Używany Nissan Almera N16 (2000-2006): trzeba zaryzykować
REKLAMA
REKLAMA
W 1999 roku Nissan przedstawił nową wersję swojego udanego, ale jakże mało porywającego modelu jakim była Almera N15. Jej następczyni, czyli Almera N16 była w pierwszym momencie wyraźnym zaskoczeniem dla rynku, bowiem znaczącej poprawie uległ jej wygląd. Niestety kooperacja Nissana z koncernem Renault wyraźnie odbiła się na jakości nowej Almery. Z czasem okazało się, że po japońskiej niezawodności pozostały tylko mgliste wspomnienia, a codzienne "współżycie" z nową Almerą nie jest już tak spokojne jak dawniej.
REKLAMA
Nadwozie Nissana Almery II
Almera N16 debiutowała w dwóch wersjach nadwoziowych: 3- lub 5-drzwiowym hatchbacku. W 2001 roku pojawiła się odmiana sedan. To co łączy wszystkie wersje nadwozia to kłopoty z korozją. Na pewno problem ten uległ znaczącej poprawie w porównaniu do pierwszej generacji Almery, ale nie został rozwiązany do końca. Nadwozie jest ocynkowane, ale rdza atakuje wiele jego elementów. Organizacja zajmująca się badaniem bezpieczeństwa w pojazdach czyli Euro NCAP, oceniła poziom bezpieczeństwa Nissana Almery na cztery gwiazdki (z pięciu możliwych).
Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?
Korozja to jeden z głównych problemów jakie spotkać może właściciel Almery N16. Rdza bardzo często pojawia się:
-na tylnej klapie, zwłaszcza na jej środku, tuż pod krawędzią dolną szyby
-na łączeniu tylnych błotników z progami;
-na przedniej belce tuż pod chłodnicą;
-w okolicach tylnej wycieraczki i tablicy rejestracyjnej;
-na progach auta.
Wnętrze Nissana Almery II
REKLAMA
Almera II-generacji oferuje sporą ilość miejsca zarówno na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie. Oba hatchbacki dysponują identycznym pod względem pojemności bagażnikiem - 328litrów. Sedan oferuje co prawda większy, bo 393-litrowy kufer, ale na tle klasowych rywali wypada słabo(Astra II 460l, Focus I 490l). Deska rozdzielcza jest nowocześnie zaprojektowana, a po modernizacji poprawie uległy materiały z jakiej została wykonana. Jako opcja pojawiła się także nawigacja satelitarna oraz duży wyświetlacz na środku kokpitu. Zegary otrzymały srebrne obwódki, kierownica zyskała nowy kształt, podobnie jak drążek skrzyni biegów. Zmianom uległ także panel do sterowania radiem i nawiewem w centralnej części kokpitu.
Warto poszukać Almery N16 po przeprowadzonym w 2002 roku liftingu. Znaczącej poprawie uległy materiały użyte do wykończenia kabiny. Zniknęły błyszczące plastiki a opcjonalne wyposażenie zostało wzbogacone o automatyczną klimatyzację i nawigację satelitarną.
Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz
Silniki Nissana Almery
Benzynowe
REKLAMA
Duże ryzyko przy zakupie Almery N16 wiąże się z wyborem odpowiedniej jednostki napędowej. Z gamy silników stosowanych dotąd w Almerze, zniknęły niezawodne i dynamiczne silniki benzynowe 1.4 i 1.6. W ich miejsce pojawiły się jednostki 1.5 16V 90KM (ozn. QG15DE) i 1.8 16V 114KM (ozn. QG18DE). Po modernizacji przeprowadzonej w 2002 roku, silniki te zyskały system zmiennych faz rozrządu NVCS (Nissan Valve Timing Control System) a ich moc uległa podwyższeniu (odpowiednio 98KM i 116KM). Zasadniczy problem obu jednostek, zwłaszcza 1.8, to nadmierne zużycie oleju spowodowane słabą jakością pierścieni tłokowych. Remont silnika to koszt ok.3000zł. Oba silniki są na dodatek wyposażone w łańcuch rozrządu, który ma skłonność do rozciągania się. Jeśli zależy nam na osiągach auta, zdecydujmy się na odmianę 1.8.
Silniki benzynowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju, często kształtującym się w przypadku niektórych egzemplarzy na poziomie 1litra na 1000km. Warto też ocenić przynajmniej na słuch, czy zużyciu nie uległ już łańcuch rozrządu(charakterystyczne grzechotanie). Inne typowe usterki dotyczą sondy lambda, przepływomierza oraz czujnika położenia wału korbowego.
Wysokoprężne
Mniejsze problemy dotyczą silników diesla, zwłaszcza jednostki Nissana 2.2Di (YD22DDT) z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 110KM. Największe kłopoty w tym silniku sprawia pompa wtryskowa VP44. Jej koszt to ok. 3000zł. Jednak jak na dzisiejsze standardy, jednostce tej brakuje trochę dynamiki, dlatego niektórzy poszukują odmiany z silnikiem 2.2 dCi (YD22DDTi - stworzony w ramach kooperacji z Renault). Wyposażony jest we wtrysk typu comon rail (nadający mu wyższą kulturą pracy) oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, przez co generuje 136KM mocy. Należy pamiętać, że jest to zmodernizowana jednostka Nissana, wyposażona w inny rodzaj wtrysku i osprzęt. Z jednostką tą, jako jedyną, współpracuje 6-przełożeniowa, ręczna skrzynia biegów.
2.2Di jest jednostką trwałą, jednak jest wyposażona w pompę wtryskową VP44, która przy przebiegach ponad 200tys.km najczęściej wymaga wymiany na nową. Z kolei 2.2 dCi jest znacznie bardziej wrażliwa na jakość tankowanego paliwa, ze względu na delikatniejsze wtryskiwacze. Większa moc to zasługa także wydajniejszej, ale i droższej w naprawie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek.
Dla osób ceniących sobie ponad wszystko ekonomikę jazdy, polecamy jednostkę Renault o pojemności 1.5 dCi. Jego maksymalna moc równa 82KM zapewnia sprint 0-100km/h w 14,5 sekundy oraz średnie spalanie na poziomie 4,5 litra paliwa na 100km. Największe bolączki tej wersji silnikowej to bardzo wrażliwe na jakość paliwa wtryski, możliwość obrócenia panewek i awaryjna pompa wtryskowa. Ogólnie jednak silnik ten jest powszechnie chwalony przez swoich użytkowników.
Skrzynia biegów w Nissanie Almera II
Standardowo wszystkie silniki z wyłączeniem wersji 2.2 dCi 136KM, współpracują z ręczną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Najmocniejszy diesel dysponuje jednym biegiem więcej. Zwolennicy automatycznej skrzyni biegów mogą poszukać odmiany z czterobiegowym automatem, współpracującym z benzynowymi silnikami 1.5 i 1.8
Zobacz też: Używana Honda Civic VI: nie zawiedzie!
Zawieszenie Nissana Almery II
Typową dolegliwością zgłaszaną przez użytkowników Nissana Almery są trzaski dochodzące z zawieszenia. Najczęściej problemem są jego gumowe elementy jak np. końcówki stabilizatora. Poza tym, Almera dobrze wybiera nierówności i nie jest przesadnie twarda. W tylnym zawieszeniu zastosowane jest nietypowe rozwiązanie tzw. oś Scotta-Russela, które wykorzystując do działania belkę skrętną raz układem wahaczy, poprawia zachowanie auta na szybkich zakrętach o nierównej nawierzchni.
Ceny wybranych części zamiennych do Nissana Almery N16 z silnikiem 1.8 16V 116KM (QG18DE):
- amortyzator przedni/tylny: 315zł/235zł
- sprzęgło kompletne: 920zł
- zestaw łańcucha rozrządu(koło + łańcuch): 1620zł
- napinacz łańcucha rozrządu: 350zł
- poduszka silnika: 200zł
- przepływomierz: 900zł
- sonda lambda: 350zł
Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny
Podsumowanie
Poważne i drogie w naprawie usterki z jakimi boryka się Nissan Almera N16, spowodowały znaczący spadek zaufania wśród wielu entuzjastów japońskiej marki. Próbując zyskać nowych klientów poprzez nowoczesną koncepcję stylistyczną, inżynierowie Nissana nie zdołali opracować równie niezawodnego modelu jak jego poprzednik. Nadwozie Almery potrafi korodować a silniki benzynowe zużywają nadmierną ilość oleju. Z drugiej jednak strony, jeśli znajdziemy zadbany egzemplarz np. z silnikiem 2.2Di mamy spore szanse na długą i bezawaryjną jazdę tym japońskim kompaktem. Wersje benzynowe są ryzykowne w zakupie, jednak nie wszystkie są wadliwe, dlatego jest spora szansa, że przy odrobinie szczęścia, kierowca będzie mógł się cieszyć jazdą dynamicznym autem o bardzo rasowym dźwięku silnika (w wersji 1.8). Dodatkowym atutem auta jest rozsądna cena i niezłe wyposażenie, obejmujące w najbogatszych wersjach nawet nawigację satelitarną czy automatyczną klimatyzację. I choćby dlatego warto się być może skusić na Almerę.
Konkurenci Nissana Almery II
- Golf V
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA