Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Mercedes zaprezentował drugą generację modelu klasy A w roku 2004 i samochód tak naprawdę z miejsca stał się hitem. W ciągu 8 lat produkcji zakłady opuścił w sumie milion egzemplarzy. A to wynik, który w tym segmencie należy uznać za więcej niż dobry! Tak, klasa A identycznie jak poprzednika nadal przypominała minivana. Tym jednak razem miała dużo ostrzejszą i bardziej agresywną linię nadwozia oraz dwa warianty. Wersja hatchback miała dwie pary drzwi. Modele coupe były wyposażane w jedną parę. Co skupia uwagę na małym Mercedesie? Ostre światła, wysoko poprowadzone szyby, mocne przetłoczenie na boku i dynamiczny tył. To idealne auto dla dynamicznego mieszkańca dużego miasta.
REKLAMA
W kabinie pasażerskiej identycznie jak w poprzedniku Niemcy zastosowali dość sprytny zabieg. Postawili na fotele z wysoko zarysowanym siedziskiem. Skutek? Pasażerowie potrzebują mniejszej ilości miejsca na nogi, a co za tym idzie kabina sprawie wrażenie przestronniejszej. Wnętrze Mercedesa W169 jest funkcjonalne - pod złożeniu foteli pozostaje całkowicie płaska podłoga, a bagażnik ma od 435 do 1995 litrów! Zastrzeżenia można mieć tak naprawdę wyłącznie do niektórych materiałów wykończeniowych. Plastiki mogłyby być bardziej miękkie, a także przyjemniejsze w dotyku.
Używane: Mercedes klasy A W169 - 8 zaworów i… 0 awarii!
Na paletę silnikową Mercedesa klasy A W169 składało się 7 wersji silnikowych. Ofertę otwierał model o oznaczeniu A150 (od roku 2009 oznaczenie A160). 1.5-litrowy benzyniak oferuje 95 koni mechanicznych i raczej przeciętnie radzi sobie z masą hatchbacka. Sprint do pierwszej setki trwa 12,6 sekundy. Przeciętnie wypada też w kwestii wyników spalania, bo w mieście na pokonanie stu kilometrów potrzebuje blisko 9 litrów benzyny. Alternatywę stanowi jednostka A170/A180 o pojemności 1.7 litra i mocy 116 koni mechanicznych, A200 o pojemności 2 litrów i mocy 136 koni mechanicznych oraz A200 Turbo o pojemności 2 litrów i mocy 193 koni mechanicznych.
Zobacz również: 2,1 CDI OM 651 Mercedes - awarie, problemy, opinie
Zalety benzyniaków? wszystkie posiadają 8-zworową głowicę. To oznacza po pierwsze praktycznie zerową ilość awarii, a po drugie wiąże się z możliwością montażu instalacji LPG. Wysoki wskaźnik bezawaryjności jest o tyle ważny, że jednostki napędowe montowane pod maską Mercedesa W169 są pochylone. A to zdecydowanie utrudnia dostęp do nich i ogranicza możliwość wymiany części podzespołów. Silniki benzynowe montowane w używanym Mercedesie klasy A drugiej generacji mają jeszcze jedną zaletę. A jest nią rozrząd napędzany za pomocą bezawaryjnego łańcucha.
Używane: Mercedes klasy A W169 - diesel to dobry pomysł?
Paleta silnikowa Mercedesa W169 składa się również z trzech diesli. Rolę modelu bazowego pełni wersja A160 CDI. 2-litrowy ropniak rozwija 82 konie mechaniczne. I choć jest naprawdę oszczędny - spala w mieście jakieś 6,5 litra oleju napędowego, oferuje bardzo słabe osiągi. Sprint do pierwszej setki trwa aż 15 sekund! Oczko wyżej plasuje się wersja A180 CDI. 109-konna jednostka choć niewiele bardziej paliwożerna, jest zdecydowanie bardziej dynamiczna. Na szczycie cennika lądował Mercedes A200 CDI. 2-litrowy diesel w tym przypadku miał 140 koni mechanicznych i 300 Nm momentu obrotowego.
Jednostki wysokoprężne montowane przez Mercedesa w używanej klasie A drugiej generacji mają dwie zalety. Po pierwsze to konstrukcje niewysilone o rozsądnie wykalkulowanej mocy. Po drugie cieszą właścicieli trwałym układem wtryskowym i doładowaniem. Informacja jest o tyle dobra, że naprawa wtrysków i turbosprężarki nie należy do tanich. Najszybciej w wysokoprężnych hatchbacka zużywa się sprzęgło i koło dwumasowe. Niestety wymiana nie będzie tania - sama dwumasa kosztuje ponad 1500 złotych. Czasami zdarzają się też awarie zaworów EGR. Ceny nowych mechanizmów startują już od 230 złotych.
Mercedes klasy A W169 - dane techniczne producenta:
Model i pojemność | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
A150/A160 1.5 l | 95 KM | 140 Nm | 12,6 s. | 175 km/h | 7,0 |
A170/A180 1.7 l | 116 KM | 155 Nm | 10,9 s. | 188 km/h | 6,6 |
A200 2.0 l | 136 KM | 185 Nm | 9,8 s, | 200 km/h | 7,2 |
A200 Turbo 2.0 l | 193 KM | 280 Nm | 7,5 s. | 228 km/h | 7,9 |
A160 CDI 2.0 l | 82 KM | 180 Nm | 15,0 s. | 170 km/h | 4,9 |
A180 CDI 2.0 l | 109 KM | 250 Nm | 10,8 s. | 186 km/h | 5,2 |
A200 CDI 2.0 l | 140 KM | 300 Nm | 9,5 s. | 201 km/h | 5,4 |
Zobacz również: Test: Mercedes B 200 d - ma potężną zaletę. Jeździ na kropelce!
Minivanowata klasa A korzysta z dość klasycznego układu zawieszenia. Przednie koła resorują kolumny McPhersona. Tył pracuje za sprawą parabolicznej belki z drążkami Watta. Co niezwykle ważne, generacja W169 w przeciwieństwie do swojego poprzednika nie przewróciła się w czasie testu łosia! Samochód w czasie pokonywania zakrętów zachowuje się stabilnie, a resorowanie pracuje niemalże tak samo sztywno jak w rasowym coupe. W przednim zawieszeniu dość szybko wybijają się sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Z tyłu niską trwałość mają amortyzatory.
Używane: Mercedes klasy A W169 - awarie niemieckiego hatchbacka
REKLAMA
Z eksploatacyjnego punktu widzenia Mercedes klasy A W169 nie jest samochodem mocno wymagającym. Słabe punkty? Mechanicy zwracają uwagę np. na wilgotnienie modułu montowanego pod fotelem - ten nie wykrywa pasażera. Poza tym o usterce oświetlenia zewnętrznego decyduje moduł SAM, problemy ze wspomaganiem układu kierowniczego mogą wynikać z uszkodzenia czujnika kątku skrętu kierowcy, radio lubi się zawieszać, a przeguby są słabej jakości. Listę warto uzupełnić jeszcze dwiema usterkami. Pierwsza dotyczy koła pasowego sprężarki klimatyzacji. Druga elektronicznych sterowników skrzyń CVT.
Najstarsze egzemplarze Mercedesa W169 mają już 15 lat. A wiek dość mocno odbił się na ich cenie. Za używaną klasę A drugiej generacji trzeba dziś zapłacić co najmniej 5,5 tysiąca złotych. Warto w tym momencie wspomnieć, że wersje o napędzie wysokoprężnym będą miały przebieg wynoszący ponad 200 tysięcy kilometrów. Egzemplarz wyprodukowany w okolicy roku 2012 będzie kosztować już jakieś 32 - 33 tysiące złotych. Auto bez dopłaty jest wyposażane w 4 poduszki powietrzne, ABS, ESP i pakiet elektryczny. Klimatyzacja - jak i wiele innych dodatków - wymagała dopłaty. Warto się zatem upewnić czy oglądany egzemplarz ma schładzacz.
Używane: Mercedes klasy A W169 - podsumowanie:
Do szczęśliwej eksploatacji Mercedesa klasy A W169 potrzebne są dwie rzeczy. Po pierwsze kierowca musi wybrać egzemplarz, który nie jest zamęczony przez poprzedniego właściciela. Po drugie konieczny jest regularny serwis w dobrym warsztacie. Mechanik pamiętający o właściwym interwale wymian części eksploatacyjnych i znający słabe punkty używanej klasy A, ograniczy ilość awarii do minimum. A w takim przypadku jazda Mercedesem może być wspominana naprawdę miło.
Zobacz również: Mercedes klasy G skończył 40 lat!
Mercedes klasy A W169 - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 11 zł
- filtr powietrza - od 16 zł
- filtr paliwa - od 29 zł
- filtr kabinowy - od 29 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 449 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 456 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 87 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 54 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 44 zł
- łącznik stabilizatora - od 26 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 48 zł
- amortyzator - od 87 zł
- sprzęgło komplet - od 512 zł
- koło dwumasowe - od 1405 zł
- zawór EGR - od 230 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA