REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Exeo 1.8T Sport: Słuszny kierunek?

Michał Karczewski
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer

REKLAMA

REKLAMA

Do sprawdzonego auta klasy premium poprzedniej generacji dodaj nieco świeżych elementów i zaserwuj jako nowego gracza na rynku. Tak właśnie według Seata wygląda przepis na dobre Exeo.

Nowe auto zastąpiło w ofercie Seata model Toledo, który z racji kontrowersyjnego wyglądu nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem. Znany z atrakcyjnie stylizowanych samochodów producent wykonał ciekawy, ale nieco ryzykowny zabieg. Pod nazwą Exeo wskrzesił Audi A4 poprzedniej generacji. Z zewnątrz samochód w stosunku do swego protoplasty zyskał zmieniony przód z dużym grillem, nowe tylne lampy oraz lusterka. I to jest właściwie koniec zmian. Bryła auta, profil oraz przetłoczenia blach pozostały niezmienione w stosunku do A4. Seat zapewnił jednak tej znanej limuzynie trochę swojego, sportowego charakteru. Testowana wersja Sport ma efektowne 17-calowe alufelgi o charakterystycznym dla marki wzorze i przyciemniane tylne szyby. Wszyscy, którym podobało się poprzednie A4 z pewnością będą zadowoleni. Ci, którzy oczekiwali od Seata limuzyny utrzymanej w stylu innych aut tej marki mogą czuć niedosyt, bo trzeba przyznać że Exeo wyraźnie odróżnia się od pozostałych modeli.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Exeo

Wnętrze to przykład znakomitej ergonomii i wykończenia. Zastosowane materiały są wysokiej jakości, podobnie jak ich montaż. Testowaną wersję ozdobiono w środku czarnymi lakierowanymi wstawkami. Każdy kto kiedyś miał okazję jeździć Audi szybko rozpozna znajomy panel centralny oraz zestaw czterech okrągłych, czytelnych zegarów zatopionych w płytkich tubach otoczonych srebrnymi pierścieniami. Pomiędzy nimi umieszczono duży wyświetlacz komputera pokładowego. Nowa kierownica, zaopatrzona w sterowanie systemem audio, dobrze leży w dłoniach. We wnętrzu Exeo wszystko jest pod ręką, a przyciski i pokrętła działają z pewną elegancją. Producent przewidział wygodne miejsce na telefon komórkowy, co nie jest regułą w innych autach. Seat stara się na każdym kroku podkreślić, że jego produkt zasługuje na miano sportowej limuzyny. Świadczą o tym znakomite fotele z wydatnym trzymaniem bocznym. W testowanym egzemplarzu posiadają elektryczną regulację, której nie sposób przecenić pod względem płynności i precyzji dopasowania. Są twarde i, co ważne, dobrze podpierają ciało w zakrętach. Z pewnością sprawią frajdę każdemu entuzjaście sportowego klimatu

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja jest seryjna w każdej wersji, a w specyfikacji Sport znalazł się także zestaw audio z ośmioma głośnikami, który charakteryzuje się ponadprzeciętnym brzmieniem. Z przodu przestrzeni jest dokładnie tyle, ile trzeba. Miejsce pracy kierowcy sprawia wręcz wrażenie szytego na miarę. Podczas dłuższej podróży przydatny okazuje się składany przedni podłokietnik. Z tyłu, jak na auto klasy średniej, przestrzeni jest niewiele. Brakuje jej zwłaszcza na wysokości kolan. Spora w tym zasługa niemłodej już płyty podłogowej. Bagażnik jest ustawny i ma przemyślany, regularny kształt. Jego pojemność wynosi 460 litrów, a zawiasy pokrywy nie wnikają do jego środka. Auto zaopatrzono w dzieloną tylną kanapę z podłokietnikiem. Nie przewidziano jednak otworu na długie przedmioty. Zamiast koła zapasowego pod wykładzina kufra znalazł się niezwykle ostatnio modny zestaw naprawczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

REKLAMA

Pod maską testowanego egzemplarza pracował "stary znajomy" ze stajni Volkswagena. To zasłużony turbobenzynowy motor o pojemności 1.8 litra i mocy 150 KM uzyskiwanej przy 5700 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 220 Nm osiągany jest już przy 1800 obrotów. "Stary" nie znaczy jednak zły. Ten czterocylindrowy, dwudziestozaworowy silnik sprawia, że Exeo jest prawdziwie dynamiczne, a deklarowane przez producenta 9,3 sekundy do setki upływa nad wyraz szybko. Wszystko to w akompaniamencie miłego dla ucha, basowego brzmienia. Auto przyspiesza równo na każdym przełożeniu. Nawet na piątce można jeszcze spokojnie wyprzedzać. Motor ma za to jedną zasadniczą wadę – wysokie zużycie paliwa, które w mieście swobodnie oscyluje w okolicach 15 litrów na setkę. W trasie spada do około 9. Plus za duży, 70 litrowy zbiornik.

Do przeniesienia napędu posłużyła sześciobiegowa manualna skrzynia. Chciałbym widzieć jej kopie w każdym innym aucie, ponieważ działa znakomicie. Biegi wchodzą niezwykle lekko, cicho i precyzyjnie, a skok lewarka jest przyjemnie krótki. Zawieszenie auta pracuje bardzo przyjemnie i poprawnie wybiera nierówności. Udało się osiągnąć kompromis pomiędzy dobrym trzymaniem się drogi, a zaskakującym wręcz, jak na wersję Sport, komfortem. Autem podróżuje się wygodnie. Do uszu pasażerów nie docierają żadne niepożądane dźwięki. Resorowanie odbywa się cicho i sprawnie. Hamulce dają poczucie bezpieczeństwa. Działają pewnie i dobrze radzą sobie ze sporą mocą pojazdu.

Zobacz też: Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

Seat Exeo 1.8T w wersji Sport kosztuje 86 990. Nowa limuzyna hiszpańsko-niemieckiego producenta to auto, które wprawdzie niczym nie zaskakuje, ale jest dobre pod każdym względem i daje sporo frajdy z jazdy. Ma ponadto jeszcze jeden plus. Jego cena nawet w topowej wersji ze 170 konnym dieslem pod maską nie przekracza 100 000. Pytanie tylko, czy to słuszny kierunek, aby wprowadzać do oferty samochód, którego bryła zdążyła już opatrzyć się na rynku. Seata twierdzi, że Audi poprzedniej generacji jest w stanie z sukcesem konkurować z najnowszymi konstrukcjami klasy średniej ze stajni konkurentów. Czy się nie myli zdecydują oczywiście klienci i może w tym pomoc całkiem konkurencyjna cena. Niewykluczone, że wśród chętnych na zakup tego auta znajdą się również ci, którzy zawsze chcieli jeździć Audi, a nowy pojazd spod znaku czterech pierścieni był dla nich zbyt drogi.

Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport tył Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport deska rozdzielcza Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport siedzenia Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport siedzenia Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport deska rozdzielcza Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport zegary Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport radio Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bagażnik Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bagażnik Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport silnik Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport przód Fot. Michał Nejbauer
Seat Exeo 1.8T Sport bok Fot. Michał Nejbauer
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA