REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Ka: jankeski indywidualista

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze auto w gamie modelowej Forda – model Ka I generacji – produkowany był przez 12 lat – od 1996 do 2008 roku. W 2003 roku do odmiany 3-drzwiowej dołączyła usportowiona wersja SportKa oraz roadster StreetKa. Grupą docelową Forda Ka mieli być młodzi ludzie z dużych miast, dla których póki co ważniejsze jest codzienne przemieszczanie się z domu do pracy, niż rodzinne wyjazdy na wakacje.

Nadwozie Forda Ka

Zapewnie już w fazie projektowania wiadomo było, że stylistyka Forda Ka nie każdemu przypadnie do gustu. Taka jest jednak cena, jaką musi ponieść producent, decydując się na stworzenie auta „dla indywidualisty”. Pseudonim „KAczka” nie został bowiem nadany miejskiemu Fordowi jedynie ze względu na nazwę najmniejszego  Forda. Specyfika nadwozia polega głównie na tym, że nie odnajdziemy w niej żadnych ostrych kantów – Ka wygląda jak jeżdzące, zaokrąglone ze wszystkich stron pudełko. Niewątpliwą zaletą auta są jego wymiary – przy długości wynoszącej 362 cm i szerokości wynoszącej 163 cm nie będziemy mieli większych problemów przy parkowaniu w ciasnych miejscach. Ułatwi nam to także mocno ścięty tył auta, dzięki któremu dokładnie wiadomo gdzie „kończy się” się nadwozie. Widoczność lekko ograniczają szerokie słupki tylne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Ka

Wnętrze Forda Ka

Również we wnętrzu auta jest dość oryginalnie. W oczy rzuca się przede wszystkim ciekawie zaprojektowana dwuramienna kierownica oraz „jajowaty” panel środkowy. Tak jak i na zewnątrz, w środku Forda Ka dominują owalne kształty. Ergonomia stoi na wysokim poziomie – obsługa radia i ogrzewania jest prosta, nie zapomniano również o schowkach. Gorzej wygląda już sprawa ze spasowaniem materiałów. Trzeszczenie plastików jest codziennością. Plusy Ford Ka zyskuje natomiast za wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Zapewniają one dobre trzymanie w zakrętach, które Ford Ka jest w stanie pokonywać naprawdę szybko. Jeśli chodzi o ilość miejsca w środku, to względnie komfortowo będziemy się czuć jedynie na przednich siedzeniach. Tylną kanapę powinniśmy raczej traktować jako dodatkowe miejsce na zakupy - bagażnik nie jest zbyt przepastny. 186 l starczy nam na kilka reklamówek lub jedną walizkę. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy już 725 l.

Wyposażenie Forda Ka

Podstawowe odmiany Forda Ka są bardzo ubogo wyposażone – w standardzie otrzymamy jedną poduszkę powietrzną oraz regulację tylnej kanapy. Nie mamy co liczyć nawet na..obrotomierz. Na rynku jest jednak wiele aut pochodzących z importu, których wyposażenie może zawierać wspomaganie kierownicy, klimatyzację, a nawet skórzaną tapicerkę lub szyberdach.

REKLAMA

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd Forda Ka

W gamie silnikowej Forda Ka występowały jedynie ośmiozaworowe silniki benzynowe.

Podstawową jednostką w Fordzie Ka jest benzynowy silnik 1.3 ENDURA, którego konstrukcja pamięta jeszcze lata 80. ubiegłego stulecia. Rozwija moc 60 KM i ciężko się w nim doszukać jakichkolwiek zalet. Zarówno osiągi (15,4 s do 100 km/h), jak i zużycie paliwa (średnio 7,0 l na 100 km) nie nastrajają kierowcy pozytywnie. Tak samo jest z kulturą pracy.  Wraz z przeprowadzonym w 2003 roku liftingiem do gamy silników wprowadzono jednostkę 1.3 Duratec. Jest to konstrukcja  o wiele bardziej nowoczesna od jednostki ENDURA. Rozwija ona moc 70 KM i pozwala na rozpędzenie małego Forda do 100 km/h w 14,1 s. Spalanie auta z tym motorem wynosi średnio 7,5 l na 100 km. W odmianach StreetKa (roadster) oraz SportKa ( odmiana sportowa) pracował także silnik 1.6 DURATEC. Silnik ten zapewniał „Kaczce” naprawdę przyzwoite osiągi – na osiągnięcie prędkości 100 km/h auto potrzebowało jedynie 9,7 s. Spalanie pół litra wyższe niż w przypadku wersji 1.3.

Co polecamy w przypadku Forda Ka?

W przypadku wersji 3-drzwiowej jedyną wartą zainteresowania propozycją jest wersja z silnikiem 1.3 DURATEC. Jeśli szukamy auta, które da nam naprawdę wiele radości z jazdy, przemyślmy zakup wersji SportKa i StreetKa.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Zawieszenie Forda Ka

Mocna strona Forda Ka. W zasadzie już w standardowej wersji auto zestrojone jest sportowe i daje dużo przyjemności z jazdy. Dodatkowo części do zawieszenia są naprawdę tanie.

Usterki Forda Ka

Silnik: problemy z falującymi obrotami, układem zapłonowym, silnikiem krokowym oraz przepustnicą.

Nadwozie: korozja – głównie na drzwiach, podszybiu i okolicach klapki wlewu paliwa.

Zawieszenie: pękające sprężyny zawieszenia, stukające łączniki stabilizatora z przodu.

Elektryka: pękająca izolacja na przewodach.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Ceny części do Forda Ka

Wahacz przedni: 161 zł

Amortyzator przedni: 337 zł

Klocki hamulcowe przednie: 123 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 212 zł

Sprzęgło kompletne: 360 zł

Reflektor przedni: 160 zł

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Podsumowanie – Ford Ka

Zalety: indywidualny styl, łatwość poruszania się w mieście, atrakcyjne ceny aut na rynku wtórnym.

Wady: Przestarzałe i paliwożerne jednostki napędowe, mały bagażnik, awaryjność jednostek 1.3 ENDURA.

Ford Ka jest dowodem na to, że nie trzeba wydawać majątku aby kupić ciekawe i nietuzinkowe auto. Jeśli odpowiada nam styl Forda Ka i nie odstraszają nas silniki o archaicznej konstrukcji i wysokim zużyciu paliwa, Ford Ka jest dobrą alternatywą dla miejskich, używanych aut.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA