Używane: Chevrolet Cruze (2008 - 2014) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsza generacja Chevroleta Cruze została zaprezentowana w roku 2008 podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Amerykanin w Europie? Nie do końca. Jedynym nawiązaniem do amerykańskiej tradycji był bowiem… znaczek. Cruze tak naprawdę jest trzecią odsłoną Daewoo Nubiry. A na zmianę nazwy General Motors zdecydowało się wszędzie tam, gdzie koreańskie logo zdążyło się skompromitować. I Polska - w której Daewoo przez szereg lat produkowało swoje auta - była jednym z tych rynków.
REKLAMA
Używane: Chevrolet Cruze - model za… 4 miliardy dolarów!
REKLAMA
Prace konstrukcyjne nad Chevroletem Cruze były dość gruntowne i trwały w sumie 27 miesięcy. Model został oparty o platformę Delta II - tą samą, którą można odnaleźć m.in. w Oplu Astrze IV. Inżynierowie opracowali w sumie 221 prototypów, które były testowane m.in. w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, a do tego wydali na wdrożenie auta do produkcji w sumie 4 miliardy dolarów! Początkowo zadebiutował sedan. W roku 2010 gama została uzupełniona o hatchbacka.
Cruze był produkowany do roku 2016. W Europie jego historia zakończyła się jednak w roku 2014. To wtedy marka zniknęła ze Starego Kontynentu. Czemu? Chevrolet chyba radził sobie zbyt dobrze i stanowił za silną konkurencję dla rodzimego Opla. I o ile klienci marki - szczególnie ci flotowi - byli mocno rozczarowani, o tyle były osoby, które na wieść o odwrocie Chevroleta otworzyły szampana. Mowa o szefach Opla.
Zobacz również: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny
Używany Chevrolet Cruze jest trochę amerykański, a trochę europejski. Przód auta ewidentnie nawiązuje do model sprzedawanych za oceanem, podczas gdy linia boczna jest prosta. To był niskobudżetowy model, który na tą niskobudżetowość wcale nie wskazywał. W roku 2008 wyglądał całkiem nowocześnie, a teraz… niestety dość mocno zestarzał się. Po nadwoziu Cruze widać upływ czasu i wcale nie jest to wynikiem opatrzenia się. Tych aut wcale nie ma zbyt dużo na polskich drogach!
Używane: Chevrolet Cruze - stylistycznie specyficzny
REKLAMA
Inżynierowie podczas prac nad kabiną pasażerską kompaktowego Chevroleta połączyli dwie rzeczy - amerykańską stylizację i jakość wykończenia wprost z… Korei! Plastiki są twarde, dominuje czerń i imitacje chromu, kierownica jest zbyt duża, a dźwignia zmiany biegów wręcz monstrualna. Konsola została wysoko zarysowana i pojawia się na niej wysyp różnej maści przycisków, podczas gdy zegary - co niezwykle fajne - zostały ukryte w sportowo wyglądających tubach. Materiały wykończeniowe nie są wysokiej jakości. W efekcie skóra na kierownicy szybko się łuszczy, a srebrne plastiki drapią.
Używany Chevrolet Cruze oferuje sporą ilość przestrzeni. W całkiem komfortowych warunkach podróżować mogą nawet pasażerowie drugiego rzędu foteli. Poza tym bagażnik jest pojemny. W sedanie mieści 450 litrów, w hatchbacku od 413 do 1254 litrów, podczas gdy w kombi od 500 do 1478 litrów.
W palecie silnikowej Chevroleta Cruze funkcjonowało pięć jednostek napędowych. Podstawę oferty stanowił benzyniak 1.6 litra o mocy 113, 117 lub 124 koni mechanicznych. Osiągi? Te były raczej przeciętne. Jeżeli chodzi o spalanie, w cyklu mieszanym silnik potrzebował około 7 litrów na pokonanie stu kilometrów. Oczko wyżej plasował się motor 1.8 16v. 141 koni mechanicznych mocy to dobry wynik. Jeszcze lepsze w tym benzyniaku było jednak to, że był oferowany w wersji ze wzmocnionymi gniazdami zaworowymi i instalacją LPG. Cruze był sprzedawany też z jednostką 1.4 Turbo. Oferował zdecydowanie najlepsze osiągi i rozsądne spalanie.
Zobacz również: Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy
Używane: Chevrolet Cruze - i benzyniaki, i diesle trwałe
Wolnossące benzyniaki sprzedawane przez Chevroleta to świetnie znane konstrukcje Ecotec Opla. Z czasem zaczynają konsumować zbyt dużo oleju, a do tego warto pamiętać o skróceniu interwały wymiany paska rozrządu. Poza tym to konstrukcje dość trwałe, które nawet po latach eksploatacji nie powinny wymagać większych ingerencji niż np. wymiana zaworu EGR. Alternatywę dla benzyniaków stanowiły dwa diesle. Pierwszy konstrukcji Isuzu o pojemności 1.7 litra i mocy 130 koni mechanicznych. Drugi miał 2 litry oraz trzy wersje mocy: 125, 150 i 163 KM. Dwie pierwsze opuściły studio projektowe VM Motori.
Diesle spod maski Chevroleta spisują się naprawdę dobrze. Do przebiegu na poziomie 200 - 250 tysięcy kilometrów w używanym Cruze dokuczać może głównie filtr cząstek stałych - jeżeli oczywiście był zastosowany. Dopiero po tym przebiegu zaczyna się psuć osprzęt w postaci wtryskiwaczy, turbosprężarki, zaworu EGR czy koła dwumasowego. Po takim dystansie to już jednak rynkowy standard - ciężko zatem mówić o oczywistej wadzie silników wysokoprężnych.
Zobacz również: W silniku przybywa oleju? A twój diesel ma DPF?
Zawieszenie używanego Chevroleta Cruze jest dość proste z konstrukcyjnego punktu widzenia. Przednie koła utrzymują przy nadwoziu kolumny McPhersona. Tylne resoruje belka skrętna. Nastawy? Te są zdecydowanie miękkie. Z drugiej strony elementy w postaci silentblocków czy łączników pracują dość głośno. Zawieszenie Cruze nie jest przesadnie trwałe. Na szczęście ewentualne naprawy nie powinny okazać się nadmiernie drogie - szczególnie że jako pierwsze zazwyczaj poddają się łączniki stabilizatora i tuleje wahaczy.
Używane: Chevrolet Cruze - lista awarii? W zasadzie nic poważnego!
Używany Chevrolet Cruze nie jest autem mocno awaryjnym. Usterki zgłaszane do tej pory przez kierowców są przede wszystkim… denerwujące! W aucie może wariować centralny zamek, zdarza się że radioodtwarzacz przestaje czytać płyty CD, z czasem pada elektrowłącznik tylnej klapy, a przednie nadkola mogą pękać. Najbardziej znaczące awarie dotyczą wysprzęglika i sterowania klimatyzacji. Konstrukcja jest prosta i bazuje na Oplu. To oznacza niskie ceny ewentualnych części zamiennych i fakt, że praktycznie każdy mechanik będzie w stanie przeprowadzić podstawowe naprawy.
Ceny używanego Chevroleta Cruze zaczynają się od 17 tysięcy złotych. Za egzemplarz wyprodukowany w roku 2013 i pochodzący np. od pierwszego właściciela, trzeba zapłacić dziś nawet 40 tysięcy złotych. Zalety? Amerykanin jest stosunkowo tani, a do tego dobrze wyposażony. Praktycznie każdy egzemplarz z rynku wtórnego ma klimatyzację, zestaw poduszek powietrznych czy ESP.
Używane: Chevrolet Cruze - podsumowanie:
Używany Chevrolet Cruze to poprawne auto, które może się stać wiernym towarzyszem podróży. Kierowca decydujący się na jego zakup musi jednak w pełni rozumieć filozofię tego auta. A model miał być po prostu tani - tani w zakupie, eksploatacji i serwisowaniu. Co to oznacza? W dużej mierze niższą jakość materiałów wykończeniowych i przede wszystkim mniejszą przyjemność z jazdy.
Używane: Chevrolet Cruze - dane techniczne producenta:
- Silniki benzynowe:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
1.4 Turbo | 140 KM | 200 Nm | 9,3 s. | 200 km/h | 7,5/5,7/4,7 |
1.6 16v | 113 KM | 153 Nm | 11,8 s. | 185 km/h | 9,0/6,8/5,5 |
1.6 16v | 117 KM | 155 Nm | 12,8 s. | 185 km/h | 9,4/6,9/5,3 |
1.6 16v | 124 KM | 154 Nm | 12,0 s. | 190 km/h | 8,8/6,5/5,1 |
1.8 16v | 141 KM | 176 Nm | 10,0 s. | 200 km/h | 9,3/6,8/5,3 |
- Silniki diesla:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
1.7 D | 130 KM | 300 Nm | 10,3 s. | 200 km/h | 5,6/4,5/3,8 |
2.0 D | 125 KM | 300 Nm | 10,3 s. | 196 km/h | 7,0/5,5/4,6 |
2.0 D | 150 KM | 320 Nm | 8,7 s. | 210 km/h | 7,0/5,6/4,8 |
2.0 VCDi | 163 KM | 360 Nm | 8,5 s. | 205 km/h | 7,3/5,4/4,2 |
Używane: Chevrolet Cruze - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 13 zł
- filtr powietrza - od 24 zł
- filtr paliwa - od 34 zł
- filtr kabinowy - od 21 zł
- zestaw paska rozrządu - od 343 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 141 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 97 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 87 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 47 zł
- łącznik stabilizatora - od 29 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 41 zł
- amortyzator - od 96 zł
- sprzęgło komplet - od 545 zł
- koło zamachowe - od 1404 zł
- zawór EGR - od 273 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.