REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda2: Twarda i zadziorna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj
Mazda2 bok
Mazda2 bok

REKLAMA

REKLAMA

Patrząc na ubiegłoroczną zwyciężczynię konkursu World Car of the Year (WCOTY 2008) trudno uwierzyć, że Mazda 2, w pewnych krajach znana pod nazwą Demio, swoją karierę zaczynała jako mikrowan.

REKLAMA

Wtedy też miała w sobie to „coś”, ale moda na tamto ukształtowanie nadwozia przeminęła i najmniejsza Mazda zyskała charakter sportowy, bardziej kojarzony z tą japońską marką, szczególnie z czasów 323F z otwieranymi reflektorami. Teraz linia dwójki jest płynna i dynamiczna, niezakłócona zbytecznymi przetłoczeniami, z ostro wznoszącą się linią okien, dużymi skośnymi lampami, małym, uśmiechniętym wlotem powietrza nad zderzakiem i większym poniżej.

REKLAMA

Wnętrze Mazdy 2 zachowuje ten sam, sportowy charakter. Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzucają się od razu białe tarcze zegarów, mała sportowa kierownica (regulowana w dwóch płaszczyznach) i zgrabna, wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów. Elementy sterowania radiem i klimatyzacją są ciekawie i logicznie rozmieszczone wokół centralnego wyświetlacza. Fotele zapewniają doskonałe trzymanie boczne, mają wystarczającej długości siedziska i pełną regulację z płynnym ustawieniem kąta nachylenia całego fotela - oparcie pochyla się natomiast stopniowo.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 2

REKLAMA

Jedyny mankament tego systemu to składanie w celu udostępnienia dostępu do tylnej kanapy - przednie miejsca wymagają każdorazowego ustawienia oparcia. Ale gdy już pasażerowie przedostaną się na tył okazuje się, że mają nadspodziewanie dobre warunki podróżowania. Bagażnik ma pojemność 250 litrów, czyli pomieści cotygodniowe zakupy, a w razie potrzeby transportu bagażu nietypowych rozmiarów można złożyć część lub całą kanapę uzyskując niemal dwukrotnie więcej miejsca, lecz bez płaskiej podłogi.

Zintegrowany zestaw audio - radioodtwarzacz CD z mp3 wyposażony jest w 4 głośniki - dwie trzynastki w przednich drzwiach i parę szesnastek w tylnych boczkach. Całość gra przyzwoicie, choć brzmiało by lepiej z tweeterami założonymi gdzieś wyżej na desce rozdzielczej. Do systemu podłączyć można inne przenośne źródło sygnału przez złącze mini-jack aux ukryte tuż przy zapalniczko-gnieździe 12V między przednimi fotelami. Szkoda, że nie jest to wejście USB, spotykane coraz częściej u konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Pod maską Mazdy 2 kryje się benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1349 cm sześciennych. Szesnastozaworowa, dwuwałkowa i ze zmiennymi fazami zaworów. Moc 86 koni przy masie własnej auta 950 kilogramów pozwala na dynamiczną jazdę, szczególnie, że wskazówka obrotomierza zatrzymuje się dopiero przy 7000 obrotów na minutę! Podczas przyspieszania, najwyraźniej na 2 i 3 biegu czuć trzy fazy pracy silnika. Do 3000 obrotów jest dość spokojnie, powyżej odczuwa się większą ochotę samochodu do nabierania prędkości, ale to co zaczyna się po przekroczeniu 4000 obrotów przechodzi najśmielsze oczekiwania. Mała Mazda wyrywa do przodu i ciągnie tak do 70000, mrucząc przy tym uwodzicielsko. Dlatego można nią jeździć spokojnie i ekonomicznie, ale kręcąc silnik wyżej także bardzo dynamicznie i... nieco mniej ekonomicznie. Różnica w spalaniu może wtedy wynieść do 2 litrów na setkę.

Zawieszenie Mazdy 2 jest dość twarde, a wrażenie to potęgują niskoprofilowe opony zastosowane w testowanej wersji i teoretycznie niedostępne w tej konfiguracji szesnastocalowe aluminiowe felgi. W szybkich zakrętach samochód ma tendencję do nadsterowności, na którą trzeba naprawdę uważać, kiedy nawierzchnia jest nierówna i podbija. Ale przy drodze równej nie jest odczuwalny żaden dyskomfort, do 160 km/h, bo na tyle starczyło odwagi, nie trzęsie i jest w miarę cicho, zupełnie jakby jechało się większym samochodem. Hamulce, choć tylko z przodu tarczowe, dobrze spełniają swoją rolę, nawet przy dynamicznej jeździe po mieście nie czuje się spadku ich siły. ABS włącza się czasem zbyt wcześnie, głównie ze względu na wspomnianą twardość zawieszenia, natomiast system kontroli trakcji nie narzuca się kierowcy i włącza w sytuacjach, z którymi przeciętny użytkownik może nigdy nie mieć do czynienia.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Za bogato wyposażoną Mazdę 2 w wersji podstawowej zapłacimy 52400 zł plus 1500 za lakier metalizowany. Warto, bo otrzymamy auto wyprodukowane w Japoni posiadające w standardzie między innymi przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny, radio CD mp3, elektryczne szyby, centralny zamek, regulację kolumny kierownicy, klimatyzację, oczywiście ABS, wspomaganie kierownicy, immobilizer w składanym kluczyku. Otrzymamy też doskonałą jakość wykonania i sportowy styl. Może nie jest to auto rodzinne w pełnym tego słowa znaczeniu, ale wystarczająco pojemne i jak wynika ze statystyk - niezawodne przez długie lata. I to jest w dzisiejszych czasach najważniejsze

Mazda2 bok
Mazda2 bok
Mazda2 bok
Mazda2 tablica przyrządów
Mazda2 Fotel kierowcy
Mazda2 deska rozdzielcza
Mazda2 wnętrze
Mazda2 bagażnik
Mazda2 deska rozdzielcza
Mazda2 silnik
Mazda2 przód
Mazda2 bok
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA