BMW Z3 czy Mercedes-Benz SLK?
REKLAMA
REKLAMA
BMW Z3 debiutował w kinowym hicie ”Golden Eye” o przygodach agenta 007 Jamesa Bonda. Jednak po 14 latach jego cena jest wystarczająco przystępna, by pojazd mógł trafić w ręce zwykłego śmiertelnika. Sylwetka Z3 do dziś jest bardzo atrakcyjna. Nadwozie zostało skonstruowane w oparciu o płytę podłogową serii 3 E36. We wnętrzu znajdują się dwa sportowe fotele, które oferują doskonałe trzymanie boczne. Deska rozdzielcza to miejsce które najbardziej zdradza upływ czasu. Nieco toporne pokrętła mogą odstraszać fanów nowoczesnych gadżetów.
REKLAMA
Zobacz również: Opinie kierowców o BMW Z3
Konstrukcja Z3 to prawdziwa klasyka: silnik z przodu, napęd na tył i skrzynia pomiędzy. Początkowo pod maskę Z3 trafiały dwa silniki: 1.8 litra (118 KM) i 2.8 litra (195 KM). Jednak stopniowo BMW modernizowało swoje jednostki. W 1998 pojawił się 2.5 litrowy motor o mocy 187 KM, a rok później gamę uzupełniła mocarna, trzylitrowa, rzędowa „szóstka” o mocy 231KM. Taki potencjał mocy w samochodzie o masie 1170kg, zapowiadał doskonałą zabawę i imponujące osiągi: 6 sekund do 100 km/h i prędkość maksymalna 240 km/h.
Sportowo i komfortowo
REKLAMA
Zawieszenie samochodu jest oczywiście sportowe, ale zestrojono je z myślą o użytkowaniu na normalnych drogach. W tej klasie pojazdów Z3 można uznać za samochód wygodny i komfortowy. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na szczelność (i ogólny stan) poszycia dachu, jak i na szczelność bagażnika.
Ci którzy martwią się, czy w polskich warunkach pogodowych można użytkować roadstera, powinni zwrócić uwagę na konkurencyjną propozycję. Mercedes SLK w pewien sposób zrewolucjonizował rynek, rozwiązując odwieczny problem kabrioletów związany z miękkim dachem. W SLK producent zaproponował metalowy, elektrycznie składany dach tworząc nową grupę pojazdów, określaną mianem coupe-cabrio.
Sportowy, lekki i krótki
SLK, podobnie jak Z3, posiada klasyczną sylwetkę roadstera. Skrót SLK oznacza: Sportlich, Leicht und Kurz, czyli sportowy, lekki i krótki. Taki właśnie jest SLK. Podobnie jak w BMW wnętrze pojazdu może wydawać się nieco archaiczne, ale jest za to zbudowane solidnie. Gamę silnikową otwierały jednostki czterocylindrowe o pojemności 2 litrów, które osiągały moc od 136 do 163 KM. Mocniejszy, doładowany kompresorem motor 2.3 litra oferował 197 KM. Na szczycie listy stoi 218-konna V-szóstka, która z turbo w wersji AMG osiągała 354 KM.
Zobacz również: Opinie kierowców o Mercedesie SLK
REKLAMA
Dach składa się w 22 sekundy i jest jednocześnie newralgicznym punktem całej konstrukcji. Przy zakupie warto mu się uważnie przyjrzeć, bowiem jego naprawa może nieść ze sobą astronomiczne koszty. Warto też zwrócić uwagę, czy po złożeniu nie pojawiają się żadne przecieki, albo miejsca w których elementy dachu nie stykają się ze sobą idealnie. Może to świadczyć o poważnym wypadku i zmienionej geometrii nadwozia – takich egzemplarzy należy unikać jak ognia.
Obydwa samochody dedykowane są podobnym klientom – osobom które poszukują radości w motoryzacji. Zarówno osiągi Z3 i SLK jak i ich charaktery są porównywalne. Oczywiście SLK jest nieco bardziej praktyczny ze względu na zastosowane rozwiązania sztywnego dachu, tymczasem Z3 bliżej do klasycznego roadstera. Średnia cena zadbanego SLK wynosi 22-25 tysięcy złotych. Bogato wyposażone egzemplarze w dobrej kondycji, mogą kosztować nawet 40-45 tysięcy. BMW Z3 jest o około 2-3 tys. zł tańsze.
REKLAMA
REKLAMA