Używana Skoda Fabia I: Czeski bestseller
REKLAMA
REKLAMA
Konstrukcja Fabii powstała na płycie podłogowej niewielkiego VW Polo. Mimo to, w polskich warunkach ten niewielki pojazd idealnie spisuje się jako auto rodzinne. Na krótkich dystansach hatchbackiem wygodnie podróżować mogą nawet cztery osoby. Jednak by móc zapewnić rodzinie w miarę wygodną, wakacyjną podróż, lepiej zwrócić uwagę na wersję sedan lub kombi, które są o całe 20 cm dłuższe.
REKLAMA
Zobacz także: Opinie kierowców o Skodzie Fabii
Dobrze... i tanio
Dlaczego Fabia jest w Polsce tak popularna? Najważniejszym czynnikiem jest stosunek ceny do jakości i użyteczności. Samochód ten za rozsądne pieniądze oferuje sprawdzoną technologię VW, dobre wyciszenie i przyzwoite wyposażenie seryjne. Z drugiej jednak strony nie grzeszy urodą, a materiały użyte do wykończenia są niskiej jakości. W zależności od potrzeb można znaleźć ubogo wyposażony egzemplarz w białym kolorze, lub też miniaturowy samochód rodzinny z klimatyzacją, zestawem poduszek i dwukolorowymi obiciami tapicerki.
Litr to za mało
Od premiery w 1999 roku pod maską najmniejszej Skody znalazło się kilka różnych silników z dawnej gamy Skody, jak i też jednostki Volkswagena. Motor o pojemności 1 litra lepiej sobie odpuścić, 50KM to za mało nawet w małej Fabii (samochody z tym silnikiem nie były nawet oferowane w oficjalnej sprzedaży w Polsce). Benzynowy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 1.4 litra (o mocy 75 KM), jak i diesle 1.9 i 1.4 TDI to chyba najlepsze kompromis między szybkością a oszczędnością.
Zobacz także: Limuzyna za dwie dychy
REKLAMA
Jednocześnie samochody z takimi silnikami są na rynku wtórnym najczęściej spotykane. W silnikach zapożyczonych ze starszych konstrukcji Skody (1.4 litra 60 i 68 KM) mogą pojawiać się wycieki z układu chłodniczego. Inne typowe usterki związane są z układem napędowym i zawieszeniem, które na polskich drogach często ulegają awarii. Zniszczone łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy to częsta diagnoza, podobnie jak rozsypujące się łożyska kół.
Przy zakupie warto sprawdzić, czy dywaniki przed tylną kanapą nie są wilgotne – czasem w Fabii przeciekają tylne drzwi. Ogólnie jednak jakość należy uznać za zadowalającą. Ewentualne wizyty u mechaników nie są wyjątkowo krzywdzące dla portfela – ceny części zamiennych do Skody należą do najniższych na rynku.
Na rynku wtórnym najłatwiej nabyć hatchbacka, najtrudniej zaś wersję sedan. Hatchbacka z benzynową jednostką 1.4 16V można kupić za około 14 tys. zł (roczniki 2001-2003). Kombi z lat 2005-2007 z tym samym silnikiem to wydatek około 20 tysięcy złotych. Podobnie kształtują się ceny Fabii z dieslami 1.4 i 1.9 litra.
REKLAMA
REKLAMA