REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dodge Caliber SRT4: Cała ta moc

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj
Dodge Caliber SRT4 przód
Dodge Caliber SRT4 przód

REKLAMA

REKLAMA

Bierz życie za rogi - hasło firmy Dodge zdaje się nabierać pełnego znaczenia po zajęciu miejsca za kierownicą modelu Caliber w wersji SRT4. Trzeba się mocno trzymać tych rogów. I być czujnym.

Dodge Caliber, popularny crossover, wygląda atrakcyjnie nawet w podstawowej wersji. Łuki łączą się z kantami, jest wyrazista atrapa chłodnicy i lotka dachowa z tyłu, są wydatne nadkola. Natomiast SRT4 ma maskę i przedni zderzak z dodatkowymi wlotami powietrza, zderzak tylny z atrapą dyfuzora, spoilery progowe oraz dziewiętnastocalowe obręcze kół. I oczywiście spory napis SRT na boku.

REKLAMA

REKLAMA

We wnętrzu takich napisów jest więcej - na oparciach siedzeń i na białych tarczach zegarów, w tym małego, dodatkowego „boost” pokazującego ciśnienie doładowania. Ze sportowych dodatków można jeszcze wymienić podkute blachą pedały i fotele z tapicerką o dodatkach z ekologicznej skóry, szytą czerwoną nitką. Kabina jest wystarczająco przestronna dla kierowcy i 4 pasażerów, których pewnie trudno będzie przekonać do wspólnej podróży takim potworem. Na szczęście jeden ze schowków w desce rozdzielczej jest przystosowany do chłodzenia napojów, które powinny pomóc ostudzić temperament kierowcy. Bagażnik jest wystarczająco duży, a pod jego podłogą, w miejscu koła zapasowego jest dodatkowa przestrzeń na drobiazgi, gdzie można je schować i zabezpieczyć w ten sposób przed wejściem w stan nieważkości.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dodge Caliber

Takie nietypowe przeciążenia generuje benzynowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 2,4 litra, turbodoładowany, wyposażony w intercooler i z podwójnymi zmiennymi fazami rozrządu DVVT. Moc maksymalna mówi wszystko - 295 KM przy 6000 - 6400 obr/min. Moment obrotowy może nie jest aż tak imponujący - 363 Nm, ale za to dostępny w szerokim zakresie obrotów, bo od 2000 do 5600. Czasem trudno jest tym autem ruszyć, a jeszcze trudniej zrobić to szybko i w miarę płynnie utrzymując się w obrębie drogi czy pasa ruchu.

REKLAMA

Sprawy wcale nie ułatwia skrzynia przekładniowa - sześciostopniowa manualna GETRAG. Żeby sięgnąć do jej ciężko chodzącego lewarka trzeba oderwać rękę od kierownicy pozbawiając się połowy siły panowania nad autem. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny i silnie wspomagany, co w tym momencie nie jest wcale zaletą. Co innego w zakrętach – niskoprofilowe, szerokie opony Goodyear F1 i sportowo zestrojone zawieszenie zapewnia dobrą stabilność, wspomaganą przez system kontroli trakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Renault Megane Coupe Monaco GP: Auto dla pewnych siebie

Caliber SRT4 to auto dla twardzieli, którzy lubią powalczyć za kierownicą - nie z innymi kierowcami, ale z samym sobą. Auto mimo wszystkich swoich zalet i systemów utrzymujących go na drodze pewnych błędów nie wybacza. Pochłania wielkie ilości paliwa i jako auto rodzinne raczej się nie sprawdzi. Daje frajdę poczucia mocy, ale zabawa byłaby dużo lepsza, gdyby napęd przenoszony był na cztery koła, albo nawet tylko na tylną oś. Natomiast poczucie kontroli i wygoda użytkowania byłaby większa z automatyczną skrzynią biegów. Intensywne nadużywanie możliwości auta będzie z pewnością prowadziło do częstych wizyt w serwisie - testowany egzemplarz po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów na polskich drogach wykazywał pewne oznaki zużycia, szczególnie w rejonie przedniego zawieszenia. Cóż, żeby się tutaj wylansować, trzeba się sporo wykosztować.

Dodge Caliber SRT4 przód/bok
Dodge Caliber SRT4 bok
Dodge Caliber SRT4 tył/bok
Dodge Caliber SRT4 wnętrze
Dodge Caliber SRT4 wnętrze
Dodge Caliber SRT4 tylna kanapa
Dodge Caliber SRT4 deska rozdzielcza
Dodge Caliber SRT4 bagażnik
Dodge Caliber SRT4 bagażnik
Dodge Caliber SRT4 zegary
Dodge Caliber SRT4 tunel środkowy
Dodge Caliber SRT4 silnik
Dodge Caliber SRT4 przód
Dodge Caliber SRT4 przód
Dodge Caliber SRT4 tył
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA