REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 206

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 206 to ładne i zgrabne francuskie autko, które z jednej strony do dziś zasila szeregi miejskich samochodzików, z drugiej zaś - stało się dawcą karoserii do jednego z najlepszych aut WRC.

Peugeot 206 powstał w roku 1998, jako następca 205 - modelu bardzo udanego i popularnego. Od razu zyskał duże uznanie publiczności - to po prostu bardzo zgrabne, ładne autko.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeocie 206

REKLAMA

Najsłynniejsza wersja Peugeota 206 - GT - to najlepszy "przekręt" w historii rajdów. Przepisy dotyczące aut WRC mówią m.in., że wersja bazowa musi mieć minimum 4 metry długości. Peugeot chciał zaistnieć w klasie WRC właśnie z modelem 206. Problem był jeden - auto ma zaledwie 3822 mm długości. Co zrobili Francuzi? Wypuścili na rynek wersję GT z tak monstrualnie rozdmuchanymi zderzakami i spojlerami, że auto o kilka milimetrów przekroczyło długość 4 metrów. Dzięki niewielkim rozmiarom i wadze, połączonymi z dużą zwrotnością, Peugeot 206 WRC trzykrotnie zdobył dla swojej ekipy mistrzostwo świata konstruktorów (2000, 2001 i 2002). Za kierownicą małego francuza zasiadał Marcus Grönholm. Fin zdobył mistrzowskie laury w roku 2000 i 2002. Po roku 2003 206 WRC na rajdowych trasach zastąpił dużo mniej udany model 307 WRC.

WRaCając do 206 - z zewnątrz po prostu musi się podobać. Krąglutki, zadziorny, proporcjonalny, z wesołymi światełkami. Dobrego wrażenia dopełnia fajna gama kolorów nadwozia. W środku też jest nieźle. Kokpit nie jest nudny, również w nim można znaleźć wesołe kolory. Nie są krzykliwe, po prostu ożywiają wnętrze. Na przednich siedzeniach jest bardzo wygodnie, zgodnie z francuskimi zwyczajami fotele są mięciutkie jak kanapa w salonie. Uciążliwe jest ustawianie położenia oparć, jak i ich składanie w wersji 3-drzwiowej.

Dużo gorzej jest na tylnej kanapie. Dużej, acz nie przerośniętej, osobie trudno znaleźć wygodną pozycję. Albo przedni fotel ciśnie w nogi i stopy, albo podsufitka uwiera w głowę. Symboliczny jest również bagażnik; 245 litrów - Bill Gates ma większy portfel. Nieco więcej (o 70 litrów) zmieści wersja SW, czyli kombi, powiększono w niej jednak nie tylko przestrzeń bagażową, ale i miejsce dla pasażerów tylnej kanapy. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są ładne i estetyczne, ale niestety niezbyt trwałe. Z różną skutecznością działa też automatyczna wycieraczka, mały deszcz nie robi na niej wrażenia. W związku z tym raczej nie zareaguje na kilkadziesiąt kropli na szybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak jeździ 206?

Oczywiście nie jak WRC, ale też mało "francusko". Zawieszenie wcale nie jest za miękkie, wręcz dość twarde, układ kierowniczy precyzyjny a całość prowadzi się bardzo stabilnie. To duży plus dla małego Peugeota. Minusem jest trwałość zawieszenia, szczególnie sworzni wahaczy. A że ta część nie występuje osobno, a tylko pod postacią nowego wahacza, irytacja z powodu naprawy może być podwójna. Zawieszenia wielu aut psują się na polskich drogach dość szybko, 206 nie jest tu wyjątkiem. Niestety, w Peugeocie potrafią niedomagać także układy hamulcowy i kierowniczy.

Zobacz też: Citroën Xsara

REKLAMA

Silniki w Peugeocie 206 są całkiem w porządku. Najmniejszy benzynowy 1.1 o mocy 60 KM raczej nadaje się do kosiarki, ale i z przesuwaniem peugeocika po mieście daje sobie radę. Wart polecenia jest 1.4 w toku produkcji zamieniony z wersji ośmiozaworowej o mocy 75 KM, na szesnastozaworową o mocy 88 KM. Nowsza wersja ma lepsze osiągi, kulturę pracy i zużywa mniej paliwa. Podobnie rzecz ma się z silnikiem 1.6 - najpierw miał 88 KM, po dodaniu dodatkowego zaworka na każdy cylinder, wzrosła do 110 KM.

Na szczycie drabiny jest dwulitrowy silnik, osiągający 136 KM w wersji GT oraz 177 KM w wersji RC. Silniki benzynowe charakteryzują się dość dużym zużyciem paliwa, dużo oszczędniejsze są diesle. Mniej więcej jedna trzecia Peugeotów 206 jest napędzana ropą. Szczególnie warto polecić dwa najmniejsze, nowoczesne HDI - 1.4 (68 KM) i 1.6 o mocy 109 KM. Do wyboru są też 1.9 70 KM (w roku 2003 został wyeliminowany przez 1.4 HDI) oraz... 2.0 HDI - znany z wielu duuużo większych modeli Peugeota o mocy 90 KM. Bolączką benzyniaków jest dość wysokie spalanie, zdarzają się awarie cewki zapłonowej czy wypalenia uszczelki pod głowicą. Wad tych pozbawione są diesle. Ale w nich należy zwrócić szczególną uwagę na filtr cząstek stałych, którego wymiana wymaga czasem zaciągnięcia kredytu.

Jaki model wybrać?

Przede wszystkim zadbany. Nawet drobne zaniedbania mogą w Peugeocie 206 doprowadzić do w miarę poważnych awarii. Natomiast regularnie serwisowane auto, nawet z początkowych roczników, powinno służyć nam bez większych problemów. W razie czego nie będzie problemów z częściami - Peugeot 206 ciągle jest w produkcji. W roku 2009 przeszedł kolejny lifting i nazywa się teraz 206+.

Na rynku wtórnym jest bardzo dużo 206-tek, w różnym stanie technicznym i z różną przeszłością. Warto nie spieszyć się z zakupem i dokładnie obejrzeć wybrane auto. Na egzemplarz z przełomu wieków (ba! tysiącleci!) wystarczy nawet 3500 do 4000 zł, ale auta w porządnym stanie kosztują bliżej 6 000 zł.

Peugeot 206. Foto: Newspress
Peugeot 206. Foto: Newspress
Peugeot 205 i 206. Foto: Newspress
Peugeot 206. Foto: Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA