REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

8 lat produkcji, 7 wersji silnikowych i milion sprzedanych egzemplarzy. Używany Mercedes klasy A W169 nie jest całkowicie pozbawiony awarii. To jednak też nie model, który należy omijać szerokim łukiem!

REKLAMA

Mercedes zaprezentował drugą generację modelu klasy A w roku 2004 i samochód tak naprawdę z miejsca stał się hitem. W ciągu 8 lat produkcji zakłady opuścił w sumie milion egzemplarzy. A to wynik, który w tym segmencie należy uznać za więcej niż dobry! Tak, klasa A identycznie jak poprzednika nadal przypominała minivana. Tym jednak razem miała dużo ostrzejszą i bardziej agresywną linię nadwozia oraz dwa warianty. Wersja hatchback miała dwie pary drzwi. Modele coupe były wyposażane w jedną parę. Co skupia uwagę na małym Mercedesie? Ostre światła, wysoko poprowadzone szyby, mocne przetłoczenie na boku i dynamiczny tył. To idealne auto dla dynamicznego mieszkańca dużego miasta.

REKLAMA

W kabinie pasażerskiej identycznie jak w poprzedniku Niemcy zastosowali dość sprytny zabieg. Postawili na fotele z wysoko zarysowanym siedziskiem. Skutek? Pasażerowie potrzebują mniejszej ilości miejsca na nogi, a co za tym idzie kabina sprawie wrażenie przestronniejszej. Wnętrze Mercedesa W169 jest funkcjonalne - pod złożeniu foteli pozostaje całkowicie płaska podłoga, a bagażnik ma od 435 do 1995 litrów! Zastrzeżenia można mieć tak naprawdę wyłącznie do niektórych materiałów wykończeniowych. Plastiki mogłyby być bardziej miękkie, a także przyjemniejsze w dotyku.

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Mercedes

Używane: Mercedes klasy A W169 - 8 zaworów i… 0 awarii!

Na paletę silnikową Mercedesa klasy A W169 składało się 7 wersji silnikowych. Ofertę otwierał model o oznaczeniu A150 (od roku 2009 oznaczenie A160). 1.5-litrowy benzyniak oferuje 95 koni mechanicznych i raczej przeciętnie radzi sobie z masą hatchbacka. Sprint do pierwszej setki trwa 12,6 sekundy. Przeciętnie wypada też w kwestii wyników spalania, bo w mieście na pokonanie stu kilometrów potrzebuje blisko 9 litrów benzyny. Alternatywę stanowi jednostka A170/A180 o pojemności 1.7 litra i mocy 116 koni mechanicznych, A200 o pojemności 2 litrów i mocy 136 koni mechanicznych oraz A200 Turbo o pojemności 2 litrów i mocy 193 koni mechanicznych.

Zobacz również: 2,1 CDI OM 651 Mercedes - awarie, problemy, opinie

Zalety benzyniaków? wszystkie posiadają 8-zworową głowicę. To oznacza po pierwsze praktycznie zerową ilość awarii, a po drugie wiąże się z możliwością montażu instalacji LPG. Wysoki wskaźnik bezawaryjności jest o tyle ważny, że jednostki napędowe montowane pod maską Mercedesa W169 są pochylone. A to zdecydowanie utrudnia dostęp do nich i ogranicza możliwość wymiany części podzespołów. Silniki benzynowe montowane w używanym Mercedesie klasy A drugiej generacji mają jeszcze jedną zaletę. A jest nią rozrząd napędzany za pomocą bezawaryjnego łańcucha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane: Mercedes klasy A W169 - diesel to dobry pomysł?

Paleta silnikowa Mercedesa W169 składa się również z trzech diesli. Rolę modelu bazowego pełni wersja A160 CDI. 2-litrowy ropniak rozwija 82 konie mechaniczne. I choć jest naprawdę oszczędny - spala w mieście jakieś 6,5 litra oleju napędowego, oferuje bardzo słabe osiągi. Sprint do pierwszej setki trwa aż 15 sekund! Oczko wyżej plasuje się wersja A180 CDI. 109-konna jednostka choć niewiele bardziej paliwożerna, jest zdecydowanie bardziej dynamiczna. Na szczycie cennika lądował Mercedes A200 CDI. 2-litrowy diesel w tym przypadku miał 140 koni mechanicznych i 300 Nm momentu obrotowego.

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Mercedes

Jednostki wysokoprężne montowane przez Mercedesa w używanej klasie A drugiej generacji mają dwie zalety. Po pierwsze to konstrukcje niewysilone o rozsądnie wykalkulowanej mocy. Po drugie cieszą właścicieli trwałym układem wtryskowym i doładowaniem. Informacja jest o tyle dobra, że naprawa wtrysków i turbosprężarki nie należy do tanich. Najszybciej w wysokoprężnych hatchbacka zużywa się sprzęgło i koło dwumasowe. Niestety wymiana nie będzie tania - sama dwumasa kosztuje ponad 1500 złotych. Czasami zdarzają się też awarie zaworów EGR. Ceny nowych mechanizmów startują już od 230 złotych.

Mercedes klasy A W169 - dane techniczne producenta:

Model i pojemność Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
A150/A160 1.5 l 95 KM 140 Nm 12,6 s. 175 km/h 7,0
A170/A180 1.7 l 116 KM 155 Nm 10,9 s. 188 km/h 6,6
A200 2.0 l 136 KM 185 Nm 9,8 s, 200 km/h 7,2
A200 Turbo 2.0 l 193 KM 280 Nm 7,5 s. 228 km/h 7,9
A160 CDI 2.0 l 82 KM 180 Nm 15,0 s. 170 km/h 4,9
A180 CDI 2.0 l 109 KM 250 Nm 10,8 s. 186 km/h 5,2
A200 CDI 2.0 l 140 KM 300 Nm 9,5 s. 201 km/h 5,4

Zobacz również: Test: Mercedes B 200 d - ma potężną zaletę. Jeździ na kropelce!

Minivanowata klasa A korzysta z dość klasycznego układu zawieszenia. Przednie koła resorują kolumny McPhersona. Tył pracuje za sprawą parabolicznej belki z drążkami Watta. Co niezwykle ważne, generacja W169 w przeciwieństwie do swojego poprzednika nie przewróciła się w czasie testu łosia! Samochód w czasie pokonywania zakrętów zachowuje się stabilnie, a resorowanie pracuje niemalże tak samo sztywno jak w rasowym coupe. W przednim zawieszeniu dość szybko wybijają się sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Z tyłu niską trwałość mają amortyzatory.

Używane: Mercedes klasy A W169 - awarie niemieckiego hatchbacka

REKLAMA

Z eksploatacyjnego punktu widzenia Mercedes klasy A W169 nie jest samochodem mocno wymagającym. Słabe punkty? Mechanicy zwracają uwagę np. na wilgotnienie modułu montowanego pod fotelem - ten nie wykrywa pasażera. Poza tym o usterce oświetlenia zewnętrznego decyduje moduł SAM, problemy ze wspomaganiem układu kierowniczego mogą wynikać z uszkodzenia czujnika kątku skrętu kierowcy, radio lubi się zawieszać, a przeguby są słabej jakości. Listę warto uzupełnić jeszcze dwiema usterkami. Pierwsza dotyczy koła pasowego sprężarki klimatyzacji. Druga elektronicznych sterowników skrzyń CVT.

Najstarsze egzemplarze Mercedesa W169 mają już 15 lat. A wiek dość mocno odbił się na ich cenie. Za używaną klasę A drugiej generacji trzeba dziś zapłacić co najmniej 5,5 tysiąca złotych. Warto w tym momencie wspomnieć, że wersje o napędzie wysokoprężnym będą miały przebieg wynoszący ponad 200 tysięcy kilometrów. Egzemplarz wyprodukowany w okolicy roku 2012 będzie kosztować już jakieś 32 - 33 tysiące złotych. Auto bez dopłaty jest wyposażane w 4 poduszki powietrzne, ABS, ESP i pakiet elektryczny. Klimatyzacja - jak i wiele innych dodatków - wymagała dopłaty. Warto się zatem upewnić czy oglądany egzemplarz ma schładzacz.

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki

Materiały prasowe Mercedes

Używane: Mercedes klasy A W169 - podsumowanie:

Do szczęśliwej eksploatacji Mercedesa klasy A W169 potrzebne są dwie rzeczy. Po pierwsze kierowca musi wybrać egzemplarz, który nie jest zamęczony przez poprzedniego właściciela. Po drugie konieczny jest regularny serwis w dobrym warsztacie. Mechanik pamiętający o właściwym interwale wymian części eksploatacyjnych i znający słabe punkty używanej klasy A, ograniczy ilość awarii do minimum. A w takim przypadku jazda Mercedesem może być wspominana naprawdę miło.

Zobacz również: Mercedes klasy G skończył 40 lat!

Mercedes klasy A W169 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 29 zł
  • filtr kabinowy - od 29 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 449 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 456 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 87 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 54 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 44 zł
  • łącznik stabilizatora - od 26 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 48 zł
  • amortyzator - od 87 zł
  • sprzęgło komplet - od 512 zł
  • koło dwumasowe - od 1405 zł
  • zawór EGR - od 230 zł

Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Używane: Mercedes klasy A W169 - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Mercedes
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA