REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia: Coś małego, coś dużego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Kompaktowa Skoda oferuje duże możliwości wyboru silnika, wyposażenia i skrzyni biegów. Połączenie małego turbobenzyniaka z automatyczną przekładnią wydaje się ciekawe i rzadko spotykane. Czy zyska zwolenników?

Linię Octavii znają chyba wszyscy. Tym razem ten najpopularniejszy w Polsce kompaktowy samochód zagościł u nas w wersji hatchback. Tak najczęściej nazywane jest jego nadwozie, chociaż do tego kształtu bardziej pasuje określenie liftback. Od liftingu Octavii minął już ponad rok, ale samochód nadal wygląda świeżo i dobrze się prezentuje. Wśród innych aut segmentu wyróżnia się rozmiarami zewnętrznymi, ale średnia długości ciągle rosnących kompaktów coraz bardziej zbliża konkurentów do popularnej Skody.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.2 TSI o mocy 105 koni bardzo dobrze sprawdza się w produkowanych przez grupę Volkswagena autach segmentu B. Zapewnia im niemal sportowe przyspieszenia i nie jest zbyt paliwożerny. Kompaktowa Octavia jest jednak zdecydowanie większa i cięższa, a co za tym idzie charakter tego silnika również jest tu inny. W codziennej eksploatacji osiągi będą jednak wystarczające. Do tego rozleniwiające DSG. Nowy silnik daje Octavii o 1,5 sekundy lepsze przyspieszenie do setki niż wolnossący 1.6. Niedostatki mocy w przypadku 1.2 TSI wyczuwalne są głównie na trasie.

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Octavii

A jeśli już o wyjazdach mowa, Octavia – nawet jako liftback – może stać się dobrym kompanem wakacyjnych wojaży. Bagażnik jest pojemny i bardzo funkcjonalny. Znajdziemy w nim przydatne pojemniki przy nadkolach, opcjonalne siatki przytrzymujące bagaż (jedna z nich zamontowana pod półką przykrywającą kufer) oraz kilka składanych haczyków do wieszania toreb. Funkcjonalność pozostałej części kabiny również nie pozostania wiele do życzenia. Jest kilka przydatnych schowków, a w drzwiach kierowcy i pasażera mieści się półtoralitrowa butelka. Fotele – niemal sportowe. Są wygodne, mięsiste i zapewniają dobre trzymanie boczne. Do tego opcjonalna trójramienna kierownica. Niestety w testowanej wersji pozbawiona sterowania radiem.

REKLAMA

Największą satysfakcję powoduje korzystanie z momentu obrotowego jaki generuje testowany motor, a nie z jego nie mocy. Maksymalny moment (175 Nm) jest bowiem dostępny już przy 1550 obr./min. Próba udowodnienia sobie i innym uczestnikom ruchu, że Octavia 1.2 TSI to samochód o sportowych ambicjach nie ma wprawdzie sensu, ale z drugiej strony auto ma dość sztywno zestrojone zawieszenie i nie za mocno wspomagany układ kierowniczy, co prowokuje do mocniejszego wciskania gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia Tour – którą wybrać? Poradnik kupującego

Kręcenie silnika na wysokie obroty przyniesie wprawdzie oczekiwaną dynamikę wynikającą z osiągnięcia maksymalnej mocy, jednak dopiero w górnej części skali obrotomierza (5000 obr./min.). Będzie to związane ze sporym hałasem i zwiększonym zużyciem paliwa. Auto najlepiej czuje się w zakresie do 3000 obr./min. Przyjemnie przyspiesza, pracuje cicho, a siedmiobiegowe DSG zmienia biegi niezauważalnie. Skrzynia ma jednak chwile zawahania przy próbie zdecydowanego wciśnięcia pedału gazu i związanej z tym redukcją. Wtedy też wyczuwalne są szarpnięcia. Przy zmianach biegów „w górę” nawet na wysokich obrotach nie ma tego zjawiska. Warto zauważyć, że na siódemce jedziemy już przy prędkości 60 km/h, a na piątce przy 40km/h.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Tour: wybór z rozsądku

Do testu otrzymaliśmy „środkową” wersję wyposażenia o nazwie Ambiente. W tej specyfikacji seryjnie znajduje się sześć poduszek powietrznych, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, tylne czujniki parkowania oraz manualna klimatyzacja. Niestety trzeba dopłacić za radio oraz alufelgi. Testowane przez nas auto miało opcjonalne wyposażanie w postaci tych elementów oraz m.in. pakietu sportowego, rolet dla bocznych i tylnej szyby, wyświetlacza Maxi-DOT czy przednich reflektorów z funkcją doświetlania zakrętów. Cena wersji 1.2 TSI Ambiente bez dodatkowych opcji to 67 900zł. Do tego 7 900zł dopłaty za skrzynię DSG.

Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bok fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI kokpit fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI siedzenia przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI siedznia tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1Skoda Octavia 1.2 TSI.2 TSI bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI silnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI zegary fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bok fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bok fot. Maciej Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA