REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 206

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 206 to ładne i zgrabne francuskie autko, które z jednej strony do dziś zasila szeregi miejskich samochodzików, z drugiej zaś - stało się dawcą karoserii do jednego z najlepszych aut WRC.

Peugeot 206 powstał w roku 1998, jako następca 205 - modelu bardzo udanego i popularnego. Od razu zyskał duże uznanie publiczności - to po prostu bardzo zgrabne, ładne autko.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeocie 206

Najsłynniejsza wersja Peugeota 206 - GT - to najlepszy "przekręt" w historii rajdów. Przepisy dotyczące aut WRC mówią m.in., że wersja bazowa musi mieć minimum 4 metry długości. Peugeot chciał zaistnieć w klasie WRC właśnie z modelem 206. Problem był jeden - auto ma zaledwie 3822 mm długości. Co zrobili Francuzi? Wypuścili na rynek wersję GT z tak monstrualnie rozdmuchanymi zderzakami i spojlerami, że auto o kilka milimetrów przekroczyło długość 4 metrów. Dzięki niewielkim rozmiarom i wadze, połączonymi z dużą zwrotnością, Peugeot 206 WRC trzykrotnie zdobył dla swojej ekipy mistrzostwo świata konstruktorów (2000, 2001 i 2002). Za kierownicą małego francuza zasiadał Marcus Grönholm. Fin zdobył mistrzowskie laury w roku 2000 i 2002. Po roku 2003 206 WRC na rajdowych trasach zastąpił dużo mniej udany model 307 WRC.

WRaCając do 206 - z zewnątrz po prostu musi się podobać. Krąglutki, zadziorny, proporcjonalny, z wesołymi światełkami. Dobrego wrażenia dopełnia fajna gama kolorów nadwozia. W środku też jest nieźle. Kokpit nie jest nudny, również w nim można znaleźć wesołe kolory. Nie są krzykliwe, po prostu ożywiają wnętrze. Na przednich siedzeniach jest bardzo wygodnie, zgodnie z francuskimi zwyczajami fotele są mięciutkie jak kanapa w salonie. Uciążliwe jest ustawianie położenia oparć, jak i ich składanie w wersji 3-drzwiowej.

REKLAMA

Dużo gorzej jest na tylnej kanapie. Dużej, acz nie przerośniętej, osobie trudno znaleźć wygodną pozycję. Albo przedni fotel ciśnie w nogi i stopy, albo podsufitka uwiera w głowę. Symboliczny jest również bagażnik; 245 litrów - Bill Gates ma większy portfel. Nieco więcej (o 70 litrów) zmieści wersja SW, czyli kombi, powiększono w niej jednak nie tylko przestrzeń bagażową, ale i miejsce dla pasażerów tylnej kanapy. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są ładne i estetyczne, ale niestety niezbyt trwałe. Z różną skutecznością działa też automatyczna wycieraczka, mały deszcz nie robi na niej wrażenia. W związku z tym raczej nie zareaguje na kilkadziesiąt kropli na szybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak jeździ 206?

Oczywiście nie jak WRC, ale też mało "francusko". Zawieszenie wcale nie jest za miękkie, wręcz dość twarde, układ kierowniczy precyzyjny a całość prowadzi się bardzo stabilnie. To duży plus dla małego Peugeota. Minusem jest trwałość zawieszenia, szczególnie sworzni wahaczy. A że ta część nie występuje osobno, a tylko pod postacią nowego wahacza, irytacja z powodu naprawy może być podwójna. Zawieszenia wielu aut psują się na polskich drogach dość szybko, 206 nie jest tu wyjątkiem. Niestety, w Peugeocie potrafią niedomagać także układy hamulcowy i kierowniczy.

Zobacz też: Citroën Xsara

Silniki w Peugeocie 206 są całkiem w porządku. Najmniejszy benzynowy 1.1 o mocy 60 KM raczej nadaje się do kosiarki, ale i z przesuwaniem peugeocika po mieście daje sobie radę. Wart polecenia jest 1.4 w toku produkcji zamieniony z wersji ośmiozaworowej o mocy 75 KM, na szesnastozaworową o mocy 88 KM. Nowsza wersja ma lepsze osiągi, kulturę pracy i zużywa mniej paliwa. Podobnie rzecz ma się z silnikiem 1.6 - najpierw miał 88 KM, po dodaniu dodatkowego zaworka na każdy cylinder, wzrosła do 110 KM.

Na szczycie drabiny jest dwulitrowy silnik, osiągający 136 KM w wersji GT oraz 177 KM w wersji RC. Silniki benzynowe charakteryzują się dość dużym zużyciem paliwa, dużo oszczędniejsze są diesle. Mniej więcej jedna trzecia Peugeotów 206 jest napędzana ropą. Szczególnie warto polecić dwa najmniejsze, nowoczesne HDI - 1.4 (68 KM) i 1.6 o mocy 109 KM. Do wyboru są też 1.9 70 KM (w roku 2003 został wyeliminowany przez 1.4 HDI) oraz... 2.0 HDI - znany z wielu duuużo większych modeli Peugeota o mocy 90 KM. Bolączką benzyniaków jest dość wysokie spalanie, zdarzają się awarie cewki zapłonowej czy wypalenia uszczelki pod głowicą. Wad tych pozbawione są diesle. Ale w nich należy zwrócić szczególną uwagę na filtr cząstek stałych, którego wymiana wymaga czasem zaciągnięcia kredytu.

Jaki model wybrać?

Przede wszystkim zadbany. Nawet drobne zaniedbania mogą w Peugeocie 206 doprowadzić do w miarę poważnych awarii. Natomiast regularnie serwisowane auto, nawet z początkowych roczników, powinno służyć nam bez większych problemów. W razie czego nie będzie problemów z częściami - Peugeot 206 ciągle jest w produkcji. W roku 2009 przeszedł kolejny lifting i nazywa się teraz 206+.

Na rynku wtórnym jest bardzo dużo 206-tek, w różnym stanie technicznym i z różną przeszłością. Warto nie spieszyć się z zakupem i dokładnie obejrzeć wybrane auto. Na egzemplarz z przełomu wieków (ba! tysiącleci!) wystarczy nawet 3500 do 4000 zł, ale auta w porządnym stanie kosztują bliżej 6 000 zł.

Peugeot 206. Foto: Newspress
Peugeot 206. Foto: Newspress
Peugeot 205 i 206. Foto: Newspress
Peugeot 206. Foto: Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA