REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie

Piotr Czerniakowski
BMW 3 to przede wszystkim duża paleta świetnych silników oraz doskonałe prowadzenie.
BMW 3 to przede wszystkim duża paleta świetnych silników oraz doskonałe prowadzenie.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

BMW w 2005 roku zastąpiło swoją wysłużoną „trójkę” E46, modelem E90. Na początku oferowane były wersje sedan i kombi, rok później dołączyły coupe i kabriolet. Mimo sporych zmian, jakie zaszły w kwestii stylistyki i technologii w porównaniu do poprzednika, auto nadal cechuje styl, rewelacyjne silniki i znakomite właściwości jezdne.

Nadwozie BMW serii 3

Auto z zewnątrz nie wygląda już tak agresywnie jak model E46. Stylistyka trójki jest bardziej stonowana, co nie znaczy, że nie jest dynamiczna. Linia auta została narysowana przez mistrza stylizacji, Chrisa Bangle’a, który niestety znany jest głównie z niezbyt udanego projektu BMW serii 7 E65. Model E90 jest jednak znacznie mniej awangardowy, a jego wygląda trafia w gusta szerokiej klienteli.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3

Wnętrze BMW serii 3

Wnętrze auta zostało ładnie zaprojektowane. Deska rozdzielcza jest jednak dość ascetyczna, choć w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Konsola nie jest przeładowana dziesiątkami przełączników i wyświetlaczy – ergonomia stoi na wysokim poziomie. Materiały wykończeniowe są oczywiście najwyższej jakości. W aucie zastosowano system iDrive, który wymaga lekkiej wprawy. Niestety, wnętrze jest dość ciasne. O ile kierowca i pasażer siedzący z przodu mają dosyć miejsca, o tyle z tyłu pasażerowie mają mniej miejsca niż w niejednym aucie kompaktowym. Bagażnik sedana mieści 440l.

Wyposażenie BMW serii 3

Do wyposażenie standardowego należało: ABS, ESP, centralny zamek, „elektryka” szyb i lusterek, 6 poduszek powietrznych oraz wspomaganie kierownicy. W opcji oferowano m.in. wyświetlacz komputera i nawigacji, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna czy tempomat.

REKLAMA

Facelifting: Wersje sedan i kombi odświeżono w 2008 roku. Modernizacja objęła nadwozie oraz paletę silników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów

Napęd

BMW słynie z dopracowanych i dynamicznych jednostek napędowych. Większość silników zapewnia rewelacyjne osiągi. Motory BMW charakteryzują się również wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. W palecie trójki E90 dostępnych było ponad 20 silników.

Silniki benzynowe BMW serii 3

Zaczynając od podstawowych jednostek, należy zwrócić uwagę na silnik 2.0l montowany w modelu 318i. Mimo, że jest to druga pod względem mocy jednostka w palecie, auto można już uznać za dynamiczne – 10s do 100km/h nie czynią z tej wersji trójki zawalidrogi. Średnie spalanie również jest na przyzwoitym poziomie i oscyluje wokół 7,5 litra na 100 km. Jeśli lubimy mieć odpowiedni zapas mocy pod pedałem gazu, zastanówmy się nad wersją 2.5l. 218 KM nie czynią z tego auta sportowca, jednak 7s do „setki” i niemalże 250 km/h prędkości maksymalnej to naprawdę przyzwoite osiągi. Odbija się to na spalaniu, jednak 8,5l na 100 km przy takich osiągach nie powinno nikogo dziwić. Naprawdę duże emocje zapewnia silnik montowany w wersji 335i. Jest to jednostka o pojemności 3-litrów i mocy 306 KM. Fenomenalny silnik, przez 2 lata z rzędu (2007 i 2008) uznawany za najlepszy silnik roku. 5,5 s do 100km/h czyni z tego auta konkurenta dla niejednego sportowego wozu. Na szczycie gamy znajduje się rasowe V8 z wersji M. Jest to klasa sam w sobie. 420 KM sprawia, że w przypadku wersji M3 mamy do czynienia z rajdówką dopuszczoną do ruchu ulicznego. Trzeba mieć spore umiejętności i wiele wyobraźni, żeby poradzić sobie z tym autem. Warto również wspomnieć, że jest to prawdopodobnie jedyne V8 które będzie miało zaszczyt figurować w historii BMW M3. Poprzednik bowiem, model M3 E46, był wyposażony w rzędowego sześciocylindrowca, zaś następca z racji na zaostrzające się normy emisji spalin, najprawdopodobniej będzie wyposażony w silnik V6 z turbodoładowaniem.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Silniki wysokoprężne BMW serii 3

Paleta silnikowa obejmująca silniki diesla również jest bogata. Najlepsza propozycją (co zresztą potwierdza popularność tej jednostki) jest silnik 2.0l o mocy 163 KM. Spala on średnio jedynie 5,7l, zaś przyspieszenie do 100km/h zajmuje niewiele ponad 8 sekund. Jeśli potrzeba nam więcej mocy, można pomyśleć o jednostkach 6-cylindrowych. Dobrą propozycją jest silnik o mocy 204, lub 231 KM. Przyspieszenie wynosi odpowiednio 7,0s i 6,7s. Dla osób ceniących sobie osiągi na najwyższym poziomie, idealnym wyborem będzie silnik 3.0l o mocy 245 KM. 520 NM momentu obrotowego czyni z tego auta mistrza dynamiki. Spalanie na poziomie 7,3 litra wydaje się być do zaakceptowania.

Jaką wersję polecamy w przypadku BMW serii 3?

Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to należy się zastanowić nad wersjami skrajnymi. Dobrą propozycją jest (prawie) bazowa jednostka 2.0 o mocy 129 KM. Jest dość dynamiczna i nie pali zbyt dużo. Samochodem dającym maksimum przyjemności z jazdy jest za to wersja 335i lub M3. Koszty utrzymania tych wersji są jednak bardzo wysokie.

Skrzynia biegów: Napęd tylny lub 4x4. Dostępne były 6-biegowe skrzynie manualne lub 6-biegowe „automaty”. W ofercie znalazły się również dwusprzęgłowe skrzynie o 6 lub 7 przełożeniach.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Zawieszenie BMW serii 3

Zawieszenie auta zapewnia znakomite właściwości jezdne, co jest znamienne dla bawarskiego producenta. Auto bazuje na kolumnach resorujących i podwójnych wahaczach z przodu oraz układzie wielowahaczowym z tyłu. Większośc elementów jest aluminiowa, więc dość kosztowna. Trzeba uważać na wersją z układem napędu na 4 koła xdrive, gdyż są bardzo kosztowne w naprawach.

Usterki BMW serii 3

Silnik: Awarie układów wtryskowych i zapłonowych w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zużycie dwumasowego koła zamachowego w silnikach, w dieslach zużywa się turbosprężarka oraz podnosi się poziom oleju (dotyczy wersji z filtrem DPF).

Zawieszenie: Bardzo trwałe podzespoły, naprawy wymagają jedynie auta z dużym przebiegiem.

Układ hamulcowy: W mocniejszych wersjach silnikowych zużywają się przednie tarcze hamulcowe.

Układ elektryczny: Czasami zawodzi elektroniczna blokada kierownicy.

LPG: Jeśli zamierzamy montować w aucie instalację LPG, to szukajmy aut z roczników 2005-2008, gdyż wersje benzynowe po liftingu mają bezpośredni wtrysk paliwa.

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Ceny części do BMW serii 3:

Wahacz przedni dolny: 430 zł

Amortyzator przedni: 380 zł

Klocki hamulcowe przednie: 197 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 300 zł

Sprzęgło kompletne : 480 zł

Reflektor przedni: 600 zł

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Podsumowanie – BMW serii 3

Zalety: wysoka jakość wykonania, oszczędne i dynamiczne silniki, świetne właściwości jezdne, prestiż marki.

Wady: ciasne wnętrze, wysokie ceny aut na rynku wtórnym, drogie części zamienne.

BMW serii 3 E90 to auto ładne i wykończone za pomocą wysokiej jakości materiałów. W dodatku auto dobrze się prowadzi i ma bardzo dobre silniki. Największym mankamentem auta jest to, że używane egzemplarze mocno trzymają cenę na rynku wtórnym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA