REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia: Coś małego, coś dużego

Michał Karczewski
Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Kompaktowa Skoda oferuje duże możliwości wyboru silnika, wyposażenia i skrzyni biegów. Połączenie małego turbobenzyniaka z automatyczną przekładnią wydaje się ciekawe i rzadko spotykane. Czy zyska zwolenników?

REKLAMA

Linię Octavii znają chyba wszyscy. Tym razem ten najpopularniejszy w Polsce kompaktowy samochód zagościł u nas w wersji hatchback. Tak najczęściej nazywane jest jego nadwozie, chociaż do tego kształtu bardziej pasuje określenie liftback. Od liftingu Octavii minął już ponad rok, ale samochód nadal wygląda świeżo i dobrze się prezentuje. Wśród innych aut segmentu wyróżnia się rozmiarami zewnętrznymi, ale średnia długości ciągle rosnących kompaktów coraz bardziej zbliża konkurentów do popularnej Skody.

REKLAMA

Silnik 1.2 TSI o mocy 105 koni bardzo dobrze sprawdza się w produkowanych przez grupę Volkswagena autach segmentu B. Zapewnia im niemal sportowe przyspieszenia i nie jest zbyt paliwożerny. Kompaktowa Octavia jest jednak zdecydowanie większa i cięższa, a co za tym idzie charakter tego silnika również jest tu inny. W codziennej eksploatacji osiągi będą jednak wystarczające. Do tego rozleniwiające DSG. Nowy silnik daje Octavii o 1,5 sekundy lepsze przyspieszenie do setki niż wolnossący 1.6. Niedostatki mocy w przypadku 1.2 TSI wyczuwalne są głównie na trasie.

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Octavii

REKLAMA

A jeśli już o wyjazdach mowa, Octavia – nawet jako liftback – może stać się dobrym kompanem wakacyjnych wojaży. Bagażnik jest pojemny i bardzo funkcjonalny. Znajdziemy w nim przydatne pojemniki przy nadkolach, opcjonalne siatki przytrzymujące bagaż (jedna z nich zamontowana pod półką przykrywającą kufer) oraz kilka składanych haczyków do wieszania toreb. Funkcjonalność pozostałej części kabiny również nie pozostania wiele do życzenia. Jest kilka przydatnych schowków, a w drzwiach kierowcy i pasażera mieści się półtoralitrowa butelka. Fotele – niemal sportowe. Są wygodne, mięsiste i zapewniają dobre trzymanie boczne. Do tego opcjonalna trójramienna kierownica. Niestety w testowanej wersji pozbawiona sterowania radiem.

Największą satysfakcję powoduje korzystanie z momentu obrotowego jaki generuje testowany motor, a nie z jego nie mocy. Maksymalny moment (175 Nm) jest bowiem dostępny już przy 1550 obr./min. Próba udowodnienia sobie i innym uczestnikom ruchu, że Octavia 1.2 TSI to samochód o sportowych ambicjach nie ma wprawdzie sensu, ale z drugiej strony auto ma dość sztywno zestrojone zawieszenie i nie za mocno wspomagany układ kierowniczy, co prowokuje do mocniejszego wciskania gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia Tour – którą wybrać? Poradnik kupującego

Kręcenie silnika na wysokie obroty przyniesie wprawdzie oczekiwaną dynamikę wynikającą z osiągnięcia maksymalnej mocy, jednak dopiero w górnej części skali obrotomierza (5000 obr./min.). Będzie to związane ze sporym hałasem i zwiększonym zużyciem paliwa. Auto najlepiej czuje się w zakresie do 3000 obr./min. Przyjemnie przyspiesza, pracuje cicho, a siedmiobiegowe DSG zmienia biegi niezauważalnie. Skrzynia ma jednak chwile zawahania przy próbie zdecydowanego wciśnięcia pedału gazu i związanej z tym redukcją. Wtedy też wyczuwalne są szarpnięcia. Przy zmianach biegów „w górę” nawet na wysokich obrotach nie ma tego zjawiska. Warto zauważyć, że na siódemce jedziemy już przy prędkości 60 km/h, a na piątce przy 40km/h.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Tour: wybór z rozsądku

Do testu otrzymaliśmy „środkową” wersję wyposażenia o nazwie Ambiente. W tej specyfikacji seryjnie znajduje się sześć poduszek powietrznych, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, tylne czujniki parkowania oraz manualna klimatyzacja. Niestety trzeba dopłacić za radio oraz alufelgi. Testowane przez nas auto miało opcjonalne wyposażanie w postaci tych elementów oraz m.in. pakietu sportowego, rolet dla bocznych i tylnej szyby, wyświetlacza Maxi-DOT czy przednich reflektorów z funkcją doświetlania zakrętów. Cena wersji 1.2 TSI Ambiente bez dodatkowych opcji to 67 900zł. Do tego 7 900zł dopłaty za skrzynię DSG.

Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bok fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI kokpit fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI siedzenia przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI siedznia tył fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1Skoda Octavia 1.2 TSI.2 TSI bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bagażnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI silnik fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI zegary fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI przód fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bok fot. Maciej Medyj
Skoda Octavia 1.2 TSI bok fot. Maciej Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA