REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Altea XL 1.6 CNG: 18 metrów w bagażniku

Maciej Medyj
Seat Altea XL 1.6 CNG - przód
Seat Altea XL 1.6 CNG - przód

REKLAMA

REKLAMA

Altea jaka jest każdy widzi. Projekt, niegdyś rewolucyjny, zdążył się już opatrzeć, w Genewie Seat pokazał nową wersję po liftingu, więc po co ją testować? Powód schowany jest pod maską i w bagażniku.

REKLAMA

Jest nim instalacja CNG (Compressed Natural Gas). Rodzinna XL-ka z silnikiem benzynowym 1.6 jeździ na gaz taki sam, jak ten, z którego korzystamy w domowych kuchenkach - ziemny wysokometanowy. Pierwsze samochody osobowe napędzane tym paliwem pojawiły się już kilkanaście lat temu, ale od tamtej pory nie dokonał się żaden duży postęp. Powodem jest kłopotliwy transport i magazynowanie gazu, który występuje w postaci lotnej, co wpływa również na konieczność stosowania większych zbiorników.

REKLAMA

Gaz ziemny jest bardziej kaloryczny od popularnego LPG, a nawet od benzyny, więc teoretycznie nie powinien wpływać na zmniejszenie osiągów silnika. Jeżdżąc Alteą nie zauważyłem praktycznie żadnej różnicy w reakcji na pedał przyspieszenia, gdy instalacja po rozgrzaniu silnika na benzynie automatycznie przełączała się na CNG. Auto w obu przypadkach było tak samo ociężałe - do masy własnej doszło dodatkowe 100 kilko, bo tyle ważą trzy butle na gaz umieszczone w bagażniku. Stojąc w korku wyczuwając moment przełączenia, sygnalizowany przez metaliczne trzaski dochodzące gdzieś z tylnych rejonów kabiny, musiałem dodawać nieco gazu, żeby silnik nie zgasł na wolnych obrotach. Instalacja wymagała więc regulacji, którą ponoć należy przeprowadzać stosunkowo często, żeby nie być na przykład otrąbionym pod światłami na skrzyżowaniu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Altea

REKLAMA

Wracając jeszcze do samej Altei - kabina jest przestronna, siedzenia wygodne, z trzymaniem bocznym nawet na tylnej kanapie. Deska rozdzielcza ma wystający kokpit o nieregularnym kształcie z rogiem lubiącym gryźć w kolano. Kierownica ma pełną regulację w obu płaszczyznach, jest gruba i dobrze leży w dłoniach. Elementy sterowania pokładową elektroniką i wentylacją są pod ręką, będąc w większości gałkami, więc do ich obsługi nie trzeba angażować wzroku, który powinien koncentrować się na drodze, a nie zawsze się to udaje, bo wyświetlacz radia jest stosunkowo nisko. Panel centralny nie jest więc mocną stroną Altei.

W Warszawie stacja oferująca CNG jest jedna - na terenie gazowni przy ulicy Kasprzaka. Metr sześcienny gazu kosztuje nieco ponad 2 złote, do zbiorników wchodzi 18 metrów poddanych sprężeniu. Taka ilość paliwa wystarcza na przejechanie 230 - 250 kilometrów. Po przeliczeniu kosztów okazuje się, że wychodzi 4 razy taniej od benzyny. Altea ma jeszcze tę przewagę nad samochodami z fabryczną instalacją gazową, że ma normalnych rozmiarów bak na benzynę, więc śmiało można nią opuścić miasto i nie szukać stacji CNG w trasie, co jest póki co bezcelowe, ani nie tankować co 100 kilometrów standardowego paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Instalacja CNG kosztuje 8,5 tysiąca złotych, z czego połowę stanowi cena samych butli - po 1,5 tysiąca za sztukę. Warto, bo w przeciwieństwie do zbiorników LPG te mają dożywotnią gwarancję. Czerwone XL-ki w oznakowaniach Wawa-TAXI jeżdżą po stolicy w cyklu 24-godzinnym i wożą nic nie podejrzewających klientów - mało który wie, na jakie nietypowe paliwo jest taryfa, którą podróżuje.

Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - tył
Seat Altea XL 1.6 CNG - przednie fotele
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - zegary
Seat Altea XL 1.6 CNG - panel środkowy
Seat Altea XL 1.6 CNG - drążek zmiany biegów
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - butle z gazem
Seat Altea XL 1.6 CNG - silnik
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA