REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie

Piotr Czerniakowski
BMW 3 to przede wszystkim duża paleta świetnych silników oraz doskonałe prowadzenie.
BMW 3 to przede wszystkim duża paleta świetnych silników oraz doskonałe prowadzenie.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

BMW w 2005 roku zastąpiło swoją wysłużoną „trójkę” E46, modelem E90. Na początku oferowane były wersje sedan i kombi, rok później dołączyły coupe i kabriolet. Mimo sporych zmian, jakie zaszły w kwestii stylistyki i technologii w porównaniu do poprzednika, auto nadal cechuje styl, rewelacyjne silniki i znakomite właściwości jezdne.

Nadwozie BMW serii 3

Auto z zewnątrz nie wygląda już tak agresywnie jak model E46. Stylistyka trójki jest bardziej stonowana, co nie znaczy, że nie jest dynamiczna. Linia auta została narysowana przez mistrza stylizacji, Chrisa Bangle’a, który niestety znany jest głównie z niezbyt udanego projektu BMW serii 7 E65. Model E90 jest jednak znacznie mniej awangardowy, a jego wygląda trafia w gusta szerokiej klienteli.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3

Wnętrze BMW serii 3

Wnętrze auta zostało ładnie zaprojektowane. Deska rozdzielcza jest jednak dość ascetyczna, choć w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Konsola nie jest przeładowana dziesiątkami przełączników i wyświetlaczy – ergonomia stoi na wysokim poziomie. Materiały wykończeniowe są oczywiście najwyższej jakości. W aucie zastosowano system iDrive, który wymaga lekkiej wprawy. Niestety, wnętrze jest dość ciasne. O ile kierowca i pasażer siedzący z przodu mają dosyć miejsca, o tyle z tyłu pasażerowie mają mniej miejsca niż w niejednym aucie kompaktowym. Bagażnik sedana mieści 440l.

Wyposażenie BMW serii 3

Do wyposażenie standardowego należało: ABS, ESP, centralny zamek, „elektryka” szyb i lusterek, 6 poduszek powietrznych oraz wspomaganie kierownicy. W opcji oferowano m.in. wyświetlacz komputera i nawigacji, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna czy tempomat.

Facelifting: Wersje sedan i kombi odświeżono w 2008 roku. Modernizacja objęła nadwozie oraz paletę silników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów

Napęd

BMW słynie z dopracowanych i dynamicznych jednostek napędowych. Większość silników zapewnia rewelacyjne osiągi. Motory BMW charakteryzują się również wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. W palecie trójki E90 dostępnych było ponad 20 silników.

Silniki benzynowe BMW serii 3

Zaczynając od podstawowych jednostek, należy zwrócić uwagę na silnik 2.0l montowany w modelu 318i. Mimo, że jest to druga pod względem mocy jednostka w palecie, auto można już uznać za dynamiczne – 10s do 100km/h nie czynią z tej wersji trójki zawalidrogi. Średnie spalanie również jest na przyzwoitym poziomie i oscyluje wokół 7,5 litra na 100 km. Jeśli lubimy mieć odpowiedni zapas mocy pod pedałem gazu, zastanówmy się nad wersją 2.5l. 218 KM nie czynią z tego auta sportowca, jednak 7s do „setki” i niemalże 250 km/h prędkości maksymalnej to naprawdę przyzwoite osiągi. Odbija się to na spalaniu, jednak 8,5l na 100 km przy takich osiągach nie powinno nikogo dziwić. Naprawdę duże emocje zapewnia silnik montowany w wersji 335i. Jest to jednostka o pojemności 3-litrów i mocy 306 KM. Fenomenalny silnik, przez 2 lata z rzędu (2007 i 2008) uznawany za najlepszy silnik roku. 5,5 s do 100km/h czyni z tego auta konkurenta dla niejednego sportowego wozu. Na szczycie gamy znajduje się rasowe V8 z wersji M. Jest to klasa sam w sobie. 420 KM sprawia, że w przypadku wersji M3 mamy do czynienia z rajdówką dopuszczoną do ruchu ulicznego. Trzeba mieć spore umiejętności i wiele wyobraźni, żeby poradzić sobie z tym autem. Warto również wspomnieć, że jest to prawdopodobnie jedyne V8 które będzie miało zaszczyt figurować w historii BMW M3. Poprzednik bowiem, model M3 E46, był wyposażony w rzędowego sześciocylindrowca, zaś następca z racji na zaostrzające się normy emisji spalin, najprawdopodobniej będzie wyposażony w silnik V6 z turbodoładowaniem.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Silniki wysokoprężne BMW serii 3

Paleta silnikowa obejmująca silniki diesla również jest bogata. Najlepsza propozycją (co zresztą potwierdza popularność tej jednostki) jest silnik 2.0l o mocy 163 KM. Spala on średnio jedynie 5,7l, zaś przyspieszenie do 100km/h zajmuje niewiele ponad 8 sekund. Jeśli potrzeba nam więcej mocy, można pomyśleć o jednostkach 6-cylindrowych. Dobrą propozycją jest silnik o mocy 204, lub 231 KM. Przyspieszenie wynosi odpowiednio 7,0s i 6,7s. Dla osób ceniących sobie osiągi na najwyższym poziomie, idealnym wyborem będzie silnik 3.0l o mocy 245 KM. 520 NM momentu obrotowego czyni z tego auta mistrza dynamiki. Spalanie na poziomie 7,3 litra wydaje się być do zaakceptowania.

Jaką wersję polecamy w przypadku BMW serii 3?

REKLAMA

Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to należy się zastanowić nad wersjami skrajnymi. Dobrą propozycją jest (prawie) bazowa jednostka 2.0 o mocy 129 KM. Jest dość dynamiczna i nie pali zbyt dużo. Samochodem dającym maksimum przyjemności z jazdy jest za to wersja 335i lub M3. Koszty utrzymania tych wersji są jednak bardzo wysokie.

Skrzynia biegów: Napęd tylny lub 4x4. Dostępne były 6-biegowe skrzynie manualne lub 6-biegowe „automaty”. W ofercie znalazły się również dwusprzęgłowe skrzynie o 6 lub 7 przełożeniach.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Zawieszenie BMW serii 3

Zawieszenie auta zapewnia znakomite właściwości jezdne, co jest znamienne dla bawarskiego producenta. Auto bazuje na kolumnach resorujących i podwójnych wahaczach z przodu oraz układzie wielowahaczowym z tyłu. Większośc elementów jest aluminiowa, więc dość kosztowna. Trzeba uważać na wersją z układem napędu na 4 koła xdrive, gdyż są bardzo kosztowne w naprawach.

Usterki BMW serii 3

Silnik: Awarie układów wtryskowych i zapłonowych w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zużycie dwumasowego koła zamachowego w silnikach, w dieslach zużywa się turbosprężarka oraz podnosi się poziom oleju (dotyczy wersji z filtrem DPF).

Zawieszenie: Bardzo trwałe podzespoły, naprawy wymagają jedynie auta z dużym przebiegiem.

Układ hamulcowy: W mocniejszych wersjach silnikowych zużywają się przednie tarcze hamulcowe.

Układ elektryczny: Czasami zawodzi elektroniczna blokada kierownicy.

LPG: Jeśli zamierzamy montować w aucie instalację LPG, to szukajmy aut z roczników 2005-2008, gdyż wersje benzynowe po liftingu mają bezpośredni wtrysk paliwa.

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Ceny części do BMW serii 3:

Wahacz przedni dolny: 430 zł

Amortyzator przedni: 380 zł

Klocki hamulcowe przednie: 197 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 300 zł

Sprzęgło kompletne : 480 zł

Reflektor przedni: 600 zł

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Podsumowanie – BMW serii 3

Zalety: wysoka jakość wykonania, oszczędne i dynamiczne silniki, świetne właściwości jezdne, prestiż marki.

Wady: ciasne wnętrze, wysokie ceny aut na rynku wtórnym, drogie części zamienne.

BMW serii 3 E90 to auto ładne i wykończone za pomocą wysokiej jakości materiałów. W dodatku auto dobrze się prowadzi i ma bardzo dobre silniki. Największym mankamentem auta jest to, że używane egzemplarze mocno trzymają cenę na rynku wtórnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    REKLAMA

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA