REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda2: Twarda i zadziorna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj
Mazda2 bok
Mazda2 bok

REKLAMA

REKLAMA

Patrząc na ubiegłoroczną zwyciężczynię konkursu World Car of the Year (WCOTY 2008) trudno uwierzyć, że Mazda 2, w pewnych krajach znana pod nazwą Demio, swoją karierę zaczynała jako mikrowan.

REKLAMA

Wtedy też miała w sobie to „coś”, ale moda na tamto ukształtowanie nadwozia przeminęła i najmniejsza Mazda zyskała charakter sportowy, bardziej kojarzony z tą japońską marką, szczególnie z czasów 323F z otwieranymi reflektorami. Teraz linia dwójki jest płynna i dynamiczna, niezakłócona zbytecznymi przetłoczeniami, z ostro wznoszącą się linią okien, dużymi skośnymi lampami, małym, uśmiechniętym wlotem powietrza nad zderzakiem i większym poniżej.

REKLAMA

Wnętrze Mazdy 2 zachowuje ten sam, sportowy charakter. Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzucają się od razu białe tarcze zegarów, mała sportowa kierownica (regulowana w dwóch płaszczyznach) i zgrabna, wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów. Elementy sterowania radiem i klimatyzacją są ciekawie i logicznie rozmieszczone wokół centralnego wyświetlacza. Fotele zapewniają doskonałe trzymanie boczne, mają wystarczającej długości siedziska i pełną regulację z płynnym ustawieniem kąta nachylenia całego fotela - oparcie pochyla się natomiast stopniowo.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 2

REKLAMA

Jedyny mankament tego systemu to składanie w celu udostępnienia dostępu do tylnej kanapy - przednie miejsca wymagają każdorazowego ustawienia oparcia. Ale gdy już pasażerowie przedostaną się na tył okazuje się, że mają nadspodziewanie dobre warunki podróżowania. Bagażnik ma pojemność 250 litrów, czyli pomieści cotygodniowe zakupy, a w razie potrzeby transportu bagażu nietypowych rozmiarów można złożyć część lub całą kanapę uzyskując niemal dwukrotnie więcej miejsca, lecz bez płaskiej podłogi.

Zintegrowany zestaw audio - radioodtwarzacz CD z mp3 wyposażony jest w 4 głośniki - dwie trzynastki w przednich drzwiach i parę szesnastek w tylnych boczkach. Całość gra przyzwoicie, choć brzmiało by lepiej z tweeterami założonymi gdzieś wyżej na desce rozdzielczej. Do systemu podłączyć można inne przenośne źródło sygnału przez złącze mini-jack aux ukryte tuż przy zapalniczko-gnieździe 12V między przednimi fotelami. Szkoda, że nie jest to wejście USB, spotykane coraz częściej u konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Pod maską Mazdy 2 kryje się benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1349 cm sześciennych. Szesnastozaworowa, dwuwałkowa i ze zmiennymi fazami zaworów. Moc 86 koni przy masie własnej auta 950 kilogramów pozwala na dynamiczną jazdę, szczególnie, że wskazówka obrotomierza zatrzymuje się dopiero przy 7000 obrotów na minutę! Podczas przyspieszania, najwyraźniej na 2 i 3 biegu czuć trzy fazy pracy silnika. Do 3000 obrotów jest dość spokojnie, powyżej odczuwa się większą ochotę samochodu do nabierania prędkości, ale to co zaczyna się po przekroczeniu 4000 obrotów przechodzi najśmielsze oczekiwania. Mała Mazda wyrywa do przodu i ciągnie tak do 70000, mrucząc przy tym uwodzicielsko. Dlatego można nią jeździć spokojnie i ekonomicznie, ale kręcąc silnik wyżej także bardzo dynamicznie i... nieco mniej ekonomicznie. Różnica w spalaniu może wtedy wynieść do 2 litrów na setkę.

Zawieszenie Mazdy 2 jest dość twarde, a wrażenie to potęgują niskoprofilowe opony zastosowane w testowanej wersji i teoretycznie niedostępne w tej konfiguracji szesnastocalowe aluminiowe felgi. W szybkich zakrętach samochód ma tendencję do nadsterowności, na którą trzeba naprawdę uważać, kiedy nawierzchnia jest nierówna i podbija. Ale przy drodze równej nie jest odczuwalny żaden dyskomfort, do 160 km/h, bo na tyle starczyło odwagi, nie trzęsie i jest w miarę cicho, zupełnie jakby jechało się większym samochodem. Hamulce, choć tylko z przodu tarczowe, dobrze spełniają swoją rolę, nawet przy dynamicznej jeździe po mieście nie czuje się spadku ich siły. ABS włącza się czasem zbyt wcześnie, głównie ze względu na wspomnianą twardość zawieszenia, natomiast system kontroli trakcji nie narzuca się kierowcy i włącza w sytuacjach, z którymi przeciętny użytkownik może nigdy nie mieć do czynienia.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Za bogato wyposażoną Mazdę 2 w wersji podstawowej zapłacimy 52400 zł plus 1500 za lakier metalizowany. Warto, bo otrzymamy auto wyprodukowane w Japoni posiadające w standardzie między innymi przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny, radio CD mp3, elektryczne szyby, centralny zamek, regulację kolumny kierownicy, klimatyzację, oczywiście ABS, wspomaganie kierownicy, immobilizer w składanym kluczyku. Otrzymamy też doskonałą jakość wykonania i sportowy styl. Może nie jest to auto rodzinne w pełnym tego słowa znaczeniu, ale wystarczająco pojemne i jak wynika ze statystyk - niezawodne przez długie lata. I to jest w dzisiejszych czasach najważniejsze

Mazda2 bok
Mazda2 bok
Mazda2 bok
Mazda2 tablica przyrządów
Mazda2 Fotel kierowcy
Mazda2 deska rozdzielcza
Mazda2 wnętrze
Mazda2 bagażnik
Mazda2 deska rozdzielcza
Mazda2 silnik
Mazda2 przód
Mazda2 bok
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA