REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Fabia I: Czeski bestseller

Michał Łuczyński
Konstrukcja Fabii powstała na płycie podłogowej niewielkiego VW Polo. fot. Newspress
Konstrukcja Fabii powstała na płycie podłogowej niewielkiego VW Polo. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Do momentu, gdy na przełomie wieków pojawiła się Skoda Fabia, drugie po Octavii czeskie auto oparte w całości o technologię Volkswagena wśród aut miejskich królował Fiat. Ten niepozorny mikrus jest obecnie jednym z najchętniej kupowanych samochodów.

Konstrukcja Fabii powstała na płycie podłogowej niewielkiego VW Polo. Mimo to, w polskich warunkach ten niewielki pojazd idealnie spisuje się jako auto rodzinne. Na krótkich dystansach hatchbackiem wygodnie podróżować mogą nawet cztery osoby. Jednak by móc zapewnić rodzinie w miarę wygodną, wakacyjną podróż, lepiej zwrócić uwagę na wersję sedan lub kombi, które są o całe 20 cm dłuższe.

REKLAMA

Zobacz także: Opinie kierowców o Skodzie Fabii

Dobrze... i tanio

Dlaczego Fabia jest w Polsce tak popularna? Najważniejszym czynnikiem jest stosunek ceny do jakości i użyteczności. Samochód ten za rozsądne pieniądze oferuje sprawdzoną technologię VW, dobre wyciszenie i przyzwoite wyposażenie seryjne. Z drugiej jednak strony nie grzeszy urodą, a materiały użyte do wykończenia są niskiej jakości. W zależności od potrzeb można znaleźć ubogo wyposażony egzemplarz w białym kolorze, lub też miniaturowy samochód rodzinny z klimatyzacją, zestawem poduszek i dwukolorowymi obiciami tapicerki.

Litr to za mało

Od premiery w 1999 roku pod maską najmniejszej Skody znalazło się kilka różnych silników z dawnej gamy Skody, jak i też jednostki Volkswagena. Motor o pojemności 1 litra lepiej sobie odpuścić, 50KM to za mało nawet w małej Fabii (samochody z tym silnikiem nie były nawet oferowane w oficjalnej sprzedaży w Polsce). Benzynowy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 1.4 litra (o mocy 75 KM), jak i diesle 1.9 i 1.4 TDI to chyba najlepsze kompromis między szybkością a oszczędnością.

Zobacz także: Limuzyna za dwie dychy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednocześnie samochody z takimi silnikami są na rynku wtórnym najczęściej spotykane. W silnikach zapożyczonych ze starszych konstrukcji Skody (1.4 litra 60 i 68 KM) mogą pojawiać się wycieki z układu chłodniczego. Inne typowe usterki związane są z układem napędowym i zawieszeniem, które na polskich drogach często ulegają awarii. Zniszczone łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy to częsta diagnoza, podobnie jak rozsypujące się łożyska kół.

Przy zakupie warto sprawdzić, czy dywaniki przed tylną kanapą nie są wilgotne – czasem w Fabii przeciekają tylne drzwi. Ogólnie jednak jakość należy uznać za zadowalającą. Ewentualne wizyty u mechaników nie są wyjątkowo krzywdzące dla portfela – ceny części zamiennych do Skody należą do najniższych na rynku.

Na rynku wtórnym najłatwiej nabyć hatchbacka, najtrudniej zaś wersję sedan. Hatchbacka z benzynową jednostką 1.4 16V można kupić za około 14 tys. zł (roczniki 2001-2003). Kombi z lat 2005-2007 z tym samym silnikiem to wydatek około 20 tysięcy złotych. Podobnie kształtują się ceny Fabii z dieslami 1.4 i 1.9 litra.

Od premiery w 1999 roku pod maską najmniejszej Skody znalazło się kilka różnych silników z dawnej gamy Skody, jak i też jednostki Volkswagena. fot. Newspress
Na rynku wtórnym najłatwiej nabyć hatchbacka, najtrudniej zaś wersję sedan. fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA