REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieśmiertelna "trójka"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wersji silnikowych BMW E36 może jednak przyprawić o ból głowy. Podobnie jak próba znalezienia egzemplarza w dobrym stanie.

Kupując używane BMW możesz pogubić się w mnogości opisów modeli, wersji, silników... Pamiętaj, że pierwsza cyfra określa serię – 1, 3, 5 albo 7, a kolejne cyfry – pojemność silnika. Np. BMW 318 to seria 3 z silnikiem 1.8. Ale od wszystkiego są wyjątki...

REKLAMA

REKLAMA

Historia modelu

Na szczęście niewiele wątpliwości czeka na nabywców BMW serii 3 z lat 1990-2000. Ale liczba wersji może przyprawić o zawrót głowy. Inkryminowane auta określane są jako model E36 – następca E30 i protoplasta E46. Były produkowane w różnych wersjach nadwozia – sedan, coupe, kompakt, touring (czyli kombi), kabriolet oraz – jakby tego było mało – Top Cabrio Baur. Ta ostatnia wersja to egzemplarz raczej kolekcjonerski, na rynek trafiło ich ok. 4000. Mają specyficzny składany dach, pozwalający – w dużym skrócie - na o(d)słonięcie tyłu, przodu, lub całości auta. Na wysokości słupka B zamontowany jest pałąk przeciwkapotażowy.

Zobacz również: Opinie kierowców o BMW serii 3

Sedan był produkowany do roku 1998 (zastąpiła go wersja E46), reszta wychodziła z taśm do roku 1999. Jedynie trzydrzwiowa wersja kompaktowa była montowana do roku 2000 i ta data jest oficjalnie wieszczy koniec E36.

REKLAMA

Silniki

W silnikach trójki nie brak mocy, w zasadzie tylko najsłabsze wersje rozpędzają auto do setki wolniej, niż w 10 sekund i nie dociągają do 200 km/h. Zresztą BMW nieustannie poprawiało swoje motory w dążeniu do perfekcji. O nich samych można napisać pracę doktorską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Wersje silnikowe BMW E36
Model, ozn. silnika Pojemność/układ Moc
316i, M40 1.6 R4 100 KM/5500
316i, M43 1.6 R4 102 KM/5500
318i, M40 1.8 R4 113 KM/5500
318i, M43 1.8 R4 115 KM/5500
318is, M42 1.8 R4 136 KM/6000
318is, M44 1.9 R4 139 KM/6000
320i, M50 2.0 R6 150 KM/5900-6000
320i, M52 2.0 R6 150 KM/5900
325i, M50 2.5 R6 192 KM/5900-6000
323i, M52 2.5 R6 170 KM/5500
328i, M52 2.8 R6 193 KM/5300
M3 S50 B30 3.0 R6 286 KM/7000
M3 S50 B32 3.2 R6 321 KM/7400
318td, M41 1.7 R4 diesel 90 KM/4400
325td, M51 2.5 R6 diesel 143 KM/4800
325tds, M51 2.5 R6 diesel 133 KM/4600

W E36 montowano rzędowe czwórki i szóstki. Silniki czterocylindrowe wystarczają do normalnej jazdy, warto jednak sięgnąć po sześciocylindrowy. Więcej mocy, lepsze osiągi a różnica w cenie już nie taka duża. Z diesli ponoć najmniej awaryjny jest ten najmniejszy, wersje 2.5 nie są zbyt popularne.

Zalety BMW E36

Te auta nie starzeją się tak szybko, jak wskazywałaby na to metryczka. Linia nadwozia nie jest może porywająca, ale potrafi być elegancka i agresywna jednocześnie. Na ogół auta są dość dobrze wyposażone, przynajmniej w elektryczne szyby i klimę, często w szyberdach. Zapewniają dobre osiągi przy niezłej trakcji. To doskonała szkoła jazdy z tylnym napędem. E36 pasuje i do ludzi młodych, lubiących poszaleć, jak i starszych, którzy docenią jego jakość.

Części do E36 nie są przesadnie drogie, oczywiście na rynku wtórnym. Blachy trzymają się znakomicie, na ogół rdza pojawia się tylko w miejscach uszkodzeń.

Wady

Trudno znaleźć E36, które nie miało nieciekawych przygód. Używane BMW cieszą się dużą popularnością wśród specyficznej młodzieży, lubiącej i upalać te samochody, i dodawać im wątpliwej urody spojlery, progi czy wydechy z blaszanych wiader. Takich aut trzeba unikać, ich przeszłość na ogół jest mroczna. Usunięcie wszystkich dziwnych przeróbek może być kosztowne.

E36 nie są specjalnie awaryjne, nie są też ideałami. Największe problemy mają z cieczami a w zasadzie z ich wyciekami - z silnika, skrzyni, mostu i maglownicy potrafi lecieć olej. Niezbyt wytrzymała jest też chłodnica, która pęka i również cieknie.

Zobacz również: BMW Gran Coupe wejdzie do produkcji

Oprócz tego szczególną uwagę trzeba zwrócić na elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Przenoszą one spore siły i wymagają dość częstej wymiany.

Spalanie raczej nie będzie niższe, niż 10 l/100 km. Silniki są dość paliwożerne, mocne wersje sześciocylndrowe bez skrupułów wysysają nawet 15 l podczas jazdy miejskiej. Ilość miejsca w środku nie jest porażąjąca, o ile kierowca i pasażer mają wystarczającą ilość przestrzeni, o tyle tylna kanapa jest ciasna.

Podsumowanie

Zadbane E36 wygląda naprawdę elegancko, jeździ szybko i wygodnie, na pewno posłuży jeszcze wiele lat. Odsiewając z ofert auta po poważniejszych stłuczkach i dłubane przez domorosłych tunerów, znajdziesz wiele E36 we wszystkich wersjach nadwoziowych i silnikowych. Najtańsze z początku lat 90. i z silnikami 1.6 da się kupić już za 3000 zł, nowsze E36 przekraczają 20 tys. zł. Generalnie za 5-6 tysięcy można nabyć zadbane BMW. Ofert jest mnóstwo – najlepiej chyba wybrać sobie kwotę na zakup auta i poszukać najlepszej z nich.

fot. BMW
fot. BMW
fot. BMW
fot. BMW
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA