REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wersji silnikowych BMW E36 może jednak przyprawić o ból głowy. Podobnie jak próba znalezienia egzemplarza w dobrym stanie.

Kupując używane BMW możesz pogubić się w mnogości opisów modeli, wersji, silników... Pamiętaj, że pierwsza cyfra określa serię – 1, 3, 5 albo 7, a kolejne cyfry – pojemność silnika. Np. BMW 318 to seria 3 z silnikiem 1.8. Ale od wszystkiego są wyjątki...

REKLAMA

REKLAMA

Historia modelu

Na szczęście niewiele wątpliwości czeka na nabywców BMW serii 3 z lat 1990-2000. Ale liczba wersji może przyprawić o zawrót głowy. Inkryminowane auta określane są jako model E36 – następca E30 i protoplasta E46. Były produkowane w różnych wersjach nadwozia – sedan, coupe, kompakt, touring (czyli kombi), kabriolet oraz – jakby tego było mało – Top Cabrio Baur. Ta ostatnia wersja to egzemplarz raczej kolekcjonerski, na rynek trafiło ich ok. 4000. Mają specyficzny składany dach, pozwalający – w dużym skrócie - na o(d)słonięcie tyłu, przodu, lub całości auta. Na wysokości słupka B zamontowany jest pałąk przeciwkapotażowy.

Zobacz również: Opinie kierowców o BMW serii 3

Sedan był produkowany do roku 1998 (zastąpiła go wersja E46), reszta wychodziła z taśm do roku 1999. Jedynie trzydrzwiowa wersja kompaktowa była montowana do roku 2000 i ta data jest oficjalnie wieszczy koniec E36.

REKLAMA

Silniki

W silnikach trójki nie brak mocy, w zasadzie tylko najsłabsze wersje rozpędzają auto do setki wolniej, niż w 10 sekund i nie dociągają do 200 km/h. Zresztą BMW nieustannie poprawiało swoje motory w dążeniu do perfekcji. O nich samych można napisać pracę doktorską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Wersje silnikowe BMW E36
Model, ozn. silnika Pojemność/układ Moc
316i, M40 1.6 R4 100 KM/5500
316i, M43 1.6 R4 102 KM/5500
318i, M40 1.8 R4 113 KM/5500
318i, M43 1.8 R4 115 KM/5500
318is, M42 1.8 R4 136 KM/6000
318is, M44 1.9 R4 139 KM/6000
320i, M50 2.0 R6 150 KM/5900-6000
320i, M52 2.0 R6 150 KM/5900
325i, M50 2.5 R6 192 KM/5900-6000
323i, M52 2.5 R6 170 KM/5500
328i, M52 2.8 R6 193 KM/5300
M3 S50 B30 3.0 R6 286 KM/7000
M3 S50 B32 3.2 R6 321 KM/7400
318td, M41 1.7 R4 diesel 90 KM/4400
325td, M51 2.5 R6 diesel 143 KM/4800
325tds, M51 2.5 R6 diesel 133 KM/4600

W E36 montowano rzędowe czwórki i szóstki. Silniki czterocylindrowe wystarczają do normalnej jazdy, warto jednak sięgnąć po sześciocylindrowy. Więcej mocy, lepsze osiągi a różnica w cenie już nie taka duża. Z diesli ponoć najmniej awaryjny jest ten najmniejszy, wersje 2.5 nie są zbyt popularne.

Zalety BMW E36

Te auta nie starzeją się tak szybko, jak wskazywałaby na to metryczka. Linia nadwozia nie jest może porywająca, ale potrafi być elegancka i agresywna jednocześnie. Na ogół auta są dość dobrze wyposażone, przynajmniej w elektryczne szyby i klimę, często w szyberdach. Zapewniają dobre osiągi przy niezłej trakcji. To doskonała szkoła jazdy z tylnym napędem. E36 pasuje i do ludzi młodych, lubiących poszaleć, jak i starszych, którzy docenią jego jakość.

Części do E36 nie są przesadnie drogie, oczywiście na rynku wtórnym. Blachy trzymają się znakomicie, na ogół rdza pojawia się tylko w miejscach uszkodzeń.

Wady

Trudno znaleźć E36, które nie miało nieciekawych przygód. Używane BMW cieszą się dużą popularnością wśród specyficznej młodzieży, lubiącej i upalać te samochody, i dodawać im wątpliwej urody spojlery, progi czy wydechy z blaszanych wiader. Takich aut trzeba unikać, ich przeszłość na ogół jest mroczna. Usunięcie wszystkich dziwnych przeróbek może być kosztowne.

E36 nie są specjalnie awaryjne, nie są też ideałami. Największe problemy mają z cieczami a w zasadzie z ich wyciekami - z silnika, skrzyni, mostu i maglownicy potrafi lecieć olej. Niezbyt wytrzymała jest też chłodnica, która pęka i również cieknie.

Zobacz również: BMW Gran Coupe wejdzie do produkcji

Oprócz tego szczególną uwagę trzeba zwrócić na elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Przenoszą one spore siły i wymagają dość częstej wymiany.

Spalanie raczej nie będzie niższe, niż 10 l/100 km. Silniki są dość paliwożerne, mocne wersje sześciocylndrowe bez skrupułów wysysają nawet 15 l podczas jazdy miejskiej. Ilość miejsca w środku nie jest porażąjąca, o ile kierowca i pasażer mają wystarczającą ilość przestrzeni, o tyle tylna kanapa jest ciasna.

Podsumowanie

Zadbane E36 wygląda naprawdę elegancko, jeździ szybko i wygodnie, na pewno posłuży jeszcze wiele lat. Odsiewając z ofert auta po poważniejszych stłuczkach i dłubane przez domorosłych tunerów, znajdziesz wiele E36 we wszystkich wersjach nadwoziowych i silnikowych. Najtańsze z początku lat 90. i z silnikami 1.6 da się kupić już za 3000 zł, nowsze E36 przekraczają 20 tys. zł. Generalnie za 5-6 tysięcy można nabyć zadbane BMW. Ofert jest mnóstwo – najlepiej chyba wybrać sobie kwotę na zakup auta i poszukać najlepszej z nich.

fot. BMW
fot. BMW
fot. BMW
fot. BMW
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA