REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Omega w wersji 3.0 V6 211KM to optymalny wybór dla osób poszukujących reprezentacyjnej limuzyny.
Omega w wersji 3.0 V6 211KM to optymalny wybór dla osób poszukujących reprezentacyjnej limuzyny.
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel Omega to pięciometrowa limuzyna z aspiracjami do klasy wyższej. Jak auto przeszło próbę czasu i na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza?

Opel Omega B pojawił się na rynku w 1993 roku. Auto ze względu na przestronne wnętrze, bogatą paletę jednostek napędowych oraz tylni napęd, aspirowało do miana samochodu klasy premium. Nie oferowało co prawda tak wysokiej jakości wykonania jak inni klasowi rywale, pokroju BMW, Audi czy Mercedesa, jednak komfortowe zawieszenie, wygoda oraz mocne silniki dawały kierowcom poczucie luksusu. Tym bardziej, że wyposażenie auta, na życzenie klienta, mogło być bardzo bogate. Opel zakończył produkcję swojej największej limuzyny w 2003 roku, i mimo że Omega nie nawiązała bezpośredniej walki z samochodami klasy premium, to cieszyła się sporym zainteresowaniem na rynku motoryzacyjnym. Dzięki temu osoby poszukujące obecnie używanej Omegi, nie powinny mieć problemu ze znalezieniem odpowiedniej jej wersji dla siebie.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Nadwozie

Trójbryłowa sylwetka Omegi nawiązuje do klasycznych limuzyn. Czterodrzwiowy sedan ma dobre proporcje i opływowe kształty, przez co starzeje się bardzo powoli. Prawie pięciometrowe nadwozie kryje w sobie bardzo obszerne wnętrze, zapewniające wygodną podróż nawet pięciu dorosłym osobom. Na tylne kanapie jest nawet więcej miejsca niż w BMW 5 czy Audi A6 z analogicznego okresu produkcji. Bagażnik ma pojemność 530 litrów w wersji sedan i 540 litrów w przypadku kombi. Mankamentem karoserii jest jej słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje tylne nadkola, dolne ranty drzwi i pokrywę silnika. Sytuacja uległa wyraźnej poprawie od roku 1997, gdy zmieniono technologię zabezpieczenia antykorozyjnego.

Zobacz też: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Układ napędowy

REKLAMA

Opel Omega to samochód o klasycznym układzie napędowym - silnik umiejscowiony z przodu napędza, poprzez wał napędowy, tylne koła. Dzięki temu auto bardzo dobrze się prowadzi, zachowuje dużą zwrotność pomimo sporych gabarytów, a trakcja jest znacznie lepsza niż w autach z przednim napędem. Podstawowy silnik to znana, choćby z Opla Vectry, jednostka 2.0 8V o mocy 115KM. Jest trwała a moment obrotowy dostępny w niskim zakresie obrotowym, zapewnia autu wystarczające osiągi. Do charakteru Omegi najlepiej pasują jednak widlaste, sześciocylindrowe silniki. Najłatwiej znaleźć model z jednostką 2.5 V6 170KM(0-100km/h w 9,5 s, V-max 223km/h). Rzadziej spotykane są wersje 3.0 V6 211KM (L81) oraz dostępna, po przeprowadzonym w 1999r. liftingu, wersja 3.2 V6 218KM.  Należy pamiętać(zwłaszcza w kontekście zakupu Omegi wyprodukowanej przed 1997r.) o awaryjnym układzie rozrządu oraz częstych wyciekach z układu chłodzenia w silnikach V6. Również spalanie tych jednostek jest spore (ok. 12-14 litrów na 100km w cyklu miejskim). Wszystkie ich wady rekompensują jednak świetne osiągi jakie zapewniają one ciężkiej limuzynie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecany jest zwłaszcza silnik 3.0 V6 211KM, który tak naprawdę nie jest znacząco droższy w utrzymaniu od odmiany 2.5 V6, natomiast zapewnia Omedze wysoką dynamikę:  0-100km/h w 8,5s, V-Max 243km/h. Ten sam silnik o mocy ograniczonej do 200KM spotkamy też w Saabie 9000, 9-5 czy Cadillacu Caterze. 

Zobacz też: Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

REKLAMA

Popularne silniki wysokoprężne, które spotkać można w Omedze drugiej generacji, to odmiany: 2.5 TD R6 130 KM (zapożyczona z BMW), 2.0 DTI 101KM oraz 2.2 DTI 120 KM. Pierwsza zapewnia najlepsze osiągi ale jest paliwożerna i awaryjna(wrażliwa na przegrzanie głowica, awaryjna pompa wtryskowa). Dwulitrowy diesel jest najmniej problematyczny ale zapewnia najgorsze osiągi ze wszystkich silników stosowanych w Omedze (0-100km/h w 15s). Opinie o jednostce 2.2 DTI są podzielone - z jednej strony chwalona jest za niezłe osiągi, niskie zużycie paliwa a z drugiej nie brak opinii o jej wysokiej usterkowości(m.in. pękające głowice lub często zapiekające się w nich świece żarowe). W 2001 roku pojawił się silnik 2.5 R6 DTI (oznaczenie Y25DT) będący zmodyfikowanym silnikiem BMW (M57D25). Jednostka ta wyposażona we wtrysk typu common rail, dysponuje mocą 150 KM i zapewnia Omedze najlepsze osiągi ze wszystkich stosowanych w niej silników diesla (0-100km/h w 10,5 s V-max 208km/h).

W silniku 2.5TD mechanicy błędnie diagnozują usterkę pompy wtryskowej. Najczęściej winę za jej złą pracę ponosi sterownik dawki paliwa przy pompie wtryskowej. Koszt jego naprawy jest kilkanaście razy tańszy niż regeneracja całej pompy!

W Omedze spotykamy dwa rodzaje skrzyni biegów: 5-cio biegową ręczną przekładnię oraz 4-stopniowy automat. Oba rozwiązania są trwałe ale lepszą dynamikę zapewnia „manual”.

Problemy jakich należy spodziewać się w układzie przeniesienia napędu Opla Omegi, dotyczą wycieków oleju z mechanizmu różnicowego, które prowadzą do jego uszkodzenia. Na krótszą żywotność tego podzespołu niewątpliwy wpływ ma także styl jazdy kierowcy. Gwałtowne ruszanie z piskiem opon czy „palenie” opon, mają druzgoczący wpływ na stan mechanizmu różnicowego oraz powstawanie luzu na wale napędowym.

Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych

Zawieszenie

Opel Omega wyposażony jest w zawieszenie wielowahaczowe zarówno z przodu jak i z tyłu. Zapewnia to podróżującym Omegą niebywały komfort a kierowcy pewne prowadzenie. Wpływ na to ma także duży rozstaw osi, który pozytywnie wpływa na zachowanie auta zwłaszcza przy prędkościach autostradowych. Z opinii kierowców użytkujących Omegę wynika, że zastosowane w niej zawieszenie sprawdza się na polskich drogach a koszt jego serwisowania nie jest duży, jak na tę klasę auta. Nawet konieczność wymiany całych przednich wahaczy(są bowiem nierozbieralne), nie wpływa na drastyczny wzrost kosztów naprawy.

Stuki dochodzące z przedniego zawieszenia najczęściej oznaczają zużyte końcówki stabilizatora. Nie jest to duży problem.Zdecydowanie większą uwagę zwróćmy na stan łożysk przednich kół. Koszt ich dwóch zamienników to min. 400zł.

Elektryka/Elektronika

Problemy jakie trapią Omegi najczęściej związane są z układami elektronicznymi auta. Często posłuszeństwa odmawiają czujniki ABS, centralny zamek czy jego pilot(problem zniknął gdy zamiast fal podczerwonych producent zastosował moduł z falami radiowymi). Inną typową usterką występującą w niemieckiej limuzynie jest uszkodzony wyświetlacz komputera pokładowego.

Wnętrze/Wyposażenie

Opel Omega chwalony jest za obszerne wnętrze i wysoki komfort podróży. Nawet dystansy przekraczające 800km nie są męczące dla pasażerów, tym bardziej, że wiele modeli zyskało bogate wyposażenie. Egzemplarze, zwłaszcza z silnikami V6, bardzo często posiadały automatyczną klimatyzację, tempomat, elektryczne sterowane szyby z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane na wysokość i podgrzewane przednie fotele, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby czy przednie lampy ksenonowe. Wiele Omeg posiada także wnętrze wykończone w drewnie lub aluminium a w modelach produkowanych od 2000 roku, spotkać można także nawigację GPS. Użytkownicy chwalą sobie także wysokiej jakości tapicerkę, wykonaną z miękkiego weluru, która zachowuje dobry stan mimo upływu lat.

LPG

Duża masa auta(ponad 1500kg) oraz mocne silniki powodują, że Omega potrafi spalić sporą ilość paliwa. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na instalacje LPG. Silniki 2.0 ECOTEC poprawnie współpracują z instalacjami II-generacji, silniki sześciocylindrowe wymagają użycia instalacji wtrysku gazu. Tego typu rozwiązanie wpływa na pozytywną pracę silnika zasilanego gazem ale niestety na rynku spotkać można Omegi, których V6-tki zasilane są instalacjami starszego typu. Należy unikać tego typu aut, bo wiążą się one z dużymi kłopotami eksploatacyjnymi.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Przykładowe ceny wybranych części zamiennych(Opel Omega 2.5 V6)

-wahacz poprzeczny przedni 400zł;

-amortyzator 480zł;

-zestaw rozrządu(pasek + napinacz) 700zł;

-tarcza hamulcowa przód 210zł;

-klocki hamulcowe przód 240zł;

-sprzęgło kompletne 1190zł;

-reflektor przedni 640zł;

-tłumik tylny 320zł;

-tłumik środkowy 380zł.

Podsumowanie

Opel Omega B to auto dla osób poszukujących dużej, wygodnej limuzyny za rozsądne pieniądze. Godne polecenia są zwłaszcza modele wyprodukowane od 1997 roku, które zostały lepiej zabezpieczone przed rdzą. Także wady produkcyjne dostrzeżone w silnikach zostały do tego czasu w większości wyeliminowane. Wybór silników jest spory, jednak osoby ceniące sobie dobre osiągi, powinny skupić się na sześciocylindrowych jednostkach benzynowych. Sporą zaletą Opla Omegi są także niskie ceny części zamiennych oraz duży wybór ich zamienników. Najważniejsze jest jednak, by auto pochodziło z dobrych rąk i miało udokumentowaną przeszłość serwisową. Jeśli sprzedawca nie będzie w stanie przedstawić historii napraw auta, to Omega może okazać się dla nowego właściciela prawdziwą skarbonką.

Zalety:

- bardzo wysoki komfort podróży(jedno z najwygodniejszych aut na rynku);

- przestronne wnętrze i pojemny bagażnik;

- bardzo bogate wyposażenie;

- wysokie osiągi benzynowych silników V6 i diesla 2.5 DTI;

- dobry dostęp do części zamiennych i tanich zamienników;

- reprezentacyjny charakter

Wady:

- awaryjny rozrząd w benzynowych silnikach V6;

- spora usterkowość w zaniedbanych modelach;

- korozja nadwozia, zwłaszcza w modelach sprzed 1997 roku (nie posiadały ocynkowanego nadwozia);

- wyeksploatowane silniki diesla;

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Najwięksi rywale Opla Omegi:

-BMW serii 5 (zwłaszcza modele 525i, 528i, 530i, 540i, 525d, 530d)

-Mercedes-Benz klasy E W210(zwłaszcza modele E280, E320, E220CDI,  E320CDI)

-Audi A6 C5(zwłaszcza w wersjach 1.8T, 2.4, 2.8, 3.0)y

Po modernizacji auto wyróżnia się m.in. za sprawą biało-czerwonych tylnych reflektorów oraz lakierowanych listew bocznych.
Opel
W wersji kombi bagażnik ma pojemność 540 litrów (1800 po rozłożeniu tylnych siedzeń)
Opel
Wnętrze po modernizacji zyskało nowoczesny design i lepsze materiały wykończeniowe.
Opel
Opel Omega przed modernizacją przeprowadzoną w 1999 roku.
Opel
Bogate wyposażenie Opla Omegi nawet dziś daje kierowcy poczucie luksusu(wnętrze przed modernizacją).
Opel
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA