Hyundai Coupe – pozornie sportowy
REKLAMA
REKLAMA
Hyundai Coupe zastąpił w ofercie koreańskiej marki model S-Coupe. Pierwsza generacja auta była produkowana od 1996 do 1999, a druga od 1999 do 2001 roku. Różniły się głównie przednią i tylną częścią nadwozia. Przez lata Hyundai Coupe dał się poznać jako auto oszczędne i niezawodne.
REKLAMA
Wnętrze
Auto pomieści 4 osoby, ale pasażerowie drugiego rzędu siedzeń nie mogą liczyć na nadmiar przestrzeni. Deska rozdzielcza jest wykonana w sposób typowy dla koreańskich aut z drugiej połowy lat 90. XX wieku. Warto w tym miejscu podkreślić, że Hyundai przez ostatnie 15 lat dokonał prawdziwej rewolucji technologicznej i jakościowej.
Plastiki są dość twarde, a w bardziej zużytych egzemplarzach mogą trzeszczeć. Cechą charakterystyczną dla kokpitu Hyundaia Coupe są wszechobecne zaokrąglenia.
Zobacz również: Opinie kierowców o Hyundaiu Coupe
Powszechnie znaną bolączką tego Koreańczyka są szybko zużywające się uszczelki bezramkowych drzwi. Aby pozbyć się tego problemu należy zakupić komplet uszczelek. W ASO części do naprawy obu stron auta zapłacimy około 300 złotych.
Bagażnik usportowionego Hyundaia pomieści tylko 235 litrów bagażu, ale złożenie tylnej kanapy pozwoli uzyskać 525 litrów przestrzeni bagażowej. To oznacza, że w wariancie czteroosobowym nie zmieścimy zbyt wiele pakunków.
Karoseria
Pierwszą generacje auta odróżnimy od drugiej zmienionym przodem i tyłem nadwozia. Hyundai Coupe łączy obłe kształty z ostrymi przetłoczeniami.
Problem rdzy w większości przypadków nie istnieje, ponieważ poszycie auta jest ocynkowane. Korozja występuje jedynie na nadkolach. Jeśli pojawi się w tylnej lub przedniej części nadwozia możemy podejrzewać powypadkową przeszłość auta. Nieprofesjonalnie przeprowadzone naprawy blacharskie również mogą spowodować wystąpienie „rudej”.
Silniki
Coupe było oferowane z czterocylindrowymi benzyniakami 16V o pojemności 1,6 i 2 litrów. Auto napędzane mniejszym silnikiem ma dużo gorsze osiągi przy niewiele niższym spalaniu. Moc 114 KM i 143 Nm maksymalnego momentu obrotowego to dziś norma dla aut segmentu B. Słabym punktem tego silnika jest pękający kolektor. W przypadku takiej awarii odradzamy kupowanie używanych części, ponieważ mogą one być już wyeksploatowane. W ASO nowy element kosztuje około 550 złotych. Kolejną często spotykaną usterką tych silników są wycieki oleju, które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do przegrzania i zatarcia silnika.
Zobacz również: Test Honda Accord Tourer
Alternatywą dla nieco słabego silnika 1,6 jest benzynowa dwulitrówka. Spala ona o około litra lub dwóch więcej niż motor 1,6 ale odwdzięcza się lepszą dynamiką i elastycznością. 139 KM i 182 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 8,5 sekundy. To o ponad sekundę szybciej niż Coupe 1,6. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym kształtuje się na poziomie 10 litrów dla 1,6 i 11-12 litrów dla silnika 2,0.
Ceny części:
Komplet klocków hamulcowych przednich – 60-80 złotych
Tarcze hamulcowe – 80 zł
Reflektor – 280 zł
Kompletne sprzęgło – 370 zł
Tłumik – 130 zł
Podsumowanie
Hyundai Coupe to całkiem udana konstrukcja, natomiast potencjalni klienci nie powinni oczekiwać od niego sportowych osiągów.
REKLAMA
Aby stać się właścicielem takiego Hyundaia należy przygotować około 7-8 tysięcy złotych. Za tę kwotę otrzymamy dynamiczne auto o sportowej stylizacji. Dla osób, które poszukują niedrogiego środka transportu do miasta i na okazjonalne wypady w trasę, Hyundai może być ciekawą alternatywą dla kompaktów z lat jego produkcji.
Polecamy poszukać zadbanych egzemplarzy wyposażonych w dwulitrowy silnik. Przed zakupem warto zwrócić szczególną uwagę na stan blacharki i uszczelek drzwi. W czasie użytkowania auta pamiętajmy o regularnych kontrolach poziomu oleju.
REKLAMA
REKLAMA