REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie

Piotr Czerniakowski
BMW 3 to przede wszystkim duża paleta świetnych silników oraz doskonałe prowadzenie.
BMW 3 to przede wszystkim duża paleta świetnych silników oraz doskonałe prowadzenie.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

BMW w 2005 roku zastąpiło swoją wysłużoną „trójkę” E46, modelem E90. Na początku oferowane były wersje sedan i kombi, rok później dołączyły coupe i kabriolet. Mimo sporych zmian, jakie zaszły w kwestii stylistyki i technologii w porównaniu do poprzednika, auto nadal cechuje styl, rewelacyjne silniki i znakomite właściwości jezdne.

Nadwozie BMW serii 3

Auto z zewnątrz nie wygląda już tak agresywnie jak model E46. Stylistyka trójki jest bardziej stonowana, co nie znaczy, że nie jest dynamiczna. Linia auta została narysowana przez mistrza stylizacji, Chrisa Bangle’a, który niestety znany jest głównie z niezbyt udanego projektu BMW serii 7 E65. Model E90 jest jednak znacznie mniej awangardowy, a jego wygląda trafia w gusta szerokiej klienteli.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3

Wnętrze BMW serii 3

Wnętrze auta zostało ładnie zaprojektowane. Deska rozdzielcza jest jednak dość ascetyczna, choć w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Konsola nie jest przeładowana dziesiątkami przełączników i wyświetlaczy – ergonomia stoi na wysokim poziomie. Materiały wykończeniowe są oczywiście najwyższej jakości. W aucie zastosowano system iDrive, który wymaga lekkiej wprawy. Niestety, wnętrze jest dość ciasne. O ile kierowca i pasażer siedzący z przodu mają dosyć miejsca, o tyle z tyłu pasażerowie mają mniej miejsca niż w niejednym aucie kompaktowym. Bagażnik sedana mieści 440l.

Wyposażenie BMW serii 3

Do wyposażenie standardowego należało: ABS, ESP, centralny zamek, „elektryka” szyb i lusterek, 6 poduszek powietrznych oraz wspomaganie kierownicy. W opcji oferowano m.in. wyświetlacz komputera i nawigacji, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna czy tempomat.

REKLAMA

Facelifting: Wersje sedan i kombi odświeżono w 2008 roku. Modernizacja objęła nadwozie oraz paletę silników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów

Napęd

BMW słynie z dopracowanych i dynamicznych jednostek napędowych. Większość silników zapewnia rewelacyjne osiągi. Motory BMW charakteryzują się również wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. W palecie trójki E90 dostępnych było ponad 20 silników.

Silniki benzynowe BMW serii 3

Zaczynając od podstawowych jednostek, należy zwrócić uwagę na silnik 2.0l montowany w modelu 318i. Mimo, że jest to druga pod względem mocy jednostka w palecie, auto można już uznać za dynamiczne – 10s do 100km/h nie czynią z tej wersji trójki zawalidrogi. Średnie spalanie również jest na przyzwoitym poziomie i oscyluje wokół 7,5 litra na 100 km. Jeśli lubimy mieć odpowiedni zapas mocy pod pedałem gazu, zastanówmy się nad wersją 2.5l. 218 KM nie czynią z tego auta sportowca, jednak 7s do „setki” i niemalże 250 km/h prędkości maksymalnej to naprawdę przyzwoite osiągi. Odbija się to na spalaniu, jednak 8,5l na 100 km przy takich osiągach nie powinno nikogo dziwić. Naprawdę duże emocje zapewnia silnik montowany w wersji 335i. Jest to jednostka o pojemności 3-litrów i mocy 306 KM. Fenomenalny silnik, przez 2 lata z rzędu (2007 i 2008) uznawany za najlepszy silnik roku. 5,5 s do 100km/h czyni z tego auta konkurenta dla niejednego sportowego wozu. Na szczycie gamy znajduje się rasowe V8 z wersji M. Jest to klasa sam w sobie. 420 KM sprawia, że w przypadku wersji M3 mamy do czynienia z rajdówką dopuszczoną do ruchu ulicznego. Trzeba mieć spore umiejętności i wiele wyobraźni, żeby poradzić sobie z tym autem. Warto również wspomnieć, że jest to prawdopodobnie jedyne V8 które będzie miało zaszczyt figurować w historii BMW M3. Poprzednik bowiem, model M3 E46, był wyposażony w rzędowego sześciocylindrowca, zaś następca z racji na zaostrzające się normy emisji spalin, najprawdopodobniej będzie wyposażony w silnik V6 z turbodoładowaniem.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Silniki wysokoprężne BMW serii 3

Paleta silnikowa obejmująca silniki diesla również jest bogata. Najlepsza propozycją (co zresztą potwierdza popularność tej jednostki) jest silnik 2.0l o mocy 163 KM. Spala on średnio jedynie 5,7l, zaś przyspieszenie do 100km/h zajmuje niewiele ponad 8 sekund. Jeśli potrzeba nam więcej mocy, można pomyśleć o jednostkach 6-cylindrowych. Dobrą propozycją jest silnik o mocy 204, lub 231 KM. Przyspieszenie wynosi odpowiednio 7,0s i 6,7s. Dla osób ceniących sobie osiągi na najwyższym poziomie, idealnym wyborem będzie silnik 3.0l o mocy 245 KM. 520 NM momentu obrotowego czyni z tego auta mistrza dynamiki. Spalanie na poziomie 7,3 litra wydaje się być do zaakceptowania.

Jaką wersję polecamy w przypadku BMW serii 3?

Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to należy się zastanowić nad wersjami skrajnymi. Dobrą propozycją jest (prawie) bazowa jednostka 2.0 o mocy 129 KM. Jest dość dynamiczna i nie pali zbyt dużo. Samochodem dającym maksimum przyjemności z jazdy jest za to wersja 335i lub M3. Koszty utrzymania tych wersji są jednak bardzo wysokie.

Skrzynia biegów: Napęd tylny lub 4x4. Dostępne były 6-biegowe skrzynie manualne lub 6-biegowe „automaty”. W ofercie znalazły się również dwusprzęgłowe skrzynie o 6 lub 7 przełożeniach.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Zawieszenie BMW serii 3

Zawieszenie auta zapewnia znakomite właściwości jezdne, co jest znamienne dla bawarskiego producenta. Auto bazuje na kolumnach resorujących i podwójnych wahaczach z przodu oraz układzie wielowahaczowym z tyłu. Większośc elementów jest aluminiowa, więc dość kosztowna. Trzeba uważać na wersją z układem napędu na 4 koła xdrive, gdyż są bardzo kosztowne w naprawach.

Usterki BMW serii 3

Silnik: Awarie układów wtryskowych i zapłonowych w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zużycie dwumasowego koła zamachowego w silnikach, w dieslach zużywa się turbosprężarka oraz podnosi się poziom oleju (dotyczy wersji z filtrem DPF).

Zawieszenie: Bardzo trwałe podzespoły, naprawy wymagają jedynie auta z dużym przebiegiem.

Układ hamulcowy: W mocniejszych wersjach silnikowych zużywają się przednie tarcze hamulcowe.

Układ elektryczny: Czasami zawodzi elektroniczna blokada kierownicy.

LPG: Jeśli zamierzamy montować w aucie instalację LPG, to szukajmy aut z roczników 2005-2008, gdyż wersje benzynowe po liftingu mają bezpośredni wtrysk paliwa.

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Ceny części do BMW serii 3:

Wahacz przedni dolny: 430 zł

Amortyzator przedni: 380 zł

Klocki hamulcowe przednie: 197 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 300 zł

Sprzęgło kompletne : 480 zł

Reflektor przedni: 600 zł

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Podsumowanie – BMW serii 3

Zalety: wysoka jakość wykonania, oszczędne i dynamiczne silniki, świetne właściwości jezdne, prestiż marki.

Wady: ciasne wnętrze, wysokie ceny aut na rynku wtórnym, drogie części zamienne.

BMW serii 3 E90 to auto ładne i wykończone za pomocą wysokiej jakości materiałów. W dodatku auto dobrze się prowadzi i ma bardzo dobre silniki. Największym mankamentem auta jest to, że używane egzemplarze mocno trzymają cenę na rynku wtórnym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA