REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Ka: jankeski indywidualista

Piotr Czerniakowski
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze auto w gamie modelowej Forda – model Ka I generacji – produkowany był przez 12 lat – od 1996 do 2008 roku. W 2003 roku do odmiany 3-drzwiowej dołączyła usportowiona wersja SportKa oraz roadster StreetKa. Grupą docelową Forda Ka mieli być młodzi ludzie z dużych miast, dla których póki co ważniejsze jest codzienne przemieszczanie się z domu do pracy, niż rodzinne wyjazdy na wakacje.

Nadwozie Forda Ka

Zapewnie już w fazie projektowania wiadomo było, że stylistyka Forda Ka nie każdemu przypadnie do gustu. Taka jest jednak cena, jaką musi ponieść producent, decydując się na stworzenie auta „dla indywidualisty”. Pseudonim „KAczka” nie został bowiem nadany miejskiemu Fordowi jedynie ze względu na nazwę najmniejszego  Forda. Specyfika nadwozia polega głównie na tym, że nie odnajdziemy w niej żadnych ostrych kantów – Ka wygląda jak jeżdzące, zaokrąglone ze wszystkich stron pudełko. Niewątpliwą zaletą auta są jego wymiary – przy długości wynoszącej 362 cm i szerokości wynoszącej 163 cm nie będziemy mieli większych problemów przy parkowaniu w ciasnych miejscach. Ułatwi nam to także mocno ścięty tył auta, dzięki któremu dokładnie wiadomo gdzie „kończy się” się nadwozie. Widoczność lekko ograniczają szerokie słupki tylne.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Ka

Wnętrze Forda Ka

Również we wnętrzu auta jest dość oryginalnie. W oczy rzuca się przede wszystkim ciekawie zaprojektowana dwuramienna kierownica oraz „jajowaty” panel środkowy. Tak jak i na zewnątrz, w środku Forda Ka dominują owalne kształty. Ergonomia stoi na wysokim poziomie – obsługa radia i ogrzewania jest prosta, nie zapomniano również o schowkach. Gorzej wygląda już sprawa ze spasowaniem materiałów. Trzeszczenie plastików jest codziennością. Plusy Ford Ka zyskuje natomiast za wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Zapewniają one dobre trzymanie w zakrętach, które Ford Ka jest w stanie pokonywać naprawdę szybko. Jeśli chodzi o ilość miejsca w środku, to względnie komfortowo będziemy się czuć jedynie na przednich siedzeniach. Tylną kanapę powinniśmy raczej traktować jako dodatkowe miejsce na zakupy - bagażnik nie jest zbyt przepastny. 186 l starczy nam na kilka reklamówek lub jedną walizkę. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy już 725 l.

Wyposażenie Forda Ka

Podstawowe odmiany Forda Ka są bardzo ubogo wyposażone – w standardzie otrzymamy jedną poduszkę powietrzną oraz regulację tylnej kanapy. Nie mamy co liczyć nawet na..obrotomierz. Na rynku jest jednak wiele aut pochodzących z importu, których wyposażenie może zawierać wspomaganie kierownicy, klimatyzację, a nawet skórzaną tapicerkę lub szyberdach.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd Forda Ka

W gamie silnikowej Forda Ka występowały jedynie ośmiozaworowe silniki benzynowe.

Podstawową jednostką w Fordzie Ka jest benzynowy silnik 1.3 ENDURA, którego konstrukcja pamięta jeszcze lata 80. ubiegłego stulecia. Rozwija moc 60 KM i ciężko się w nim doszukać jakichkolwiek zalet. Zarówno osiągi (15,4 s do 100 km/h), jak i zużycie paliwa (średnio 7,0 l na 100 km) nie nastrajają kierowcy pozytywnie. Tak samo jest z kulturą pracy.  Wraz z przeprowadzonym w 2003 roku liftingiem do gamy silników wprowadzono jednostkę 1.3 Duratec. Jest to konstrukcja  o wiele bardziej nowoczesna od jednostki ENDURA. Rozwija ona moc 70 KM i pozwala na rozpędzenie małego Forda do 100 km/h w 14,1 s. Spalanie auta z tym motorem wynosi średnio 7,5 l na 100 km. W odmianach StreetKa (roadster) oraz SportKa ( odmiana sportowa) pracował także silnik 1.6 DURATEC. Silnik ten zapewniał „Kaczce” naprawdę przyzwoite osiągi – na osiągnięcie prędkości 100 km/h auto potrzebowało jedynie 9,7 s. Spalanie pół litra wyższe niż w przypadku wersji 1.3.

Co polecamy w przypadku Forda Ka?

W przypadku wersji 3-drzwiowej jedyną wartą zainteresowania propozycją jest wersja z silnikiem 1.3 DURATEC. Jeśli szukamy auta, które da nam naprawdę wiele radości z jazdy, przemyślmy zakup wersji SportKa i StreetKa.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Zawieszenie Forda Ka

Mocna strona Forda Ka. W zasadzie już w standardowej wersji auto zestrojone jest sportowe i daje dużo przyjemności z jazdy. Dodatkowo części do zawieszenia są naprawdę tanie.

Usterki Forda Ka

Silnik: problemy z falującymi obrotami, układem zapłonowym, silnikiem krokowym oraz przepustnicą.

Nadwozie: korozja – głównie na drzwiach, podszybiu i okolicach klapki wlewu paliwa.

Zawieszenie: pękające sprężyny zawieszenia, stukające łączniki stabilizatora z przodu.

Elektryka: pękająca izolacja na przewodach.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Ceny części do Forda Ka

Wahacz przedni: 161 zł

Amortyzator przedni: 337 zł

Klocki hamulcowe przednie: 123 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 212 zł

Sprzęgło kompletne: 360 zł

Reflektor przedni: 160 zł

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Podsumowanie – Ford Ka

Zalety: indywidualny styl, łatwość poruszania się w mieście, atrakcyjne ceny aut na rynku wtórnym.

Wady: Przestarzałe i paliwożerne jednostki napędowe, mały bagażnik, awaryjność jednostek 1.3 ENDURA.

Ford Ka jest dowodem na to, że nie trzeba wydawać majątku aby kupić ciekawe i nietuzinkowe auto. Jeśli odpowiada nam styl Forda Ka i nie odstraszają nas silniki o archaicznej konstrukcji i wysokim zużyciu paliwa, Ford Ka jest dobrą alternatywą dla miejskich, używanych aut.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA