Używany Peugeot 406 Coupe: cień Ferrari
REKLAMA
REKLAMA
Nadwozie Peugeota 406 Coupe
Projekt Peugeota 406 Coupe stworzył w roku 1993 włoski stylista Lorenzo Ramaciotti pracujący wówczas dla studia Pininfarina. Spod jego ręki wyszły takie ikony motoryzacyjnego designu jak Maserati Quattroporte, Ferrari Enzo, 360 Modena, czy powstałe na krótko przed projektem 406 Coupe, Ferrari 456 GT. To właśnie linii tego włoskiego Gran Turismo niektórzy dopatrują się w sylwetce francuskiego auta. I wcale nie można im odmówić racji. Przyglądając się zwłaszcza tylnej części auta trudno nie zauważyć inspiracji zaczerpniętej z modelu 456 GT oraz innych aut ze stajni Ferrari. Włoski rodowód projektu mimo wszystko nie przyćmił cech charakterystycznych dla stylizacji Peugeota. Dwudrzwiowe 406 produkowane było w dwóch fabrykach Pininfariny pod Turynem. W ciągu siedmiu lat od rozpoczęcia produkcji w 1997 roku z ich taśm zjechało ponad 102 tys. egzemplarzy francuskiego coupe, co jest wyznacznikiem niemałego rynkowego sukcesu.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeocie 406
Pomimo swojego wieku auto prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Mało tego, jego nadwozie sprawia wrażenie ponadczasowego, można by nawet zaryzykować stwierdzenie, że za dziesięć lat będzie nadal zwracało na siebie uwagę. Zdecydowanie odróżnia się stylizacyjnie od czterodrzwiowego 406, na bazie którego został zbudowany, w związku z czym nie sposób o pomyłkę. Długa maska, mocno pochylona przednia szyba i łagodnie wznosząca się ku tyłowi linia boczna oraz masywny słupek C to główne elementy tworzące cieszącą oko sylwetkę. Całość uzupełniają spłaszczone reflektory, przedni zderzak z pokaźnym wlotem powietrza oraz krótki tył dodatkowo podkreślający dynamizm i „sportowe” aspiracje auta.
Wnętrze i wyposażenie Peugeota 406 Coupe
Jednakże nie tylko wygląd tego auta decyduje o pochlebnych opiniach na jego temat. Pomimo dwudrzwiowego, smukłego nadwozia jest to bardzo wygodny i funkcjonalny pojazd. W jego przestronnym wnętrzu zmieszczą się bez problemu cztery osoby, przy czym z tyłu wygodnie podróżować mogą nie tylko dzieci czy osoby mikrej postury. Ponadto, pod tylną klapą znajdziemy, pokaźnych jak na coupe rozmiarów, bagażnik o pojemności 390 litrów. Dzielone i składane oparcie tylnych siedzeń dodatkowo zwiększa walory użytkowe dwudrzwiowego Peugeota, który okazuje się znakomitym autem do codziennej jazdy i funkcjonalnością dużo nie ustępuje innym wersjom nadwoziowym modelu 406. Niestety również projektem deski rozdzielczej nie odbiega od sedana i kombi, gdyż cały kokpit łącznie z konsolą środkową został przejęty ze zwykłej 406-tki. Najwyraźniej projekt nadwozia pochłonął tyle funduszy, że na dedykowaną deskę rozdzielczą już budżetu nie starczyło. A szkoda, bo prócz chromowanych pierścieni wokół zegarów na próżno szukać akcentów, które mogłyby nadać trochę smutnej kabinie wyjątkowy charakter.
Zobacz też: Używany Peugeot 407: typowy francuz
Jedyną odczuwalną we wnętrzu różnicą w porównaniu do sedana jest niższe osadzenie foteli, które są też bardziej przesunięte do tyłu względem kokpitu. Pod względem wyposażenia zdecydowana większość modeli 406 Coupe będących na rynku nie daje powodów do narzekań. ABS, ESP, elektryczne sterowanie szyb i lusterek oraz automatyczna klimatyzacja to standard. Nie stanowi jednak problemu znalezienie egzemplarzy posiadających także ogrzewane, skórzane fotele wraz z elektryczną regulacją, tempomat oraz szyberdach.
Zawieszenie Peugeota 406 Coupe
Podwozie 406 coupe wykorzystuje sprawdzone rozwiązania z wersji sedan (kolumny MacPhersona z przodu i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi), przy czym, na potrzeby dwudrzwiowego nadwozia, zastosowano sztywniejsze sprężyny. Dzięki temu auto zyskało większą stabilność przy wyższych prędkościach i pewniej zachowuje się w zakrętach. Nie ma jednak nic za darmo – kosztem lepszego prowadzenia ucierpiał komfort resorowania, co szczególnie na polskich dziurawych drogach może dać się we znaki kierowcy i pasażerom. Pomimo tej niedogodności użytkownicy chwalą zawieszenie 406-tki za niezłe właściwości jezdne i ponadprzeciętną trwałość.
Napęd Peugeota 406 Coupe
Gama silników 406 Coupe obejmowała trzy motory benzynowe: czterocylindrowe 2.0 i 2.2 o mocach odpowiednio 138 KM i 160 KM, topowe 3.0-litrowe V6 (194 KM lub 207 KM od 2000 r.) oraz jednego diesla 2.2 HDi 136 KM. Wszystkie silniki były standardowo połączone z pięciobiegową skrzynią manualną i napędzały przednie koła. Za dopłatą jednostki benzynowe oferowane były z automatem o czterech przełożeniach.
Zobacz też: Używane „francuzy” klasy średniej: Peugeot 407 i Citroen C5
Bogata paleta silników to nie lada wyzwanie dla potencjalnego nabywcy, tym bardziej, że ceny modeli uzależnione są w większym stopniu od rocznika i ogólnego stanu auta niż od wersji silnikowej. W podobnej cenie możemy znaleźć zarówno najmocniejszą odmianę V6 jak i 136-konnego diesla. Dlatego przy wyborze najlepiej kierować się własnymi preferencjami i wielkością budżetu przewidzianego na eksploatację. Jeśli szukamy bezkompromisowego Gran Turismo do komfortowego połykania kilometrów, 3.0-litrowa benzyna z automatyczną skrzynią biegów powinna być naszym pewniakiem. Pozwala ona bezstresowo podróżować z prędkościami autostradowymi, czerpiąc radość ze sporych pokładów momentu obrotowego. Niestety lepsze osiągi (przyspieszenie 0-100 w 7,9s i prędkość maksymalna 235 km/h) pociągają za sobą także wyższe spalanie (średnio 11-12 l/100 km). Do oszczędnej, spokojnej jazdy lepiej nadaje się podstawowa benzynowa 2.0-litrówka – odznacza się najniższymi kosztami eksploatacyjnymi i małą awaryjnością, a do tego dobrze współpracuje z LPG. Niestety charakterem niezbyt pasuje do sportowego coupe – zdecydowanie brak jej wigoru. Dlatego interesującą alternatywą jest jedyny w ofercie diesel, który zaspokajając się dużo mniejszymi ilościami paliwa (średnie spalanie 7 l/100 km) oferuje elastyczność zbliżoną do widlastej szóstki.
Który silnik polecamy?
Jeżeli spalanie i koszty utrzymania są dla nas kwestią drugorzędną polecamy topową wersję V6 z automatem. Jeśli zależy nam na odrobinę lepszych osiągach poszukajmy tego motoru z manualną skrzynią biegów. Oszczędnym zdecydowanie radzimy rozejrzeć się za benzynowym dwulitrowcem lub cieszącym się dużą popularnością dieslem. Jednakże przy zakupie tego drugiego ze znacznym przebiegiem (ponad 100 tys. km) zalecamy szczególną ostrożność, gdyż zaniedbane auto z takim silnikiem może już na starcie wymagać sporego wkładu finansowego.
Typowe usterki Peugeota 406 Coupe
Modele z późniejszych lat produkcji, w których usunięto wady wieku dziecięcego, cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników. Do elementów sprawiających najwięcej problemów w wersji z silnikiem wysokoprężnym zaliczyć można filtr cząstek stałych (FAP) oraz koło dwumasowe. Zdarzają się również awarie wtryskiwaczy. Niemal we wszystkich silnikach pojawiają się mniejsze lub większe wycieki oleju (głównie spod pokrywy zaworów), które można jednak usunąć niewielkim kosztem. Przed zakupem używanego coupe (dotyczy to nie tylko Peugeota 406) warto na myjni sprawdzić szczelność uszczelek bocznych szyb. Często, ze względu na swoje zużycie objawiające się przeciekami oraz hałasem podczas jazdy, wymagają one wymiany.
Ceny Peugeota 406 Coupe
Ceny dwudrzwiowych 406-tek z drugiej ręki wahają się od 8-10 tys. zł za starsze roczniki z dużym przebiegiem, do ponad 20 tys. zł za egzemplarze z końca produkcji w bardzo dobrym stanie. Wśród polskich ofert sprzedaży najwięcej jest modeli z dieslem oraz podstawowym benzyniakiem. Zadbany i bezwypadkowy egzemplarz z silnikiem V6 to prawdziwy rarytas, po który warto wybrać się za granicę.
Zobacz też: Używana Mazda 6: skośny średniak
Bliskie pokrewieństwo mechaniczne z pozostałymi członkami rodziny 406 sprawia, iż na dostępność części zamiennych do zawieszenia czy układu napędowego nie można narzekać. W zależności od budżetu można wybierać spośród oferty części oryginalnych, tańszych zamienników oraz części używanych. Problem stanowić mogą jedynie elementy karoserii (produkowane były we Włoszech i obecnie ich dostępność jest bardzo ograniczona a ceny niebotyczne). W przypadku konieczności wymiany zderzaka lub maski raczej na pewno trzeba rozglądać się za używkami, jednak przed zakupem warto dobrze się im przyjrzeć. Na rynku pełno jest tandetnie poklejonych, poszpachlowanych elementów, które po zamontowaniu mogą tylko zeszpecić wygląd auta. Przykładowe ceny to 500-600 zł za maskę, 300 zł za błotnik i ok. 1000 zł za zderzak w przyzwoitym stanie. Komplet nowych reflektorów to również wydatek rzędu 1000 zł.
Podsumowanie – Peugeot 406 Coupe
Dwudrzwiowa 406-tka to samochód zdecydowanie godny polecenia, zwłaszcza młodym osobom szukającym niebanalnego auta zarówno do jazdy na co dzień jak i do dłuższych wyjazdów za miasto. Za relatywnie niewielkie pieniądze oferuje przyzwoite osiągi połączone z wysokim komfortem w pojemnym i funkcjonalnym wnętrzu, a wszystko to opakowane w stylowym, nadal zwracającym uwagę nadwoziu. Duży wybór wersji silnikowych sprawia, że każdy znajdzie coś na własną kieszeń. Mała awaryjność i szeroka dostępność części mechanicznych tym bardziej przemawia za wyborem właśnie Peugeota 406 Coupe. Szkoda tylko, że coraz trudniej znaleźć w kraju egzemplarz bez przeszłości wypadkowej.
Zobacz też: Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka
REKLAMA
Zalety: atrakcyjny, niestarzejący się wygląd; przestronne i funkcjonalne wnętrze z dużym jak na coupe bagażnikiem; 5 wersji silnikowych do wyboru, w tym oszczędny diesel; dobra tolerancja LPG (pod warunkiem montażu instalacji z wtryskiem sekwencyjnym); duża dostępność części mechanicznych; dopracowane podwozie
Wady: drogi w eksploatacji silnik V6; mała dostępność części karoseryjnych; kokpit przejęty ze zwykłej 406-tki (brak sportowych akcentów); niedostateczne wyciszenie i wentylacja kabiny; niewielkie szanse na znalezienie egzemplarza bezwypadkowego
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.