Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

REKLAMA
REKLAMA
Space Star zadebiutował w 1998 roku i wbrew obawie producenta zdobył duże zaufanie wśród użytkowników. Założenie Mitsubishi było jasne i klarowne. Wyprodukować samochód, który bezawaryjnością nadrobi wszelkie straty do konkurencji. Po latach można stwierdzić, że udało im się to bezbłędnie.
REKLAMA
Japoński producent postawił na małe i oszczędne silniki, co było idealnym posunięciem. Na rynku aut używanych próżno szukać mocnych jednostek powyżej 2 litrów. Największa dostępna pojemność to silnik wysokoprężny 1.9. Mogłoby się wydawać, że Mitsubishi Space Star jest autem bez wad. Okazuje się, że jest zupełnie inaczej. Obciążony samochód znacznie gorzej się prowadzi. Praca tylnego zawieszenia jest fatalna, przez co komfort jazdy może zdecydowanie się obniżyć.
Zobacz też: Opinie kierowców o Mitsubishi Space Star
REKLAMA
Space Star nie uchodzi za pakowne auto w swojej klasie. W porównaniu z konkurencją wypada średnio. Pojemność bagażnika to tylko 370 litrów. Maksymalna objętość jest o 1000 litrów większa. W przypadku rodzinnych wakacji może być problem z zapakowaniem wszystkich bagaży, nawet jak upchamy je pod sam sufit.
Na Polskim rynku jest duży wybór modeli Space Star. Ceny zaczynają się od około 6 000 złotych. Za auto z końca produkcji należy zapłacić około 20 000 złotych. Cena uzależniona jest od wersji silnikowej i wyposażenia. Samochody te nie były popularne wśród firmowych flot, co eliminuje znaczną część wysłużonych egzemplarzy.
Pod względem wyposażenia samochód wypada bardzo dobrze. Nie trudno o przyzwoicie wyposażone auto.
Zobacz też: Mitsubishi Space Star: naprawa wyświetlacza komputera
Space Star doczekał się również face liftingu, który został przeprowadzony w 2002 roku. Najwięcej zmian przeprowadzono wewnątrz samochodu. Paleta silników również uległa modyfikacji. Zrezygnowano z silnika 1.8 GDI wprowadzając w jego miejsce jednostkę o tej samej pojemności, jednak na wielopunktowym wtrysku paliwa – MPi. W silnikach wysokoprężnych również zaszły zmiany. Zaprezentowano nową jednostkę 1.9 DI-D. Silnik ten powstał na bazie modyfikacji poprzedniej jednostki. Główna różnica to dodanie turbosprężarki o zmiennej geometrii.
Jakie silniki były dostępne w Mitsubishi Space Star ?
Największy wybór mamy wśród silników benzynowych. Jak przystało na japońskie auta, nie ma dużego wyboru wśród silników wysokoprężnych.
Silniki benzynowe
1.3 82KM – silnik produkowany w latach 2001 do 2005. Przyspieszenie na poziomie 13 sekund. Nie jest to silnik dynamiczny, ale nadrabia braki swoim spalaniem, które oscyluje w granicy 6 litrów na 100 kilometrów. Do spokojnego przemieszczania się w zupełności wystarczy. Tani w utrzymaniu i eksploatacji. Polecamy.
1.3 86KM – jednostka produkowana do 2000 roku. Spala jeszcze mniej niż jej następca. Zadowala się 5.5l benzyny. Dynamika na podobnym poziomie. Silnik również godny polecenia.
1.6 98KM – dopiero od tego silnika możemy mówić o jakiejkolwiek elastyczności. Spalanie na poziomie 7.5 litra. Trochę dużo w porównaniu z niewiele słabszym 1.3 a trochę mocniejszym 1.8. Silnik 1.6 pali tyle samo co 1.8 a dynamiką przypomina czasami 1.3.
Zobacz też: Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa
REKLAMA
1.8 112KM – silnik produkowany od 2002 roku. Nie jest tak popularny jak pozostałe jednostki. Spalanie na poziomie 7.5 litra. Zdecydowanie wygrywa w porównaniu z 1.6. Dobra oferta, jednak nie częsta na naszym rynku. Okazuje się, że Space Star z tym silnikiem jest najbardziej dynamiczny - przyspieszenie do 100km/h trwa 10.2 sekundy.
1.8 GDI 122KM – najmocniejszy silnik benzynowy, który został wycofany w 2002 roku. Pomimo największej mocy nieznacznie wolniejszy od swojej słabszej odmiany. Spalanie na bardzo dobrym poziomie – 7litrów. Auta z tymi silnikami są dosyć często spotykane w porównaniu z modelem 112KM. Polecamy.
Silniki Diesla
1.9 DI-D 102KM – podstawowa jednostka wysokoprężna, która charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem na poziomie 5.5 litra. Pierwszy Diesel w ofercie Mitsubishi Space Star. Wersja godna polecenia, pomimo, że silnik został zapożyczony z Renault.
1.9 DI-D 115KM – silnik powstał z modyfikacji wersji 102KM. Wprowadzenie turbosprężarki o zmiennej geometrii spowodowało podniesienie mocy. Silnik spala około 6 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. W ofercie od 2002 roku.
Zobacz też: Fiat Punto I: włoska kropka
Jaką wersję wybrać?
Spośród silników benzynowych można polecić praktycznie każdy silnik. Jeżeli zależy nam na małym spalaniu to zdecydowanie wybieramy wariant 1.3. Chcąc mieć auto dynamiczne musimy wybrać jednostkę 1.8. W silnikach wysokoprężnych jest bardzo mały wybór. Tutaj przychylamy się ku jednostce 115KM. Spala niewiele więcej od swojej słabszej odmiany, a oferuje bardzo dobre osiągi.
Usterki
Silnik
Jeżeli oglądane przez nas auto dysponuje książką serwisową i ma potwierdzone wszystkie wymiany (łącznie z paskiem rozrządu), zapewne nie będziemy mieli zastrzeżeń do pracy silnika. Jedynie w jednostkach Diesla należy uważać na silnik z turbiną o zmiennej geometrii. Łopatki tej turbiny potrafią się zacinać od zbyt dużej warstwy nagaru. Problem zdarza się w samochodach o dużym przebiegu, lecz nie jest to regułą. Wszystko zależy w jaki sposób poprzedni właściciel obchodził się z turbosprężarką.
Silniki Space Stara mają możliwość montażu instalacji gazowej (poza silnikiem 1.8 GDI). Warto poszukać auta z założoną instalacją - w ten sposób zaoszczędzimy na eksploatacji. Jednak musimy być pewni, że instalacja jest prawidłowo założona i ustawiona.
Nadwozie
Niestety występują pewne problemy z korozją. Najczęściej ogniska rdzy pojawiają się na krawędziach drzwi i przedniej maski. Tylne błotniki również są narażone na działanie korozji. Podczas oględzin należy zwrócić szczególną uwagę na te elementy.
Instalacja elektryczna
Zobacz też: Peugeot 406: elegant z klasą
Najwięcej problemów przysparza panel elektrycznych szyb. Wypalony wyświetlacz na konsoli środkowej również jest dosyć częstym problemem.
Zawieszenie
Dosyć delikatne jak na polskie drogi. Częstą usterką były wybite gniazda kolumny zawieszenia. Należy sprawdzić w historii serwisowej czy auto przechodziło taką naprawę. Wybite tuleje wahaczy lub elementy stabilizatora również są częstą usterką. Podczas jazdy próbnej należy dokładnie przysłuchać się, jak pracuje zawieszenie.
Układ hamulcowy
Podobnie jak w pozostałych modelach tej japońskiej marki, przednie klocki zużywają się w tempie ekspresowym. Nie należy się tym przejmować, duża ilość zamienników zdecydowanie obniża koszty eksploatacji.
Zobacz też: Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja
Ceny części
Rozrusznik – 230 złotych
Koło dwumasowe – 1250 złotych
Kompletny rozrząd do silnika GDI – 450 złotych
Czujnik wałka rozrządu – 150 złotych
Tłumik końcowy – 200 złotych
Filtr oleju – od 20 złotych
Podsumowanie
Mitsubishi Space Star jest bardzo dobrą ofertą na rynku aut używanych. Praktycznie każdy silnik jest dobrym wyborem. Japoński producent położył bardzo duży nacisk na niezawodność. Jak każde auto, ma swoje wady, jednak w porównaniu z konkurencją są one bez znaczenia. Jeżeli znajdziemy dobrze utrzymany egzemplarz to posłuży nam wiele lat.
REKLAMA
REKLAMA