REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wersji silnikowych BMW E36 może jednak przyprawić o ból głowy. Podobnie jak próba znalezienia egzemplarza w dobrym stanie.

Kupując używane BMW możesz pogubić się w mnogości opisów modeli, wersji, silników... Pamiętaj, że pierwsza cyfra określa serię – 1, 3, 5 albo 7, a kolejne cyfry – pojemność silnika. Np. BMW 318 to seria 3 z silnikiem 1.8. Ale od wszystkiego są wyjątki...

REKLAMA

REKLAMA

Historia modelu

Na szczęście niewiele wątpliwości czeka na nabywców BMW serii 3 z lat 1990-2000. Ale liczba wersji może przyprawić o zawrót głowy. Inkryminowane auta określane są jako model E36 – następca E30 i protoplasta E46. Były produkowane w różnych wersjach nadwozia – sedan, coupe, kompakt, touring (czyli kombi), kabriolet oraz – jakby tego było mało – Top Cabrio Baur. Ta ostatnia wersja to egzemplarz raczej kolekcjonerski, na rynek trafiło ich ok. 4000. Mają specyficzny składany dach, pozwalający – w dużym skrócie - na o(d)słonięcie tyłu, przodu, lub całości auta. Na wysokości słupka B zamontowany jest pałąk przeciwkapotażowy.

Zobacz również: Opinie kierowców o BMW serii 3

Sedan był produkowany do roku 1998 (zastąpiła go wersja E46), reszta wychodziła z taśm do roku 1999. Jedynie trzydrzwiowa wersja kompaktowa była montowana do roku 2000 i ta data jest oficjalnie wieszczy koniec E36.

REKLAMA

Silniki

W silnikach trójki nie brak mocy, w zasadzie tylko najsłabsze wersje rozpędzają auto do setki wolniej, niż w 10 sekund i nie dociągają do 200 km/h. Zresztą BMW nieustannie poprawiało swoje motory w dążeniu do perfekcji. O nich samych można napisać pracę doktorską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Wersje silnikowe BMW E36
Model, ozn. silnika Pojemność/układ Moc
316i, M40 1.6 R4 100 KM/5500
316i, M43 1.6 R4 102 KM/5500
318i, M40 1.8 R4 113 KM/5500
318i, M43 1.8 R4 115 KM/5500
318is, M42 1.8 R4 136 KM/6000
318is, M44 1.9 R4 139 KM/6000
320i, M50 2.0 R6 150 KM/5900-6000
320i, M52 2.0 R6 150 KM/5900
325i, M50 2.5 R6 192 KM/5900-6000
323i, M52 2.5 R6 170 KM/5500
328i, M52 2.8 R6 193 KM/5300
M3 S50 B30 3.0 R6 286 KM/7000
M3 S50 B32 3.2 R6 321 KM/7400
318td, M41 1.7 R4 diesel 90 KM/4400
325td, M51 2.5 R6 diesel 143 KM/4800
325tds, M51 2.5 R6 diesel 133 KM/4600

W E36 montowano rzędowe czwórki i szóstki. Silniki czterocylindrowe wystarczają do normalnej jazdy, warto jednak sięgnąć po sześciocylindrowy. Więcej mocy, lepsze osiągi a różnica w cenie już nie taka duża. Z diesli ponoć najmniej awaryjny jest ten najmniejszy, wersje 2.5 nie są zbyt popularne.

Zalety BMW E36

Te auta nie starzeją się tak szybko, jak wskazywałaby na to metryczka. Linia nadwozia nie jest może porywająca, ale potrafi być elegancka i agresywna jednocześnie. Na ogół auta są dość dobrze wyposażone, przynajmniej w elektryczne szyby i klimę, często w szyberdach. Zapewniają dobre osiągi przy niezłej trakcji. To doskonała szkoła jazdy z tylnym napędem. E36 pasuje i do ludzi młodych, lubiących poszaleć, jak i starszych, którzy docenią jego jakość.

Części do E36 nie są przesadnie drogie, oczywiście na rynku wtórnym. Blachy trzymają się znakomicie, na ogół rdza pojawia się tylko w miejscach uszkodzeń.

Wady

Trudno znaleźć E36, które nie miało nieciekawych przygód. Używane BMW cieszą się dużą popularnością wśród specyficznej młodzieży, lubiącej i upalać te samochody, i dodawać im wątpliwej urody spojlery, progi czy wydechy z blaszanych wiader. Takich aut trzeba unikać, ich przeszłość na ogół jest mroczna. Usunięcie wszystkich dziwnych przeróbek może być kosztowne.

E36 nie są specjalnie awaryjne, nie są też ideałami. Największe problemy mają z cieczami a w zasadzie z ich wyciekami - z silnika, skrzyni, mostu i maglownicy potrafi lecieć olej. Niezbyt wytrzymała jest też chłodnica, która pęka i również cieknie.

Zobacz również: BMW Gran Coupe wejdzie do produkcji

Oprócz tego szczególną uwagę trzeba zwrócić na elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Przenoszą one spore siły i wymagają dość częstej wymiany.

Spalanie raczej nie będzie niższe, niż 10 l/100 km. Silniki są dość paliwożerne, mocne wersje sześciocylndrowe bez skrupułów wysysają nawet 15 l podczas jazdy miejskiej. Ilość miejsca w środku nie jest porażąjąca, o ile kierowca i pasażer mają wystarczającą ilość przestrzeni, o tyle tylna kanapa jest ciasna.

Podsumowanie

Zadbane E36 wygląda naprawdę elegancko, jeździ szybko i wygodnie, na pewno posłuży jeszcze wiele lat. Odsiewając z ofert auta po poważniejszych stłuczkach i dłubane przez domorosłych tunerów, znajdziesz wiele E36 we wszystkich wersjach nadwoziowych i silnikowych. Najtańsze z początku lat 90. i z silnikami 1.6 da się kupić już za 3000 zł, nowsze E36 przekraczają 20 tys. zł. Generalnie za 5-6 tysięcy można nabyć zadbane BMW. Ofert jest mnóstwo – najlepiej chyba wybrać sobie kwotę na zakup auta i poszukać najlepszej z nich.

fot. BMW
fot. BMW
fot. BMW
fot. BMW
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA