REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najtańszy do miasta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Seicento zastąpił model Cinquecento. Niewiele się od niego różni. Aż szkoda, że Włosi nie wykorzystali okazji, by poprawić niektóre elementy.

Fiat zawsze miał nosa do tanich, miejskich aut. Przez wiele lat na polskich drogach dominowały „cieniasy” i „seje”, czyli Cinquecento i Seicento. Prosta konstrukcja i niewielki koszt zakupu niwelują jego wady. Zadbane egzemplarze wiernie służą swym właścicielom. O ich popularności niech świadczy fakt, że ostatnie Seicento zjechało z taśmy montażowej 1 czerwca 2010 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Motory Fiata

O silnikach wiele napisać się nie da. Były dostępne tylko dwa – o pojemności 900 cm3 i 1100 cm3. Ten pierwszy wyszedł z produkcji w roku 2002. Dziś jest jeszcze spotykany, ale jego 39 koni nie przysparza mu popularności. Silnik 1.1 (55 KM) pierwotnie był montowany w wersji Sporting, wyposażonej w skrzynię biegów o bardziej sportowej charakterystyce, ze stabilizatorem przedniej osi. Wyposażony jest też w nieco lepsze fotele, aluminiowe felgi, zderzaki w kolorze nadwozia i obrotomierz. Od 2002 roku do wszystkich Seicento montowano silnik 1.1. Można o nim powiedzieć jedno – jest świetny. Trwały, niezawodny, łatwo wkręca się na obroty, a awarie trapią go rzadko. W silniku 900 cm3 problemów przysparza uszczelka pod głowicą. Większa jednostka jest podatna na tuning, co chętnie i często wykorzystywali (i do dziś wykorzystują!) początkujący rajdowcy.

Zobacz także: Opinie kierowców o Fiacie Seicento

W Seicento często zawodzi za to osprzęt elektryczny – kable są kiepsko zabezpieczone i w niektórych egzemplarzach warto wykupić abonament u elektryka, bo trzeba go odwiedzać raz na tydzień. Lampy, wycieraczki, zapłon, czujniki – to wszystko zawodzi tak samo, jak w starszym Cinquecento.

REKLAMA

Plusy Seicento

Oprócz silnika auto nie ma jakichś poważnych zalet. Jest malutkie, więc idealne do poruszania się po mieście, łatwo nim zaparkować, widoczność we wszystkie strony jest niezła. Wykończenie kabiny nie jest może ekskluzywne, ale zadziwiająco trwałe. Seicento prowadzi się bezproblemowo. Małe kółka łapią wszystkie nierówności, ale najechanie na leżącą monetę nie urywa głowy. Zawieszenie jest zestrojone bardzo dobrze jak na małe miejsie auto. Najważniejsze są niskie koszty serwisu. Nawet poważniejsza naprawa nie wpłynie na miesięczny budżet średnio zarabiającej osoby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady małego Fiata

Małego? Przecież w dowodzie rejestracyjnym jest napisane, że zmieści się w nim 5 osób! Ale to teoria, dostęp do tylnej kanapy jest utrudniony, miejsca wystarczy na jedną osobę, awaryjnie można przewieźć dwie. Bagażnik mieści 170 litrów – skrzynkę piwa i kartonik chipsów. No ale to auto miejskie, nie wymagajmy od niego by był autobusem.

Oprócz elektryki awarie trapią szczęki i bębny tylnych hamulców, koroduje bak paliwa i miejsca łączenia blach.
Zadziwia duże zużycie paliwa. Gotowe do drogi auto waży niecałe 750 kilo, ale zużywa ponad 8 litrów na 100 km w mieście, w trasie spalanie spada do pięciu.
Warto nim jeździć wyjątkowo ostrożnie – w testach Euro NCAP dostał zaledwie półtorej gwiazdki. To fatalny wynik…

Zobacz także: Jak jeździć po 60. roku życia?

Ceny Seicento

Zdarzają się okazje, te małe Fiaty potrafią często i szybko zmieniać właścicieli. Ale trzeba przyznać, że generalnie trzymają cenę. Na auto w dobrym stanie trzeba wydać od 3 do 5 tysięcy zł. Egzemplarze z 2010 potrafią kosztować nawet 20 tysięcy, ale granicą opłacalności wydaje się być 10-11 tysięcy.

Fiat Seicento, fot. Fiat
Fiat Seicento, fot. Fiat
Fiat Seicento, fot. Fiat
Fiat Seicento, fot. Fiat
Fiat Seicento, fot. Fiat
Fiat Seicento, fot. Fiat
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA