REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Fabia I: Czeski bestseller

Michał Łuczyński
Konstrukcja Fabii powstała na płycie podłogowej niewielkiego VW Polo. fot. Newspress
Konstrukcja Fabii powstała na płycie podłogowej niewielkiego VW Polo. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Do momentu, gdy na przełomie wieków pojawiła się Skoda Fabia, drugie po Octavii czeskie auto oparte w całości o technologię Volkswagena wśród aut miejskich królował Fiat. Ten niepozorny mikrus jest obecnie jednym z najchętniej kupowanych samochodów.

Konstrukcja Fabii powstała na płycie podłogowej niewielkiego VW Polo. Mimo to, w polskich warunkach ten niewielki pojazd idealnie spisuje się jako auto rodzinne. Na krótkich dystansach hatchbackiem wygodnie podróżować mogą nawet cztery osoby. Jednak by móc zapewnić rodzinie w miarę wygodną, wakacyjną podróż, lepiej zwrócić uwagę na wersję sedan lub kombi, które są o całe 20 cm dłuższe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Opinie kierowców o Skodzie Fabii

Dobrze... i tanio

Dlaczego Fabia jest w Polsce tak popularna? Najważniejszym czynnikiem jest stosunek ceny do jakości i użyteczności. Samochód ten za rozsądne pieniądze oferuje sprawdzoną technologię VW, dobre wyciszenie i przyzwoite wyposażenie seryjne. Z drugiej jednak strony nie grzeszy urodą, a materiały użyte do wykończenia są niskiej jakości. W zależności od potrzeb można znaleźć ubogo wyposażony egzemplarz w białym kolorze, lub też miniaturowy samochód rodzinny z klimatyzacją, zestawem poduszek i dwukolorowymi obiciami tapicerki.

Litr to za mało

Od premiery w 1999 roku pod maską najmniejszej Skody znalazło się kilka różnych silników z dawnej gamy Skody, jak i też jednostki Volkswagena. Motor o pojemności 1 litra lepiej sobie odpuścić, 50KM to za mało nawet w małej Fabii (samochody z tym silnikiem nie były nawet oferowane w oficjalnej sprzedaży w Polsce). Benzynowy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 1.4 litra (o mocy 75 KM), jak i diesle 1.9 i 1.4 TDI to chyba najlepsze kompromis między szybkością a oszczędnością.

REKLAMA

Zobacz także: Limuzyna za dwie dychy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie samochody z takimi silnikami są na rynku wtórnym najczęściej spotykane. W silnikach zapożyczonych ze starszych konstrukcji Skody (1.4 litra 60 i 68 KM) mogą pojawiać się wycieki z układu chłodniczego. Inne typowe usterki związane są z układem napędowym i zawieszeniem, które na polskich drogach często ulegają awarii. Zniszczone łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy to częsta diagnoza, podobnie jak rozsypujące się łożyska kół.

Przy zakupie warto sprawdzić, czy dywaniki przed tylną kanapą nie są wilgotne – czasem w Fabii przeciekają tylne drzwi. Ogólnie jednak jakość należy uznać za zadowalającą. Ewentualne wizyty u mechaników nie są wyjątkowo krzywdzące dla portfela – ceny części zamiennych do Skody należą do najniższych na rynku.

Na rynku wtórnym najłatwiej nabyć hatchbacka, najtrudniej zaś wersję sedan. Hatchbacka z benzynową jednostką 1.4 16V można kupić za około 14 tys. zł (roczniki 2001-2003). Kombi z lat 2005-2007 z tym samym silnikiem to wydatek około 20 tysięcy złotych. Podobnie kształtują się ceny Fabii z dieslami 1.4 i 1.9 litra.

Od premiery w 1999 roku pod maską najmniejszej Skody znalazło się kilka różnych silników z dawnej gamy Skody, jak i też jednostki Volkswagena. fot. Newspress
Na rynku wtórnym najłatwiej nabyć hatchbacka, najtrudniej zaś wersję sedan. fot. Newspress
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA