REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Ka: jankeski indywidualista

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze auto w gamie modelowej Forda – model Ka I generacji – produkowany był przez 12 lat – od 1996 do 2008 roku. W 2003 roku do odmiany 3-drzwiowej dołączyła usportowiona wersja SportKa oraz roadster StreetKa. Grupą docelową Forda Ka mieli być młodzi ludzie z dużych miast, dla których póki co ważniejsze jest codzienne przemieszczanie się z domu do pracy, niż rodzinne wyjazdy na wakacje.

Nadwozie Forda Ka

Zapewnie już w fazie projektowania wiadomo było, że stylistyka Forda Ka nie każdemu przypadnie do gustu. Taka jest jednak cena, jaką musi ponieść producent, decydując się na stworzenie auta „dla indywidualisty”. Pseudonim „KAczka” nie został bowiem nadany miejskiemu Fordowi jedynie ze względu na nazwę najmniejszego  Forda. Specyfika nadwozia polega głównie na tym, że nie odnajdziemy w niej żadnych ostrych kantów – Ka wygląda jak jeżdzące, zaokrąglone ze wszystkich stron pudełko. Niewątpliwą zaletą auta są jego wymiary – przy długości wynoszącej 362 cm i szerokości wynoszącej 163 cm nie będziemy mieli większych problemów przy parkowaniu w ciasnych miejscach. Ułatwi nam to także mocno ścięty tył auta, dzięki któremu dokładnie wiadomo gdzie „kończy się” się nadwozie. Widoczność lekko ograniczają szerokie słupki tylne.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Ka

Wnętrze Forda Ka

Również we wnętrzu auta jest dość oryginalnie. W oczy rzuca się przede wszystkim ciekawie zaprojektowana dwuramienna kierownica oraz „jajowaty” panel środkowy. Tak jak i na zewnątrz, w środku Forda Ka dominują owalne kształty. Ergonomia stoi na wysokim poziomie – obsługa radia i ogrzewania jest prosta, nie zapomniano również o schowkach. Gorzej wygląda już sprawa ze spasowaniem materiałów. Trzeszczenie plastików jest codziennością. Plusy Ford Ka zyskuje natomiast za wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Zapewniają one dobre trzymanie w zakrętach, które Ford Ka jest w stanie pokonywać naprawdę szybko. Jeśli chodzi o ilość miejsca w środku, to względnie komfortowo będziemy się czuć jedynie na przednich siedzeniach. Tylną kanapę powinniśmy raczej traktować jako dodatkowe miejsce na zakupy - bagażnik nie jest zbyt przepastny. 186 l starczy nam na kilka reklamówek lub jedną walizkę. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy już 725 l.

Wyposażenie Forda Ka

Podstawowe odmiany Forda Ka są bardzo ubogo wyposażone – w standardzie otrzymamy jedną poduszkę powietrzną oraz regulację tylnej kanapy. Nie mamy co liczyć nawet na..obrotomierz. Na rynku jest jednak wiele aut pochodzących z importu, których wyposażenie może zawierać wspomaganie kierownicy, klimatyzację, a nawet skórzaną tapicerkę lub szyberdach.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd Forda Ka

W gamie silnikowej Forda Ka występowały jedynie ośmiozaworowe silniki benzynowe.

Podstawową jednostką w Fordzie Ka jest benzynowy silnik 1.3 ENDURA, którego konstrukcja pamięta jeszcze lata 80. ubiegłego stulecia. Rozwija moc 60 KM i ciężko się w nim doszukać jakichkolwiek zalet. Zarówno osiągi (15,4 s do 100 km/h), jak i zużycie paliwa (średnio 7,0 l na 100 km) nie nastrajają kierowcy pozytywnie. Tak samo jest z kulturą pracy.  Wraz z przeprowadzonym w 2003 roku liftingiem do gamy silników wprowadzono jednostkę 1.3 Duratec. Jest to konstrukcja  o wiele bardziej nowoczesna od jednostki ENDURA. Rozwija ona moc 70 KM i pozwala na rozpędzenie małego Forda do 100 km/h w 14,1 s. Spalanie auta z tym motorem wynosi średnio 7,5 l na 100 km. W odmianach StreetKa (roadster) oraz SportKa ( odmiana sportowa) pracował także silnik 1.6 DURATEC. Silnik ten zapewniał „Kaczce” naprawdę przyzwoite osiągi – na osiągnięcie prędkości 100 km/h auto potrzebowało jedynie 9,7 s. Spalanie pół litra wyższe niż w przypadku wersji 1.3.

Co polecamy w przypadku Forda Ka?

W przypadku wersji 3-drzwiowej jedyną wartą zainteresowania propozycją jest wersja z silnikiem 1.3 DURATEC. Jeśli szukamy auta, które da nam naprawdę wiele radości z jazdy, przemyślmy zakup wersji SportKa i StreetKa.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Zawieszenie Forda Ka

Mocna strona Forda Ka. W zasadzie już w standardowej wersji auto zestrojone jest sportowe i daje dużo przyjemności z jazdy. Dodatkowo części do zawieszenia są naprawdę tanie.

Usterki Forda Ka

Silnik: problemy z falującymi obrotami, układem zapłonowym, silnikiem krokowym oraz przepustnicą.

Nadwozie: korozja – głównie na drzwiach, podszybiu i okolicach klapki wlewu paliwa.

Zawieszenie: pękające sprężyny zawieszenia, stukające łączniki stabilizatora z przodu.

Elektryka: pękająca izolacja na przewodach.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Ceny części do Forda Ka

Wahacz przedni: 161 zł

Amortyzator przedni: 337 zł

Klocki hamulcowe przednie: 123 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 212 zł

Sprzęgło kompletne: 360 zł

Reflektor przedni: 160 zł

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Podsumowanie – Ford Ka

Zalety: indywidualny styl, łatwość poruszania się w mieście, atrakcyjne ceny aut na rynku wtórnym.

Wady: Przestarzałe i paliwożerne jednostki napędowe, mały bagażnik, awaryjność jednostek 1.3 ENDURA.

Ford Ka jest dowodem na to, że nie trzeba wydawać majątku aby kupić ciekawe i nietuzinkowe auto. Jeśli odpowiada nam styl Forda Ka i nie odstraszają nas silniki o archaicznej konstrukcji i wysokim zużyciu paliwa, Ford Ka jest dobrą alternatywą dla miejskich, używanych aut.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA