REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Exeo 1.8T Sport: Słuszny kierunek?

Michał Karczewski
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer

REKLAMA

REKLAMA

Do sprawdzonego auta klasy premium poprzedniej generacji dodaj nieco świeżych elementów i zaserwuj jako nowego gracza na rynku. Tak właśnie według Seata wygląda przepis na dobre Exeo.

Nowe auto zastąpiło w ofercie Seata model Toledo, który z racji kontrowersyjnego wyglądu nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem. Znany z atrakcyjnie stylizowanych samochodów producent wykonał ciekawy, ale nieco ryzykowny zabieg. Pod nazwą Exeo wskrzesił Audi A4 poprzedniej generacji. Z zewnątrz samochód w stosunku do swego protoplasty zyskał zmieniony przód z dużym grillem, nowe tylne lampy oraz lusterka. I to jest właściwie koniec zmian. Bryła auta, profil oraz przetłoczenia blach pozostały niezmienione w stosunku do A4. Seat zapewnił jednak tej znanej limuzynie trochę swojego, sportowego charakteru. Testowana wersja Sport ma efektowne 17-calowe alufelgi o charakterystycznym dla marki wzorze i przyciemniane tylne szyby. Wszyscy, którym podobało się poprzednie A4 z pewnością będą zadowoleni. Ci, którzy oczekiwali od Seata limuzyny utrzymanej w stylu innych aut tej marki mogą czuć niedosyt, bo trzeba przyznać że Exeo wyraźnie odróżnia się od pozostałych modeli.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Exeo

Wnętrze to przykład znakomitej ergonomii i wykończenia. Zastosowane materiały są wysokiej jakości, podobnie jak ich montaż. Testowaną wersję ozdobiono w środku czarnymi lakierowanymi wstawkami. Każdy kto kiedyś miał okazję jeździć Audi szybko rozpozna znajomy panel centralny oraz zestaw czterech okrągłych, czytelnych zegarów zatopionych w płytkich tubach otoczonych srebrnymi pierścieniami. Pomiędzy nimi umieszczono duży wyświetlacz komputera pokładowego. Nowa kierownica, zaopatrzona w sterowanie systemem audio, dobrze leży w dłoniach. We wnętrzu Exeo wszystko jest pod ręką, a przyciski i pokrętła działają z pewną elegancją. Producent przewidział wygodne miejsce na telefon komórkowy, co nie jest regułą w innych autach. Seat stara się na każdym kroku podkreślić, że jego produkt zasługuje na miano sportowej limuzyny. Świadczą o tym znakomite fotele z wydatnym trzymaniem bocznym. W testowanym egzemplarzu posiadają elektryczną regulację, której nie sposób przecenić pod względem płynności i precyzji dopasowania. Są twarde i, co ważne, dobrze podpierają ciało w zakrętach. Z pewnością sprawią frajdę każdemu entuzjaście sportowego klimatu

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

REKLAMA

Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja jest seryjna w każdej wersji, a w specyfikacji Sport znalazł się także zestaw audio z ośmioma głośnikami, który charakteryzuje się ponadprzeciętnym brzmieniem. Z przodu przestrzeni jest dokładnie tyle, ile trzeba. Miejsce pracy kierowcy sprawia wręcz wrażenie szytego na miarę. Podczas dłuższej podróży przydatny okazuje się składany przedni podłokietnik. Z tyłu, jak na auto klasy średniej, przestrzeni jest niewiele. Brakuje jej zwłaszcza na wysokości kolan. Spora w tym zasługa niemłodej już płyty podłogowej. Bagażnik jest ustawny i ma przemyślany, regularny kształt. Jego pojemność wynosi 460 litrów, a zawiasy pokrywy nie wnikają do jego środka. Auto zaopatrzono w dzieloną tylną kanapę z podłokietnikiem. Nie przewidziano jednak otworu na długie przedmioty. Zamiast koła zapasowego pod wykładzina kufra znalazł się niezwykle ostatnio modny zestaw naprawczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Pod maską testowanego egzemplarza pracował "stary znajomy" ze stajni Volkswagena. To zasłużony turbobenzynowy motor o pojemności 1.8 litra i mocy 150 KM uzyskiwanej przy 5700 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 220 Nm osiągany jest już przy 1800 obrotów. "Stary" nie znaczy jednak zły. Ten czterocylindrowy, dwudziestozaworowy silnik sprawia, że Exeo jest prawdziwie dynamiczne, a deklarowane przez producenta 9,3 sekundy do setki upływa nad wyraz szybko. Wszystko to w akompaniamencie miłego dla ucha, basowego brzmienia. Auto przyspiesza równo na każdym przełożeniu. Nawet na piątce można jeszcze spokojnie wyprzedzać. Motor ma za to jedną zasadniczą wadę – wysokie zużycie paliwa, które w mieście swobodnie oscyluje w okolicach 15 litrów na setkę. W trasie spada do około 9. Plus za duży, 70 litrowy zbiornik.

Do przeniesienia napędu posłużyła sześciobiegowa manualna skrzynia. Chciałbym widzieć jej kopie w każdym innym aucie, ponieważ działa znakomicie. Biegi wchodzą niezwykle lekko, cicho i precyzyjnie, a skok lewarka jest przyjemnie krótki. Zawieszenie auta pracuje bardzo przyjemnie i poprawnie wybiera nierówności. Udało się osiągnąć kompromis pomiędzy dobrym trzymaniem się drogi, a zaskakującym wręcz, jak na wersję Sport, komfortem. Autem podróżuje się wygodnie. Do uszu pasażerów nie docierają żadne niepożądane dźwięki. Resorowanie odbywa się cicho i sprawnie. Hamulce dają poczucie bezpieczeństwa. Działają pewnie i dobrze radzą sobie ze sporą mocą pojazdu.

Zobacz też: Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

Seat Exeo 1.8T w wersji Sport kosztuje 86 990. Nowa limuzyna hiszpańsko-niemieckiego producenta to auto, które wprawdzie niczym nie zaskakuje, ale jest dobre pod każdym względem i daje sporo frajdy z jazdy. Ma ponadto jeszcze jeden plus. Jego cena nawet w topowej wersji ze 170 konnym dieslem pod maską nie przekracza 100 000. Pytanie tylko, czy to słuszny kierunek, aby wprowadzać do oferty samochód, którego bryła zdążyła już opatrzyć się na rynku. Seata twierdzi, że Audi poprzedniej generacji jest w stanie z sukcesem konkurować z najnowszymi konstrukcjami klasy średniej ze stajni konkurentów. Czy się nie myli zdecydują oczywiście klienci i może w tym pomoc całkiem konkurencyjna cena. Niewykluczone, że wśród chętnych na zakup tego auta znajdą się również ci, którzy zawsze chcieli jeździć Audi, a nowy pojazd spod znaku czterech pierścieni był dla nich zbyt drogi.

Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport tył Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport deska rozdzielcza Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport siedzenia Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport siedzenia Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport deska rozdzielcza Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport zegary Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport radio Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bagażnik Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bagażnik Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport silnik Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA