REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Omega w wersji 3.0 V6 211KM to optymalny wybór dla osób poszukujących reprezentacyjnej limuzyny.
Omega w wersji 3.0 V6 211KM to optymalny wybór dla osób poszukujących reprezentacyjnej limuzyny.
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel Omega to pięciometrowa limuzyna z aspiracjami do klasy wyższej. Jak auto przeszło próbę czasu i na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza?

Opel Omega B pojawił się na rynku w 1993 roku. Auto ze względu na przestronne wnętrze, bogatą paletę jednostek napędowych oraz tylni napęd, aspirowało do miana samochodu klasy premium. Nie oferowało co prawda tak wysokiej jakości wykonania jak inni klasowi rywale, pokroju BMW, Audi czy Mercedesa, jednak komfortowe zawieszenie, wygoda oraz mocne silniki dawały kierowcom poczucie luksusu. Tym bardziej, że wyposażenie auta, na życzenie klienta, mogło być bardzo bogate. Opel zakończył produkcję swojej największej limuzyny w 2003 roku, i mimo że Omega nie nawiązała bezpośredniej walki z samochodami klasy premium, to cieszyła się sporym zainteresowaniem na rynku motoryzacyjnym. Dzięki temu osoby poszukujące obecnie używanej Omegi, nie powinny mieć problemu ze znalezieniem odpowiedniej jej wersji dla siebie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Nadwozie

Trójbryłowa sylwetka Omegi nawiązuje do klasycznych limuzyn. Czterodrzwiowy sedan ma dobre proporcje i opływowe kształty, przez co starzeje się bardzo powoli. Prawie pięciometrowe nadwozie kryje w sobie bardzo obszerne wnętrze, zapewniające wygodną podróż nawet pięciu dorosłym osobom. Na tylne kanapie jest nawet więcej miejsca niż w BMW 5 czy Audi A6 z analogicznego okresu produkcji. Bagażnik ma pojemność 530 litrów w wersji sedan i 540 litrów w przypadku kombi. Mankamentem karoserii jest jej słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje tylne nadkola, dolne ranty drzwi i pokrywę silnika. Sytuacja uległa wyraźnej poprawie od roku 1997, gdy zmieniono technologię zabezpieczenia antykorozyjnego.

Zobacz też: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

REKLAMA

Układ napędowy

Opel Omega to samochód o klasycznym układzie napędowym - silnik umiejscowiony z przodu napędza, poprzez wał napędowy, tylne koła. Dzięki temu auto bardzo dobrze się prowadzi, zachowuje dużą zwrotność pomimo sporych gabarytów, a trakcja jest znacznie lepsza niż w autach z przednim napędem. Podstawowy silnik to znana, choćby z Opla Vectry, jednostka 2.0 8V o mocy 115KM. Jest trwała a moment obrotowy dostępny w niskim zakresie obrotowym, zapewnia autu wystarczające osiągi. Do charakteru Omegi najlepiej pasują jednak widlaste, sześciocylindrowe silniki. Najłatwiej znaleźć model z jednostką 2.5 V6 170KM(0-100km/h w 9,5 s, V-max 223km/h). Rzadziej spotykane są wersje 3.0 V6 211KM (L81) oraz dostępna, po przeprowadzonym w 1999r. liftingu, wersja 3.2 V6 218KM.  Należy pamiętać(zwłaszcza w kontekście zakupu Omegi wyprodukowanej przed 1997r.) o awaryjnym układzie rozrządu oraz częstych wyciekach z układu chłodzenia w silnikach V6. Również spalanie tych jednostek jest spore (ok. 12-14 litrów na 100km w cyklu miejskim). Wszystkie ich wady rekompensują jednak świetne osiągi jakie zapewniają one ciężkiej limuzynie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecany jest zwłaszcza silnik 3.0 V6 211KM, który tak naprawdę nie jest znacząco droższy w utrzymaniu od odmiany 2.5 V6, natomiast zapewnia Omedze wysoką dynamikę:  0-100km/h w 8,5s, V-Max 243km/h. Ten sam silnik o mocy ograniczonej do 200KM spotkamy też w Saabie 9000, 9-5 czy Cadillacu Caterze. 

Zobacz też: Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

Popularne silniki wysokoprężne, które spotkać można w Omedze drugiej generacji, to odmiany: 2.5 TD R6 130 KM (zapożyczona z BMW), 2.0 DTI 101KM oraz 2.2 DTI 120 KM. Pierwsza zapewnia najlepsze osiągi ale jest paliwożerna i awaryjna(wrażliwa na przegrzanie głowica, awaryjna pompa wtryskowa). Dwulitrowy diesel jest najmniej problematyczny ale zapewnia najgorsze osiągi ze wszystkich silników stosowanych w Omedze (0-100km/h w 15s). Opinie o jednostce 2.2 DTI są podzielone - z jednej strony chwalona jest za niezłe osiągi, niskie zużycie paliwa a z drugiej nie brak opinii o jej wysokiej usterkowości(m.in. pękające głowice lub często zapiekające się w nich świece żarowe). W 2001 roku pojawił się silnik 2.5 R6 DTI (oznaczenie Y25DT) będący zmodyfikowanym silnikiem BMW (M57D25). Jednostka ta wyposażona we wtrysk typu common rail, dysponuje mocą 150 KM i zapewnia Omedze najlepsze osiągi ze wszystkich stosowanych w niej silników diesla (0-100km/h w 10,5 s V-max 208km/h).

W silniku 2.5TD mechanicy błędnie diagnozują usterkę pompy wtryskowej. Najczęściej winę za jej złą pracę ponosi sterownik dawki paliwa przy pompie wtryskowej. Koszt jego naprawy jest kilkanaście razy tańszy niż regeneracja całej pompy!

W Omedze spotykamy dwa rodzaje skrzyni biegów: 5-cio biegową ręczną przekładnię oraz 4-stopniowy automat. Oba rozwiązania są trwałe ale lepszą dynamikę zapewnia „manual”.

Problemy jakich należy spodziewać się w układzie przeniesienia napędu Opla Omegi, dotyczą wycieków oleju z mechanizmu różnicowego, które prowadzą do jego uszkodzenia. Na krótszą żywotność tego podzespołu niewątpliwy wpływ ma także styl jazdy kierowcy. Gwałtowne ruszanie z piskiem opon czy „palenie” opon, mają druzgoczący wpływ na stan mechanizmu różnicowego oraz powstawanie luzu na wale napędowym.

Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych

Zawieszenie

Opel Omega wyposażony jest w zawieszenie wielowahaczowe zarówno z przodu jak i z tyłu. Zapewnia to podróżującym Omegą niebywały komfort a kierowcy pewne prowadzenie. Wpływ na to ma także duży rozstaw osi, który pozytywnie wpływa na zachowanie auta zwłaszcza przy prędkościach autostradowych. Z opinii kierowców użytkujących Omegę wynika, że zastosowane w niej zawieszenie sprawdza się na polskich drogach a koszt jego serwisowania nie jest duży, jak na tę klasę auta. Nawet konieczność wymiany całych przednich wahaczy(są bowiem nierozbieralne), nie wpływa na drastyczny wzrost kosztów naprawy.

Stuki dochodzące z przedniego zawieszenia najczęściej oznaczają zużyte końcówki stabilizatora. Nie jest to duży problem.Zdecydowanie większą uwagę zwróćmy na stan łożysk przednich kół. Koszt ich dwóch zamienników to min. 400zł.

Elektryka/Elektronika

Problemy jakie trapią Omegi najczęściej związane są z układami elektronicznymi auta. Często posłuszeństwa odmawiają czujniki ABS, centralny zamek czy jego pilot(problem zniknął gdy zamiast fal podczerwonych producent zastosował moduł z falami radiowymi). Inną typową usterką występującą w niemieckiej limuzynie jest uszkodzony wyświetlacz komputera pokładowego.

Wnętrze/Wyposażenie

Opel Omega chwalony jest za obszerne wnętrze i wysoki komfort podróży. Nawet dystansy przekraczające 800km nie są męczące dla pasażerów, tym bardziej, że wiele modeli zyskało bogate wyposażenie. Egzemplarze, zwłaszcza z silnikami V6, bardzo często posiadały automatyczną klimatyzację, tempomat, elektryczne sterowane szyby z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane na wysokość i podgrzewane przednie fotele, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby czy przednie lampy ksenonowe. Wiele Omeg posiada także wnętrze wykończone w drewnie lub aluminium a w modelach produkowanych od 2000 roku, spotkać można także nawigację GPS. Użytkownicy chwalą sobie także wysokiej jakości tapicerkę, wykonaną z miękkiego weluru, która zachowuje dobry stan mimo upływu lat.

LPG

Duża masa auta(ponad 1500kg) oraz mocne silniki powodują, że Omega potrafi spalić sporą ilość paliwa. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na instalacje LPG. Silniki 2.0 ECOTEC poprawnie współpracują z instalacjami II-generacji, silniki sześciocylindrowe wymagają użycia instalacji wtrysku gazu. Tego typu rozwiązanie wpływa na pozytywną pracę silnika zasilanego gazem ale niestety na rynku spotkać można Omegi, których V6-tki zasilane są instalacjami starszego typu. Należy unikać tego typu aut, bo wiążą się one z dużymi kłopotami eksploatacyjnymi.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Przykładowe ceny wybranych części zamiennych(Opel Omega 2.5 V6)

-wahacz poprzeczny przedni 400zł;

-amortyzator 480zł;

-zestaw rozrządu(pasek + napinacz) 700zł;

-tarcza hamulcowa przód 210zł;

-klocki hamulcowe przód 240zł;

-sprzęgło kompletne 1190zł;

-reflektor przedni 640zł;

-tłumik tylny 320zł;

-tłumik środkowy 380zł.

Podsumowanie

Opel Omega B to auto dla osób poszukujących dużej, wygodnej limuzyny za rozsądne pieniądze. Godne polecenia są zwłaszcza modele wyprodukowane od 1997 roku, które zostały lepiej zabezpieczone przed rdzą. Także wady produkcyjne dostrzeżone w silnikach zostały do tego czasu w większości wyeliminowane. Wybór silników jest spory, jednak osoby ceniące sobie dobre osiągi, powinny skupić się na sześciocylindrowych jednostkach benzynowych. Sporą zaletą Opla Omegi są także niskie ceny części zamiennych oraz duży wybór ich zamienników. Najważniejsze jest jednak, by auto pochodziło z dobrych rąk i miało udokumentowaną przeszłość serwisową. Jeśli sprzedawca nie będzie w stanie przedstawić historii napraw auta, to Omega może okazać się dla nowego właściciela prawdziwą skarbonką.

Zalety:

- bardzo wysoki komfort podróży(jedno z najwygodniejszych aut na rynku);

- przestronne wnętrze i pojemny bagażnik;

- bardzo bogate wyposażenie;

- wysokie osiągi benzynowych silników V6 i diesla 2.5 DTI;

- dobry dostęp do części zamiennych i tanich zamienników;

- reprezentacyjny charakter

Wady:

- awaryjny rozrząd w benzynowych silnikach V6;

- spora usterkowość w zaniedbanych modelach;

- korozja nadwozia, zwłaszcza w modelach sprzed 1997 roku (nie posiadały ocynkowanego nadwozia);

- wyeksploatowane silniki diesla;

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Najwięksi rywale Opla Omegi:

-BMW serii 5 (zwłaszcza modele 525i, 528i, 530i, 540i, 525d, 530d)

-Mercedes-Benz klasy E W210(zwłaszcza modele E280, E320, E220CDI,  E320CDI)

-Audi A6 C5(zwłaszcza w wersjach 1.8T, 2.4, 2.8, 3.0)y

Po modernizacji auto wyróżnia się m.in. za sprawą biało-czerwonych tylnych reflektorów oraz lakierowanych listew bocznych.
Opel
W wersji kombi bagażnik ma pojemność 540 litrów (1800 po rozłożeniu tylnych siedzeń)
Opel
Wnętrze po modernizacji zyskało nowoczesny design i lepsze materiały wykończeniowe.
Opel
Opel Omega przed modernizacją przeprowadzoną w 1999 roku.
Opel
Bogate wyposażenie Opla Omegi nawet dziś daje kierowcy poczucie luksusu(wnętrze przed modernizacją).
Opel
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA