz A200 CDI napęd/układ jezdny

REKLAMA

Jedyną wspólną cechą obecnej generacji A-Klasy z poprzednią (poza nazwą) jest przedni napęd. Egzemplarz, który dostaliśmy do recenzji napędzał czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 136 KM w przedziale 3600-4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm od 1600 do 3000 obr./min.
136 KM nie wydaje się imponującą mocą maksymalną do napędu Mercedes-Benza ważącego 1445 kg. Ale i w tym przypadku najnowsza A-Klasa zaskakuje. Przedział pasażerski został skrupulatnie wyciszony przez co podróżujących A-Klasą nie drażnią mało szlachetne odgłosy pracy silnika Diesla. Co więcej samochód z werwą nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotomierza, a traci nieco impetu dopiero po przekroczeniu ok. 4400 obr./min. Bez względu na to, czy używamy górnych zakresów obrotów, czy poruszamy się z prędkościami znacznie przekraczającymi 100 km/h we wnętrzu A-Klasy z dieslem pod maską jest cicho.

Nie bez znaczenia dla komfortu prowadzenia jest sposób działania dźwigni sześciobiegowej manualnej przekładni. Umiejscowienie drążka jest wygodne, a jego skok krótki i precyzyjny.
Samochód wykazuje niewielką wrażliwość na boczne podmuchy wiatru, a układ kierowniczy z progresywnym wspomaganiem daje kierowcy komfort dokładnego wyczucia toru jazdy pojazdu.
Mimo,  że opisywany egzemplarz został wyposażony w ciężki silnik Diesla A-Klasa zaskoczyła neutralnym zachowaniem i precyzją prowadzenia na szybko pokonywanych ciasnych łukach.
Wielowahaczowe zawieszenie z opcjonalnym pakietem sportowym gwarantowało przewidywalną jazdę nawet na nierównej nawierzchni. Odpowiedni rozkład mas, wyważenie pojazdu sprawiły, że kierowca A-Klasy może czerpać radość z jazdy mimo, że według danych producenta opisywany Mercedes-Benz rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,2 s, co nie jest wynikiem, który sugerowałby dawkę emocji.

Recenzowana A-Klasa, która jak wspomnieliśmy została wyposażona w opcjonalne sportowe zawieszenie i opony o niskim profilu nie jest mistrzem komfortowego pochłaniania nierówności. Wpadając na wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni kierowca i podróżujący z nim pasażerowie odczują twardą pracę zawieszenia niemniej dyskomfort nie jest tak duży, jak w przypadku stricte sportowych wersji kompaktów.
Kierowcy, dla których szczególne znaczenie ma niskie zużycie paliwa będą opisywaną wersją silnikową zachwyceni. Recenzowany Mercedes-Benz zużywał w ruchu miejskim ok. 6,2-6,5 l oleju napędowego na 100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie, z prędkościami do 130 km/h zużycie paliwa spadało do poziomu 5,5 l/100 km.

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Test Mercedes-Benz A200 CDI – podsumowanie

Najnowszą generację Mercedesa-Benza A z poprzednią dzieli przepaść. To dwa kompletnie różne samochody przyciągające odmienne rzesze klientów. Do tej pory motoryzacyjny światek zarzucał niemieckiemu producentowi, że odwrócił się od młodszych klientów i oddał to pole Audi i BMW. Tymczasem sytuacja uległa zmianie. A-Klasa to prestiżowe, doskonale jeżdżące auto, które spełni oczekiwania nie tylko pary z odchowanym potomstwem, ale również młodego małżeństwa z jednym dzieckiem. Jest przyjemne w prowadzeniu, w wersji 200 CDI bardzo oszczędne i jednocześnie prestiżowe. Młode osoby w A-Klasie nie będą wyglądały, jakby pożyczyły samochód od rodziców, a atrakcyjny wygląd i znana marka dodatkowo podkreślą ich styl.
Powyższych zalet i wysokiej jakości wykonania nie da się kupić tanio. Cena A200 CDI rozpoczyna się od ok. 106 tys. zł brutto. Dokupując trochę opcji z listy wyposażenia dodatkowego łatwo w podsumowaniu przekroczyć  kwotę 130 tys. zł. To sporo, ale z drugiej strony Mercedes-Benz nigdy nie zabiegał o zainteresowanie biedniejszej klienteli.

Zobacz też: Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Mercedes-Benz A200 CDI - dane techniczne

Mercedes-Benz A200 CDI 
Typ silnika Turbodiesel
Pojemność  1796 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 136 KM/3600 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm/1600-3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 341 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 429,2/178/143,3 cm
Rozstaw osi 269,9 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2
Zużycie paliwa* 5,3/3,7/4,3 l/100 km
Cena od 106 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Mercedes-Benz A200 CDI ładnie się komponuje z architekturą europejskich miast
Redakcja
Mercedes-Benz A200 CDI przód
Redakcja
Mercedes-Benz A200 CDI ładnie się komponuje z architekturą europejskich miast
Redakcja
Mercedes-Benz A200 CDI - widok z boku
Redakcja
Mercedes-Benz A200 CDI - tył
Redakcja
Mercedes-Benz A200 CDI - przód
Redakcja
Mercedes-Benz A200 CDI bagażnik
Redakcja
Mercedes-Benz A Klasa, wnętrze
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Klasa, wnętrze
Mercedes-Benz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA