REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Altea XL 1.6 CNG: 18 metrów w bagażniku

Maciej Medyj
Seat Altea XL 1.6 CNG - przód
Seat Altea XL 1.6 CNG - przód

REKLAMA

REKLAMA

Altea jaka jest każdy widzi. Projekt, niegdyś rewolucyjny, zdążył się już opatrzeć, w Genewie Seat pokazał nową wersję po liftingu, więc po co ją testować? Powód schowany jest pod maską i w bagażniku.

Jest nim instalacja CNG (Compressed Natural Gas). Rodzinna XL-ka z silnikiem benzynowym 1.6 jeździ na gaz taki sam, jak ten, z którego korzystamy w domowych kuchenkach - ziemny wysokometanowy. Pierwsze samochody osobowe napędzane tym paliwem pojawiły się już kilkanaście lat temu, ale od tamtej pory nie dokonał się żaden duży postęp. Powodem jest kłopotliwy transport i magazynowanie gazu, który występuje w postaci lotnej, co wpływa również na konieczność stosowania większych zbiorników.

REKLAMA

REKLAMA

Gaz ziemny jest bardziej kaloryczny od popularnego LPG, a nawet od benzyny, więc teoretycznie nie powinien wpływać na zmniejszenie osiągów silnika. Jeżdżąc Alteą nie zauważyłem praktycznie żadnej różnicy w reakcji na pedał przyspieszenia, gdy instalacja po rozgrzaniu silnika na benzynie automatycznie przełączała się na CNG. Auto w obu przypadkach było tak samo ociężałe - do masy własnej doszło dodatkowe 100 kilko, bo tyle ważą trzy butle na gaz umieszczone w bagażniku. Stojąc w korku wyczuwając moment przełączenia, sygnalizowany przez metaliczne trzaski dochodzące gdzieś z tylnych rejonów kabiny, musiałem dodawać nieco gazu, żeby silnik nie zgasł na wolnych obrotach. Instalacja wymagała więc regulacji, którą ponoć należy przeprowadzać stosunkowo często, żeby nie być na przykład otrąbionym pod światłami na skrzyżowaniu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Altea

Wracając jeszcze do samej Altei - kabina jest przestronna, siedzenia wygodne, z trzymaniem bocznym nawet na tylnej kanapie. Deska rozdzielcza ma wystający kokpit o nieregularnym kształcie z rogiem lubiącym gryźć w kolano. Kierownica ma pełną regulację w obu płaszczyznach, jest gruba i dobrze leży w dłoniach. Elementy sterowania pokładową elektroniką i wentylacją są pod ręką, będąc w większości gałkami, więc do ich obsługi nie trzeba angażować wzroku, który powinien koncentrować się na drodze, a nie zawsze się to udaje, bo wyświetlacz radia jest stosunkowo nisko. Panel centralny nie jest więc mocną stroną Altei.

REKLAMA

W Warszawie stacja oferująca CNG jest jedna - na terenie gazowni przy ulicy Kasprzaka. Metr sześcienny gazu kosztuje nieco ponad 2 złote, do zbiorników wchodzi 18 metrów poddanych sprężeniu. Taka ilość paliwa wystarcza na przejechanie 230 - 250 kilometrów. Po przeliczeniu kosztów okazuje się, że wychodzi 4 razy taniej od benzyny. Altea ma jeszcze tę przewagę nad samochodami z fabryczną instalacją gazową, że ma normalnych rozmiarów bak na benzynę, więc śmiało można nią opuścić miasto i nie szukać stacji CNG w trasie, co jest póki co bezcelowe, ani nie tankować co 100 kilometrów standardowego paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Instalacja CNG kosztuje 8,5 tysiąca złotych, z czego połowę stanowi cena samych butli - po 1,5 tysiąca za sztukę. Warto, bo w przeciwieństwie do zbiorników LPG te mają dożywotnią gwarancję. Czerwone XL-ki w oznakowaniach Wawa-TAXI jeżdżą po stolicy w cyklu 24-godzinnym i wożą nic nie podejrzewających klientów - mało który wie, na jakie nietypowe paliwo jest taryfa, którą podróżuje.

Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - tył
Seat Altea XL 1.6 CNG - przednie fotele
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - zegary
Seat Altea XL 1.6 CNG - panel środkowy
Seat Altea XL 1.6 CNG - drążek zmiany biegów
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - butle z gazem
Seat Altea XL 1.6 CNG - silnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA